Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Andrej Glatz z Mercedes-Benz: Prejav dôvery ma doživotne poznačil

29.12.2015 | Jozef Prosnan | © 2015 News and Media Holding

Pred štvrťstoročím začal predávať mercedesy v bratislavskej kancelárii nad maštaľou. Dnes má spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia, člen skupiny Daimler, ktorej velí, pod krídlami firmy, ktoré zamestnávajú 1 200 ľudí. Nielen na Slovensku, ale aj v Maďarsku a v Česku. A okrem osobných a nákladných áut s trojcípou hviezdou majú v portfóliu ďalších desať značiek.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Všetci vieme, že donekonečna sa rásť nedá, ale na zostup sa nik nepripravujeZdroj: Maňo Štrauch

Ako sa šesťnásobný majster Československa v parkúrovom jazdectve dopracoval ku koňom pod kapotou?

Prostredníctvom môjho známeho z jazdectva ma v 1989 oslovil Patrick Douglas, spolumajiteľ a konateľ firmy Wiesenthal. Tá v Rakúsku predávala značku Mercedes-Benz. Tušil, že ak v Bratislave nezaloží dílerstvo, čoskoro pocíti konkurenciu spoza hraníc. Hrkla vo mne spomienka... Keď pred hotelom Slovan v Košiciach zaparkoval mercedes, my chlapci sme vyskočili na bicykle a išli si ho obzrieť. Bola to udalosť. Aj preto som ponuku prijal.

Vtedy ešte neexistovali eseročky. Fungoval som cez podnik zahraničného obchodu (PZO) Polytechna v kancelárii nad maštaľou jazdeckého areálu. Potom nám priviezli z Viedne drevenú búdu a šesť jazdených mercedesov. Už solídnejšiu úroveň mali o čosi neskôr priestory v Techcentre. Až do roku 1995 sme boli len dílerom pre Bratislavu. Vtedy sme získali právo priameho nákupu áut zo Stuttgartu a stali sa importérom pre Slovensko.

Vráťme sa ešte o krok späť. Pekné autá asi neboli jediná motivácia prijať takúto výzvu.

V roku 1989 mi vzhľadom na môj vek bolo jasné, že olympiádu už nevyhrám. Nastal čas zavesiť kariéru športovca na klinec. Chodili za mnou známi z Rakúska aj z Nemecka s návrhmi typu – poďme predávať koberce, zeleninu, potraviny. Všetci cítili príležitosť založiť firmu na zelenej lúke, no potrebovali niekoho, kto má známosti a nie je v biznise nováčikom. Prijatie ponuky robiť pre značku Mercedes som nikdy neoľutoval.

Za socializmu súkromné podnikanie neexistovalo. Kde ste k nemu pričuchli?

Už ako študent som mal v jazdeckom klube bufet. Neoficiálny, lebo vtedy oficiálne ani neexistovali. Keď o desiatej večer klub zavreli, ja som začal predávať. Tam som sa naučil prvú vec, ktorá sa mi neskôr zišla. Že obchodník „nezbohatne“ z toho, keď zákazníkovi nedoleje. Ale z toho, že klient sa vráti a privedie aj ďalších. A tiež som sa presvedčil, že platí – akú službu poskytnem, také prepitné dostanem.

Prečo ste nepokračovali vo vyštudovanom odbore?

Pokračoval, ale inak, ako som pôvodne predpokladal. V roku 1970 som začal viesť jazdecký klub a zároveň som ako odborný asistent prednášal na stavebnej fakulte. Prišla však ponuka na stranícku kandidatúru, čo sa nezhodovalo s mojím presvedčením. Perspektíva pedagogickej a vedeckej kariéry zasa kolidovala s mojím jazdením. Tak som otočil list a začal robiť správcu majetku TJ Slávia SVŠT. Mal som pod palcom horolezeckú chatu v Tatrách, lodenice v Senci a Bratislave, jazdecký a tenisový areál v Bratislave.

