Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Čas na zmenu poisťovne sa kráti. Vyberte si tú správnu podľa benefitov

Tri roky sa premiér Robert Fico „vyhrážal“, že jeho vláda vytlačí z trhu súkromné zdravotné poisťovne a zostane len jedna, štátna. Teraz je už jasné, že do najbližších parlamentných volieb sa nič také nestane.

21.09.2015 | Mária Hunková | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

V závere rozhovoru pre Aktuálne.sk to priznal sám R. Fico slovami, že to považuje za veľkú výzvu pre novú vládu. Aj tento rok má tak pre ľudí zmysel zamyslieť sa, či sa ich zdravotná poisťovňa o nich stará dobre. V prípade, že to tak nie je, do konca tohto mesiaca jej môžu vystaviť účet v podobe prestupu ku konkurencii.

Od roku 2010 pôsobia na slovenskom trhu tri zdravotné poisťovne. Najväčšia štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) a súkromné Dôvera a Union ZP. Na prvý pohľad by sa zdalo, že je jedno, v ktorej z nich je človek poistený. Činnosť zdravotných poisťovní totiž upravuje legislatíva, predovšetkým zákon o rozsahu zdravotnej starostlivosti. Rovnako výška poistného je stanovená zákonom bez možnosti zdravotnej poisťovne do nej zasahovať. Napriek tomu sa poisťovne môžu od seba odlišovať.

Neprehliadnite

Rozdielne napriek zákonom

Podľa ministerstva zdravotníctva môžu byť rozdiely hlavne v  praktickom výkone zdravotného poistenia. Kritériami, na základe ktorých by sa mali ľudia medzi nimi rozhodovať, by preto mala byť napríklad sieť lekárov a zdravotníckych zariadení, ktoré majú poisťovne zazmluvnené. Rovnako ich dostupnosť a kvalita, prístup poisťovne ku klientom či spôsob komunikácie. Ak sa poistenci rozhodnú zmeniť svoju zdravotnú poisťovňu, rezort radí, aby si predtým preverili, či všetci lekári, ktorých v súčasnosti pravidelne navštevujú, majú zmluvu s nimi vybranou novou poisťovňou.

„Každý človek má svoje vlastné preferencie, a preto by si mal vyberať takú poisťovňu, ktorá sa s nimi čo najviac zhoduje,“ hovorí analytik Inštitútu pre sociálne a ekonomické reformy (INEKO) Dušan Zachar. Štát podľa neho zatiaľ neurobil poriadok v tom, na čo všetko má pacient nárok z verejného zdravotného poistenia, takže poisťovne nemôžu medzi sebou tvrdo súťažiť pri nadštandarde. Napriek tomu sa poisťovne odlišujú. Výberové kritériá spomínané ministerstvom rozširuje o dĺžku čakania na plánované operácie, rôzne bonusové programy či o úroveň orientácie poisťovne na klienta.

Pre zdravotné poisťovne je každý klient dobrý. Hlavne odkedy si poistné nerozdeľujú len na základe počtu poistencov a ich veku, pohlavia a ekonomickej aktivity, ale aj ich chorobnosti. Kým tak v minulosti mohlo byť z hľadiska zisku pre poisťovňu výhodné orientovať sa hlavne na mladých a zdravých ľudí, dnes by to malo byť teoreticky naopak. Ak totiž poistenec užíva viac liekov, poisťovne za neho dostanú aj viac peňazí.

Zdroj: Maňo Štrauch

Štátna poisťovňa bez limitov

Najchorľavejší poistný kmeň má už dlhodobo štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa. Odkedy sa zaviedol nový model prerozdeľovania peňazí (tzv. PCG), dostáva mesačne viac približne o 2,8 milióna eur (presná suma závisí od objemu peňazí, ktorý sa prerozdeľuje). Prostriedky investuje do programov ako napríklad Kto operuje, dostane viac, čím finančne motivuje nemocnice, aby rýchlejšie prijali na zákrok jej klientov. Samotná poisťovňa podľa hovorkyne Petry Balážovej nelimituje žiadne operačné zákroky.

