Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Fíni radia, ako odstrániť autá z ulice. Za všetkým je mobilná appka

06.01.2016 | Lívia Gažová | © 2016 News and Media Holding

Desiatky metropol ohlásili v minulom roku svoj cieľ znížiť počet automobilov v centrách, viaceré budú čoskoro úplne bez nich. Ako má mesto bez áut fungovať?

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Nový asfalt, upravené okolie, lavičky a nepretržitý prúd cyklistov každého veku, ktorých počíta digitálny merač. Za rok 2015 prešlo novou cyklotrasou v Helsinkách vyše tristotisíc bicyklov.

Fínske hlavné mesto je lídrom v alternatívnej doprave a roky sa pokúša presvedčiť svojich obyvateľov na verejnú alebo cyklistickú dopravu namiesto vlastnenia automobilu. Spolu s osvetovými kampaňami obyvateľom ponúka infraštruktúru a inovatívne alternatívy k osobnej automobilovej doprave.

Nečudo, že práve Helsinki ako jedno z prvých miest oznámilo svoju snahu stať sa mestom bez áut. Okrem neustáleho budovania cyklotrás reformujú koncept verejnej dopravy ako takej. 

Transportný systém v smartfóne

Fíni veria, že svoj cieľ odstrániť automobily z mesta do roku 2025 dosiahnu konceptom takzvanej „mobility na požiadanie“.  Ide o službu, ktorá prostredníctvom aplikácie integruje všetky formy verejnej a zdieľanej dopravy spolu s platobným systémom do jednej siete, priamo v smartfóne.

Cez appku používateľ stanoví miesto vyzdvihnutia, trasu a cieľ a najbližšie vozidlo ho následne o pár minút vyzdvihne. Kombinovaním výhod plánovača ciest a aplikácií podobných Uberu sa verejná doprava stáva flexibilnejšou, reagujúcou na okamžité potreby obyvateľov mesta.

Systém dopytovej mobility nie je utópiou. Dopravný podnik mesta Helsinki takúto formu transportu v malom zaviedol už v roku 2013. Po meste premávajú minibusy, ktoré dokážu promptne reagovať na požiadavky zákazníkov.

Cestovné je lacnejšie ako v taxíkoch, no drahšie ako lístok na metro, čím sa má predísť nadužívaniu služby. Koncept dopravy zvaný Kutsuplus (v anglickom preklade call-plus) má prinútiť ľudí opustiť auto, no poskytnúť možnosť v prípade potreby sa pohodlne doviezť, kam potrebujú.

„Transport na základe požiadaviek zákazníkov riadi dopravný operátor, poskytujúci rozhranie, kde si používateľ môže v reálnom čase porovnať možnosti prepravy a jej cenu,“ vysvetľuje pre web PRI.org Ville Lehmuskoski, riaditeľ plánovania dopravy mesta Helsinki.

Autori systému sľubujú, že raz bude taký dobrý, že sa nikomu neoplatí jazdiť osobným autom. Na druhej strane, v meste zákonite pribudne množstvo autobusov. A do centra stále budú musieť jazdiť aj väčšie automobily pre zásobovanie podnikov a obchodov.

Zmeny vo verejnej doprave v Helsinkách sa netýkajú iba ekológie a snahy redukovať osobnú dopravu, majú aj hospodársky rozmer. Fínske Ministerstvo dopravy a komunikácií uvažuje uviesť do siete mestskej verejnej dopravy konkurenčný prístup.

Ten by súkromným prevádzkovateľom umožnil vstúpiť do štruktúry hromadnej dopravy v meste a konkurovať súčasnému poskytovateľovi prepravných služieb. Cenníky, trasy ani časy odjazdov nových prepravcov by tak nemuseli zodpovedať jednotnému systému, ktorý zastrešuje mestská dopravná spoločnosť, ale mohli by priniesť väčšiu flexibilitu a v konečnom dôsledku výhody pre cestujúcich.

Je však život bez auta reálny, ak človek nežije priamo v centre mesta? Tak ako my, aj Fíni žijú v predmestiach, majú chalupy a staré mamy v odľahlých častiach krajiny, ktoré potrebujú navštíviť autom.

Tu už nastupuje dilema medzi komfortom odviezť sa kamkoľvek kedykoľvek vlastným autom, alebo ušetrením tisícok eur na kúpu a servisovanie auta, poistky a nákup pohonných hmôt s tým, že človek cestuje iba MHD alebo s novými poskytovateľmi zdieľanej dopravy.

Podľa V. Lehmuskoskiho sú autá až 97 percent času odparkované, čo je neefektívne a nákladné na financie a verejný priestor. „Život prináša rôzne situácie, sú dni keď potrebujete len svoju malú Toyotu, ale niekedy potrebujete dodávku, alebo by ste chceli športové auto, alebo čosi iné. V našom systéme mobility ako verejnej služby vždy dostanete auto podľa svojich aktuálnych predstáv. Čo je taktiež dôležité, do auta nemusíte investovať,“ hovorí V. Lehmuskoski. Automobily zapojené do fínskeho systému budú neustále využívané a parkovacie miesto budú zaberať len minimum času.

Investície do ciest minulosťou

V extrémnom prípade by po plošnom zavedení dopravy na požiadanie klesol počet osobných automobilov, čo by mohlo znamenať aj nižšie náklady na údržbu a výstavbu cestnej infraštrukútury.

Namiesto diaľnic a obchvatov sa financie vo Fínsku už teraz plánujú investovať vo zvýšenej miere do alternatívnych foriem dopravy. Kľúčovým elementom v tomto prípade je inteligentný softvér riadiaci celú prevádzku mobility. Na jeho vývoji sa podieľa otvorené fórum Intelligent Transportation Systems, ktoré združuje fínske a medzinárodné spoločnosti a verejné inštitúcie.

Podľa Ministerstva dopravy a komunikácií je pri zdokonaľovaní konceptu mobilty na požiadanie za inovácie a vývoj služby zodpovedný súkromný sektor a rola verejnej správy spočíva v umožnení zmien a vytvorení podmienok.

Radikálna myšlienka zbaviť mesto automobilov dostala podporu aj na nedávnej konferencii o klimatických zmenách v Paríži. Hlavným cieľom je zníženie emisií a vytváranie „miest lepších pre život“. S úbytkom áut sa mesto uvoľní, viac priestoru a investícií dostanú chodci a cyklisti. 

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Tagy architektúra, autá, mestá