Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Brusel chce pre celú EÚ jednotné diaľničné mýto, má byť bičom na Nemcov

06.01.2016 | ČTK

Európska komisia chce vytvoriť jednotný systém diaľničného mýta pre všetky únijné krajiny. Pre denník Die Welt to uviedla eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 6

Podľa denníka sa V. Bulcová snaží svojim návrhom urovnať spor o podobu spoplatnenia nemeckých diaľnic pre osobné autá, ktoré by sa podľa súčasného vládneho návrhu týkalo iba zahraničných vodičov.

„Možno už v roku 2016 predložíme prvé návrhy, ktoré by mohli byť základom pre európsky systém pravidiel pre výber poplatkov za používanie ciest od nákladných i osobných áut vo všetkých krajinách EÚ, ktoré sa rozhodli zaviesť mýtne systémy,“ uviedla eurokomisárka. Vyzvala nemeckých politikov, aby sa zapojili do prípravy únijného mýtneho systému.

Jednotný mýtny systém by mal podľa V. Bulcovej nahradiť súčasný stav, keď má každá krajina vlastné pravidlá. „Potrebujeme európske riešenie pre poplatky za využívanie ciest. Mnoho rozdielnych mýtnych systémov predstavuje prekážku v mobilite na vnútornom trhu,“ povedala.

Európsky systém by mal podľa eurokomisárky určovať výšku mýtneho v závislosti od najazdených kilometrov. V mnohých európskych štátoch, okrem iného aj na Slovensku, v Česku či v Rakúsku, si doteraz musia vodiči osobných áut kupovať časovo obmedzené diaľničnej známky bez ohľadu na to, akú vzdialenosť po diaľniciach najazdia. Rovnaký systém chcelo zaviesť aj Nemecko.

V Nemecku v súčasnosti platia diaľničné mýto autá s hmotnosťou nad 7,5 tony. Vláda pôvodne chcela od začiatku tohto roka spustiť aj systém poplatkov pre osobné autá, ktorý by bol založený na ekologickej náročnosti prevádzky jednotlivých áut. Poplatky by sa však týkali len zahraničných vodičov, pretože Nemcom by sa o ich výšku automaticky znížila daň z vlastníctva motorového vozidla. Po výčitkách zo strany Európskej komisie Berlín zavedenie poplatkov pre osobné autá odložil na neurčito.

V. Bulcová teraz uviedla, že nemecký plán na mýto považuje za diskriminačný voči zahraničným vodičom. „A trvám na tom, že nesmie dôjsť k diskriminácii na základe štátnej príslušnosti. To nie je zlučiteľné s európskym právom,“ uviedla.

S nemeckou vládou však o spornom mýtnom systéme stále rokuje, v decembri si od Berlína vyžiadala ďalšie podrobnosti o pláne na spoplatnenie diaľnic.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 6