Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Pôvodné či podvodné? Ceny v Alze smrdia, skener drahý ako Fabia inšpekcii nevadí

09.02.2016 | Branislav Benčat | © 2016 News and Media Holding

Na to, že pri výpredajoch si treba dávať pozor a nie každý tovar, pri ktorom svietia nejaké percentá, sa automaticky oplatí kúpiť, boli spotrebitelia upozorňovaní neraz. Obchodník sa snaží zákazníka osloviť, a zľavy sú a budú najväčším lákadlom. V skutočnosti sú však mnohokrát iba naoko a zlacnenie môže znamenať, že cena výrobku sa stále pohybuje na úrovni konkurencie. Čo ak však obchodník tvrdí, že výrobok zlacnil o desiatky percent - 80 a viac, dokonca 96 - no v skutočnosti ho predáva v zľave oproti fiktívnym cenám, aké si konkurencia už dávno alebo nikdy v živote nepýtala? Podľa inšpekcie to problém byť nemusí.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 21

Tagy

alza

Práve povianočné obdobie a úvodné týždne nového roku sa väčšine spotrebiteľov spájajú s najlepšími výpredajmi v roku. Či už chcú nakúpiť oblečenie alebo elektroniku, zovšadiaľ na nich vyskakujú zľavy.

V mnohých prípadoch sa naozaj oplatí po zlacnenom tovare siahnuť a zákazník môže ušetriť aj desiatky percent z pôvodnej hodnoty tovaru. V prípade módy či sezónneho tovaru sa dajú bez väčších obáv z podvodu skutočne ušetriť slušné peniaze.

Neprehliadnite

V prípade elektroniky to je už ťažšie. Do akciového výpredaja sa dostáva starý sortiment a obchody nasadzujú čo najvyššie percentuálne zľavy, ktoré však často nie sú vypočítané oproti cenám tesne spred Vianoc, ale napríklad oproti výrobcami odporúčanej cene. Ktorá platila pred mnohými mesiacmi až rokmi.

Keď je ale pôvodná cena na míle vzdialená od konkurencie či odporúčanej ceny od výrobcu, treba sa mať na pozore.

V prípade zliav sú spotrebitelia opakovane upozorňovaní, aby si dali pozor a neuverili hneď obchodníkovi, že tovar naozaj zlacnil. Stratégiou popredných slovenských e-shopov v povianočných výpredajoch bolo zavádzanie zákazníkov už aj v minulosti.

Povianočný výpredaj či Valentín? Obchodu je to jedno

Jednu z najmasívnejších výpredajových kampaní nasadil po minuloročných Vianociach na oboch stranách rieky Morava český internetový obchod Alza. V akcii nazvanej Maxi Výpredaj ponúkal zľavy až do výšky 70 percent. Skončiť sa mala na konci januára, no pokračovala aj prvé februárové dni až do „vypredania interných zásob“.

Pri mnohých produktoch po novom pribudlo logo so srdiečkom, ktoré signalizuje, že na produkt sa vzťahuje už nová valentínska zľava. A je podobne ohurujúca ako tá povianočná.

Alza uvádza vo výpredaji obrovské zľavy

Jeden z najväčších e-shopov v krajine pracuje vo výpredaji pri množstve tovarov s číslami, ktoré sa javia ako podvod na zákazníkovi na prvý pohľad. Pri elektronike, kde sú už zľavy v niekoľkých desiatkach percent vždy podozrivé, ponúka aj kúsky o viac ako 80 percent lacnejšie v porovnaní s pôvodnou cenou.

Jedným z nich je napríklad 8-gigabytový MP4 prehrávač od na Slovensku málo známej poľskej značky Manta s označením MP4284B. Výrobok zo segmentu, ktorý v posledných rokoch vytlačili na okraj smartfóny, stál podľa Alzy pred zľavou takmer 141 eur.

Po znížení ceny o 81 percent ho predávala v januári za vyše 27 eur. Išlo pritom ešte aj o výrobok označený ako „použitý“. Vo valentínskom výpredaji klesla zľava už „len“ na 78 percent a prehrávač je tak v ponuke za vyše 31 eur.

Identický prehrávač, rovnako s označením „použitý“, mala v ponuke aj česká Alza. Stál 738 českých korún (27,3 eura), no iba po 13-percentnej zľave. Pôvodnú cenu tak rovnaký predajca v susednej krajine udával na 849 korún (31,4 eura). Rozdiel v cene pred zlacnením je tak u rovnakého predajcu na Slovensku a v Česku zhruba 110 eur.

