Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Hrubý premiér nemôže médiá umlčať

01.12.2016 | Martin Poláš | © 2016 News and Media Holding

Názor | Pán redaktor, my tu nie sme na rovnakej úrovni, povedal cez víkend premiér Fico v rozhlase moderátorovi Braňovi Dobšinskému a kruto sa mýlil. Z pohľadu novinárskeho rozhovoru boli obaja v pozícii rovnocenných partnerov.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika

Editoriál

A keďže verejnoprávny rozhlas tu nie je na to, aby robil vládnu alebo stranícku propagandu, ale má zastupovať ľudí – koncesionárov, bolo povinnosťou redaktora klásť relevantné otázky a zároveň vyvažovať jednostranné názory hosťa.

Robert Fico neváhal svoje agresívne správanie vyšpičkovať útokom na samotného novinára a na integritu verejnoprávneho média. Rétorikou a neustálym čudovaním sa otázkam o kauze na ministerstve zahraničných vecí vyvolával dojem, že prípad eventov k slovenskému predsedníctvu podstatou nepripomína ostatné kauzy typické pre vlády Smeru od „cétečka“ až po Bašternáka, teda de facto zlodejstvo a hrabanie do vlastných vreciek „ich ľudí“.

Neprehliadnite

Aj keď sa zdá, že premiérova stratégia vo vzťahu k médiám sa zmenila alebo vystupňovala, v skutočnosti R. Fico pokračuje v nastolenej línii, držiac sa osvedčených vzorcov. O „protislovenských“ novinároch napokon hovoril už Vladimír Mečiar, ktorého popularita po kritike médií istý čas dokonca rástla.

Že nejde zďaleka o prežitý model, dokazuje aj nastupujúci americký prezident Donald Trump, ktorého slovník je podobne drsný ako Ficov. Novinárov nazval zberbou, odpornými ľuďmi, čo klamú a ktorých nenávidí. Trump aj Fico vedia, že časti voličov takýto postoj a nájdenie ďalšieho „nepriateľa“ lepších zajtrajškov imponuje.

Martin Poláš - ilustrácia malá na výšku

Aj slovenský premiér sa krikom s krčmovým slovníkom snaží tradičné médiá odstaviť na vedľajšiu koľaj. Spochybňovať ich týmto spôsobom mu vyhovuje. Vytvára si tak v súčasnosti viac ako kedykoľvek predtým potrebnú pozíciu, aby bagatelizoval kauzy, o ktorých novinári informujú, a neodpovedal na otázky, ktoré médiá aj verejnosť trápia.

Reakciou tradičných médií nesmie byť pristúpenie na túto hru či frustrácia, že ani odhalenia veľkých káuz u nás nemajú prakticky žiadne dôsledky. Naopak, ešte viac ako dosiaľ je nutná odvaha pokračovať v investigatíve, kritický prístup a svedomité plnenie poslania nezávislých médií.

Ofenzíva premiéra bude rásť, na výber totiž nemá – pri neobhájiteľných kauzách Smeru s argumentmi neuspeje. Preto mu zostávajú len útoky a pokus o „rozvrat“ samotných médií vrátane konšpirácií o ich kooperovaní s opozíciou, obviňovanie zo zaujatosti a presadzovania ekonomických záujmov. To Fico spája so skupovaním vydavateľstiev oligarchami, na čo časť publika bažiaceho po „alternatívnej“ pravde počúva. Taktika je to lacná a priehľadná. Žiadne slušné médium sa ale nenechá ovládať akýmikoľvek záujmami, veľmi rýchlo by stratilo dôveru čitateľov, poslucháčov či divákov.

Premiér však pri tom celom zabúda na jednu vec. Ak posilňuje rétoriku, že dôvera ľudí v tradičné médiá klesá, rátať musí aj s dôsledkami pre seba. Hrá sa totiž s ohňom. Ak rastie nedôvera v médiá, ktoré majú strážiť demokraciu, klesá aj dôvera v celý systém. A to je zjavné podhubie pre extrémizmus, ktorý môže brať hlasy aj Smeru.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 48/2016. Voľne dostupných je len niekoľko článkov z každého vydania. Predplatitelia majú neobmedzený prístup k obsahu na webe aj v mobilných aplikáciách.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika Editoriál

Tagy Fico, médiá, Názory, Smer-SD

Súvisiace články

Nepriatelia štátu a Slovenska

Nepriatelia štátu a Slovenska Res publica

Názor | Snaha o presadenie verejného záujmu sa vydáva za podlý útok voči Miroslavovi Lajčákovi, ministerstvu, predsedníctvu, vláde, štátu a krajine 5

Eurovea 2 sa odhaľuje, pozrite si vizualizácie centra

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nepriatelia štátu a Slovenska

Štefunko, Beblavý či Rybníček. Kto z nich postaví silnú stranu?

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, predplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.