Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Gabriel Šípoš: Médiá nám dávajú moc

24.10.2015 | Michal Lehuta | Filip Obradovič | © 2015 News and Media Holding

Konflikty záujmov vyplývajúce zo spôsobu financovania neziskových organizácií sú nevyhnutnou súčasťou ich života. Preto je pre dôveru v treťom sektore dôležité dodržiavať zásady transparentnosti, zverejňovať donorov, sumy, prípadne podstupovať externé audity.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

A tiež rozlišovať medzi konfliktom záujmov a zaujatými výstupmi, hovorí v rozhovore pre TREND riaditeľ slovenskej pobočky Transparency International Gabriel Šípoš.

Aký je vplyv slovenských think-tankov na verejnú mienku či politiku?

Slovensko má dobrú povesť v tom, aký je tu vplyvný tretí sektor. V boji proti korupcii prešlo viacero reforiem: od zákona o slobodnom prístupe k informáciám cez zverejňovanie zmlúv, zmien vo verejnom obstarávaní až po elektronické aukcie. Tam sme mali naozaj silné slovo, boli sme pozývaní do pracovných skupín.

Potom je tu neformálny vplyv prostredníctvom médií. To, ako často nás médiá oslovujú, nevidím ani v zahraničí – že by pár ľudí malo taký veľký vplyv na to, ako nejaký návrh alebo kauza vyznie. Tým médiá dávajú niekoľkým ľuďom na Slovensku veľkú moc. Samozrejme, je veľa oblastí, kde sa, naopak, cítime bezmocní a nevieme ich zmeniť. Mám na mysli najmä beztrestnosť korupcie, konanie polície, prokuratúry či politikov.

Neprehliadnite

Ktoré inštitúty sú u nás najvplyvnejšie?

V oblastiach, ktoré sú blízke mne, sú to neziskovky ako Transparency International, Aliancia Fair-play alebo INEKO. Možno aj INESS, ale v oblasti hodnôt sú mimo hlavného prúdu. Preto je ich vplyv na politiku výrazne menší. V médiách sú však oveľa viac. Také INEKO by som považoval za vplyvnejší inštitút, aj keď toľko v médiách nie je. Bol pri dôchodkovej reforme i reforme športu, o ktorej sa teraz hovorí. V minulosti bolo oveľa viac počuť o hayekovcoch, MESA 10, HPI či Inštitúte pre verejné otázky.

Veľký vplyv nesie so sebou aj riziká konfliktu záujmov. Sú na Slovensku reálne?

Treba si dávať pozor na fakty, s ktorými neziskovky prichádzajú. Ako aj na ich pozadie: aké sú tam osoby, kým sú financované. Sú tri spôsoby, ako sa to dá ošetriť. Jedným je transparentnosť, teda aby bolo jasné, kto ich platí. Druhým je forma financovania – ideálne je mať čo najviac menších donorov ako jedného veľkého.

Tretí spôsob je interný manažment. Teda to, ako mimovládna organizácia funguje, keď sa vyskytne nejaký konflikt. To je veľmi podobné ako v médiách. Každé má nejakého vlastníka, a preto sú od samotnej redakcie oddeľované predaj a inzercia. Dôležitý je potom manažér, ktorý si to stráži.

Sú slovenské think-tanky dostatočne transparentné?

Dočítajte celý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 42/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Objednať predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Téma - transparentnosť think-tankov

Tagy neziskovky, Transparency International

Súvisiace články

Kto financuje think-tanky

Kto financuje think-tanky Nájdete v TRENDE

TREND oslovil zo svojho pohľadu v súčasnosti najvplyvnejšie, a teda najhlasnejšie neziskové inštitúcie, aby zistil, kde je ich hranica transparentnosti. 3

Mestá, kde sa na Slovensku výborne najete

Bratislava má prvý zelený most

Tomáš Drucker: Aj štátna firma si musí na seba zarobiť sama

Prečo priateľa Výboha premiér nezatratil

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt: (02) 3215 3121-2, predplatne@trend.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.