Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Kontroverzná taxi appka Uber sa chystá na Slovensko

13.10.2014 | Jozef Tvardzík | © 2014 News and Media Holding

Populárna taxi aplikácia Uber smeruje na Slovensko. Na sociálnej sieti LinkedIn spoločnosť zo Silicon Valley pred dvoma týždňami zverejnila dve pozície určené pre tunajší trh. Hľadá marketingového manažéra a zástupcu generálneho manažéra, ktorí budú zodpovední za región Bratislavy. Opis pozícií sa nijako netají tým, že cieľom je čoskoro rozbehnúť platformu pre „sharovanie jazdy“ v slovenskom hlavnom meste.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Uber už zrejme ľudí našiel

„Hľadáme odvážneho a skvelého manažéra pre spustenie trhu v Bratislave. Zástupca generálneho manažéra v Bratislave bude zodpovedný za rozvoj a rast nášho podnikania v jednom z najväčších miest v krajine,“ popisuje Uber pracovnú ponuku.

Ako regionálny šéf bude zodpovedný aj za operatívne zvládnutie služby a zachovanie kvality u všetkých vodičov. Marketingový šéf by mal byť zodpovedný za propagáciu služby, komfort a spokojnosť zákazníkov. Na obe pozície nie je už možné reagovať ani zaslať CV, preto je možné, že si americká spoločnosť už ľudí vyhliadla.

Kedy bude služba nakoniec spustená, v hlavnom meste je zatiaľ nejasné. V Prahe bol rozdiel medzi vypísaním pracovných pozícií a finálnym spustením päť mesiacov – služba v Prahe funguje od polovice augusta.

„Uber má ambíciu byť všade. V každom progresívne mysliacom meste, ktoré potrebuje bezpečnú, spoľahlivú a efektívnu dopravu. A Bratislava nie je výnimkou. V súčasnosti skúmame možnosti a súčasťou je hľadanie talentovaných odborníkov v bratislavskom regióne,“ reagovala pre TREND.sk Harriet O'Halloran zo spoločnosti Uber s tým, že časový harmonogram je ešte predčasné uvádzať.

Slovenskí taxikári nie sú nadšení

Príbeh firmy Uber je známy už dlhšie. Ide o mobilnú aplikáciu, ktorá prepája zákazníkov s vodičmi auta a slúži zároveň ako spoľahlivý taxameter. Vodiči – profesionálni taxikári, ale aj bežní šoféri, ktorí sa chcú podeliť o cestovné, odvádzajú Uber 20 percent ceny spoločnosti. Jeho služby by mali byť lacnejšie ako klasická taxislužba a transparentnejšie ceny. Platí sa cez appku, ktorá už vopred informuje o tom, koľko bude cesta stáť. Americká firma tvrdí, že nejde o taxislužbu, ale platformu na „zvezenie sa“. Zákazník nejde taxíkom, ale „zdieľa jazdu“ a taxikár nemusí byť profesionálny taxikár, ale obyčajný vodič.

„Nie sme z toho skutočne nadšení. Patrím medzi klasickú školu, ktorá potrebuje dispečerku, ktorá dokáže problémy riešiť. Uber zatiaľ nevnímame, ale niečo podobné už na Slovensku je a vodiči sa do podobnej služby nehrnú,“ hovorí pre TREND.sk predseda Cechu Taxi Bratislava Milan Velčický.

Odkazuje na aplikáciu HopIN, cez ktorú je možné si objednať taxík v Bratislave, Banskej Bystrici, Leviciach a Košiciach. Buď si zákazník zoberie najbližší taxík v okolí, ktorý vidí v reálnom čase na obrazovke smartfónu, alebo si pár minút počká na taxík podľa vlastnej špecifikácie: napríklad podľa typu auta, požiadaviek na prevoz psa alebo obľúbeného taxikára.

V Bratislave cez túto službu jazdí okolo 150 taxíkov,v piatok poobede ich bolo aktívnych asi 30. „Doteraz máme asi 50-tisíc stiahnutí aplikácie a zatiaľ máme zo strany taxikárov pozitívne reakcie,“povedal pre TREND.sk Martin Baran z HopIN tímu. Pre cech taxikárov sú však nechceným tŕňom v oku, považujú ich za neférovú konkurenciu.

Ich postoj je v súlade s tým, čo sa deje v celej Európe. Uber alebo HopIN neberú taxikári ako možnosť inovácie a novú komunikačnú platformu, ale predovšetkým ako priameho konkurenta, ktorého je nutné eliminovať, pretože taxislužbám berie biznis.

Tvrdý odpor Európy

V Prahe funguje Uber takmer dva mesiace a už má aj prvé konflikty s magistrátom. Inšpektori z pražského magistrátu už zaplombovali čierne limuzíny dvom vodičom, ktorí jazdia pre Uber. Podľa informácií českých Hospodářskych novin jeden z nich opäť môže jazdiť, pretože zaplatil kauciu 50-tisíc korún, druhý tak ešte neurobil, a tak jeho vozidlo zostáva s policajnou papučou nepojazdné.

V čom spočíva spor? Šoféri jazdia bez taxametrov a bez žltých nápisov TAXI na streche. Za všetkým je byrokracia. Podľa zákonov s cestujúcimi by mali mať vopred uzatvorenú zmluvu (buď na papieri alebo overenú e-podpisom) o tom, kam a za koľko zákazníkov vezú. Ide to ale priamo proti zmyslu celého start-upu, kde objednávanie aj platenie prebieha pomocou aplikácie v smartfóne. Klient pozná cenu vopred, môže si navyše prejsť informácie o vodičovi vrátane jeho referencií od iných užívateľov aplikácie.

