Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Hrozba menom Adblock: Marketing stojí miliardy, postrachom je aj pre Google

09.10.2015 | Michaela Lovásová | © 2015 News and Media Holding

Otravné vyskakovacie okná, blikajúce bannery, ktoré odputávajú pozornosť od obsahu či aplikácie, ktoré o človeku za chvíľu vedia viac ako jeho teta z druhého kolena. Proti tomuto všetkému bojujú adblockingové softvéry - po ich inštalácii chránia pred internetovým vizuálnym smogom a mnohokrát aj pred kradnutím osobných dát. Filtrovanie obsahu adblockingovými softvérmi sa čoraz viac dostáva do centra pozornosti a nemilosti technologického sveta. Zatiaľ čo niektorí tvrdia, že digitálnemu marketingu priamo ubližujú, druhí upozorňujú na to, ako môžu podporovať tvorbu kvalitnejších kampaní.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Tagy

AdBlock

Digitálna reklama je najrýchlejšia oblasť rastu v odvetví marketingu. Momentálne má silného nepriateľa: softvér, ktorý umožňuje spotrebiteľom blokovať reklamy na ich smartfónoch či počítačoch.

Pomocníkov na filtrovanie obsahu a blokovanie reklamy je na výber viac. Najpoužívanejší je AdBlock, ktorý od jeho počiatku v roku 2009 používa 40-miliónov ľudí. Dá sa rýchlo a zadarmo stiahnuť ako rozšírenie pre prehliadače Google Chrome, Apple Safari, Mozilla Firefox aj Opera.

Konkurenčný AdBlock Plus, ktorému popularita minulý rok vzrástla o 70 percent, si vie posvietiť aj na Yandex. I keď používanie nie je platené, dobrovoľníci môžu darovať akúkoľvek sumu ich vývojárom.

Adblocking sa opäť dostal do popredia záujmu v septembri tohto roku. Rozšírenie na „applácke“ Safari už síce bolo k dispozícii od roku 2010, no s príchodom iOS 9 sa dá stiahnuť aj do verzií prehliadačov v iPhonoch a iPadoch. Prsty v ňom má práve AdBlock Plus. Apple dovtedy nemal oficiálny blokovací softvér.

Od októbra už má v AppStore svoje miesto aj Been Choise. Momentálne je jednou z najsilnejších adblockingových foriem na trhu, keďže nechráni používateľov len pred webovými reklamami, ale aj pred tými v mobilných aplikáciách.

Been Choise ponúka spotrebiteľom možnosť brániť sa proti agresívnemu zhromažďovaniu údajov, čo v súčasnosti robia rôzne aplikácie či inzerenti. To však pravdepodobne ublíži ich vývojárom, ktorí z týchto dát ťažia a rovnako sú závislí od digitálnej reklamy.

Aktualizované: 9. októbra Apple stiahol Been Choice z AppStore, rovnako ako niekoľko podobných aplikácií, založených na podobnom princípe.

Digitálny marketing to rozhodne zabolí tiež. Podľa výskumnej skupiny eMarketer tento rok nechali marketéri v mobilnej reklame 69 miliárd dolárov. David Yoon, spoluzakladateľ Been Choise, sa proti podobným rečiam bráni dobrým úmyslom. Vyjadril sa, že spotrebitelia budú mať konečne na výber, kto dostane ich súkromné dáta a kto ťaží z ich hodnoty.

Rebelujúci operátor

Apple nie je jediná firma, ktorá v poslednom čase spravila krok proti otravným reklamám. V septembri sa Digicel, ktorý patrí do skupiny Deutsche Telekom, stal prvým mobilným operátorom, ktorý začal blokovať reklamy. Túto sieť, zameranú prevažne na Karibik a Strednú Ameriku, vlastní Denis O'Brien, najbohatší muž Írska. Ten už potvrdil, že tento marketingový ťah, ktorý rozbehol na Jamajke, postupne implementuje aj do ďalších 32 krajín, ktoré pokrýva.

Blokovanie sa týka reklám v aplikáciách aj klasických mobilných webových reklám s výnimkou niektorých lokálnych serverov. Spoločnosť uvažuje nad tým, že dá možnosť používateľom upustiť od blokovania reklám, no blokovanie bude v predvolenom nastavení.