Dôležitou je pre štátnu poisťovňu aj prevencia. Nad rámec zákona prepláca viaceré druhy očkovaní, vyšetrenie rizika vzniku cievnej mozgovej príhody či urologické prehliadky mužom mladším, ako ukladá legislatíva. Pacientov motivuje viac sa starať o svoje zdravie súťažou, v ktorej môžu za absolvovanie preventívnej prehliadky vyhrať dovolenku. Okrem toho organizuje po celom Slovensku podujatie Deň pre vaše zdravie a prostredníctvom portálu www.preventivne.sk podporuje prevenciu onkologických a iných civilizačných ochorení.

Ďalšie výhody pre poistencov VšZP sú kúpeľné pobyty so zľavou do 25 percent pre samoplatcov, zľavy na vitamíny či redukčné programy. Dokonca finančne prispieva aj na veci, ktoré nijako nesúvisia so zdravím. Príkladom sú letné jazykové pobyty a stredoškolské štúdium v zahraničí, ktoré sprostredkúva spoločnosť Cudzie jazyky – Mikulášová a zľavy v cestovných kanceláriách.

Zdroj: Maňo Štrauch

Dôvera lídrom v elektronizácii

Súkromné poisťovne v minulosti vyhľadávali hlavne ekonomicky aktívnych klientov. Momentálne sa už napríklad Dôvera orientuje aj na rodičov a deti. Čerstvé matky od nej dostávajú tzv. Baby kufrík, v ktorom nájdu základné potreby pre svoje dieťa. Medzi najobľúbenejšie benefity vo všeobecnosti údajne patrí výhoda 100+100. „Vďaka nej môžu naši poistenci získať späť až 100 eur, ktoré zaplatili za doplatky za lieky. Túto výhodu môžu využiť deti do 18 rokov veku, ich matky a v tomto roku už aj otcovia,“ dopĺňa PR špecialista poisťovne Matej Štepianský.

Lídrom je však Dôvera hlavne v elektronickej komunikácii s klientmi. Kým štát roky pracuje na zavedení tzv. e-Healthu, súkromná poisťovňa v tejto oblasti už dávno zaviedla niekoľko inovácií. Ako prvá mala elektronickú pobočku, kde si môžu poistenci kontrolovať služby, ktoré im poskytli lekári, alebo predpísané lieky. Tiež si cez ňu môžu požiadať o vrátenie doplatkov za lieky či ohodnotiť svojich lekárov.

Vyvinúť si nechala aj mobilnú aplikáciu Dôvera, vďaka ktorej majú poistenci vždy pri sebe zdravotnú kartu, preukaz poistenca, ale aj pripomienky preventívnych prehliadok či informácie o najbližšej pohotovosti a lekárni. Objektívne treba povedať, že v elektronických službách sa zvyšné dve poisťovne snažia Dôveru dobehnúť a niektoré obdobné služby ako napríklad výpis účtu poistenca poskytujú už aj ony.

Čo však zatiaľ neposkytujú tak ako Dôvera, sú 50-percentné zľavy z ceny pobytu v nemocnici v nadštandardnej izbe. Finančne druhá najväčšia poisťovňa na trhu prispieva svojim klientom aj vtedy, ak sa chcú dať vyšetriť alebo liečiť u lekárov, s ktorými nemá uzatvorenú zmluvu. Výkony nemocníc, rovnako ako VšZP, nelimituje, čo znamená, že jej klienti by nemali dlho čakať na plánované operácie.

Počet poistencov zdravotných poisťovní 1/3

PRAMEŇ: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

Union – výhody aj pri cestovaní

Union ZP za jeden zo svojich hlavných benefitov považuje, že má dlhodobo na čakacích listinách najmenej poistencov zo všetkých poisťovní. Aktuálne čísla podľa Vestníka Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou hovoria o 58 poistencoch. V pomere k počtu poistencov je to takmer sedemnásobne menej  ako v Dôvere a 10-násobne menej ako vo VšZP.

