Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Pink tax: Prečo ženy platia za to isté oveľa viac ako muži

12.01.2016 | Jozef Tvardzík | © 2016 News and Media Holding

Firmy sa niekedy až absurdným spôsobom snažia predávať úplne bežné produkty ženskej časti spotrebiteľského spektra. Pred niekoľkými rokmi si výrobca kancelárskych produktov BIC vyrobil hanbu, keď uviedol na trh perá „pre ňu“, ktoré sa v ničom neodlišovali od obyčajných pier - až na obal. V oblasti módy či kozmetiky je cielenie produktov na ženy a mužov pochopiteľné. Až na jeden nemilý fakt - firmy sa často snažia vytrieskať zo zákazníčok viac peňazí za taký istý tovar, aký muž kúpi lacnejšie. Ide o tichú cenovú diskrimináciu, ktorá sa v zahraničných médiách spomína pod pojmom pink tax alebo women tax.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 11

Minulý týždeň sme navštívili niekoľko náhodne vybraných obchodov s drogériou a snažili sme sa porovnať ceny tovarov pre mužov a pre ženy. Zistili sme, že v rámci drogérie si ženy viac priplatia za niektoré druhy šampónov, žiletiek alebo krémov. Išlo pritom o produkty, ktoré boli objemom a značkou totožné a mali takmer identické zloženie ako produkty pre mužov. Jediný rozdiel bol v obale.

Test sme uskutočnili v DM Drogerie Markt v Lamači a bratislavskom obchodnom centre Aupark a rovnako oddelenie kozmetiky v obchodnej sieti Tesco.

Sprejový antiperspirant Fa pre mužov v DM s objemom 150 mililitrov (ml) stál 2,39 eura. O uličku ďalej ten istý sprej určený pre ženy v ružových farbách stál 2,79 eura, čo je o 15 percent viac.

Sprejový dezodorant Fa pre mužov

Sprejový dezodorant Fa pre mužovZdroj: Jozef Tvardzík

Sprejový dezodorant fa pre ženy

Sprejový dezodorant fa pre ženyZdroj: Jozef Tvardzík

Rozdiel bol aj pri sprchových géloch od značky Adidas. Kým ženy za 250-mililitrový gél zaplatia 2,39 eura, muži na porovnateľnom „sprcháči“ ušetria 10 centov. 

Sprchový gél Adidas pre mužov

Sprchový gél Adidas pre mužovZdroj: Jozef Tvardzík

Sprchový gél Adidas pre ženy

Sprchový gél Adidas pre ženyZdroj: Jozef Tvardzík

Rovnako dopadol test porovnania sprchových gélov Fa. Pre mužov a ženy boli v ponuke odlišné objemy fliaš, no prepočet na 100 mililitrov vyšiel aj v tomto prípade v neprospech žien. Muži by pri pokladni zaplatili v prepočte 0,67 eura za 100 ml, ženy o deväť centov viac. Ak má teda fľaša 400 ml, žena by si priplatila 36 centov. Rozdiel medzi fľašami bol len vo vôni a farbe obalu.

Sprchový gél Fa pre mužov

Sprchový gél Fa pre mužovZdroj: Jozef Tvardzík

Sprchový gél Fa pre ženy

Sprchový gél Fa pre ženyZdroj: Jozef Tvardzík

Cenový rozdiel 10 centov sme objavili aj pri tuhých dezodorantoch značky Rexona: kým muži zaplatia 2,59 eura, v prípade žien išlo o 2,69 eura. Oproti mužskej verzii bola ženská verzia dezodorantu ešte objemovo menšia – nemala 50 ml, ale len 40 ml.

Rexona pre mužov

Rexona pre mužovZdroj: Jozef Tvardzík

Rexona pre ženy

Rexona pre ženyZdroj: Jozef Tvardzík

Kategória, kde sme našli mierne cenové odlišnosti, boli aj jednorazové žiletky. Rozdiely boli v predajni DM Drogerie Markt, ale aj v Tescu Expres v Lamači. Kým štyri mužské žiletky značky Wilkinson stáli 3,99 eura, v prípade ženskej verzie bola cena 4,19 eura. 

Treba podotknúť, že aj v rámci jednej značky žiletiek sa našli príklady, kedy si priplatili muži. V prípade žiletiek platilo jednoduché pravidlo – muži v porovnaní so ženami (v prepočte na jednu žiletku) cenovo šetrili na lacnejších jednorazových žiletkách, ktorých cena bola bežne pod 50 centov za kus. 

No čím boli mužské žiletky kvalitnejšie, tým viac oproti ženám preplatili. Kým u žien kvalitnejšia jednorazová žiletka stojí v prepočte na kus 1,22 až 1,40 eura, v prípade mužov stála od 1,60 eura.

O niečo odlišnejšie dopadli náhradné žiletky do holiacich strojčekov. V tejto kategórii ušetrí strnisko muža. Kým ženy platia za náhradnú žiletku v prepočte 1,72 až 3,50 eura za kus, v prípade mužov to je len 1,12 eura, prípadne drahšie náhrady sú za 2,12 eura. V každom prípade bol tu rozdiel okolo 50 percent.

