Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Sociálny účet: rozkopávanie otvorených dverí

Leták do každej rodiny. A na ňom veľké porovnanie bankových účtov spolu s možnosťami, ako sa dopracovať k čo najnižšej cene za bankové služby. Aj tak mohla vyzerať snaha slovenskej vlády uľaviť voličom v nákladoch na bankové účty.

08.12.2015 | Martina Kláseková | © 2015 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Slováci by sa dozvedeli, že i bez sociálnych balíčkov vládneho kabinetu, ktorý obsahuje ďalší zákonom naordinovaný „štandardný balíček“ za tri eurá, vedia nájsť na trhu účty úplne bez poplatku. I to, že za nulu alebo menej než tri eurá vedia dostať účet v temer každej banke. Stačí, ak ho používajú. Banky vtedy vedia zarobiť na transakciách a o príjmy v tejto oblasti sú zatiaľ ochotné sa so svojimi klientmi vo forme úľav z poplatkov podeliť.

Štandardný balíček, ktorého presnú podobu schválila vláda pred tromi týždňami, môže byť pre niektorých ľudí lepšou voľbou. No len ak neboli nikdy ochotní opustiť strechu svojej bankovej inštitúcie a hľadať lacnejšie riešenie alebo aspoň zmeniť svoje platobné návyky.

Letáčik do domu mohol byť užitočný aj pre premiéra Roberta Fica či ministra financií Petra Kažmíra, ktorí novinárom hlásili, že štandardný balíček radi využijú i sami, lebo im zníži náklady. Prví dvaja muži starajúci sa o verejné financie si mohli vo svojich financiách urobiť poriadok už skôr a pridať sa k státisícom Slovákov, ktorí bankám za vedenie účtu neplatia nič.

Neprehliadnite

Veľkí

Či už Slováci prejavia o štátom nadizajnovaný bankový účet väčší záujem ako v predchádzajúcich vládnych pokusoch, ktoré ľudí neoslovili, celú snahu jeden pozitívny efekt sprevádza. Aktuálne väčšina Slovákov má príležitosť platiť banke za balíček so zľavou alebo vôbec, no len v nedávnej minulosti sa k nej mohli často dopracovať len tým, že zmenili bankový dom.

Väčšina klientov z radov obyvateľstva má totiž otvorené účty v dvoch najväčších bankách – v Slovenskej sporiteľni (SLSP) a VÚB banke. Podľa údajov, ktoré banky poskytli TRENDU, v týchto domoch dohromady disponujú bežným účtom viac než dva milióny retailových klientov. Toľko ich spolu nemá ani ČSOB, Tatra banka, Poštová banka spolu s OTP Bankou, Sberbank a UniCredit. Pre väčšinu Slovákov je dôležitá práve politika dvoch najväčších bánk.

Ani Slovenská sporiteľňa, ani VÚB však dlho neboli tlačené k zľavám z poplatkov za balíčky, hoci konkurencia ľuďom túto možnosť bežne ponúkala. Ich početní klienti boli ochotní platiť cenu, ktorú nastavili. Sporiteľni, ktorá silno expanduje aj na úverovom trhu, dokonca aj pri jednej z najvyšších cien na trhu rástol počet klientov. Vernostný program orientovala skôr na lepšie úroky.

Debata o sociálnom balíčku vládneho Smeru zmenila poplatkovú politiku i v týchto bankách. Upravili svoje vernostné programy a hoci predtým mala len malá časť klientov šancu mať zľavnený účet, teraz sú rady potenciálne oslobodených značne širšie. Zmenu podmienok s vládnym balíčkom banky nespájajú.

„Po troch rokoch sme sa rozhodli zmeniť náš systém odmeňovania klientov,“ tvrdí hovorkyňa SLSP Marta Cesnaková. Klienti sporiteľne si vedia od októbra znížiť poplatok za osobné konto na nulu alebo aspoň na polovicu. Pritom už pri polovičnej zľave budú platiť menej ako tri eurá.

Na nulu aj bez vlády

Podľa M. Cesnakovej sa na zľavy z ceny osobného konta hneď po ich zavedení kvalifikovalo „niekoľko stotisíc klientov“. Ak sa banke podarí vychovať si zákazníkov k vyššiemu využívaniu platobných kariet, môže byť ľudí s účtom zadarmo ešte viac. Práve používanie karty je kľúčové, lebo na stopercentnú zľavu z poplatku musia ľudia kartou mesačne zaplatiť dvesto eur (na polovičnú zľavu stačí sto eur).

K tomu treba využívať tri pravidelné platby, či už trvalé príkazy alebo inkasá (resp. jednu pre polovičnú zľavu) a pravidelne sporiť. To by nemala byť nesplniteľná méta ani pre ľudí s nízkymi príjmami. Týmto sa nemusia trápiť klienti, ktorí majú v banke uložených aspoň 15-tisíc eur. V takom prípade poplatok za účet neplatia.

Druhá najväčšia VÚB zmenila benefitný program v máji tohto roku. „Chceme odmeniť našich aktívnych klientov. Za vernosť môžu cenu svojho účtu znížiť až na nulu,“ hovorí hovorkyňa banky Alena Walterová. Polovičnú zľavu klient za vedenie účtu získa vtedy, ak

Dočítajte celý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 48/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Objednať predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Rubrika Financie

Tagy sociálne veci