Dĺžka čakacej doby podľa Unionu závisí od kapacít jednotlivých zdravotníckych zariadení. Tým ešte vlani zmluvne garantovala preplácanie výkonov aj po prekročení finančného objemu. Ak by mal pacient čakať dlho, poisťovňa mu dá možnosť podstúpiť výkon u iného zmluvného poskytovateľa.

Rodičkám okrem lekárskej starostlivosti Union zabezpečuje aj pôrodnú asistenciu. „Zazmluvnili  sme licencované  pôrodné  asistentky, ktoré poskytnú  tehotnej  poistenke  starostlivosť a poradenstvo počas tehotenstva a po pôrode,“ približuje hovorkyňa poisťovne Judita Smatanová. Starším, ktorí užívajú viac liekov, môže zase prísť vhod pravidelné vyhodnocovanie liekov, ktoré majú predpísané. Ak poisťovňa odhalí život alebo zdravie ohrozujúce kombinácie, informuje ošetrujúcich lekárov, aby to bezodkladne vyriešili.

Vďaka sesterskej Union poisťovni poskytuje Union ZP škálu benefitov, ktorú využijú hlavne cestovatelia. Konkrétne ide o zľavy na individuálne komplexné cestovné poistenie či kombinácia poistenia liečebných nákladov, batožiny, ale aj zodpovednosti za škodu a úrazy. Ďalším produktom je poistenie ušlého zárobku v dôsledku pracovnej neschopnosti či zľava na povinné zmluvné poistenia a havarijné poistenie.

Hospodársky výsledok zdravotných poisťovní 2/3
(mil. eur)

PRAMEŇ: zdravotné poisťovne

Prepoisťovanie má zmysel

Záujem ľudí o prepoistenie posledné roky klesá. Vlani bol najnižší v histórii, keď túto možnosť využilo niečo vyše 93-tisíc poistencov, pričom Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou akceptoval 89,6 tisíca prihlášok. Čas na tohtoročnú zmenu zdravotnej poisťovne sa kráti. Poistenci tak môžu urobiť do konca septembra.

K samotnému prestupu do novej poisťovne reálne dôjde až od nového roka. Poisťovne na nábor nových klientov ako po minulé roky nasadili televízne aj online reklamy. Union náklady na kampaň neprezradila. VšZP uvádza, že neprekročia 470-tisíc eur. Dôvera hovorí, že jesenná kampaň, ktorá sa najviac zameriava na prepoistenia, ich stála do 250-tisíc eur.

Odborníci, rezort aj poisťovne odkazujú, že prepoisťovanie rozhodne má zmysel. „Je dobré, že existuje na Slovensku možnosť výberu poisťovne. Ak by sa u nás presadil monopol jednej štátnej poisťovne, štátnych poskytovateľov a politikmi ovplyvňovaných štátnych kontrolných orgánov, takýto model by už vôbec nebol tlačený konkurenčným prostredím a v oveľa menšej miere by bol motivovaný hospodáriť efektívne,“ zdôvodňuje D. Zachar.

Rovnako by sa podľa neho vytratil dôležitý tlak súkromných poisťovní na poskytovateľov liečiť pacientov kvalitnejšie a efektívnejšie. Z trhu by odišlo inovatívne know-how a zavreli by sa dvere pred novými zahraničnými investormi, ktorí by mohli pomôcť rozvoju slovenského zdravotníctva.

Podiel zdravotných poisťovní na počte poistencov 3/3
(%, 2014)
Podiel zdravotných poisťovní na počte poistencov 3/3
PRAMEŇ: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

Vo svete fungujú dobre tak pluralitné, ako aj unitárne systémy zdravotného poistenia. Podľa švédskej organizácie Health Consumer Powerhouse z pohľadu pacienta disponuje najkvalitnejším zdravotníckym systémom v Európe Holandsko. To má výrazne pluralitný a súťaživý systém zdravotného poistenia, ktoré bolo pre Slovensko inšpiráciou. Pluralitné Švajčiarsko je v tomto hodnotení tiež na špici, pripomína analytik INEKO.

Vydavateľ TRENDU News and Media Holding aj ZP Dôvera patria do portfólia finančnej skupiny Penta.

Prečo je výhodné byť vaším klientom?

