Prečo žiaria fínske školy

12.04.2012 | Pavel Sibyla | © 2012 TREND Holding

Najlepšiu školu môžu rodičia hľadať cez známych, na internete... alebo za hranicami Slovenska. Napríklad vo Fínsku.

Za dobrý chýr o fínskom školstve môže známa PISA. Ide o testovanie 15-ročných žiakov z krajín OECD (Programme for International Student Assess–ment). Fínski tínedžeri sa v troch meraniach za sebou (2000, 2003, 2006), z ktorých každé bolo zamerané na inú oblasť, umiestnili vždy na prvom mieste. V testovaní spred troch rokov sa Fínsko ako jediná európska krajina dostalo v čitateľskej, prírodovednej aj matematickej gramotnosti medzi šesť najlepších krajín na svete.

Pri hľadaní odpovede na otázku, v čom tkvie výnimočnosť fínskeho školského systému, si človek uvedomí, že v ňom platia poučky ako pre tvorbu kvalitnej architektúry a dizajnu.

Hlavne neformálne

Na prírodopise nám Tarja vysvetľovala, ako prebieha trávenie, a potom sme išli do lesa zbierať brusnice. Keby sa slovenský rodič predsa len presťahoval do Fínska, od svojej ratolesti by mohol dostať takúto odpoveď na otázku, ako bolo v škole. Medzi základné črty fínskeho vzdelávacieho systému totiž patrí neformálnosť.

Žiaci na základnej škole, ako aj na univerzite učiteľom tykajú. „Vykanie sa tu považuje za odstup a chladnosť. Ja vykám len rektorke,“ hovorí Slovenka Anna Kyppö, ktorá vo Fínsku žije už vyše tridsať rokov. Na univerzite v Jyväskylä vyučuje slovenský jazyk a kultúru.

Dizajnovanie produktu je dizajnovaním vzťahu, hovorieva Steve Rogers zo spoločnosti Google. Podľa Fínov tiež nie sú budovy, digitálne tabule  alebo celonárodné testovania základom dobrého vzdelávacieho systému. Ale vzťah založený na spolupráci — medzi učiteľom a žiakom, rodičmi a školou.

Príhoda s brusnicami nie je vymyslená, ale zažili ju Annine deti, ktoré navštevovali dedinskú základnú školu. Nazbierané a v škole spracované brusnice potom žiaci celý rok jedli. Koľko povolení od rodičov cez hygienika až po alergiológa by si podobná akcia vyžiadala na Slovensku?

Uvoľnený vzťah medzi učiteľom a žiakom pomáha k individuálnemu prístupu. Ten však kladie nároky na obe strany. Rovnakú váhu ako výsledky písomiek má na základnej škole slovné hodnotenie. Pri ňom učiteľ ťažko zakamufluje, že niektorých svojich žiakov – napríklad tých neposlušnejších — ignoruje. Súčasťou koncoročného hodnotenia žiaka je zase sebahodnotenie, čo deti učí kritickému prístupu k svojim vlastným výkonom.

12_profimedia-0102177456.jpg

Na zobrazenie celého článku je potrebné predplatné TRENDU alebo TRENDU Digital

Článok vyšiel v týždenníku TREND 14/2012. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte si predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľom nie ste, vyberte si:

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 5 Diskusia

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 5 Diskusia

Nájdi vydanie