Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Test Volvo S90: Chýba už len šesťvalcový imidž

23.10.2016 | Jozef Prosnan | © 2016 News and Media Holding

Dlho predlho trvalo, pokým sa severská značka v čínskych rukách odhodlala na zmenu na poste vlajkovej lode svojho portfólia osobných automobilov. Ten čas nastal a sedan Volvo S80 uvoľnil miesto sedanu Volvo S90. Ten rovnako ako jeho predchodca zabojuje o trhový výsek vo vyššej strednej triede.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika

Enjoy

Z ponuky šiestich motorových verzií sme vyskúšali tú najvýkonnejšiu Volvo S90 T6 AWD. Dosť mätúce typové označenie nám chce oznámiť, že máme tú česť s prepĺňaným dvojlitrovým štvorvalcom (235 kW/320 k), osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom štyroch kolies.

Takúto náročnú konfiguráciu spolu so základnou výbavou Kinetic nezískate, musíte siahnuť minimálne o stupienok vyššie na úroveň Momentum. V takom prípade vás S90 T6 AWD vyjde na 53 500 eur. Testovaný exemplár však dosahuje maximálnu štandardnú výbavu Inscrioptiona, za tú si značkoví díleri na Slovensku pýtajú ešte o  4200 eur viac. Ak akceptujete navyše aj doplnkovú výbavu, po každej položke stúpajúca cena sa zastaví na hodnote 80 610 eur.

Neprehliadnite

Berieme aj zadok

Možno to poznáte – stretnú sa dvaja a jeden hovorí – kúpil som volvo. Ten druhý na to – ale čo. Chystáš sa do predčasného dôchodku? Platilo to donedávna, keď volvo svojím zjavom reprezentovalo síce solídny, ale usadlejší životný štýl. Aktuálna vlna, ktorá vyplavila aj S90, pochádza z iného súdka.

Volvo S90 /2Zdroj: Volvo

Z každého zorného uhla sa v ústrety pohľadu núka dynamizujúci a pritom elegantný tón nízkej siluety s krátkym predným previsom, dlhou kapotou, dozadu splývajúcou kabínou a s výkričníkom v podobe odtrhovej hrany na veku kufra. Dôstojnosť, ktorá sa vo vyššej triede vyžaduje, podporujú čisté línie až... na diskutovaný zadok. Originálne tvarované zadné osvetľovacie telesá chválime, navyše celok opticky rozširujú. No prelis na veku kufra sa v už aj tak dosť členitej zadnej partii zdá prebytočný. Ale za schopnosť zaujať ju berieme aj s ním.

Základné parametre

Poháňa ho vpredu uložený benzínový štvorvalec (235 kW/320 k) prepĺňaný turbodúchadlom aj kompresorom. V tandeme pracuje osemstupňová automatická prevodovka, ktorá krútiaci moment posiela na štyri kolesá. Z pokoja na 100 km/h akceleruje za 5,9 sekundy a dosahuje maximálnych 250 km/h. Priemerná spotreba v kombinovanom cykle 7,2 l/100 km.

Draho a vkusne

Už dávnejšie hodnotíme interiéry áut značky Volvo ako s vkusom navrhnuté, hodnotne zariadené obývacie izby. Majú adekvátnu fazónu, vyžarujú atmosféru a s rastúcou cenou priamoúmerne stúpa kvalitatívna úroveň použitých materiálov.

Tento kokpit dýcha jemnou kožou, ktorou nie sú potiahnuté len sedadlá, ale za príplatok aj povrch palubnej dosky a podokenné parapety. Nešetrilo sa ani na drevených obkladoch. Fazóna – vydarený mix staromilskej klasiky s absolútnou modernou a v jej rámci aj citlivo zakomponovanou technikou pracoviska vodiča. V tomto ohľade sa má aj nemecká konkurencia čo učiť.