D. O'Brienovi primárne prekážal fakt, že reklamy spomaľujú používateľov jeho operátora. „Spoločnosti ako Google, Yahoo a Facebook pekne rozprávajú a berú si veľa zásluh za to, že pretláčajú myšlienky širokopásmového pripojenia pre všetkých - ale neprispeli žiadnymi peniazmi. Namiesto toho nehanebne využívajú investície prevádzkovateľov sietí, ako je Digicel, aby si zarobili peniaze pre seba,“ povedal vo svojom oficiálnom vyhlásení. Zisky z týchto reklám totiž generujú väčšinu výnosov spomínaných internetových gigantov.

Na otvorenom webe najviac zarába Google, ktorý situáciu znáša najhoršie. Firma už uznala, že adblocking je problém a prednedávnom vyhlásila, že celý priemysel potrebuje spolupracovať na nájdení jeho riešenia.

Reklamy vo vyhľadávaní, ktoré generujú väčšinu výnosov spoločnosti, patria medzi tie, ktoré sú filtrované adblockingovým softvérom.

„Google má najviac čo stratiť,“ komentoval situáciu Martin Sorrel, výkonný riaditeľ spoločnosti WPP, najväčšej skupiny pre marketingové služby na svete, pre Financial Times. Technologický gigant s obrovskou mocou by sa podľa neho mohol uchýliť ku krajným riešeniam a zabrániť používateľom adblockerov, aby využívali server YouTube.

Nateraz Google pristúpil k tomu, že sa chystá zatraktívniť surfovanie na mobiloch. Spoločnosť robí na koncepte takzvaných zrýchlených stránok, ktoré majú používateľom dopriať rýchle načítavanie webov a „nenútiť“ ich k myšlienkam o adblockingu. 

Ablocking oberá marketing o miliardy

Popularita adblockingových softvérov, popri obdobných programoch, by však postupne mohla mať devastujúce dôsledky aj pre spoločnosti, ktoré sa spoliehajú na digitálnu reklamu.

UBS AG, švajčiarska globálna spoločnosť poskytujúca finančné služby, nedávno vyhlásila, že adblocking bude stáť reklamný priemysel miliardu, zatiaľ čo PageFair a Adobe prorokujú stratu až 22 miliárd v tomto roku.  

Či už sú údaje presné, alebo nie, adblocking v každom prípade prináša vlnu narušenia priemyslu. Je primárne hrozbou pre weby, ktoré sa spoliehajú na reklamné siete tretích strán.

„Nie je to zas až tak významná hrozba, ako ľudia hovoria,“ vyjadril sa Martin Sorrell pre Financial Times. „Ale či mám strach? Úprimná odpoveď je, že áno.“

Pre niektorých téma adblockerov naopak nie je až taká horúca. Argumentujú tým, že zadávatelia inzercie platia až za zobrazenie reklám, teda impresie. A tie tak či tak dostanú, keďže väčšinová časť publika „blokovače“ nepoužíva.

Ubližuje online spravodajstvu

On-line spravodajstvo sa zdá byť prvé v červenej línii. Množia sa ale názory, že vyhliadka na blokovanie bude podporovať inzerentov, aby pracovali na lepších reklamách, ktoré nespôsobujú pomalé nahrávanie stránok - najmä na mobilných zariadeniach.

„Záleží na dobrej reklame,“ hovorí Jim Bankoff, výkonný riaditeľ spoločnosti Vox Media pre Financial Times. „Tým ale nemám na mysli len reklamu, ktorá je tvorivo silná. Reklama by nemala brániť ani spomaliť iný zážitok.“

Niektorí reklamní manažéri zas veria vo vývoj technológií, ktoré pomôžu reklame prekabátiť adblockery. Bob Lord, prezident spoločnosti AOL, si myslí, že priemysel smeruje do „vojny o technológiu“. „Obsah je drahý na produkciu, takže v konečnom dôsledku je to voľba spotrebiteľa, či chce obsah na báze predplatného, alebo s reklamami,“ hovorí a zároveň varuje, že technológie sa môžu dostať do bodu, keď „tí s adblockerom nedostanú obsah zadarmo.“

V boji s ad-blockermi to niektoré média skúšajú aj na vlastnú päsť, príkladom je americký The Washington Post, ktorý nedávno začal blokovať používateľov so zapnutým adblockerom. 

„Bez príjmov z predplatného a reklamy by sme neboli schopní produkovať žurnalistiku, ktorú od nás ľudia očakávajú. Skúšame viacero prístupov, aby sme čitateľov motivovali buď si reklamy zapnúť, alebo si nás predplatiť,“ vysvetlila hovorkyňa denníka.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Tagy AdBlock