Tu som sa naučil, čo znamená má dať – dal. A že je dobré, ak potom aj niečo ostane. Že som vyštudoval organizáciu a riadenie v stavebníctve – vtedy sa tomu hovorilo riaditeľský smer –, to akoby som našiel. Už v polovici 80. rokov, dlho pred zmenou režimu, ma angažovala rakúska firma, ktorá obchodovala s obalovými materiálmi. A tak keď nastala politicko-ekonomická zmena, nebol som v biznise úplný začiatočník.

Dnes máte pre svoje vystupovanie povesť aristokrata medzi manažérmi. Čo vás v tomto smere formovalo?

Ako študent som veľmi túžil mať nové auto. Bolo to v roku 1968 a vysokoškolský profesor Boris Boor bol muž, čo ma presvedčil, aby som ako perspektívny jazdec prišiel študovať do Bratislavy za lepšími jazdeckými podmienkami. Raz som sa mu o svoje túžbe, len tak medzi rečou, zmienil. A on, že mi požičia. Hovorím, ale ja neviem, kedy vám tie peniaze budem môcť vrátiť. Odpovedal – keď budeš mať.

Druhý príklad. Keď som pracoval pre Rakúšanov, majiteľ Franz Michelfeit mi pridelil služobnú Mazdu 626 a povedal, že môžem na nej urobiť desaťtisíc kilometrov ročne súkromne. Spýtal som sa, ako to mieni kontrolovať. Povedal mi – načo by som kontroloval. Prejav dôvery je niečo, čo vás doživotne poznačí.

Hovorí sa o vás aj to, že na prvý pohľad poznáte, komu možno dôverovať a komu nie...

Viem len to, že keď moji spolupracovníci prijímajú zamestnanca na zodpovednú funkciu, požiadajú ma, aby som sa naň prišiel pozrieť. Nepreverujem jeho odborné kvality, len sa mu pozriem do očí. Dvadsiatich najbližších spolupracovníkov som si vybral sám a ťaháme to spolu dvadsaťpäť rokov pri vzájomnej dôvere. Vždy je to tak, že ak dáš, tak aj dostaneš. Môj dobrý pocit manažéra pramení z tvorivej pracovnej atmosféry a tímového ducha vo firme.

Zabehnutá rakúska firma Wiesenthal vás poverila, aby ste ju reprezentovali na Slovensku zrejme podľa presne nalinkovaného scenára.

Myslím si, že neexistuje rakúska firma, ktorá by dala toľko voľnosti, koľko sme mali na začiatku a stále máme. Až som sa bál rozhodovať o miliónových sumách, lebo som si ich ani nevedel predstaviť. Keď sme však potrebovali radu alebo pomoc, dostali sme ju. Nikdy nám nikoho nevnucovali, aby sme ho prijali alebo s ním spolupracovali. Nikdy sa nikto nestaral do našej personálnej politiky. To bolo úžasné.

A čo marketing?

Ešte v bufete som si osvojil filozofiu, že síce nemôžem ovplyvniť produkt, ale viem plniť služby. Boli sme prví, čo zaviedli nepretržitú službu v našich dílerstvách. Prví, ktorí vyrukovali s bezplatným šesťročným servisom, a prví, čo poskytli trojročné poistenie na nové auto.

Zaviedli sme osobitné servisné sadzby na nové aj staršie autá. Dnes takéto služby poskytujú aj iní, ale je fajn byť o krok vpredu. Zákazník si auto kupuje v radostnom očakávaní, no do servisu ide preto, že musí. O to viac treba tento imperatív zjemňovať kvalitou služby.

Vlastníci neprotestovali?

Od roku 2005 má v našej spoločnosti 51-percentný podiel Daimler a 49-percentný Wiesenthal. To znamená, že do našich rozhodnutí už mala čo hovoriť aj centrála v Stuttgarte. Všetko akceptovali. Tri servisné sadzby dokonca od nás prevzali.

Ktoré obdobie vášho profesionálneho života považujete za najzaujímavejšie?

