Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Digitál priniesol renesanciu tradičných médií

06.01.2016 | Ján Záborský | © 2016 News and Media Holding

Objavil som fotografovanie a môžem pokojne umrieť. Už sa nemám čo nové naučiť. Tak reagoval Pablo Picasso, keď zistil, čo všetko vtedy mladé médium zachytávania obrazu na svetlocitlivý papier dokáže.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0
2016: Oslabí sa pozícia veľkých vydavateľstiev na trhu e-kníh, ich miesto zaujímajú autori, ktorí si knihy vydávajú sami 

Namiesto toho, aby zomrel či presnejšie opustil maľovanie, zmenil svoj spôsob tvorby – a stal sa zakladateľom moderného umenia. Súčasné reakcie na príchod nových médií, od streamovanej televízie cez sociálne siete po digitálny obsah, znejú často podobne: ich príchod má úplne vytlačiť staré médiá.

Jedným zo zásadných obratov v roku 2015 mal byť vstup Facebooku do mediálneho biznisu. Najväčšia sociálna sieť umožní vydavateľom publikovať obsah cez svoju platformu, pričom zabezpečí aj integráciu videa či inzercie. Zdanlivo logický počin – veď v posledných rokoch sa stalo bežným, že Facebook sa pre jeho používateľov stal zdrojom spravodajstva bez ohľadu na to, ktoré médium správu publikovalo – sa stretol aj so silným odporom.

Podľa kritikov totiž dá Facebooku priveľkú moc nad obsahom inak nezávislých médií. Sociálne siete sa však stanú v najbližších rokoch dôležitou súčasťou tvorby, nielen distribúcie médií: popri Facebooku v októbri spustil aj Twitter svoj projekt Moments. Ten zhŕňa dohromady aktuálne udalosti a tweety a fotografie dopĺňa hlbším mediálnym obsahom.

Na výber dohliadajú skúsení editori z klasických médií. Ako vysvetľuje čerstvý šéf Twitteru Jack Dorsey, ide v zásade o „breaking news“ známe z televízie, avšak ešte čerstvejšie, aktuálnejšie a bližšie používateľovi. Sociálne siete využívajú svoju veľkú výhodu, podrobnú znalosť používateľa, ktorému vedia veľmi presne servírovať, čo ho zaujíma.

Technológie sa zmenili, no tvorba obsahu sa stáva podstatnejšou než kedykoľvek v minulosti

Televízia ako film

Ak sa Twitter inšpiroval televíziou, obrazovka sa zasa nebráni vplyvu digitálnych médií. Pasívnejšie hlasovania cez SMS správy už v roku 2015 výraznejšie nahradili aplikácie, ktoré popri prejave sympatií umožňujú napríklad komentovať priebeh reality šou. A to aj na Slovensku, kde diváci majú prístup cez aplikáciu Divano. Podľa televíznych mágov je práve interaktivita spôsobom, ako pritiahnuť mladšiu generáciu z webu späť k obrazovkám.

Druhou cestou je výroba seriálov, ktoré sa nákladmi na produkciu vyrovnajú filmovej tvorbe. Popri klasických štúdiách ako HBO sa stávajú veľkým hráčom „videopožičovne“ ako Netflix či Amazon: kým prvý menovaný úspešne pokračuje sériou House of Cards (v réžii slávneho Davida Finchera s nemenej známym Kevinom Spaceym v hlavnej úlohe), Amazon v roku 2015 predstavil adaptáciu dystópie The Man in the High Castle pod taktovkou oceňovaného Ridleyho Scotta.

Ani televízie nezaostávajú vo hviezdení: seriál o počiatkoch modernej medicíny The Knick režíruje oscarový Steven Soderbergh, pričom úlohu priekopníka chirurgie dostal Clive Owen (na snímke). A produkcia si dala záležať na vernej reprodukcii New Yorku zo začiatkov 20. storočia vrátane veľkej vlny imigrácie a všadeprítomných konských drožiek. Kto s príchodom internetu čakal smrť televízie, môže cítiť väčšie oživenie než kedykoľvek predtým.