Odpovedajú najvyšší predstavitelia zdravotných poisťovní:

Zdroj: Maňo Štrauch

Marcel Forai generálny riaditeľ Všeobecnej zdravotnej poisťovne

U nás majú poistenci istotu, že im vždy zabezpečíme kvalitnú zdravotnú starostlivosť. Ako najväčšia poisťovňa dávame na zdravotnú starostlivosť najviac financií. Uhrádzame takmer 80 % operácií bedrového a kolenného kĺbu na Slovensku, dávame najviac prostriedkov na mimoriadne finančne náročnú liečbu. Podporujeme zavádzanie najmodernejších diagnostických a liečebných postupov, aplikovanie inovatívnych liekov a zdravotníckeho materiálu.

Marián Kultan generálny riaditeľ Dôvery

Trúfnem si povedať, že Dôvera je najlepšou zdravotnou poisťovňou na Slovensku. Ku klientom – poistencom sa správame slušne, snažíme sa im zabezpečiť kvalitnú zdravotnú starostlivosť za každých okolností. Naši poistenci majú najviac informácií o svojom zdraví, vďaka nám lekári poznajú podrobnosti o každom pacientovi.

Elena Májeková členka predstavenstva Union ZP

K operácii sa u nás dostanete najrýchlejšie. Máme dlhodobo najkratšie čakacie lehoty na plánované operácie, škálu benefitov pre deti aj dospelých. Ako jediní odmeňujeme za absolvovanie preventívnej prehliadky. Rodina u nás môže získať benefity v hodnote 1 073 eur. Neposlednou výhodou je 50 % zľava na cestovné poistenie.

Ako postupovať pri zmene zdravotnej poisťovne

• Poistenec podáva prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne do 30. septembra. Klientom novej poisťovne sa stáva k 1. januáru nasledujúceho kalendárneho roka.

• Zdravotná poisťovňa môže prijať len prihlášku, ktorá splnila všetky zákonom stanovené náležitosti a podal ju poistenec alebo zákonný zástupca.

• Prihlášku možno podať iba v jednej zdravotnej poisťovni.

• Poistenec, ktorý si podal prihlášku na zmenu poisťovne a svoje rozhodnutie zmenil, môže vziať späť prihlášku do 30. septembra kalendárneho roka bez uvedenia dôvodu. Späťvzatie musí byť podané písomne v zdravotnej poisťovni, ktorej bola doručená prihláška. Poisťovňa musí žiadateľovi vyhovieť.

• Ak poistenci zistia, že boli prepoistení bez vlastného vedomia, musia podať podnet v zdravotnej poisťovni, ktorá im preukaz poistenca vydala.

• Ak poisťovňa nevyhovie žiadosti poistenca o stornovanie prihlášky, môže sa obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

• Najneskôr do 8. januára musí poistenec vrátiť zdravotnej poisťovni osobne v pobočke alebo poštou preukaz poistenca aj európsky preukaz zdravotného poistenia. Ak tak neurobí, hrozí mu pokuta do 165 eur.

• Poistenec, ktorý je zamestnancom, je povinný oznámiť zamestnávateľovi zmenu zdravotnej poisťovne.

• Samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré zmenili poisťovňu, musia do 8. februára písomne vykázať príslušnej zdravotnej poisťovni výšku preddavku na poistné.

• Poistenec by mal informovať svojich lekárov alebo zdravotnícke zariadenia o zmene zdravotnej poisťovne.

• Z pôvodnej zdravotnej poisťovne sa netreba odhlasovať, za poistenca to urobí jeho nová zdravotná poisťovňa.

PRAMEŇ: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, TREND

Článok vyšiel v TRENDE 37 / 2015 s titulkom Nie je jedno, komu zveríte svoje zdravie

Poznámka: Týždenník TREND a portál TREND.sk sú súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 37/2015. Voľne dostupných je len niekoľko článkov z každého vydania. Predplatitelia majú neobmedzený prístup k obsahu na webe aj v mobilných aplikáciách.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika TREND + zdravotné poistenie

Tagy poisťovne, zdravotné poisťovne

Diskusia (0 reakcií)