Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ďalší rekord vo výstavbe diaľnic brzdia námietky

Rozsiahla výstavba diaľnic vlani zachránila stavebné firmy pred krachom a prispela k zníženiu nezamestnanosti. Teraz sa však odvetvie dostalo do neistoty.

28.01.2016 | Ján Kováč | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Počet kilometrov vo výstavbe klesol z vlaňajších približne 130 na aktuálnych 74. A aj z nich v priebehu nasledujúcich mesiacov ubudne. Budú sa síce dokončovať ďalšie úseky, čo je dobré pre vodičov, no stavebné firmy potrebujú novú prácu.

Hroziaci útlm má odvrátiť päť veľkých verejných súťaží ministerstva dopravy a jeho štátnych firiem. Ide v nich o obchvaty Košíc, Prešova, Bratislavy, úsek diaľnice na Kysuciach a modernizáciu železničných tratí pri Púchove. Ich celková predpokladaná hodnota je dve a pol miliardy eur. Lenže je mesiac do parlamentných volieb a tri tendre Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) blokujú odvolacie konania.

Neprehliadnite

Krátko pred voľbami

NDS svoje tri veľké súťaže buď do volieb nestíha vyhodnotiť, alebo to stíha na poslednú chvíľu. Závisí to od odvolacích konaní na Úrade pre verejné obstarávanie. Tie iniciovali firmy, ktoré Národná diaľničná zo súťaží vylúčila. Podľa informácií TRENDU malo ísť o zahraničné spoločnosti, ktoré na Slovensku nemajú dostatočné vlastné kapacity. Podľa denníka Sme diaľničiari vylúčili aj Váhostav-SK známeho podnikateľa Juraja Širokého. Dôvodom mali byť chybné referencie zahraničného partnera.

V optimistickom scenári budú súťaže zablokované mesiac-dva. Úrad má na vybavenie námietok lehotu 30 dní. Málokedy to stíha skôr. V prípade súťaží NDS táto lehota ešte ani nezačala plynúť. Úrad čaká na doručenie kompletnej dokumentácie a písomné vyjadrenie Národnej diaľničnej k námietkam.

Aj obchvat sa – v lepšom prípade – vyhodnotí pár dní pred voľbami. Ministerstvo dopravy sa aktuálne rozhoduje, či vylúči niektorú zo štyroch ponúk v súťaži. Všetky štyri sú nižšie, ako ministerstvo predpokladalo v štúdii uskutočniteľnosti. Ak by vylúčilo najlacnejšie združenie španielskej spoločnosti Cintra, to sa môže odvolať.

Ak ho nevylúči, odvolať sa zase môžu ostatní uchádzači. Podľa hovorcu rezortu Martina Kóňu by rozhodnutie malo padnúť v najbližších dňoch. Vo februári chcú dať potom priestor na verejnú diskusiu – pôvodne to malo byť už v januári. Rezort hodnotí ponuky o niečo dlhšie, ako pôvodne predpokladal.

Potrebujú nové kontrakty

Prípadné povolebné zdržanie by mohlo narušiť kontinuitu stavebných prác. Firmy sa môžu ocitnúť v prechodnom nedostatku práce. V máji by mali Inžinierske stavby dokončiť obchvat Bánoviec nad Bebravou. Na júl sa zasa plánuje finiš úseku rýchlostnej cesty R2 pri Zvolene, na ktorom pracuje konzorcium španielskej firmy Corsán Corviam a slovenského Chemkostavu IS. A združenie Váhostavu, Strabagu, Doprastavu a Metrostavu má na jeseň dotiahnuť diaľnicu D3 na Kysuciach.

Stavebným firmám by sa hodilo, ak by dovtedy dobehli ďalšie verejné obstarávania. „Pre slovenské stavebné firmy by to znamenalo udržanie stabilných výkonov a kontinuálnu vyťaženosť kapacít,“ uvádza hovorkyňa Strabagu Edita Novotná. Česká spoločnosť s nemeckým kapitálom Hochtief CZ počíta v tomto roku aj s významnými investíciami v rezorte životného prostredia: do kanalizácií, likvidácií skládok, protipovodňových opatrení.

Hovorca Hochtiefu Michal Talián konštatuje, že firma očakáva príležitosti aj v rekonštrukciách ciest prvej a druhej triedy, priemyselných parkov či terminálov intermodálnej prepravy. „Slovensko však bude musieť nájsť zdroj spoluúčasti na financovaní projektov EÚ v štátnom rozpočte a prekonať prirodzenú pauzu pri vyhlasovaní a vyhodnocovaní verejného obstarávania tesne po parlamentných voľbách,“ dodáva. Ak by bola táto pauza krátka a štát nájde zdroje na spolufinancovanie, odvetvie bude mať podľa neho priestor na rozvoj.

E. Novotná očakáva, že rok 2016 bude

Dočítajte celý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 4/2016. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Objednať predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Ekonomika

Tagy diaľnice, doprava, PPP