Nízko ukotvené rozložité predné sedadlá sú pohodlné a kto o to stojí, môže si na mieru doladiť zovretie bočníc. Hlavne vodič nižšej postavy sa však môže cítiť popri vysoko situovanom prístrojovom štíte a spodných okrajoch okien trochu utopený. Výhľad dozadu uľahčujú z miesta vodiča sklopné hlavové opierky neobsadených zadných sedadiel.

Zdroj: Volvo

Vertikálne umiestnený centrálny „tablet“ aj s menu infotainmentu je vernou kópiou toho vo Volve XC90. Nestavia na preklikávaní intuitívnym pavúkom k jednotlivým položkám, ale zobrazuje ich priamo na svojich stranách. Spočiatku síce vytvára dojem neprehľadnosti, ale keď si zafixujete polohu tých najpoužívanejších ikoniek, ušetríte čas.

Pochvalu si zaslúži aj bezproblémová odozva dotykovej obrazovky, ale aj tak by sme privítali alternatívu otočnej ružice, lebo si nevyžaduje takú kontrolu pohľadom ako blúdenie prstom po obrazovke. Audiosystém Bowers & Wilkins zaujme nielen kvalitou ozvučenia, ale aj možnosťou rýchlej voľby optimálneho pokrytia zvukom buď pre všetky sedadlá, alebo zadné pozície či sedadlo vodiča.

Elektronika v akcii

V súbore asistenčných systémov zaujme optické a akustické upozornenie na vysokú zver. Elektronické jazdné systémy autonómne udržiavajú auto v jazdnom pruhu do rýchlosti 130 km/h, pritom jeho smer korigujú zásahmi do riadenia aj pribrzďovaním kolies.

Konkurenčná výhoda

Ak sa vám ujde miesto na jednom z dvoch anatomicky tvarovaných kresiel vzadu, spoznáte ďalší tromf tejto novinky, ktorý sa dá vtesnať do polovičky jednej vety – pohodlné nastupovanie, komfortné a stabilné sedenie, priestrannosť a ďalšie dve zóny klimatizácie navyše.

Volvo S90 /6Zdroj: Volvo

Tým, ktorí si potrpia na čísla, venujeme výsledok pokusu so 180 centimetrov vysokým figurantom usadeným najprv optimálne za volant a potom za seba. Jeho kolená delí od operadla dvanásť centimetrov a hlavu od čalúnenia strechy polovičná rezerva.

Za istý hendikep považujeme obrovský kardanový kryt v strede podlahy a len mini lyžiarsky tunel za sklopnou stredovou opierkou. Z 500-litrového batožinového priestoru ukrajuje zopár litrov minirezerva, jeho praktickosť zasa redukuje užší nakladací otvor. Podlaha nad nápravou mierne stúpa. Zadné operadlá sa dajú sklopiť a rozhranie medzi interiérom a kufrom je plynulé.

Objem nahradíš

Dvojnásobne prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec na voľnobeh šepoce a v bežných jazdných režimoch je tichučký, akoby ho ani nebolo. Pod plným plynom produkuje pekné hrdelné echo, ale trochu ostrejšie a vo vyšších tóninách ako šesťvalce. Pritom je v spolupráci s osemstupňovým automatom pružný v prekvapivo širokom spektre otáčok. Popravde, ak nebudete vedieť, aká pohonná jednotka v tomto aute pracuje, na dvojlitrový štvorvalec budete tipovať asi až na poslednom mieste.

Volvo S90 /4Zdroj: Volvo

Staré známe, že objem ničím nenahradíš, downsizing už dávno spochybnil, napriek tomu potrebujete mať motiváciu, aby ste si kúpili auto za 60-tisíc s benzínovým štvorvalcom pod prednou kapotou. Žeby nižšia spotreba?