Náhradné žiletky pre mužov

Náhradné žiletky pre mužovZdroj: Jozef Tvardzík

Náhradné žiletky pre ženy

Náhradné žiletky pre ženyZdroj: Jozef Tvardzík

Ženy platia v priemere o sedem percent viac

S cenovými rozdielmi na základe pohlavia majú bohaté skúsenosti v USA. Počas Vianoc bola zverejnená štúdia New York City Department of Consumer Affairs (úrad pre ochranu spotrebiteľov), ktorý porovnal takmer 800 tovarov pre mužov a ženy. Úradníci sa pozreli na kozmetiku, oblečenie, hračky či športové potreby pre deti. Zistili, že ženy v priemere zaplatia za porovnateľné produkty rovnakých značiek o sedem percent viac, ale na americkom pracovnom trhu zarábajú v priemere o 21 percent menej. To znamená, že ak muž zarobí dolár, ženy v priemere len 79 centov. 

Celkovo Počet tovarov  Výskyt (%)
Ženy zaplatili viac 168 42
Rovnako 157 40
Muži zaplatili viac 72 18

Úrad napríklad zistil, že v USA platia ženy v priemere o 48 percent viac za šampóny, kondicionéry alebo sprchové gély. O 11 percent si viac priplatia za náhradné žiletky do holiacich strojčekov. Úradníci poukázali aj na odchýlky v cenách hračiek, ktoré sa v niektorých prípadoch líšili až dvojnásobne. Šlo o ružovú kolobežku určenú pre dievčatá, ktorá stála v obchodnom dome Target 50 dolárov. V modrom prevedení ale stála len 25 dolárov.

Rozdielna cena kolobežky pre dievčatá a chlapcovZdroj: The New York City Department of Consumer Affairs

Koncom roka 2014 reťazec hypermarketov Target čelil kritike, keď predával bábiku Barbie v afroamerickej verzii za 50 dolárov, ale vo variante belošky stála len 23,49 dolára. Na prípad upozornil nahnevaný rodič a obchodný dom si podali aj médiá. Target odlišné ceny zdôvodnil administratívnou chybou. 

Téma takzvanej gender based pricing (cenovej diskriminácie na základe rodu) nie je nová a začala sa objavovať už v 90. rokoch. Už v roku 1996 americký štát Kalifornia zakázal obchodníkom odlišovať ceny podľa pohlavia.

Rozdielna cena nohavíc pre ženy a mužovZdroj: NY DCA

Viedol ich k tomu prieskum, v ktorom sa zistilo, že z koša tovarov a služieb, v ktorom boli zahrnuté aj ceny kaderníkov, práčovní, hračiek alebo kozmetiky, ženy zaplatili za ten istý tovar alebo službu ročne o 1 351 dolárov viac ako muži. Ak by sa tento cenový rozdiel aplikoval na celé Spojené štáty, dospeli by sme k sume 151 miliárd dolárov, čo je suma, ktorá je dokonca vyššia ako celkové výdavky americkej vlády na školstvo. 

K podobným záverom došli aj vedci z University of Florida, ktorí zistili, že ženské dezodoranty sú v priemere drahšie o 30 centov. Jediným rozdielom medzi nimi bola vôňa. „Tieto spoločnosti nás presvedčili, že muži a ženy sa líšia biologicky, preto potrebujeme odlišné produkty, ako keby sme boli odlišné druhy,“ okomentovala výsledky autorka štúdie Megan Duesterhaus.

Viac na úvery...

Spotrebiteľský výskum Consumer Federation of America zistil v roku 2006, že ženy s pravdepodobnosťou 32 percent platia aj vyššie úroky pri hypotékach - pritom ich bonita a úverová disciplína boli často dokonca lepšie ako u mužov.

Niektorí to zdôvodňovali diskrimináciou žien, ale ekonómovia na to majú iné, pomerne všeobecné vysvetlenie: ženy majú tendenciu sa spoliehať skôr na doporučenia od známych a poradcov a osobne nehľadajú najnižší úrok na trhu. Ďalším faktorom je vyjednávanie s bankármi, ktoré ženy využívajú v menšej miere ako muži.

„Je to pre ženy nevýhoda, pretože sú ochotné sa menej pýtať,“ povedal pre magazín Marie Claire ekonóm z Yale University Ian Ayres.

Ako to je u žien na Slovensku? „Keď som sa aj pýtal bankárov, tak mi povedali, že sa s tým nestretli. Vo všeobecnosti ale platí, že ženy majú nižší príjem a preto majú aj horšie podmienky. Ak je bonita rovnaká, úrok by mal byť rovnaký,“ povedal pre TREND.sk šéf portálu Finančný Kompas Maroš Ovčarik.  

...aj na kaderníčky

Príklady, kde sa cena produktov líši na základe pohlavia, sa neobmedzujú len na kozmetiku, šampóny či detské hračky s ružovou farbou, ale aj na služby typu kaderník. Náhodným hľadaním na internete sme v Bratislave narazili na kaderníctvo Lara Beauty. Kým ostrihanie muža tam stojí 10 až 12 eur, v prípade ženy je to 15 až 20 eur. V prípade kaderníctva Paradiss je rozdiel až dvojnásobný – muž zaplatí šesť, žena 13 eur. Cenové rozdiely sú zdôvodnené tým, že ženy majú dlhšie vlasy a ich úprava je zložitejšia a dlhšia.

