Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Radoslav Procházka: Buď ten mandát dostanú oni, alebo my

14.02.2016 | Michal Lehuta | Marián Leško | © 2016 News and Media Holding

V predposlednom diele predvolebných rozhovorov odpovedajú na otázky TRENDU predseda strany Sieť Radoslav Procházka a podpredseda Miroslav Beblavý.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Rubrika

Rozhovor

Hovoria o potrebách podnikateľského prostredia, školstva a zdravotníctva i o tom, kto všetko je stredná trieda a prečo by napriek rozhodnutiu Európskej rady do krajiny neprijali utečencov.

Ako jediná opozičná strana ste ešte v novembri pripravili svoj tieňový rozpočet. Aký to malo zmysel?

R. P.: V Holandsku robí tieňový rozpočet opozícia. Aby si ľudia mohli vybrať, akú správu štátu chcú. Na jar minulého roku sme si sadli s Mirom Beblavým, a keďže máme ambíciu zostaviť po voľbách vládu, tak informovanejší výber ľudí bude, ak budú mať konkrétnu predstavu, ako by sme my s tými zdrojmi naložili. Zároveň sme chceli ukázať, že naše priority sa dajú zaplatiť.

M. B.: Dôvod, prečo sa na Slovensku tieňové rozpočty nerobia, je, že núti strany jasne pomenovať priority. Ale u nás sa zrejme stále viac ľuďom páči, keď im strana pred voľbami sľúbi úplne všetko. A preto v tom mnohí nevidia zmysel.

Neprehliadnite

V ktorých hlavných oblastiach by bol váš rozpočet iný od toho Ficovho?

R. P.: Dve najdrahšie priority, ktoré tam máme, sú investície do vzdelania a zníženie odvodového bremena.

Prečo práve zvýšenie výdavkov do školstva a nie napríklad do zdravotníctva alebo súdnictva?

R. P.: Sme presvedčení, že investícia do vzdelávania je tá najnávratnejšia. Vráti sa všetkým, pretože generácia, ktorá má zručnosti, dokáže potiahnuť dopredu celú spoločnosť. Napríklad problémy s vysokým zadlžením štátu by neboli až také zlé, ak by sa o desať, pätnásť rokov ku kormidlu dostali dobre pripravené generácie.

Bol by tu predpoklad, že niekto ten potrebný hospodársky rast vytvorí. V zdravotníctve je kľúčové predísť tomu, aby tam vznikala každý rok osemstomiliónová vata. Aby boli zdroje efektívnejšie vynakladané ako dnes. Neporiadok robia síce schránkové firmy aj v školstve, ale absolútne morálne neudržateľné je to, ako sa presadzujú v zdravotníctve.

M. B.: Nepoznáme krajinu na svete, ktorá má kvalitné školstvo a zároveň by nebola bohatá alebo by rýchlo bohatý svet nedobiehala. Bez kvalitného vzdelávania nemôžeme byť súčasťou prvej ligy. K zdravotníctvu ešte jednu vec: ono má vďaka poistnému systému zabudovanú automatickú valorizáciu. Ako rastie zamestnanosť a mzdy, tak tam ide viac peňazí. To sa nám spolu s osemstomiliónovou vatou zdá dostatočné na to, aby sa tam zásadným spôsobom zvýšila kvalita. V školstve okrem eurofondov veľa vaty nie je.

Radoslav ProcházkaZdroj: Maňo Štrauch

Vašou druhou prioritou je zníženie daňového zaťaženia ľudí. Hovoríte aj o znížení odvodov pre živnostníkov. Napriek tomu, že ich dnes väčšina platí len v minimálnej výške?

M. B.: Systém by nemal zvýhodňovať ani znevýhodňovať živnostníkov voči zamestnancom. Hovoríme o znížení odvodov vo výške 500 eur na osobu. Pri zamestnancoch by šlo o odvody zamestnávateľa, čo zlacní tvorbu pracovných miest. Pri živnostníkoch ide o tieto samozamestnané osoby. Veľa živnostníkov platí minimálne, ale vysoké odvody. Tie platia aj chudobní živnostníci. Myslíme si, že nízkopríjmovým živnostníkom treba uľaviť tiež.

R. P.: Dnes to nie je úplne férové, pretože živnostníkom sa minimálne odvody stále zvyšujú. A dôchodok sa im vymeria nižší, aký by podľa odvedených súm čakali.

Druhou stránkou rozpočtu je potreba šetrenia. Kde vidíte priestor na vyrovnanie príjmov a výdavkov?

R. P.: Naša verejná správa je postihnutá prezamestnanosťou. Jej výkon by pri efektívnejšom nastavení práce vedel splniť aj podstatne menší počet zamestnancov.

M. B.: Zníženie administratívnych výdavkov s výnimkou školstva a zdravotníctva sme si naplánovali do štyroch rokov. Pol miliardy by sme škrtli v prvom roku a zvyšný objem v ostatných rokoch. Pretože je politicky reálnejšie urobiť takéto zásadné seky na začiatku. Okrem prezamestnanosti vidíme priestor aj v zastavení mrhania peniazmi až kradnutia. Takto sa dajú o päť percent znížiť výdavky v prvom roku vládnutia.