To, že slovenská Alza pôvodnú cenu výrazne nadhodnotila, potvrdzuje aj poľský výrobca. Vo svojom e-shope ponúka zariadenie za 105 zlotych, čo je v prepočte necelých 24 eur. V žiadnom z dostupných slovenských a českých e-shopov nepresahuje jeho cena 30 eur.

Ďalším z príkladov cien, ktoré sa na prvý pohľad javia ako nadhodnotené, je Wi-Fi router D-Link DIR-655. Alza ho ponúka za necelých 44 eur po 74-percentnej zľave. Pôvodne tak mal stáť takmer 170 eur.

Na Slovensku ponúkajú podľa agregátora tovarov Heureka identický router viac ako tri desiatky e-shopov. Vo väčšine prípadov nepresahuje suma 50 eur, najviac si zaň jeden z obchodov pýta takmer 80 eur.

V Česku má router v ponuke až 43 obchodov a cenové relácie sú takmer identické ako na Slovensku. Predávajú ho od 1 127 korún (42 eur) do 2 245 korún (83 eur).

Zariadením, ktorého pôvodná cena v Alze je asi najviac vzdialená realite, je skener Brother ADS-2600W. Ten podľa slovenského e-shopu stál pôvodne vyše 11 300 eur. To je suma, za ktorú sa dá kúpiť automobil aj v nižšej strednej triede.

Po neuveriteľnej 96-percentnej zľave ho obchod predáva za zhruba 400 eur. Rovnako však stojí v prepočte na eurá aj v Česku. Tam zlacnil iba o 20 percent a pôvodne tak mal stáť 13 695 korún (cca 500 eur). Ide o vyše 20-násobný rozdiel v cene.

Skener, ktorý výrobca odporúča predávať za 620 eur stál podľa Alzy pôvodne vyše 11-tisíc

Nad udávanou slovenskou pôvodnou cenou zariadenia sa nestačil čudovať ani Rastislav Baroň zo slovenskej pobočky spoločnosti Brother, ktorá spomínaný skener vyrába.

„Odporúčaná predajná cena zariadenia ADS-2600W je 620 eur s DPH. Dovolím si ale odporučiť porovnanie na internetových portáloch, kde je momentálna cena na trhu asi 400 eur,“ povedal pre TREND.sk s tým, že sama firma odporúčané ceny nezverejňuje. „Predpokladáme, že zariadenie je väčšinou súčasťou riešení,“ vysvetľuje dôvody neudávania ceny.

Vylučuje však, že by sa kedykoľvek v minulosti cena skenera aspoň približovala k tej, ktorú udáva Alza. „Za celý čas, čo je produkt na trhu - sú to asi tri roky - sa jeho cena výrazne nemenila,“ dodal R. Baroň. Jeho slová potvrdzuje aj vývoj ceny zariadenia, ktorú uvádza na svojom webe Heureka. Priemerná cena klesla v e-shopoch z 575 eur v januári 2013 na súčasných 480 eur.

S pôvodnou cenou pri skeneri, ktorý je stále vo výpredaji, no teraz už valentínskom, nekorešponduje ani vysvetlivka samotnej Alzy. V podmienkach akcie aktuálne prebiehajúcej kampane Valentínske zľavy totiž vysvetľuje, že ich kalkuluje z pôvodnej ceny tovaru.

Tá by mala byť cenou, za ktorú predmetný tovar „Alza ponúkala bez zohľadnenia všetkých možných bonusov, marketingových kampaní na podporu predaja a iných zľavových akcií na ňou prevádzkovanom e-shope, alebo cenu nezáväzne odporúčanú výrobcom či distribútorom, přičom bude zobrazená vždy tá z cien, ktorá lepšie reflektuje cenovú hladinu daného výrobku na trhu“. Takto postavená definícia by bola v rozpore minimálne pri cene skenera.

Pravdivú cenu inšpekcia neposúdi

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa nesmú obchodníci používať nekalé obchodné praktiky. Za také sa považuje konanie, ktoré „zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá, alebo akýmkoľvek spôsobom uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu priemerného spotrebiteľa.“

„To znamená, že informácie, ktoré poskytuje, musia byť pravdivé, úplné, presné, jasné, a to hlavne o cenách (aj jednotkových) a ich primeraných podmienkach,“ vysvetľuje Slovenská obchodná inšpekcia. Zároveň dodáva, že ak predajca uvedie výšku zľavy v percentách alebo starú cenu, respektíve obidva údaje, musia byť pravdivé.

