Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Zlyhajte. Čo najskôr a čo najviac

27.10.2015 | Jozef Andacký | © 2015 News and Media Holding

Dobré podnikateľské nápady sa rodia z bežného života. Skúsenosť s tým má aj Peter Paška, keď po skončení vysokej školy pracoval pre nadnárodnú poradenskú firmu PwC.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Spomína, ako vtedy chodili s kolegami na obed. Kým si konečne niekde sadli, obehli niekoľko reštaurácií, lebo vždy sa niekomu niečo z jedálneho lístka nepozdávalo.

„Chytal som sa za hlavu, že mi to robia naschvál. Napadlo mi, že keby boli ponuky reštaurácií na webe, mohli by sme si to tam dopredu pozrieť,“ spomína P. Paška. Nakoniec nevydržal, dal výpoveď a pustil sa do portálu Obedovat.sk. Do projektu pribral spolužiaka Zdenka Hoscheka, s ktorým neskôr založili dnes najväčší slovenský zľavový portál ZľavaDňa.sk. Z dvojice podnikateľov je to väčšinou Peter, kto prichádza s nápadmi na nové projekty.

Venujete sa inováciám v prostredí webu. Neznie to protirečivo? Neplatí, že čokoľvek vymyslíte, už na webe existuje?

Podľa mňa nie. Web sa rýchlo rozvíja a neustále pribúdajú nové možnosti, ako možno aj existujúce služby robiť lepšie, efektívnejšie, rýchlejšie či jednoduchšie pre používateľa.

Čo rozhoduje, že jedna inovácia sa ujme a druhá nie?

Po prvé, či váš projekt dodáva hodnotu pre používateľa. Napríklad pri Obedovať.sk to bolo denné menu. A po druhé, či ste schopní s projektom rásť, dostať ho medzi širokú masu ľudí.

Nie je ten, čo začne nejaký nápad rozvíjať pred vami, vo výhode?

Aj Obedovať.sk mal od začiatku konkurenciu, portál Menu.sk. Ten sa však zameriaval na vyšší segment reštaurácií. Denné menučká boli preň okrajová vec, mala ich tak jedna šestina „ich“ reštaurácií. My sme s Obedovať.sk išli po menučkách od začiatku. Videli sme v tom hodnotu pre používateľa, lebo denné menu je niečo, čo ľudia potrebujú zisťovať každý deň. Vďaka tomu sme konkurenciu v návštevnosti celkom rýchlo prevalcovali.

Vo svojom ďalšom projekte ZľavaDňa.sk ste mali oproti sebe omnoho silnejšiu globálnu konkurenciu.

Ani nie. Našou výhodou bolo, že sme niektoré online projekty komunikovali s našimi partnermi osobne. Ani silní globálni onlinoví hráči nemusia uspieť, ak nevedia robiť lokálny biznis. Na druhej strane, je otázkou času, aj keď možno až v rádoch desiatok rokov, keď sa to transformuje. Že už ani lokálny biznis nebude potrebné robiť osobne.

Odkiaľ okrem reálneho života čerpáte inšpiráciu pre svoje nové projekty?

Veľa sa vzdelávam. Celkom slušne ovládam trendy, princípy. A je v tom aj intuícia. To sa potom samo pospája.

Čo študujete? Teóriu alebo praktické skúsenosti úspešných podnikateľov?

Študujem veľa a je to veľmi rôznorodé, od životopisov známych ľudí, ako sú Steve Jobs alebo Walt Disney, až po analýzy úspešných firiem. Toto mi pomáha odfiltrovať smery uvažovania, ktoré sú slepé. Kedysi som generoval nápady na všetky svetové strany, ale keď som začal študovať, tak som záber výrazne zúžil.

Zlepšovať existujúce alebo rozbiehať niečo celkom nové – čo je podľa vás hodnotnejšie?

Mňa baví jedno aj druhé. Rád vylepšujem niečo existujúce a popritom vznikajú nápady na niečo nové. Snažím sa tiež v rámci projektov hľadať synergie. Keď sa na ZľaveDňa napríklad predávalo veľa kupónov do reštaurácií, ktoré potom nestíhali objednávať, logický krok, vyplývajúci z potrieb klientov, bol rezervačný systém [Bookio].

Kto by mal vo firme vymýšľať inovácie? Všetci alebo jeden-dvaja kľúčoví ľudia?

Určite je lepšie, keď sa zapojí čo najviac ľudí, a tak vznikne širšia diskusia. To zvyšuje šance, že sa projekt rozvinie.

Vo vašej firme ste rozbehli tucet projektov. Nestrácate sa v detailoch?

Nie. Mám takú vlastnosť, že keď sa projekt stane stereotypný, tak stade utekám k niečomu ďalšiemu. Okrem toho, dobre sa dopĺňame so Zdenkom Hoschekom. Do mojich nápadov vnáša triezvy úsudok, vie zhodnotiť ich potenciál, pozrieť sa na ne objektívne.

Ľudia vo všeobecnosti radi vymýšľajú nové veci na brainstormingoch, pri káve alebo na pive, ale nie sú potom ochotní alebo schopní doťahovať ich do konca. Čo s tým?

