Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Peter Vidovič: Pracovné benefity zo žiadnej firmy neurobili Microsoft

Nemáme radi nadčasy. Nemyslíme si, že zvyšujú produktivitu. Ak však chceš v práci spať, nebudeme ťa vyháňať. Ale väčšinou u nás po 17.30 veľa ľudí nenájdeš, tvrdí v pracovnom inzeráte Peter Vidovič z portálu Modrý koník.

09.02.2016 | Tomáš Nejedlý | © 2016 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 12

Spoluzakladateľ najnavštevovanejšieho komunitného portálu na Slovensku hovorí o work-life balance prístupe vo firme, ktorá dosiaľ sídli v rodinnom dome, má vlastného kuchára s „michelinovskou“ skúsenosťou a zamestnanci si vodia do práce zvieracích miláčikov.

V IT svete azda neexistuje firma, kde by sa pracovalo len osem a pol hodiny denne. Prečo neuznávate nadčasy?

Spolu s Robom (Verešom, spoluzakladateľom a spoluvlastníkom firmy) veríme, že človek by si mal dobre oddýchnuť a mať osobný život. Túto filozofiu dôsledne praktizujeme sami na sebe, preto nám nedáva zmysel vyžadovať niečo iné od našich zamestnancov. Človek ani nie je schopný „ísť“ naplno osem hodín, najmä nie v kreatívnom biznise.

Neprehliadnite

Asi by sme našli veľa firiem, kde si to nemyslia.

Samozrejme. Viem si predstaviť úspešnú firmu, ktorá dlhé roky používa metódu cukor a bič, zamestnancov žmýka a vďaka prepracovanému marketingu dokáže vyhorených ľudí rýchlo nahradiť. Možno by sme boli ďalej, keby sme to tak robili aj my, ale vybrali sme si inú cestu. Vďaka tomu pre mňa firma znamená okrem profitu aj príjemné miesto, kde sú ľudia dobre naladení a kde sa nestresujem.

Skutočne vo firme už po pol šiestej nikto nie je?

Máme vo firme dohodu, že dáme práci denne osem a pol hodiny a nechávame na ľuďoch, kedy si ich odpracujú. Keď človek trávi v práci desať až dvanásť hodín denne, neznamená to, že urobí viac ako človek, ktorý je v práci menej, ale „ide“ si v pohode, v časoch, keď je hormonálne dobre nastavený. Vnútorné konflikty a problémy z domu kvôli tomu, že nemáš čas na vzťah, na rodinu, na oddych – to sa vždy odrazí na výkone v práci aj na zdraví v podobe rôznych alergií či ochorení.

Snažíme sa vo firme vytvoriť pohodu a také prostredie, aby tu človek mohol fungovať naplno aspoň tri-štyri hodiny. Staráme sa o to, aby boli ľudia oddýchnutí, čerství a spokojní. Nezaujíma nás, že tu niekto sedí desať hodín a zavrie dvere na firme ako posledný.

Ako ste prišli na tento režim práce?

Nehľadajte za tým dlhoročné štúdium personalistiky, nemáme firmu postavenú na poučkách. Jednoducho sme si chceli postaviť takú firmu, do ktorej by sme sa tešili. Aj preto tu máme vlastného kuchára.

Tým ste sa na Slovensku dosť zviditeľnili. Ako ste prišli na ten nápad?

Keď sme predali našu prvú firmu, chceli sme si z utŕžených peňazí dopriať niečo extra, a keďže sme v tom čase obaja jedli hlavne vegánsku stravu, napadlo nám, že by sme mohli angažovať kuchára, ktorý by bol odborník na zdravú výživu. Robov spolužiak zo strednej školy Ľuboš Mego sa v tom čase vrátil z Viedne, kde varil pre michelinovskú reštauráciu. Odišiel odtiaľ práve preto, že robil takmer 16 hodín denne a chcel sa viac venovať rodine. Presvedčili sme ho, aby išiel k nám, a už je tu skoro osem rokov.