Konflikty vyvolal Uber aj v Británii, kde musia taxikári platiť drahé licencie a skladať náročné skúšky. „Ak sa takýmto službám dovolí, aby fungovali, kvalita života pôjde dole,“ citovali The New York Times jedného londýnskeho taxikára.

Sám sa musel mesiace učiť naspamäť mená a trasy všetkých londýnskych ulíc. Musel urobiť skúšky a zaplatiť za licenciu, na ktorú musel dlho čakať. Uber toto všetko obchádza. Oficiálne je to softvérová firma, ktorá ponúka mobilnú aplikáciu, a taxikárska regulácia sa na ňu nevzťahuje.

Zakázali ho, záujem aj tak rastie

Nemecký súd vo Frankfurte nad Mohanom dokonca vydal predbežné opatrenie, ktorým zakázal používanie aplikácie v celom Nemecku. Súd rozhodoval vo veci v skrátenom konaní na základe žaloby jednej z najväčších nemeckých taxislužieb - Taxi Deutschland.

Sudcovia nakoniec rozhodli, že Uber porušuje zákon o preprave osôb, pretože vodiči jazdiaci pre alternatívne taxislužbu nemajú oprávnenie voziť iných ľudí za odplatu.

„Uber ako sprostredkovateľská služba sa síce priamo na doprave nepodieľa, vzhľadom k charakteru služby je ale zrejmý jej podiel na každom porušení zákona o preprave osôb, ktorého sa jednotliví vodiči dopustia,“ uviedol súd. Rozhodnutie súdu však malo opačný efekt. Na druhý deň po verdikte súdu si napríklad len v Hamburgu aplikáciu za jeden deň stiahlo o 590 percent ľudí viac ako týždeň predtým. Nárast o viac ako 500 percent zaznamenali aj v Düsseldorfe. O dva týždne neskôr súd predbežné opatrenie zrušil.

Investori v potenciál mladého start-upu veria. Firmu, ktorá ani nevlastní autá, ktoré ponúka (tá patrí zmluvným šoférom), ocenili na 18 miliárd dolárov. To je viac ako trhová kapitalizácia napríklad medzinárodnej autopožičovne Hertz či Avis alebo amerického obchodného reťazca Best Buy. Niektorí, ako napríklad komentátor denníka The Wall Street Journal Christopher Mims , trhovú hodnotu považujú za nadhodnotenú.

What do I think of Uber's $18.2 billion valuation? I think it's nuts. http://t.co/AL8OCK12XJ

— Christopher Mims (@mims) June 6, 2014

Ekonómovia sú z princípu voľného trhu nadšení. Podľa prieskumu, ktorý nedávno urobila Chicagská univerzita, by do tohto súboja mali regulátori zasahovať čo najmenej, pretože víťazom môže byť spotrebiteľ. „Podľa ekonomických pravidiel konkurencia napomáha blahobytu a kvalite života. Som presvedčený, že to platí aj tu,“ povedal ekonóm Oliver Hart z Harvardu pre denník The New York Times.

Nemilujú ho všetci

Najdlhšie služba Uber funguje v Spojených štátoch. Za štyri roky si však Uber nevytvoril nepriateľov len v radoch taxikárov, ale aj u zákazníkov. Dôvodom je paradoxne cena. V čase špičky a vysokého dopytu po službe taxikári jazdiaci pre Uber prudko zvyšovali poplatky. Išlo napríklad o dni, keď USA v decembri zasiahla snehová kalamita a dopyt po taxikároch nestačil pokryť objednávky od zákazníkov. V čase silného dopytu teda konkurencia už nestíhala tlmiť cenu a Uber-taxikári si začali pýtať viac. Na adresu Uberu padali na sociálnej sieti Twitter vulgárnosti typu “price-gouging assholes.”

Kritiku voči Uberu vyslovil aj komentátor českých HN Jan Machaček. Tvrdí, že taxikári majú v jednotlivých krajinách inú kultúru. Londýnske čierne taxíky sú tradičné, ide o relatívne kvalitnú službu, vodič zákazníkov neokráda, pretože je tak vychovaný a je verný svojej profesii. V New Yorku sú ulice posiate taxikármi, preto sú ceny tlačené nadol a sú doplnkom k efektívnemu využívaniu metra. Opakom je Nemecko, ktoré pri koncipovaní ceny uvažuje automaticky nad vyššiu cenou, aby ľudí motivovali jazdiť MHD.

Slovensko tradíciu taxikárov nemá. Nejde len o chýbajúcu jednotnú farbu, ale najmä poctivosť. Pomerne časté sú prípady, keď nič netušiaci turisti bratislavským taxikárom zaplatili 20 eur za jazdu zo železničnej stanice do centra. Ak Uber do Bratislavy príde, treba túto službu brať s rezervou. Počet registrovaných sa bude zrejme rozbiehať len pomaly. A je veľká pravdepodobnosť, že vodič jazdiaci za Uber vo väčšine prípadov nebude nový nadšený dynamický šofér inovatívnej taxislužby. Skôr pôjde o toho istého taxikára, ktorý predtým jazdil pre x taxislužieb, akurát si natrie auto do farieb Uberu a bude odvádzať 20 percent z ceny americkej firme.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy Bratislava, Uber

Diskusia (0 reakcií)