Ja osobne som dobrý rozbiehač, ale na dokončovanie detailov potrebujem niekoho, kto je v tom silný, lebo to je určite moja slabá stránka.

Čo okrem biznis plánu potrebujete na rozbeh inovácie?

Pri projektoch sa pozerám predovšetkým na zdroje. Môžem mať množstvo nápadov, čo všetko by sa dalo robiť, ale nie sú relevantné, ak viem, že na ne nie sú zdroje. Ako sa píše v knihe Good to Great: Najprv kto, potom čo. Inými slovami, najdôležitejší sú ľudia. Najprv treba nájsť ľudí a až potom sa dá baviť o konkrétnom projekte. Preto sa pri akomkoľvek novom projekte najprv pozerám, či ho má kto realizovať.

Ako ľudí presvedčíte, že sa nejakému projektu majú venovať? Tak že im to prikážete?

Neviem, či to vôbec ide príkazom. Podľa mňa to musia ľudia sami chcieť. V minulosti som mal pár projektov, o ktorých si dodnes myslím, že boli super a mali veľký potenciál, ale nedokázal som o tom presvedčiť správnych ľudí. Pri iných projektoch sa to zasa podarilo, takže na to nemám nejaký návod. Skrátka, závisí to individuálne od ľudí. Každý má vášeň pre niečo iné. Dôležité je aj to, aby si ľudia sadli povahovo.

Ako dlho trvá, kým zistíte, že inovácia má zmysel a viete sa rozhodnúť, či v nej pokračovať alebo ju stopnúť?

Ideálne je, aby bola táto fáza čo najkratšia. Cieľom je čo najrýchlejšie získať spätnú väzbu od používateľov a zákazníkov a poučiť sa z nej. Potom projekt upravíte, znova ho v reáli otestujete, a tak to treba robiť čo najviac dookola. Málokedy robíme prieskum trhu, vždy spustíme jednoduchú verziu služby, zmeriame efekt a potom ju ďalej rozvíjame.

Má tento prístup oporu v teórii, alebo vychádza z vašej skúsenosti?

Sedem rokov som podnikal bez akejkoľvek teórie. Potom som sa dostal k teórii a zrazu som zistil, že keď sme sa držali teórie, tak projekty vyšli. A že, naopak, v projektoch, ktoré nevyšli, sme niečo neurobili podľa teórie. Zrazu som si to spätne pospájal.

Odporučili by ste teda mladým ľuďom, aby nepodceňovali štúdium a teoretickú prípravu?

Keď som skončil školu [na Ekonomickej univerzite študoval daňové poradenstvo], bol som teóriami znechutený, myslel som si, že sú nanič. Nemal som chuť študovať niečo ďalšie. Netušil som, že existuje literatúra, ktorá v biznise dokáže pomôcť, lebo taká sa v škole neučila.

Mnohé inovácie vyzerajú na začiatku v PowerPointe a v Exceli dobre, ale potom zlyhajú. Ako sa tomu dá vyhnúť?

Podľa mňa je najväčšia chyba snažiť sa, aby projekt nezlyhal. Treba zlyhať čím skôr a poučiť sa. Ak niekto v rámci projektu nezlyhá, tak niečo robí zle. Treba zlyhávať čo najrýchlejšie a čo najčastejšie, s čo najmenšími nákladmi. Na prvýkrát nedá nikto nič správne, aj najväčší velikáni robili chyby.

Dá sa zlyhanie zapracovať do PowerPointov a Excelov?

Myslím si, že ak niekto vyvíja produkt dva roky a až potom ho dá na trh, je to zlý prístup. Znova – potrebujete produkt čo najskôr dostať k používateľovi, klientovi, lebo iba ten vám môže poskytnúť užitočnú spätnú väzbu. Ak ho dávate používateľom priebežne a pri zlyhaní sa naučíte niečo kritické, potom o dva roky máte produkt ako lusk. No ak ho vyvíjate dva roky bez tejto spätnej väzby, väčšinou bude úplne mimo reality.

Peter Paška (36)

Vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Zamestnal sa ako daňový poradca v konzultačnej firme PwC, no vydržal tam len osem mesiacov. V hlave sa mu zrodil nápad, z ktorého spolu s bývalým spolužiakom Zdenkom Hoschekom postupne vybudovali internetový portál Obedovat.sk. Po jeho predaji indickému investorovi naň pozvoľne nadviazali v ďalších projektoch.

Z Petrovej vízie „všetko pre reštaurácie“ vzišiel rezervačný systém Bookio aj aktuálne najväčší slovenský zľavový portál ZľavaDňa.sk. Ku katalógovému biznisu sa P. Paška vrátil pri portáli zdravotníckych zariadení ZZZ.sk a vzdelávacích služieb Education.sk. Vstúpil tiež do projektu Eduoffice, čo je softvér zastrešujúci špecifické potreby a procesy vzdelávacích inštitúcií. Vo voľnom čase tancuje, hrá volejbal a číta inšpiratívne knihy.

Odborná spolupráca na seriáli:

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 42/2015. Voľne dostupných je len niekoľko článkov z každého vydania. Predplatitelia majú neobmedzený prístup k obsahu na webe aj v mobilných aplikáciách.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika Ako úspešne podnikať

Tagy Peter Paška, PwC, ZlavaDna.sk

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, predplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.