Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ceny robotov spadli na polovicu, valia sa do slovenských fabrík

Obria oranžová ruka uchopí dve kovové formy a vloží ich do lisu. Masívny stroj za priehľadným plastovým krytom stlačí čeľuste silou dvadsiatich lokomotív a hydraulická pumpa natlačí do dutín formy roztavený plast pod tlakom, ktorý by roztrhol priehradný múr.

31.10.2015 | Tomáš Nejedlý | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Keď sa lis otvorí, robotické rameno vyberie hotové výlisky a postaví ich na pás, ktorý ich odvezie k ďalšiemu stanovisku linky. Kovové rameno uchopí ďalšie dve formy a všetko sa opakuje. Znova. Ešte raz. Každých päť minút. Za rok pätnásť miliónov svetiel na autá.

Neprehliadnite

Svetlá od robotov

Automatická ruka pri lise je jedným z 54 univerzálnych robotov, ktoré pracujú v závode ZKW Slovakia pri Topoľčanoch. Firma, ktorá vyrába svetlá pre takmer všetky nemecké automobilky, nakúpila polovicu z nich v uplynulých dvoch rokoch. „Preinvestovali sme do robotov viac ako jeden a pol milióna eur,“ hovorí technický manažér Rastislav Šindolár.

Menšie automaty pritom nepočíta. Len viacúčelové roboty, programovateľné na rôzne úkony, ktoré dokúpili k linke zväčša na pôvodné miesto ľudského pracovníka. „Oranžoví robotníci“ prebrali vkladanie a vyberanie výrobkov z lisov, lepenie, lakovanie a vytvrdzovanie plastov, prekladanie dielcov z pásu na prepravníky a naopak. Fabrike s 1 600 zamestnancami pomáhajú zvládať nápor objednávok.

„Konkurencia v brandži dnes prakticky neexistuje. Vysoká náročnosť výroby spôsobuje, že všetci, čo na Slovensku vyrábame autosvetlá, predáme okamžite celú produkciu,“ hovorí R. Šindolár. Firma robí každý druhý týždeň nábor 30 – 50 pracovníkov a problém s nedostatkom ľudí zašiel tak ďaleko, že materská rakúska spoločnosť im posiela časť z chýbajúcich 200 až 300 ľudí na týždňové turnusy. „Už prispievame aj k rozvoju turistického ruchu, lebo obsadzujeme aj ubytovacie zariadenia na neďalekej Duchonke,“ vtipkuje R. Šindolár.

Predaj priemyselných robotov rastie
(tis. ks)
Predaj priemyselných robotov rastie
Pozn.: Údaje za roky 2015 a 2016 sú prognóza
Prameň: International Federation of Robotics

Prudký rast

Zakladateľ spoločnosti Robotec Ivan Vallo ťahal biznis s vývojom robotických pracovísk takmer pätnásť rokov, kým sa presadil v najväčších domácich podnikoch. Dnešný stav? „Nestíhame, evidujeme medziročne nárast záujmu o robotické pracoviská tak 20 – 30 percent ročne,“ tvrdí.

Vysvetľuje, že veľké nemecké či kórejské firmy spolupracujú priamo s dodávateľmi robotov z materskej krajiny, takže vyše 80 percent strojov príde na Slovensko zo zahraničia už v rámci výstavby výrobných hál. Robotec v súčasnosti inštaluje roboty do liniek napríklad pre dodávateľov automobiliek Kia a Hyundai či priamo vo Volkswagene Slovakia.

Bratislavská automobilka v máji otvorila novú karosáreň pre Audi Q7 za 600 miliónov eur, v ktorej pracuje tisíc robotov. Výroba je automatizovaná na 90 percent, takže prechádzka po hale je veľmi nezvyčajným zážitkom. Tých pár ľudí, ktorých tam možno zazrieť, dohliada na chod a údržbu strojov.

V prvých rokoch fungovania pritom bratislavský závod fungoval bez robotov, dnes ich má v halách vyše

Dočítajte celý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 43/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Objednať predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy robotika, roboty

Súvisiace články

Majster sveta v robotickom futbale chcel byť smetiarom

Majster sveta v robotickom futbale chcel byť smetiarom

Inzercia | Doc. Ing. Marek Sukop, PhD., zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach, bol v detstve pomerne nerozhodný, keď padla reč na vysnívanú profesiu. Rozhodoval sa medzi smetiarom, elektrikárom, hokejistom, futbalistom či neskôr programátorom.

Remeslo‚ ktoré nikdy nevytlačia roboty

Slovenská biblia rakúskej ekonómie

Zabudnite na malé veľké mesto, Bratislava môže byť Great Little City

Keď Kaliňák ručí hlavou