Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Skutočné podnikanie je o zisku, nie o lobingu a dobývaní renty

20.04.2014 | Michal Lehuta | © 2014 News and Media Holding

Zisk firmy, ktorá investuje skôr do lobistov ako do inžinierov, nie je znakom skutočného podnikania, tvrdí Michael C. Munger. Americký profesor prišiel do Bratislavy prednášať na pozvanie Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika

Rozhovor

Na Slovensko ste prišli hovoriť o podnikateľských cnostiach. Ktoré to sú?

Vidím problém v tom, ako sa dnes vyučuje ekonómia. Tá predpokladá, že cenový systém je ustálený v ekvilibriu, čo však nie je stav, ktorý podnikatelia riešia. Tí nevedia, aká je cena, ktorá trh vyčistí, musia to objaviť, rovnako ako aj produkty, ktoré sa majú vyrábať. Podnikanie je objavovanie, jeho výsledok nie je vopred daný. Problémom je, že toto objavovanie je často deštruktívne.

Ako to myslíte?

Ak prídem s novým produktom alebo spôsobom výroby, ktorý je oveľa lacnejší, budú kvôli tomu niektorí iní podnikatelia trpieť alebo aj skrachujú. Pre vládu je veľmi lákavé snažiť sa ich ochrániť. Čiže aj cnostné podnikanie je deštruktívne. Túžba ochrániť upadajúce odvetvia je však ešte viac deštruktívna, pretože ide proti hospodárskemu rastu.

Súvisí táto deštrukcia aj s rastom príjmovej nerovnosti?

Mňa netrápi ani tak nerovnosť ako nemobilita. To, kde sa narodíte, by nemalo určovať, kde v spoločenskom rebríčku skončíte. Znamenalo by to, že systém nie je fér. Druhý problém je prístup k vzdelaniu. Ak nemajú všetci rovnaký prístup k potrebnému vzdelaniu, nevyužívame existujúce ľudské kapacity naplno. Tretím problémom nerovnosti je, že vytvára nespokojnosť, najmä ak majú ľudia pocit, že vznikla neférovým spôsobom. To vedie k požiadavkám na redistribúciu, čo však potom znižuje motiváciu pracovať tak pre chudobných, ako aj pre bohatých. Závisť nemôže byť spoločenskou cnosťou. Preto musíme dbať na to, aby bol politický a hospodársky systém férový.

Pri férovosti rozlišujete medzi tvorbou zisku a dobývaním renty. Čo tým myslíte?

Podnikanie je o práci so zákazníkmi a zamestnancami, o tvorbe nových produktov. No veľa z toho, čo dnes biznis robí, je o práci s vládou. Najmem si lobistov, právnikov, ktorí mi pomôžu podnik ochrániť pred konkurenciou. Skutočný podnikateľ sa vystavuje konkurencii, znižuje náklady a zvyšuje kvalitu svojich výrobkov. Často však narazí na možnosť zvýšiť si účtovný zisk prostredníctvom lobizmu. A namiesto výroby a zákazníkov pracuje s vládnymi úradníkmi. Vyzerá to ako zisk, ale nie je to zisk.

Čo sú predpoklady na to, aby cnostné podnikanie prekvitalo?

Zlou správou je, že to trvá päťdesiat rokov. Dôvodom je, že pre fungujúcu podnikateľskú kultúru sú dôležité správne inštitúcie. Tri najdôležitejšie sú: Vzdelávací systém, kde má každý rovnakú šancu. Finančný systém, kde ak mám nápad, môžem si požičať peniaze. Treťou je súdny systém, ktorý je rýchly a spravodlivý. V opačnom prípade niektoré transakcie neurobím, ak si nebudem istý, že prípadný spor niekto nezávisle nerozsúdi. V Spojených štátoch to trvalo päťdesiat rokov. Slovensku sa podľa môjho názoru darí pomerne dobre.

Aké sú funkcie podnikania?

Podnikanie má dve veľké funkcie: prvou je napĺňať takzvaný zákon jednej ceny. Ak sú na trhu rôzne ceny za ten istý tovar, nevieme, ktorá z nich je tá skutočná. Pritom je veľmi cenné túto informáciu mať, pretože cenové signály ukazujú, čo je ako veľmi žiadané. Druhou funkciou podnikania je niečo, čo Israel Kirzner nazýva „pozeraním sa za roh“. Tým myslí predvídanie budúceho dopytu, experimentovanie s ponúkanými výrobkami. Často to podnikateľom nevyjde, ale ak áno, budú odmenení ziskom. Steve Jobs raz zbankrotoval a raz ho z Applu vyhodili. Ak sa zameriame iba na úspechy, nezistíme, o čom je skutočné podnikanie.

Ak je S. Jobs príkladom dobrého podnikateľa, kto by bol zosobnením jeho opaku?

Klasickým príkladom je Robert Fulton. Bol jeden z prvých, kto využil vynález parného stroja. Dal ho do lode a dokázal prevážať cestujúcich po rieke Hudson [štát New York]. Skrátil a zlepšil tým doterajšiu cestu koňmi. Spotrebitelia tým získali. Ale neskôr namiesto toho, aby svoj biznis rozširoval alebo zlepšoval, išiel za zákonodarcami a žiadal monopolné výsady. Čo aj získal – desať rokov profitoval zo zákazu konkurencie. Na začiatku teda bol podnikateľom, neskôr sa však stal len dobývateľom renty.

Dočítajte celý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 15/2014. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Objednať predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Rozhovor

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, predplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.