Posúdiť, čo je pravdivé, však už kontrolný orgán nevie. Obchodníkovi totiž stačí, aby kedykoľvek v minulosti uviedol v cenovej evidencii, že výrobok predával za sumu, z ktorej neskôr vyrobí megazľavu. Alza tak mohla predávať skener naozaj za vyše 11-tisíc, povedzme v priebehu niekoľkých minút niekedy v noci. Teda v čase, keď na jej stránku zavíta minimum ľudí.

Kedy stál napríklad spomínaný skener vyše 11-tisíc eur, sa redakcia TREND.sk nedozvedela. Alza na žiadosť o odpoveď opakovane nereagovala.

Aktualizované 16. 2. 2016: Najprv sa nevyjadrila slovenská pobočka Alzy, neskôr na konkrétne otázky odmietla odpovedať aj PR manažérka českého e-shopu Šárka Jakoubková. Či všetky v článku spomínané výrobky v minulosti ponúkal obchod za ceny, ktoré boli dokonca v dvoch výpredajoch po sebe uvádzané ako pôvodné, na aký dlhý čas im tieto ceny boli prisúdené a či obchod nejaký výrobok za takúto cenu v minulosti aj predal sa tak TREND.sk nedozvedel. Alza len odkázala na definíciu ‚pôvodnej ceny‘, ktorú uvádza na svojom webe a šalšie otázky označila za špekulácie.

„Zákazníkom je pojem ‚pôvodná cena‘ zrozumiteľne vysvetlený v našich obchodných podmienkach, ktoré uverejňujeme na webových stránkach. Definícia termínu ‚pôvodná cena‘ najlepšie reflektuje situáciu v predaji tovaru, pretože zákazník si môže veľmi dobre porovnať, akým spôsobom sa ceny menia v čase, akú cenu má tovar bez akýchkoľvek zliav či najčastejšie pri zaradení do predaja. Zo spomenutej definície tiež vyplýva, že ide o obdobie od zaradenia do predaja,“ vysvetlila Š. Jakoubková.

„Pokiaľ má obchodník pôvodnú cenu zaevidovanú v cenovej evidencii - čiže tovar ponúkal svojim zákazníkom za podmienok stanovených zákonom, pravdepodobne je aj takýto zdanlivo ‚nekalý‘ postup v poriadku,“ súhlasil s postojom SOI aj právnik Pavel Pavlovkin z vládneho Európskeho spotrebiteľského centra v SR, ktoré pôsobí pri ministerstve hospodárstva.

Zákon o cenách podľa neho totiž nešpecifikuje referenčnú cenu, a teda nie je možné určiť, či je zľava primeraná alebo nie je. V zákone nie je ani pevne stanovená doba, po ktorú musí e-shop tovar predávať, aby mohol v budúcnosti tvrdiť, že z tejto sumy tovar zlacňuje. Zákon podľa P. Pavlovkina skôr stanovuje predávajúcim evidenčné povinnosti.

Aktualizované 11. 2. 2016: Zákon by sa však mohol v dohľadnej dobe zmeniť. Ministerstvo hospodárstva TREND.sk informovalo, že pripravuje nový spotrebiteľský zákonník, ktorého cieľom je „zosúladenie, zjednotenie a zvýšenie transparentnosti právnej úpravy a eliminácia nejasností a praktických problémov plynúcich zo súčasného stavu“.  „Do legislatívneho procesu ho plánujeme predložiť do konca júna 2016,“ informoval Michal Dzurjanin, vedúci komunikačného oddelenia ministerstva hospodárstva.

11-tisíc za skener je aj podľa SOI v poriadku

Ak by naozaj e-shop vedel preukázať, že všetky „pôvodné ceny“ má vedené v cenovej evidencii, nielen že mu žiadne sankcie nehrozia, ale SOI v takomto postupe obchodníka problém nevidí. Podľa nej totiž môže vypočítať zľavu z ktorejkoľvek ceny, ktorá bola evidovaná v cenovej evidencii od začiatku predaja konkrétneho výrobku.

„Ak mal predávajúci cenu 11 318 eur v cenovej evidencii a vie to preukázať, nedopustil sa nekalej praktiky,“ povedala pre TREND.sk jej hovorkyňa Danuša Krkošová. „SOI nie je oprávnená vstupovať do cenotvorby a posudzovať, či niečo stojí 11 318 eur. Ide o zmluvné ceny (ceny dohodou), ktoré si stanovuje predajca,“ dodala.

Podľa poradenského združenia Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad by sa však nemalo diať, aby obchodník ľubovoľne narábal s pôvodnou cenou.

