Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Kalkulačka - Benzín vs. diesel

12.09.2012 | Jozef Prosnan | © 2012 News and Media Holding

Kupujete nové auto, tak sa neunáhlite (VI) Kedy sa začne vyplácať investícia do dieselového motora? Stačí jeden výpočet

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 17

V predchádzajúcom dieli nášho seriálu sme riešili dilemu benzín alebo diesel. Oba druhy motorov dnes dosahujú porovnateľnú dynamiku. Zážihový agregát má kultivovanejší akustický prejav, ale aj širšie spektrum využiteľných otáčok, skôr nadobúda prevádzkovú teplotu a tým pádom vykurovacia sústava rýchlejšie nabieha na plný výkon. Vznetový motor je zas pružnejší a úspornejší.

Tým sa dostávame k ekonomike prevádzky. Tá pri nákupe nového auta môže mať (ale nemusí) rozhodujúce slovo. Ako sa hovorí, o peniaze ide až na prvom mieste. Keby však išlo len o spotrebu, niet veľmi čo riešiť. Stačí si porovnať parametre priemernej spotreby. A keď do úvah zakalkulujeme aktuálne ceny pohonných hmôt (benzín 95 je približne o 10 centov za liter drahší ako motorová nafta), záver je jednoznačný. Turbodiesel je výhodnejší. Áno, len to chce čas. Vznetový agregát si nižšou spotrebou a výhodnejšou cenou nafty musí na seba zarobiť v prevádzke.

Po nahliadnutí do cenníkov si ľahko porovnáme identické modely tej istej značky, s motormi  podobných dynamických parametrov. Auto s naftovým motorom je vždy drahšie. Akcie, keď díleri ponúkajú modely s naftovými motormi za cenu benzínových, sú vzácnosťou, a zvyčajne skrývajú nejaký háčik. Od ceny sa odvíjajú aj poistné sadzby havarijného poistenia. V zásade platí drahšie auto – vyššia poistná sadzba.

Pritom moderný turbodiesel je komplikovaný motor – technicky zložitejší ako atmosféricky plnený zážihový. Aj preto servisné náklady modelov s naftovými motormi bývajú (až na výnimky) vyššie. Keď si všetky tieto aspekty ekonomiky prevádzky uvedomíte, môžete začať počítať a porovnávať. Aby sme vám to uľahčili, pripravili sme kalkulačku, do ktorej stačí vložiť údaje.

Kalkulačka finančnej výhodnosti benzínového a naftového motora
BENZÍN NAFTA
Nepovinné údaje:

Výsledok výpočtu bude mať len takú vypovedaciu schopnosť, aké údaje vložíte do kalkulačky:

  • Obstarávacia cena auta. Cenníky sú dostupné na internetových stránkach importérov, poskytnú vám ich aj značkoví díleri. Všímajte si najmä akciové cenníky, mnohé značky majú štandardné cenníky iba na to, aby vedeli odôvodniť výšku akciovej zľavy.
  • Priemerná spotreba v kombinovanom cykle. Hľadajte na rovnakom mieste ako cenníky.
  • Aktuálne ceny benzínu a motorovej nafty. Publikuje ich niekoľko portálov. Pre vás budú asi rozhodujúce ceny na čerpacej stanici, ktorú najčastejšie navštevujete.
  • Počet najazdených kilometrov za rok. V tomto prípade neostáva iné len vychádzať z vlastných skúseností a očakávaní.

Viac údajov, presnejší výsledok

Ak máte spomenuté údaje pohromade, stačí ich dosadiť do kalkulačky. Výsledok bude mať ešte vyššiu vypovedaciu schopnosť, keď zakalkulujete aj nepovinné údaje:

  • Ročné náklady na servis. Tento údaj ku konkrétnemu automobilu na požiadanie poskytne predajca. Môžete sa obrátiť aj na špecializované firmy, ktoré disponujú databázami údajov, no za tieto služby si nechávajú zaplatiť. Servisné náklady nie sú konštantné, preto odporúčame spriemerovať aspoň prvé tri roky.
  • Ročné sadzby povinného zmluvného poistenia motorového vozidla. Porovnanie cien PZP nájdete napríklad na stránke TotalMoney.sk. Je to zároveň príležitosť porovnať si sadzby poisťovní na rovnaké auto.
  • Ročné sadzby havarijného poistenia (ak si mienite dať auto havarijne poistiť). Informácie poskytne priamo vybraná poisťovňa alebo internetové porovnávače. Ročné ceny PZP a havarijného poistenia sčítajte a vpíšte do kalkulačky ako náklady na poistenie.
Modelový príklad 1: Peugeot 308
Peugeot 308 1,6 VTi Access (88 kW/120 k) Peugeot 308 1,6 e-HDI Access (82 kW/112k)
Obstarávacia cena auta 13 640 14 840
Priemerná spotreba  6,7 l/100 km  4,2 l/100 km
Cena 1 l benzínu 1,60 €/l 1,50 €/l
Počet najazdených km za rok 12 000 km 12 000 km
Ročné náklady na servis 153 145
Ročná sadzba PZP 117 117
Ročná sadzba havarijného poistenia 310 330
Ročné náklady na poistenie 427 447
Investícia do naftového motora sa začne majiteľovi vyplácať po najazdení 27 764 km. Pri zadanom ročnom nájazde to znamená dobu návratnosti 28 mesiacov.
Modelový príklad 2: Volkswagen Passat
VW Passat 1,8 TSI Comfortline (118 kW/160 k) VW Passat 2,0 TDI BM Comfortline (125/170)
Obstarávacia cena auta 25 700 28 790
Priemerná spotreba  6,9 l/100 km  4,6 l/100 km
Cena 1 l benzínu 1,60 €/l 1,50 €/l
Predpokladaný počet najazdených km za rok 20 000 km 20 000 km
Ročné náklady na servis 308 386
Ročná sadzba PZP 117 162
Ročná sadzba havarijného poistenia 620 650
Ročné náklady na poistenie 737 812
Investícia do naftového motora sa začne majiteľovi vyplácať po najazdení 88 429 km. Pri zadanom ročnom nájazde to znamená dobu návratnosti 53 mesiacov.

Ilustračné foto na titulke - flickr

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 17

Tagy Auto poradňa, Kúpa nového auta