Rok 2008, lebo sme predali najviac áut vo svojej histórii a verili, že to bude už len lepšie. Ale o rok trh pod vplyvom krízy klesol o 55 percent. Zo športu som bol zvyknutý aj na prehry, ale v biznise nie. Všetkým nám klesli sánky. Nepríjemné bolo najmä, keď „lojálni partneri“ – banky prišli ako prvé klopať na dvere.

Vtedy vláda prijala rozhodnutie zaviesť šrotovné, ktoré sa ako nesystémový krok nestretlo s jednoznačným ohlasom.

Za toto vládne rozhodnutie som loboval. Vtedy však mali v médiách väčší priestor hlasy, ktoré sa stavali proti nemu. Dnes už retrospektívne môžeme šrotovné hodnotiť s chladnou hlavou. Automobilovému biznisu pomohlo, malo ekonomický a ekologický prínos pre štát a prispelo tiež k zvýšeniu bezpečnosti na cestách.

Vidíte súvislosť medzi vašou prácou a kariérou športovca?

Nemôže byť úspešný pretekár, ktorý netúži po víťazstvách. Aj manažér by mal mať víťaznú povahu. Ale je tu i iná rovina. Vlastním kone, vediem jazdecký klub, aj keď už nejazdím. Kôň so sebou nosí 500 až 600 kilogramov pozitívnej energie. Aj preto chodím dvakrát denne do maštale, pohladkám svojho priateľa a nasávam energiu.

Možno ste postrehli snahu automobiliek nadbiehať akcionárom roztáčaním kolies rastu za každú cenu.

Čítal som životopis extrémneho horolezca Reinholda Messnera, prvého dobyvateľa Everestu bez použitia kyslíka. Dva roky sa pripravoval na výstup, ale tri mu zabrali prípravy na zostup. Vo všeobecnosti vidíme neustále rastúce výrobné kapacity, skladové zásoby automobiliek praskajú vo švíkoch. Žiaden šéf však nepovie, že na budúci rok môžete vyrobiť aj predať menej. Všetci vieme, že donekonečna sa rásť nedá, ale na zostup sa nik nepripravuje. A to je chyba.

Práca šéfa vás stále napĺňa?

Za dvadsaťpäť rokov som šesťkrát menil navštívenku, ale stále sedím na tom istom mieste. Pritom koncerny obhajujú rotáciu kádrov tvrdením, že človek na jednom mieste vyhorí. Ešte som nič také nepocítil. Práca s ľuďmi prináša neustále nové podnety, aj biznis s autami sa vyvíja. Teraz napríklad ideme zmeniť corporate identity. Keď sa ma v Stuttgarte spýtali, dokedy mienim ostať, povedal som, kým ma nevyhodíte.

Andrej Glatz (68)

Pôvodom Košičan, ktorý vyštudoval Stavebnú fakultu Slovenskej vysokej školy technickej (dnes STU) v Bratislave. Od roku 1990 je jeho meno zviazané s importom automobilov Mercedes-Benz a neskôr aj Smart. Vtedy sa stal spoluzakladateľom a konateľom spoločnosti Motor – Car Wiesenthal. Teraz zastáva post generálneho riaditeľa Mercedes-Benz Slovakia, spoločnosti, ktorá je členom skupiny Daimler. Predtým, ako sa začal venovať importu automobilov, sa do povedomia verejnosti zapísal ako päťnásobný majster sveta a dlhoročný úspešný reprezentant ČSSR a SR v parkúrovom skákaní. Získal titul Zaslúžilý majster športu.

Rozhovor vyšiel ako súčasť prílohy 25 rokov podnikania na Slovensku. Všetky rozhovory s 25 osobnosťami slovenského biznisu nájdete tu.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 46/2015. Voľne dostupných je len niekoľko článkov z každého vydania. Predplatitelia majú neobmedzený prístup k obsahu na webe aj v mobilných aplikáciách.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Rubrika TREND špeciál - 25 rokov podnikania

Tagy 25 rokov podnikania, automobilový priemysel, Mercedes-Benz

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, predplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.