Noviny ako technológia

Už spomínaný Amazon, najväčší elektronický obchod na svete, sa vrhol nielen do televízie, ale aj do tradičnejších médií. Kúpou rešpektovaného denníka The Washington Post povzbudil šéf Amazonu Jeff Bezos zástancov klasických novín: ak vizionár jeho typu kupuje tradičné noviny, asi v nich vidí budúcnosť. Za dva roky v novinách ich zatiaľ prepojil s tabletovou platformou Kindle Fire a vytvoril systém riadenia obsahu. Ten by chcel od roka 2016  predávať hlavne lokálnym a regionálnym novinám, keďže prepája digitálny a printový obsah tak, aby mala redakcia čo najlepší prehľad o tom, čo funguje a čo nie.

Kým v tradičných novinách sa digitálny obsah stal len akousi nadstavbou, J. Bezos spravil zo systému srdce novín. Systém dokáže produkovať elektronický obsah z printového pre tablety i čítačky, pričom redakciu zaťažuje minimálne. Nejde však o extra horúcu novinku: slovenský denník Sme umožňuje predplatiteľom dostávať elektronickú verziu novín každodenne do čítačky.

Samizdat v kapitalizme

Mimochodom, čítačky e-kníh: v roku 2015 ohlásila americká asociácia vydavateľov, že predaje elektronických kníh klesli o desať percent, pričom sa očakávalo, že si udržia dynamický rast ešte niekoľko rokov. Naopak, narástol predaj papierových kníh.

Údaje asociácie však hovoria len časť pravdy: technológie viac než kedykoľvek v minulosti zjednodušujú vydávanie kníh. Tradiční vydavatelia tak zažívajú prepad, vlaňajšok však bol rokom self-publishingu. Práve Amazon, najväčší predajca čítačiek i e-kníh, ponúkol autorom platformu pre jednoduché publikovanie. Selekciu zaobstarajú čitatelia, ktorí navyše príliš neriskujú.

Samovydavatelia, na rozdiel od tradičných knižných domov, nastavujú relatívne nízke ceny. A naopak, drahšie publikácie od tradičných vydavateľov sú dôvodom, prečo práve ich predaj padá. Podľa údajov Amazonu koncom roka 2015 predstavoval predaj e-kníh „tieňových vydavateľov“ (kníh, ktoré nemajú oficiálny kód ISBN) až tridsať percent predaných titulov. Rok predtým tam ešte nefigurovali vôbec.

Staronové audio

Podobnú lavínu spôsobil vo svete audiotvorby v roku 2015 seriál Serial. Tradičný formát rozhlasového dokumentu zinteraktívnil: pravidelní poslucháči mali možnosť v reálnom čase pomáhať s vyšetrovaním zatiaľ neobjasneného zločinu. Svoje zistenia mohli posielať reportérke Sarah Koenigovej a ovplyvniť tak ďalšie časti. Serial pritiahol jeden milión unikátnych poslucháčov, ktorí sa vrhli do hľadania ďalších podcastov (audiorelácií, ktoré sa dajú automaticky sťahovať do mobilných telefónov), ktoré by mohli počúvať.

Výsledkom bolo oživenie, ktoré bude pokračovať aj v roku 2016. Začali vznikať združenia nezávislých producentov audio obsahu, ktorí môžu využívať synergie tak pri získavaní poslucháčov, ako aj reklamy. Nejde pritom o žiadne malé projekty: najväčšie združenie Radiotopia pravidelne oslovuje dohromady 8,5 milióna poslucháčov. Podcasty, ako fúzia modernej technológie a distribúcie s klasickou audiotvorbou, sa stávajú fenoménom, ktorý sa naplno dotkne v roku 2016 aj Slovenska.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 50/2015. Voľne dostupných je len niekoľko článkov z každého vydania. Predplatitelia majú neobmedzený prístup k obsahu na webe aj v mobilných aplikáciách.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Slovensko a svet v roku 2016

Tagy digitalizácia, médiá, tlač

Top články

Žena, ktorá mení pornobiznis zvnútra

Žena, ktorá mení pornobiznis zvnútra

30-ročná pornoherečka Stoya priznala, že porno, v ktorom pracovala, je odpad. Chce poukázať na násilie, ktoré sa v tejto brandži stáva bežným 11

Aké veľké je porno. Ovláda ho Česko

Halu na Vajnorskej nahradí Kmotrík stovkami bytov a apartmánov

Ako „podniká“ Ladislav Bašternák

Smer je za bodom zlomu, kopíruje krivku HZDS

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt: (02) 3215 3121-2, predplatne@trend.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.