„Ide podľa nás o uvedenie spotrebiteľa do omylu aj o klamlivú obchodnú praktiku. No spotrebiteľ často chce byť klamaný. Netreba byť matematický génius, aby ste si to vedeli zrátať. A potom je na vás, či danému predajcovi, ktorý vás už pred kúpu zavádza prestrelenou cenou, budete dôverovať natoľko, že si od neho niečo kúpite,“ uviedla pre TREND.sk Petra Vargová Čakovská z S.O.S.

Dodala, že obchodníka by mohla potrestať SOI, no účinný postup, ako by sa mohli spotrebitelia takémuto zavádzaniu brániť, neexistuje. „Legislatívne postupy takmer nikdy neriešia problém v aktuálnom čase. Spotrebitelia sa môžu brániť najmä tým, že sa budú riadiť sedliackym rozumom,“ dodala P. V. Čakovská.

Analytik: Záleží na inteligencii spotrebiteľov

Na jednej strane upozorňuje spotrebiteľov, že zľavy v e-shopoch sú veľakrát iba naoko, na druhú stranu radí na blogu obchodníkom, ako zľavy využiť vo svoj prospech a ako na ne nalákať zákazníkov. Michal Karsa, riaditeľ českej spoločnosti Karsa Technologies, ktorá sa zaoberá analýzou cien v e-shopoch, pre TREND.sk vysvetlil, že vysoké zľavy si pýtajú samotní spotrebitelia.

Kde je pri výpredajoch hranica medzi stratégiou obchodníka a klamaním spotrebiteľa?

Pokiaľ je pre výpočet zľavy použitá odporúčaná predajná cena a nie vyššia, je podľa môjho názoru všetko v poriadku. Vo svojej podstate je to s klamaním spotrebiteľa veľmi sporné: Je jasné, že ak predajca deklaruje zľavy až 80 percent, ale v skutočnosti zlacní iba pár produktov a navyše napríklad v noci na dve hodiny, nie je to v poriadku, pretože zákazníci ani nemali šancu produkt za deklarovanú cenu kúpiť.

Pri veľkých e-shopoch je obvyklé, že vysoké zľavy priradia pár produktom ktoré fungujú ako ťahák na zákazníkov a ďalšie zľavy už také výrazné nie sú. Opäť sa tu ale nedeje nič nezákonné. Záleží tiež na prirodzenej inteligencii spotrebiteľov a ich ekonomickej gramotnosti, aby dokázali rozlíšiť reálnosť zliav. Cenu určite nemá vytvárať ďalšia regulácia.

Môže si ale obchodník určiť akúkoľvek pôvodnú cenu produktu?

Nemôže. Obchodník nakupuje tovar u výrobcu alebo distribútora, ktorý uvádza odporúčanú inzerovanú cenu. Pri vyššej cene by ju umelo navyšoval.

Čiže by mal e-shop produkt za cenu, ktorú uvádza ako pôvodnú, aj produkt v minulosti predávať?

Áno. Aby mala odporúčaná predajná cena význam, je dobré ju dodržiavať. Postupne môže predajca prísť s jej znížením v závislosti od rôznych podmienok. Napríklad od počtu predajcov daného produktu na trhu, od životného cyklu produktu či od špeciálnych udalostí akými sú Vianoce, Valentín či Black Friday.

Môže pomerne ľahko prehliadnuteľné umelé navýšenie pôvodnej ceny zákazníkov aj odradiť?

Keď nakupujúci vidí v obchode veľkú zľavu, často logika ustúpi do pozadia a mozog sa sám prepne do režimu, v ktorom hrajú hlavnú úlohu pocity ako úspora peňazí, výhodnosť nákupu a podobne. Aby ale zľava fungovala dobre, musí obchodník zvoliť správnu taktiku. Nemala by byť pri každom produkte, tak isto by mala byť rozumne dávkovaná v určitom časovom období. Pokiaľ zákazník navštívi e-shop, v ktorom sú zľavy na všetko, tak sa asi trochu zarazí, lebo je to podozrivé. Ak obchodník vie pracovať so zľavou, určite zákazníka neodradí.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 21

Tagy alza

Top články

Žena, ktorá mení pornobiznis zvnútra

Žena, ktorá mení pornobiznis zvnútra

30-ročná pornoherečka Stoya priznala, že porno, v ktorom pracovala, je odpad. Chce poukázať na násilie, ktoré sa v tejto brandži stáva bežným 12

Doping: Ako východonemeckí farmaceuti vyrobili z guliarky muža

Ako „podniká“ Ladislav Bašternák

Aké veľké je porno. Ovláda ho Česko

Kažimír skúša, čo mu dovolíme