Okrem toho, že úžasne varí, to má aj tú výhodu, že máme všetky tri chody aj s kávou vybavené do trištvrte hodiny. Mimochodom, asi po pol roku sme s vegánstvom skončili.

Ako sa tvorí pohoda v práci?

Snažíme sa poskytnúť zamestnancom kvalitnú techniku, aby sa im dobre pracovalo. Máme tu hrazdy, klavír, gitaru, skvelého kuchára, flexibilný pracovný čas. Ale to nie je podstatné. Atmosféra vo firme je výsledkom toho, akí sú tu ľudia, nie prešpekulovaných benefitov. Vyberáme si ľudí, ktorých práca baví a tešia sa do firmy, pretože pracujú na niečom, čo im dáva zmysel. A po druhé, vyberáme si ľudí, s ktorými nám je fajn a vieme sa od nich niečo naučiť. A šikovní ľudia priťahujú ďalších šikovných ľudí.

Snažíme sa vo firme vytvoriť pohodu a také prostredie, aby tu človek mohol fungovať naplno aspoň tri-štyri hodiny

Čo ak neskôr zistíte, že ste človeka zle odhadli?

Medzi kľúčové zručnosti podnikateľa podľa mňa patrí schopnosť sa rýchlo rozlúčiť so zamestnancom, ktorý do firmy nepatrí. Nesprávny človek dokáže rozložiť dobrú atmosféru vo firme, firmu zabrzdiť alebo aj potopiť.

Podľa čoho posudzujete vhodnosť ľudí?

Podľa zručností a charakteru. Nechávame si len tých, ktorí sú dobrí v oboch smeroch, takže šikovný „hajzlík“ ani charakterný babrák u nás nemajú šancu dlhodobo vydržať. Vždy sa pritom pýtam sám seba: Prehováral by som tohto človeka, aby tu ostal? Prijal by som ho opäť? Ak si odpoviem nie, rozlúčime sa, ale v dobrom.

V inzeráte na marketingového pracovníka ste otvorene povedali, že ponúkate 3 500 eur. Firmy si zväčša platové náležitosti nechávajú pre seba.

Nechceme priemerných ľudí, u ktorých si môžeme povedať – nie je to ono, ale zase nepýta veľa. Radšej ponúkneme kvalitný plat kvalitnému človeku, ktorý bude pokiaľ možno špička vo svojej brandži a bude inšpiratívny aj pre kolegov, ako šetriť na plate a uspokojiť sa s priemerným uchádzačom.

Nemáte problém takých ľudí nachádzať?

Nájsť šikovných ľudí je čoraz ťažšie, asi sa začína prehrievať ekonomika. Napríklad s kvalitnými marketérmi je obrovský problém, tí najlepší majú buď vlastné firmy, alebo pracujú v zahraničí, alebo sú vynikajúco zaplatení inde. Absolvovali sme asi 25 pohovorov a nikto nás neoslovil. Napokon sme presvedčili človeka, ktorý mal vlastnú firmu, aby na určitý čas dodával výlučne pre nás.

Takže pracovné benefity a vyvážený pracovný a osobný život neboli rozhodujúce.

Firmu nikdy neurobí úspešnou iba work-life balance alebo benefity, ale žiadaná a konkurencieschopná produkcia. Snažiť sa o work-life balance s vidinou, že to pomôže ziskovosti, je slepá ulička. Výkon v práci nie je o benefitoch, ale o tom, či robíte niečo, čo vás baví, a v partii, ktorá vám je rovná. Pracovné benefity ešte zo žiadnej firmy nespravili Microsoft. Úspešné firmy vznikli najmä z nadšenia zakladajúceho tímu, ktorí väčšinou nepracovali osem a pol hodiny denne v pohode a bez stresu. A trúfam si povedať, že napriek tomu na tie časy spomínajú ako na zlaté. 

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 5/2016. Voľne dostupných je len niekoľko článkov z každého vydania. Predplatitelia majú neobmedzený prístup k obsahu na webe aj v mobilných aplikáciách.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 12

Rubrika Ekonomika

Tagy benefity, firemná kultúra, pracovné prostredie, work-life balance, zamestnanci