Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Mario Hoffmann: Dnes som hlavne bankár. A nerozprávam o svojich klientoch

26.03.2015 | Ján Kováč | Lukáš Kvašňák | Xénia Makarová | © 2015 News and Media Holding

Po tom, čo TREND publikoval články o aktivitách podnikateľa Maria Hoffmanna (TREND 48/2014 a 1/2015) a zaujímal sa o vývoj vzťahov v rámci skupiny J&T Finance Group, M. Hoffmann súhlasil s rozhovorom. A bol veľmi otvorený, i keď pri autorizácii niektoré svoje tvrdenia týkajúce sa najmä otázok financovania projektov Poštovou bankou odmietol publikovať s odvolaním sa na bankové tajomstvo.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika

Ekonomika

Tagy

Hoffmann

Aké sú momentálne vzťahy v rámci skupiny J&T? Je pravda, že sa váš vzťah s Patrikom Tkáčom zhoršil a bol v úvahe aj váš odchod zo skupiny?
Považujem naše vzťahy za korektné a kamarátske. S partnermi z J&T sa poznám takmer 20 rokov, počas ktorých sme viac či menej intenzívne spolupracovali. Kvalitatívne sa náš vzťah zmenil v roku 2013, keď som nadobudol 24-percentný podiel v J&T Finance Group. Počas tých 20 rokov sme mali veľakrát aj rozdielne názory. Vždy sme si ich však vedeli vyriešiť. Tú zmenu v našom vzťahu by som prirovnal k partnerstvu muža a ženy, ktorí sú spolu už dlho a rozhodnú sa, že idú bývať do spoločnej domácnosti. Poznáme sa, máme sa radi, ale keď zrazu musíme zdieľať rovnaký priestor, zladiť si náš režim, tak sa objavia aj mnohé veci, ktoré sme dovtedy nepoznali. Najdôležitejšie však je, že aj keď sme mali s Patrikom Tkáčom veľakrát rozdielne názory, vždy sme si ich vykomunikovali a našli korektné riešenia. Nepredpokladám, že teraz by to malo byť inak. Buď sa v tom dome naučíme žiť spoločne, alebo si budeme musieť postaviť dva domy vedľa seba. A možno to budeme musieť vyriešiť inak. Určite to však bude korektné.

Z okolia skupiny J&T sa k nám dostali informácie, že vaše vzťahy sú napäté aj kvôli projektu jazdeckého areálu v Šamoríne, ktorý sa mal výrazne predražiť oproti pôvodným plánom.
To sú vyslovene klebety. Sú tu drobné problémy spolužitia. Či sa to bude končiť odchodom zo skupiny, to by som teraz nepredbiehal. Zatiaľ to nie je téma.

Čiže projekt jazdeckého areálu nie je vnímaný v skupine kontroverzne?
Ide o projekt klienta Poštovej banky a nepatrí to do našich vzťahov s J&T. Neviem si predstaviť, že by to mohla byť príčina závažných rozporov. Či by bol pohľad J&T na tento projekt taký alebo onaký.

Kto je tým klientom, keďže aj v médiách vystupujete ako tvár projektu práve vy?
Vystupujem síce ako tvár projektu, ale som tu ako bankár a ja nemám vo zvyku rozprávať o svojich klientoch. Týmto projektom však žijem. Bol som totiž súčasťou myšlienky, keď sa rodila. Tomuto projektu som venoval veľmi veľa času a energie.

Keď hovoríte, že ste tu ako bankár, ako sa pozeráte na informácie, podľa ktorých sa projekt predražil o viac ako polovicu?
Neviem, z akých podkladov vychádzate. Sú tu totiž dva projekty. Rozhodne by som nepovedal, že sa predražili. Projekt sa postavil za rozumných podmienok. Keď sem prichádzajú zahraniční hostia, ich odhady sú násobne vyššie ako to, koľko to v skutočnosti stálo. V žiadnom prípade nie je pravda, že by niečo bolo predražené.

Takže suma 150 miliónov eur, ktorá sa spomína, je podľa vás vzdialená realite?

Podľa toho, aký objem a čo presne máte na mysli. Investícia do jazdeckého projektu môže predstavovať 2/5 a investícia do športovo-relaxačného projektu, kde sa nachádza hotel, akvapark, reštaurácie, môže predstavovať 3/5. Každý projekt má svoj vlastný život.