Jazda v rôznych režimoch počas testu tomu nenasvedčovala, pod priemerných desať litrov sa jej veľmi nechcelo. Meranie na okruhu v prísnom rámci rýchlostných limitov a s ľahkou nohou na akcelerátore vynieslo definitívny ortieľ – 8,6 l/100 km. Z toho minima benzínových verzií modelov s príbuznou cenou sme naposledy testovali atmosféricky plnený robustný Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC (232 kW/315 k) a ten zaknihoval 10,9 l/100 km. Zato naftový Mercedes-Benz E 350 d (190 kW/258 k) okruh zvládol s priemerom 6,7 l/100 km. 

Ako vo vatičke

Tak, ako Volvo S90 T6 AWD vyzerá, aj jazdí. Je to auto zamerané na maximálny komfort pre vodiča a jeho posádku. Napriek jeho výkonu si ho netreba mýliť s prepadovou stíhačkou. Podvozku vtláčajú charakter príplatkové aktívne tlmiče pruženia a pneumatické pruženie na zadnej náprave v kombinácii s maximálnym formátom kolies 255/35 R20.

Skvelá konfigurácia na kvalitný asfalt a diaľnice, skvelá kombinácia na hltanie bezúnavových porcií kilometrov. Veziete sa ako vo vatičke. Na slovenských cestách vás však pred syndrómom nízkoprofilových pneumatík nezachráni ani vzduchové pruženie. Zrazu – ako blesk z jasného neba to treskne. Stop a nasleduje kontrola napáchaných škôd. Hrany diery po vytrhnutom asfalte zanechali stopu na pneumatike pol centimetra od okraja luxusného disku kolies... Bol to ten lepší prípad.

Volvo S90 /7Zdroj: Volvo

Na rozdiel od tiahlych oblúkov jazda kľukatými okreskami vysokým tempom volvu nesedí. V zákrutách sa karoséria viac nakláňa a pocit, že sa o podvozok môžete oprieť aj v športovom móde, chýba. Pritom elektronika v spolupráci s pohonom štyroch kolies potláča nedotáčavosť – poctivo ťahá predné kolesá a za nimi aj celé volvo k vnútorným okrajom oblúkov.

Záver

Novinka od Volva má šancu zapáčiť sa kúpyschopným motoristom predovšetkým pre svoj elegantný zjav, vkusne a hodnotne navrhnutý interiér a potom pohodlie, ktoré si môžete užívať takmer rovnako autenticky zaborení v predných aj zadných kreslách. Nepochybujeme, že sa bude oveľa lepšie predávať ako jej predchodca.

Pochybujeme však, že Volvo S90 spácha prelom do dominantného postavenia audi, BMW a mercedesov nielen na tunajšom, ale aj európskom trhu. Tou základnou príčinou bude zrejme fakt, že v zostave jeho pohonných jednotiek figurujú výhradne vznetové a benzínové štvorvalce.

Niežeby nedokázali plniť nároky možno 90 % motoristov, ktorí nakupujú v danej cenovej hladine, ale imidž dvojlitrového štvorvalca ešte downsizing neposunul na rovnocennú úroveň s objemnejším šesťvalcom.  Ako iste vieme, s limuzínou tohto rangu si zákazník kupuje aj jej imidž. Napriek tomu Volvu patrí česť za odvahu, že novú filozofiu akceptovalo skôr, ako ju konkurencia bude nútená prijať.

Plusy:

  • atraktívny vzhľad
  • špičková kvalita a dizajn v interiéri
  • komfortné pruženie
  • priestranný interiér
  • pohodlné sedadlá
  • príkladná smerová stabilita

Mínusy:

  • relatívne vysoká spotreba
  • neadekvátny formát pneumatík
  • nakláňanie karosérie v zákrutách

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 42/2016. Voľne dostupných je len niekoľko článkov z každého vydania. Predplatitelia majú neobmedzený prístup k obsahu na webe aj v mobilných aplikáciách.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika Enjoy

Tagy test, Volvo, Volvo S90

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, predplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.