Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Uber začal riešiť dane. Chce nájsť most medzi štátom a novým typom ekonomiky

12.10.2015 | milo | © 2015 News and Media Holding

Estónsky výbor pre dane a clá (MTA), jeden z najviac inovatívnych daňových orgánov Európskej únie, začal spolupracovať s globálnou technologickou spoločnosťou Uber. Tá bude mať zastúpenie v zmiešanej komisii, ktorá sa chystá zaoberať otázkou zdaňovania konkrétneho modelu zdieľanej ekonomiky.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Tagy

dane, MTA

Vzostup tohto trendu, ktorý spája súkromné osoby ponúkajúce a hľadajúce služby, pochopiteľne vytvoril výzvy pre daňové orgány po celej Európe. Odhaliť vodičov, ktorí si nesplnia daňové povinnosti, je totiž veľmi náročné. Možnosťami sú len námatkové kontroly v teréne alebo tipy od verejnosti.

MTA a Uber sa preto rozhodli zriadiť pracovnú skupinu na prerokovanie pilotnej platformy, pomocou ktorej by daňové príjmy mohli byť centrálne zhromažďované. Tá by bola spočiatku určená len pre partnerských vodičov Uberu. Prvé výsledky plánujú predstaviť už v roku 2016.

Neprehliadnite

Generálny riaditeľ MTA, Marek Helm, uviedol, že v mnohých odvetviach sa objavili nové obchodné modely a orgány musia reagovať na nové výzvy, ktoré predstavujú. Zdôraznil význam jednoduchého a transparentného daňového systému, ktorý bude podporovať ako podnikanie, tak aj dodržiavanie daňových predpisov.

Uber je spoločnosť, ktorá prevádzkuje bezhotovostné digitálne služby po celom svete a estónsky daňový a colný výbor vidí v jej skúsenostiach cenný zdroj informácií. „Estónsko je pokroková a inovatívna krajina, ktorá využíva digitálne služby, aby sa stala jednou z popredných svetových technologických metropol," doplnil M. Helm v prospech nových typov služieb.

Fenomén zdieľanej ekonomiky

„Jedného dňa sa pozrieme naspäť na 20. storočie a budeme sa diviť, prečo sme vlastnili toľko vecí. Nie, že by to nebolo na prvý pohľad skvelé. Po tisícoch rokov, počas ktorých väčšina ľudí žila z ruky do úst, v 20. storočí priemyselné ekonomiky Západu a taktiež aj zvyšku sveta začali chŕliť spotrebný tovar - chladničky, autá, televízory, telefóny, počítače,“ napísal magazín Time. Zdieľanie rôzneho tovaru bolo vždy bežnou praxou medzi priateľmi, rodinou a susedmi. V posledných rokoch sa tento koncept pretvára z komunitnej praxe na ziskový obchodný model.

Množia sa názory, že tento typ ekonomiky prišiel, pretože spoločnosť dospela do bodu, keď všetci nepotrebujeme vlastniť napríklad vŕtačky - pretože väčšina spotrebiteľov ich potrebuje len na pár minút za rok. Ďalší ho považujú za prirodzený vývoj ekonomiky, ktorý ľudí núti prehodnotiť spôsob, akým by mali komunikovať medzi sebou a využívať zdroje, ktoré majú po ruke v prospech seba aj spoločnosti.

Štúdie dokonca zistili, že mozog človeka začne vylučovať hormón spokojnosti oxytocín, keď mu je zverený tovar niekoho iného. Aj to niektorí považujú za jednu z možností, prečo by sa koncept zdieľanej ekonomiky mohol ukázať ako trvalejší než ten, ktorý je postavený na vlastníctve.

V súčasnosti sa čoraz viac hovorí o potrebe štátnych orgánov reagovať na tieto nové výzvy, rovnako ako o nutnosti implementácie nových modelov do už fungujúcich - či už daňových alebo právnych.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Tagy dane, MTA