Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Človek, ktorý budoval značku Lego: Predaj je iba začiatok

15.04.2015 | Dominik Orfánus | © 2015 News and Media Holding

Christian Majgaard pomáhal štvrťstoročie budovať značku v dánskom hračkárskom gigante Lego. Dnes sa brandingu venuje vo vlastnej poradenskej firme. Nerád robí od stola.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika

Podnikanie

Obľubuje rozhovory so spotrebiteľmi a ešte radšej ich pozoruje. Hovorí, že firmy ešte úplne nepochopili, že vzťah so zákazníkom sa vytvára až po nákupe. O niekoľko týždňov príde prednášať do Bratislavy v rámci konferencie Big Ideas for CEE.

Lego ste opúšťali v roku 2000, keď čelilo prvej strate v histórii. Aká bola nálada vo firme?

Z Lega som odišiel začiatkom roka 2000, pričom ten predchádzajúci rok bol jeden z najlepších a najziskovejších rokov firmy. Samozrejme, mraky na oblohe už boli. Atmosféra však nebola zlá, vedeli sme, čomu čelíme. Počítače sa dostali do segmentu hračiek a my sme nemali dostatočne rýchlu odpoveď. Ako vedúci tímu som bol jedným z ľudí, ktorí práve robili na spojení stavebníc s digitálnym svetom. Pracovali sme na tom už roky, ale nemali sme to ešte pripravené do predaja. V roku 2000 sa menil manažment a nastal stav, ktorý by som prirovnal k tomu, že pacient sa dostal do nemocnice.

Výrobca hračiek ešte pár rokov zápasil s problémami. Napokon sa však vypracoval na najväčšieho hráča v odvetví.

Dnes je to najsilnejšia značka s najvyššími tržbami v brandži. Paradoxne, ešte v polovici deväťdesiatych rokoch sme vypracovali podrobný plán, ako sa stať najväčšou rodinnou firmou na svete. Koncom milénia prišli do domácností počítače a zrazu sa pozornosť detí začala presúvať do virtuálneho sveta. Trh zmenili aj hypermarkety či obrovské hračkárstva. Všetci v našom odvetví začali mať problém s predajom, boli tlačení do nízkych cien. V Legu sme museli znižovať náklady, čo sa novému manažmentu aj podarilo. Optimalizácia a zoštíhlenie procesov z dlhodobého hľadiska firme pomohli. Finančne ťahajú Lego vpred aj hollywoodske postavičky, ktoré sme začali používať ešte pod mojím vedením.

Lego sa možno na istý čas stalo príliš veľké. Aké sú najčastejšie pasce pre firmu, keď rýchlo vyrastie?

Manažéri si myslia, že sú dosť schopní zvládnuť aj veľkú firmu. Vzniká byrokracia – hovorím tomu, že firmy sa stanú veľkohlavé a veľkonohé. Veľkohlavosť je ego, hrdosť firmy. Veľkonohosť sú ťažké nohy, s ktorými sa nedá bežať vo svetovej konkurencii. Niektoré firmy podľahli ilúzii, že môžu diktovať svetu trendy, čo im obmedzuje ich objektívny pohľad.

Manažéri v top pozíciách akoby niekedy žili v inom svete, v ilúzii svojej neohrozenosti.

Je jedno, ako vysoko ste v hierarchii, nikdy nesmiete stratiť kontakt s bežnými zákazníkmi. Hovorte s nimi, to je základ. V Legu sme mali pravidlo, že každý rok sme sa aspoň na týždeň zatvorili s fókusovými skupinami. Lego nikdy nestratilo kontakt so zákazníkmi, istý čas sme však neboli najschopnejší vo výrobných operáciách. Fascinuje ma, že za tie roky sa prieskumy v niektorých firmách nikam neposunuli. Keď ich čítam alebo absolvujem, vnímam, že nerešpektujú zákazníkov. V pozadí cítiť, že chcú iba vytrieskať extra peniaze. Nastavenie mysle je jasné – chceme vaše peniaze, ale nerešpektujeme vás ako zákazníkov. Inak by sa pýtali: Ako sa máte? Ako sa cítite? Je tu niečo, čo vám prekáža? Čo môžeme zmeniť? Typickým príkladom sú zákaznícke prieskumy na letiskách.

Ako veľmi kazí imidž, ak chce firma iba zarábať peniaze?

Zarábať peniaze je príliš jednoduchý cieľ. Každá slušná firma má však na viac – napríklad môže budovať brand. Práve značka je ziskom zajtrajška. Profit je číslo vo výsledovke, značka je aktívum. Žijeme v čase spoločenskej zodpovednosti firiem či ekológie. A to sú veci, ktoré dnes prinášajú zákazníkov.

Dočítajte celý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 14/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Objednať predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy branding, Lego, marketing

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt: (02) 3215 3121-2, predplatne@trend.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.