Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Príručka pokrokového politika o tom, že niekedy stačí ľudí „poštuchnúť“

V roku 1921 riešil britský Birmingham podobné problémy ako veľa iných veľkých miest v priemyselných krajinách: za jedinú dekádu sa v ňom zdesaťnásobil počet automobilov, ktoré sa čoraz častejšie dostávali do tragických stretov. Niekto si všimol, že veľa havárií v ostrej zákrute zvanej Maney Corner spôsobujú čoraz rýchlejšie autá, ktoré nedostatočne vyberú oblúk a narazia do protiidúceho vozidla. A napadlo mu, že spraví jednoduchú zmenu.

25.10.2016 | Ján Záborský | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Presne doprostred cesty namaľovali bielu čiaru, ktorá vodičom na oboch stranách presne ukazovala, pokiaľ siaha „ich“ polovica cesty. Zrážky protiidúcich áut boli vyriešené, a to bez potreby meniť legislatívu či vysvetľovať nové opatrenie vodičom. Význam bielej čiary chápali intuitívne.

Pre podobné lacné, rýchle a účinné úpravy, ktoré zásadne menia správanie účastníkov premávky (či trhu), spopularizovali ekonómovia Cass Sunstein a Richard Thaler v roku 2008 výraz „poštuchnutie“ (nudge). O dva roky nato sa britská vláda Davida Camerona rozhodla založiť vlastný tím behaviorálnych postrehov.

Kniha, pri ktorej sa čitateľ často opýta, prečo to už dávno nefunguje aj u nás

„Aj tak sme ale od začiatku vedeli, že bez ohľadu na oficiálny názov nám všetci budú hovoriť oddelenie poštuchov (nudge unit),“ píše hneď v úvode svojej knihy Inside the Nudge Unit šéf jednotky David Halpern. Na necelých 400 stranách zhrnul, čo všetko a ako sa jednotke podarilo vyriešiť, keď úradnícky a formálny prístup doplnili výsledkami teoretických výskumov v behaviorálnej ekonomike. Výsledkom je kniha, pri ktorej si čitateľ niekoľkokrát povie „také jednoduché a také účinné – prečo to už dávno nefunguje aj u nás?“.

Zdroj: Whallen

David Halpern bol v rokoch 2001 až 2007 analytikom strategickej jednotky britského premiéra Tonyho Blaira a pôsobil na univerzitách v Oxforde, Cambridgei a Harvarde. Za šéfa behaviorálnej jednotky si ho vybral David Cameron v roku 2010. Vedie ju doteraz, už v podobe konzultačnej firmy.

Know-how na vývoz

Založenie „nudge unit“ v roku 2010 nebolo práve výsledkom prudkého osvietenstva. Britská koaličná vláda mala plné ruky riešenia krízy a možnosť riešiť časť problémov využitím behaviorálnych prístupov jednoducho znela ako lacný a potenciálne úspešný recept.

„Cameronova vláda nemohla využívať dve klasické politické metódy riešenia problémov: zvýšenie rozpočtového financovania a – pre koaličné rozpory – legislatívne zmeny,“ pragmaticky vysvetľuje psychológ D. Halpern, ktorého na rozbeh nového útvaru stiahli z výskumného Inštitútu pre vládnutie. S úradníkmi už mal skúsenosti zo šesťročného poradenstva pre Tonyho Blaira.

Hneď na úvod si stanovil netradičnú podmienku. Chcel mať na papieri, že ak po dvoch rokoch jeho útvar nebude mať výsledky (konkrétne nedokáže ušetriť verejným financiám desaťnásobok toho, čo jeho prevádzka stojí), automaticky zanikne.

Klauzulu nebolo treba uplatniť. Jednotka funguje doteraz, už ako poradenská spoločnosť čiastočne vlastnená štátom pod názvom Behavioral Insights Limited. A svoje prístupy vyváža do sveta, predovšetkým anglosaského. Skúsenosti nudge unit už využíva Austrália, USA či Singapur.

Neprehliadnite

Divní poradcovia

Neprekvapivo boli začiatky tímu neisté. Noví „divní“ poradcovia premiéra nemali práve otvorenú náruč u dlhoročných ministerských úradníkov. Nemali veľa skúseností s verejnou správou, avšak mali politickú podporu. Ani to však nemuselo vždy pomôcť. „Pri jednej z pokusných zmien sme sa jednoducho dohodli priamo s miestnym šéfom úradu práce a ministerskému úradníkovi sme rovno odprezentovali pozitívne výsledky,“ píše D. Halpern.

Notoricky najznámejšie sú úspechy tímu pri zmenách, ktoré zlepšili výber dane. Namiesto toho, aby občan potvrdzoval 

Dočítajte celý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 42/2016. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Objednať predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Ekonomika

Tagy David Halpern, Inside the Nudge Unit, Knihožrút

Diskusia (0 reakcií)