V Dánsku si ale rovnosť medzi pohlaviami našla cestu aj tam. Ešte pred dvoma rokmi Komisia pre rovnaké príležitosti označila odlišné ceny pre mužské a ženské zostrihy za protizákonné. Cech kaderníkov to vtedy označil za absurdné. „So ženami to jednoducho trvá dlhšie,“ reagovala vtedy Connie Mikkelsen, ktorá stála na čele dánskej organizácie nezávislých kaderníkov a kozmetičiek.

V roku 2011 prieskum Department of Consumer Affairs zistil 580 prípadov cenovej diskriminácie len na území New Yorku - bolo to dvojnásobne viac ako rok predtým. Pritom cenovú diskrimináciu New York zakázal v kaderníctvach, salónoch, práčovniach aj čistiarniach už v roku 1998 a pohrozil pokutou 50 až 200 dolárov.  

Diskrimináciu mužov zatrhli

Naopak nájsť tovary a služby, kde muži platia viac ako ženy, je náročnejšie. Príkladom sú niektoré nočné kluby, ktoré sa snažia prilákať ženy na nižšie ceny čím sekundárne do podniku nabehnú aj muži.

Ženy šetrili oproti mužom donedávna na životných poistkách alebo pri poistkách za auto. Ale Súdny dvor EÚ v marci 2011 rozhodol, že prax poisťovní, v ktorej boli bežné rozdielne sadzby pre mužov a pre ženy, je diskrimináciou na základe pohlavia, ako ho zakazuje európska legislatíva a hlavne Charta základných práv EÚ. Konkrétne išlo o prípad Test-Achats (C-236/09), ktorý podala belgická asociácia na ochranu spotrebiteľov. 

V decembri 2012 tak vstúpila do platnosti takzvaná gender smernica, ktorá ceny zrovnoprávnila. Poisťovne vtedy smernicu kritizovali a mali na to svoje dôvody: v prípade životných poistiek ženy žijú dlhšie, sú opatrnejšie a zdravšie, majú lepšie genetické predispozície, nevyhľadávajú nebezpečenstvo a adrenalín, a choroby, ktoré ich postihujú, sú odhalené v skoršom štádiu a sú relatívne dobre liečiteľné v porovnaní s mužmi.

V prípade poistiek za auto ženy - šoférky jazdia disciplinovanejšie, nemajú potrebu jazdiť po meste ako vodiči rally nabití testosterónom a štatistiky potvrdzujú, že spôsobujú menej dopravných nehôd. 

Ženy si priplatia

Za všetkým je, samozrejme, marketing a snaha vytĺcť zo zákazníčok čo najviac. Ženy sú ochotné v prípade niektorých produktov ako kozmetika priplatiť si za značku, ktorú majú rady a ich citlivosť na cenu je nižšia. Muži považujú podľa ekonóma Stevena Horwitza mnohé značky kozmetiky za ľahko nahraditeľné. Ak im nevyhovuje cena sprchového gélu, pomerne jednoducho siahnu po jeho lacnejšej náhrade. „Často k cenovej diskriminácii dochádza, keď majú rôzne skupiny odlišnú cenovú elasticitu (citlivosť) na produkt,“ píše ekonóm.

Ide o takzvané subjektívne ekonomické vnímanie hodnoty tovarov alebo služieb. Ak niekto preferuje konkrétnu farbu alebo vôňu, je ochotný zaplatiť viac. „Veci sú cenné pre nás, pretože veríme, že z akéhokoľvek dôvodu prispejú k našej spokojnosti. Možno práve preto sú ženy ochotné zaplatiť viac za konkrétny kozmetický prípravok, pretože majú silnú preferenciu k vôni alebo inej vlastnosti, na ktorej mužom toľko nezáleží,“ dodal S. Horwitz.

Cenová diskriminácia, s výnimkou spomínaných poistiek, nie je legislatívne zakázaná, preto moc majú v rukách samotné zákazníčky. Tie môžu bojkotovať ženské produkty s vyššou cenou a prejsť na šampóny, gély alebo aj žiletky, ktoré používajú muži. To, že sú určené pre nich, často určuje iba obal. „Pokiaľ firmy neupravia tieto sexistické praktiky, v ženskej uličke ma nenájdete,“ reagovala pred pol rokom americká redaktorka Elizabeth Plank

V USA sa pre pink tax praktiky rozbehli petície a tisícky žien bojkotujú ženské verzie kozmetiky. Vo Francúzsku petícia, pod ktorú sa podpísalo 40-tisíc spotrebiteľov, vyústila  dokonca do oficiálneho vyšetrovania. Okrem kozmetiky, oblečenia či hračiek hnev spôsobili aj kinder čokolády spoločnosti Ferrero. Obal cielený na dievčatá bol 5,71 eura, v chlapčenskej verzii o euro menej.   

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 11