Bolo to od začiatku naprojektované na taký objem?
Vzhľadom na plánované funkcie si to takýto objem vyžaduje. Kapacita ubytovacích kapacít bude tisíc lôžok, v areáli budú štyri reštaurácie, športoviská, gymnastická hala, kúpele. To je objem, ktorý neoklamete. Ak sa budeme baviť o nákladoch na meter štvorcový, tak to nie je nad rámec iných projektov na Slovensku. Skôr by som povedal, že je to postavené racionálnejšie a v relatívne vysokej kvalite.

V akom štádiu je tento projekt? Platí termín otvorenia do konca roka?
Áno, všetky termíny platia. Jazdecký areál bol dokončený minulý rok. Jeho hlavným účelom je organizovanie významných medzinárodných pretekov vrátane majstrovstiev sveta. Neexistuje na svete jeden jediný areál, ktorý by v prvom roku svojej činnosti zaznamenal na medzinárodných pretekoch účasť jazdcov zo 40 krajín.

Je toto spôsob, ako si jazdecký areál na seba zarobí, alebo je v pláne jeho odpredaj?
Ekonomika hipoarény je postavená na organizovaní podujatí. To znamená zorganizovať také podujatie, na ktoré prídu tí správni pretekári. Malo by byť vysielané v televízii, pokryť aspoň 40 – 50 krajín, čo je v jazdeckom svete bežne dosiahnuteľné. Na hlavné podujatie pretekov v Aachene, ktoré sa síce organizujú už možno sto rokov, prichádza 350-tisíc návštevníkov a vysiela sa do 140 krajín. Toto je určite cesta, ako rozvíjať tunajšiu činnosť. Takýto stav, keď máte pretekárov, televízny prenos, prináša sponzorov, ktorí zlepšujú ekonomiku podujatia. Máte im čo ponúknuť, lebo nie ste prezentovaní iba na lokálnom trhu.

Aká je návratnosť investície pri hipoaréne?

To závisí od toho, aká úspešná bude pri organizovaní podujatí. Prvý rok ukázal, že tento areál je veľmi úspešný.

Ako bankár ste však museli odsúhlasiť investíciu do tohto projektu, nejaká návratnosť tam musela byť vyrátaná.

Tento projekt sa pripravuje pre klienta, ktorý si zobral na seba riziko tohto podnikania. Poštová banka prostredníctvom Prvej penzijnej správcovskej spoločnosti prefinancovala obdobie výstavby až do momentu, keď bude projekt odovzdaný klientovi.

V najnovšom vydaní týždenníka TREND 12/2015 Mario Hoffman rozpráva aj o biznise v Poštovej banke, záväzkoch voči J&T a napojení na Sitno Holding

TREND 12/2015

TREND 12/2015

Celú výstavbu teda financovala Poštová banka cez Prvú penzijnú správcovskú spoločnosť?

Prvá penzijná využila svoje kapacity a podielové fondy za výhodných podmienok pre podielnikov. To znamená, že na všetky peniaze použité v tomto projekte dostáva 10-percentný úrok do svojich fondov. Zorganizovala a prefinancovala výstavbu, tá sa teraz chýli ku koncu. Ďalším krokom bude odovzdanie projektu finálnemu vlastníkovi, ktorý na to bude mať nastavené svoje financovanie aj jeho dĺžku. To je tá návratnosť, ktorá musí byť schválená bankou. Tam sa všetky tieto veci spoja a skončí sa cesta Prvej penzijnej a podielnikov, ktorí to odpredajú. Oni zinkasovali svojich desať percent počas takmer dvoch rokov, keď sa to stavalo. Stavalo sa to, samozrejme, postupne, aj peniaze boli uvoľňované postupne.

Stanovila si Prvá penzijná nejaké konkrétne podmienky?

Podmienkou Prvej penzijnej bolo, že celý proces museli mať pod kontrolou manažéri z dcérskej spoločnosti Poštovej banky – POBA Servis, ktorí celú výstavbu organizovali.

Bol rovnaký model financovania ako pri hipoaréne použitý aj pri susediacom športovom areáli?

To je už iný klient s iným biznis plánom, ale ten istý model. Keď to bude celé dostavané, prejde to do štandardného modelu financovania, buď od inej banky, alebo od Poštovej banky. Postaví sa to, podielnici dostanú svojich 10 percent a nadobudne to iný subjekt. Táto časť projektu má ambíciu organizovať v priebehu najbližších 10 rokoch vrcholné svetové podujatia typu svetové alebo kontinentálne majstrovstvá vo viac ako 20 olympijských športoch rôznych vekových kategórií. Táto možnosť robí z tohto projektu absolútny unikát vo svete z hľadiska univerzálnosti a variability, a preto veríme v jeho úspech.

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 12/2015. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika Ekonomika

Tagy Hoffmann

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, predplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.