Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Komu ide karta v crowdfundingu

Kráľ crowdfundingu Kickstarter vlani vyzbieral od drobných prispievateľov na projekty už druhú miliardu dolárov, no štatistika naznačuje, že si už vyčerpal priestor na ďalší rast. A zatiaľ čo za hranicami v Česku kolektívne financovanie hudby, literatúry či techniky raketovo rastie, na Slovensku je potenciál virtuálnych finančných zbierok stále na štarte

30.01.2016 | Tomáš Nejedlý | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Začínaš podnikať alebo chceš uskutočniť svoj nápad, ale nemáš kapitál? Táto veta vítala návštevníkov prvého slovenského crowdfundingového portálu IdeasStarter od decembra 2013 do konca minulého roka. Od januára je stránka opustená, webhosting zastavený, stránka na Facebooku a mobilné číslo osireli ešte skôr.

„Definitívne sme to vzdali vlani v lete,“ hovorí Kristína Škulcová, ktorá projekt rozbehla spolu s Michalom Felcanom ešte počas vysokej školy. Študenti sa inšpirovali úspechom kolektívneho financovania vo svete a podľa vzoru najslávnejšej platformy Kickstarter uviedli slovenský ekvivalent sériou rozhovorov so známymi biznismenmi, umelcami a koučmi.

„Štvalo nás, že na Slovensku je veľa kreatívnych ľudí, ale skoro každý sa stretáva s nedostatkom financií. Potom skončí niekde pri páse a svoj talent premrhá. Veríme, že naučíme ľudí na crowdfunding,“ vysvetľoval médiám pred dvomi rokmi M. Felcan. Nenaučili.

Neprehliadnite

Spiaca princezná

Najzaujímavejším projektom v krátkej histórii portálu bola Chargebrella. Tvorcovia dáždnika, ktorý mal byť schopný dobiť batériu mobilu vďaka tepelnej energii, chceli nazbierať 20-tisíc eur. Prispievatelia im napokon poslali len pár stoviek.

„Portálu chýbali zaujímavé projekty. Väčšina konceptov, ktoré nám chodili, spočívala v niekoľkých vetách typu „Chcem nazbierať desaťtisíc eur na auto, o ktorom snívam už od detstva“, pričom autori mali problém sa k projektu odfotiť, nieto ešte natočiť video. Mnohých autorov zaujímavých projektov sme zase nedokázali presvedčiť, že na úspech je nevyhnutná dlhodobá príprava a profesionálna kampaň,“ hovorí K. Škulcová.

V súčasnosti sa venuje vlastnému projektu – puzdru na smartfóny so zabudovanou nabíjačkou. Mladá podnikateľka priznáva, že k úspechu by im boli pomohli aj väčšie skúsenosti či strategický finančný partner. A pravda je aj to, že tvorcovia si rozjazd skomplikovali kontroverzným projektom menštruačných nohavičiek, ktorý vítal každého návštevníka stránky. Na konzervatívnom Slovensku to nebol práve najšťastnejší úvod.

Chargebrella mohla rozhýbať slovenský crowdfunding.Zdroj: Chargebrella

Bližšia je charita

Ani ďalším slovenským crowdfundingovým projektom sa veľmi nedarí. O prežitie bojuje portál Marmeláda, ktorý vo februári oslávi rok existencie. Portál podnikateľa Jána Papača doposiaľ predstavil 26 projektov, z toho osem u ľudí uspelo. Napospol umelecké zámery vyzbierali od zhruba päťsto podporovateľov necelých 22-tisíc eur, najviac projekt hokejového mestečka v košickom amfiteátri.

Na spoločné masové sledovanie zápasov slovenských reprezentantov v čase šampionátu fanúšikovia vyskladali päťtisíc eur. Nekomerčný projekt StartLab nadácie Centrum pre filantropiu vyzbieral za rok fungovania 64-tisíc eur, v sume sú však započítané aj príspevky od firemných nadácií.

Slováci pri kolektívnom financovaní dôverujú skôr 

Dočítajte celý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 4/2016. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Objednať predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Trendy

Tagy crowdfunding, Kickstarter

Diskusia (0 reakcií)