Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Slovenské automobilky ešte nikdy nevyrobili viac, prelomili magickú hranicu

11.01.2016 | Lukáš Kvašňák | © 2016 News and Media Holding

Trojici slovenských závodov sa v minulom roku podarilo po prvýkrát v histórii prekročiť pomyselnú hranicu milión vyrobených vozidiel. Prekonali tak doterajší rekord z roku 2013, keď sa u nás vyprodukovalo necelých 988-tisíc automobilov.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Vyplýva to z predbežných údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR. Motorom rastu bol dopyt po nových a faceliftovaných modeloch vyrábaných v závodoch Volkswagen, PSA Peugeot Citroën a Kia. 

Slovensko si vlani udržalo aj prvú priečku v počte vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov, keď sa ich počet vlani zvýšil na 184 z predošlých 179 automobilov. Výhľad na tento rok ostáva podľa prezidenta zväzu Juraja Sinaya optimistický, keď by sa produkcia mala udržať nad hranicou jedného milióna.

„Vstupom štvrtej automobilky, ktorou je Jaguar Land Rover, tieto pozitívne čísla ďalej porastú,“ skonštatoval J. Sinay. Prvých 150-tisíc automobilov vzíde z liniek britského závodu pri Nitre už v roku 2018.

Trnava rapídne rástla

Trnavský závod francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën vyrobil v uplynulom roku rekordný počet automobilov. Produkcia medziročne stúpla o takmer 19 percent na 303-tisíc vozidiel. Trnavskú fabriku potiahol vynovený model Peugeot 208, ktorý sa na celkovej produkcii podieľal 85 percentami. Celkovo sa z faceliftovanej „dvestoosmičky“ vlani vyrobilo 259-tisíc kusov, čo je viac ako bola celková produkcia závodu v predchádzajúcom roku.

V tomto roku však PSA Peugeot Citroën očakáva pokles výroby z dôvodu nábehu produkcie nového modelu značky Citroën. Pôjde o najpredávanejší model francúzskej značky patriaci do segmentu B malých mestských automobilov. Popis pasuje na očakávanú tretiu generáciu úspešného modelu Citroën C3. S jeho výrobou chcú v Trnave začať koncom tohto roka.

Trnavský závod v tomto roku ráta aj s pokračovaním produkcie modelu Citroën C3 Picasso. Tá sa mala podľa pôvodných informácií presunúť od januára do Španielska, no podľa hovorcu automobilky Petra Šveca zatiaľ v Trnave rátajú s výrobou troch modelov.

V závode francúzskej automobilky plánujú v tomto roku pokračovať v modernizácií logistiky ako aj robotizácie liniek v lisovni. S výrobou nového modelu Citroën súvisia aj investície v celkovej výške 80 miliónov eur, z ktorých najväčšia časť smeruje do zvarovne. PSA Peugeot Citroën zároveň plánuje v budúcom roku spustenie štvrtej zmeny, v rámci ktorej chce vytvoriť 800 nových pracovných miest.

Kia šiesty rok stúpala

Žilinský závod Kia Motors Slovakia má za sebou taktiež rekordný rok, keď vyrobil 338-tisíc vozidiel. Medziročne ide o nárast na úrovni viac ako štyroch percent, keď sa produkcia zvyšuje kontinuálne šesť rokov v rade. O viac ako osemnásť percent sa zvýšila aj produkcia motorov, keď ich počet presiahol hranicu 582-tisíc kusov.

Juhokórejská automobilka vlani v Žiline začala s výrobou omladeného modelu Cee‘d a jej úplne novej športovo ladenej GT line edície. V závere roka pridala štvrtú generáciu úspešného SUV Sportage. Výpadok na kľúčovom ruskom trhu kompenzovala Veľká Británia ako aj juhoeurópske krajiny. Vozidlá zo slovenského závodu smerovali aj do krajín Blízkeho východu, Mexika, Nového Zélandu alebo Austrálie.

Kia plánuje v tomto roku investície vo výške 60 miliónov eur. Tie budú smerovať do príprav na spustenie výroby nových motorov pre chystané nové generácie modelov nižšej strednej triedy Kia cee’d a Hyundai i30 v sesterskom závode v českých Nošoviciach. Tie by mali na trh prísť v rokoch 2017 a 2018.

Volkswagen investoval

Najväčší z trojice závodov, bratislavský Volkswagen, zatiaľ presné čísla výroby za uplynulý rok nezverejnil. V prvom polroku produkcia dosiahla 203-tisíc kusov. Podľa informácií TRENDU však z liniek malo za celý rok vzísť viac ako 400-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast v porovnaní s 2014, keď  závod vyrobil 394-tisíc automobilov.

Bratislavský Volkswagen vlani výrazne investoval. V prvom polroku spustil výrobu v novej karosárni pre druhú generáciu luxusného SUV Audi Q7 v hodnote 600 miliónov eur. Zároveň odštartoval výstavbu novej karosáreň a montážnej haly pre model Porsche Cayenne v celkovej hodnote 800 miliónov eur. Nová generácia úspešného SUV má prísť na trh v budúcom roku a kompletne sa už bude vyrábať na Slovensku. Vlani začal Volkswagen v bratislavskom závode vyrába aj karosérie pre superluxusný model Bentley Bentayga.

Rekordné predaje

Uplynulý rok bol rekordný aj z hľadiska predaja osobných vozidiel na Slovensku, keď sa u nás zaregistrovalo takmer 78-tisíc vozidiel. Medziročne ide o nárast na úrovni 7,9 percenta. Vlaňajšok prekonal aj doterajší rekord z roku 2009, keď  sa vďaka šrotovnému zaregistrovalo na Slovensku takmer 75-tisíc osobných automobilov. Výhľad na tento rok je podľa viceprezidenta ZAP SR Pavla Prepiaka konzervatívny. Podľa jeho slov bude predaj osobných vozidiel stagnovať na úrovni 78-tisíc vozidiel.

Darilo sa aj segmentu úžitkových vozidiel v kategórii N1, keď počet registrácii stúpol o takmer tridsať percent na 7 292 kusov. Rovnako stúpol aj predaj nákladných automobilov nad 12 ton a to na 4 075 kusov.

Celkovo sa na Slovensku vo všetkých kategóriách vlani zaregistrovalo 90 061 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 9,9 percenta.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy automobilový priemysel, firmy, investície, Kia, PSA Peugeot-Citröen, Volkswagen

Diskusia (0 reakcií)