V dlhodobejšom horizonte sa môžeme inšpirovať Švédskom: tam v rozpočte úradom znižujú alokáciu trebárs o jedno percento ročne, aby zvyšovali produktivitu podobne, ako je to v súkromnom sektore. Keď to robí Amazon, prečo by to nemohol robiť úrad práce? U nás sa elektronizuje verejná správa a úradníkov je viac. To by žiadny súkromník neurobil.

Veľkú sumu chcete tiež ušetriť na boji proti daňovým únikom. Aké ďalšie opatrenia by pomohli výberu daní?

M. B.: Napriek tomu, čo hovorí vláda, máme po Grécku stále druhú najväčšiu dieru vo výbere DPH v únii. Realistický cieľ by bola česká úroveň efektivity. Okrem inovatívnych opatrení, akými sú napríklad zverejňovanie nadmerných odpočtov, by mohlo ísť najmä o štandardne fungujúcu Finančnú správu. Z hľadiska manažérskeho i z hľadiska zamestnancov.

Čo konkrétne si máme pod tým predstaviť?

M. B.: Ak sa za Ficovej vlády zakúpil pre Finančnú správu nový informačný systém za sto miliónov eur, tak jeho najväčšou výhodou je to, že kolabuje len trochu a nie úplne. A že síce zásadne zdržiava úradníčky, ale nie natoľko, aby to viedlo k úplnému kolapsu. Keby manažment Finančnej správy fungoval ako v normálnej organizácii s cieľom vyberať peniaze s čo najmenšími nákladmi, tak by sa kúpil normálny informačný systém. Alebo teda opravil ten, čo tam teraz je. Takýchto vecí je veľmi veľa.

Čo sú podľa vás najväčšie prekážky podnikania na Slovensku, ktoré by ste sa snažili odstrániť?

R. P.: Problém vidím v nastavení úradníckeho aparátu voči ľuďom, ktorí podnikajú. Môj známy si otvoril penzión a každý mesiac mi hovorí novú príhodu. Prídu mu hostia a zároveň príde pani kontrolórka. Všetko je okej, ale nájde novú váhu a chce k nej vidieť papier. On jej hovorí, že ho má, ale musí sa venovať ľuďom. Tak dostal pokutu. Alebo stavebník na Orave. O desiatej prvá kontrola, o hodinu ďalšia a na obed inšpekcia. Keďže sú len dvaja konatelia, nemal sa inšpekcii kto venovať. Ďalšia pokuta.

Večer si takýto človek pustí televíziu a zistí, že takto vybrané peniaze minister hospodárstva spreneveril. A je „potrestaný“ tak, že sedí v parlamente. Namiesto lepšej zdravotnej starostlivosti, lepšieho vzdelania, lepších úradov, lepších ciest dostanú títo pracovití ľudia pocit, že sú lovná zver.

Čo konkrétne sa s tým dá robiť?

R. P.: Pri istých typoch podnikania je počet informačných a regulačných povinností väčší ako tisíc. A celková suma finančnej záťaže s tým spojenej je v rádoch miliárd ročne. Také drahé podnikanie firmy v konkurencii s inými krajinami znevýhodňuje.

Treba zjednodušiť a sprehľadniť prevádzku štátu. Nie je možné, aby si každý zamestnával ľudí, ktorí sledujú, akú novú povinnosť v ten mesiac preňho politici vymysleli. Malým chceme život zjednodušiť tak, že ak majú obrat do dvestotisíc eur ročne, za paušálnu sumu si od štátu kúpia úplnú slobodu. Vo vzťahu k stredným a veľkým chceme systém zjednodušiť aj tým, že si doprajeme stabilnú legislatívu.

Opatrenie „jeden dátum“ by znamenalo, že prvého januára by podnikatelia vedeli, čo od nich štát bude celý rok chcieť. Budeme trvať aj na tom, aby štát nepestoval selektívnu podporu vybraných, ale sústredil sa na zabezpečenie rovnosti pred zákonom.

M. B.: Tlak prijímať nové administratívne záťaže je tu vždy. Ale chýba protiváha. Potrebným opatrením by bolo zrušenie pracovnej zdravotnej služby tam, kde nejde o rizikové výroby. A zrušenie daňových licencií. Kľúčom k tomu, aby si podnikatelia vedeli veci jednoducho vybaviť, je informatizácia a zjednotenie výberu daní a odvodov.

Jednoduchou myšlienkou je spoločné umiestnenie úradov. To síce robí aj súčasná vláda, ale v klientskych centrách chýbajú úrady, ako je zdravotná poisťovňa, Sociálna poisťovňa, Finančná správa. Chceme, aby v každom okresnom meste bolo jedno miesto, kde budú všetky tieto úrady musieť mať okienko.

V zdravotníctve by ste oddelili solidárny a individuálny balík. Budete mať odvahu ľuďom povedať, ktoré výkony im poisťovňa už nebude preplácať?

R. P.: Tu je odvaha kľúčovou premennou. Preto zmenu nesľubujeme hneď. Lebo najprv treba nahradiť výpadok, ktorý vznikne zrušením zdravotných odvodov. Až potom príde debata, čo bude súčasťou solidárneho a čo individuálneho balíka.

M. B.: Dvojfázovosť má aj politický význam. Nemôžete povedať ľuďom, keď vidia, ako sa v zdravotníctve mrhá zdrojmi, aby si platili viac. Najprv treba v zdravotníctve upratať, je tam dosť nízko visiaceho ovocia. Najbližšia vláda má teda v zdravotníctve inú úlohu, ako obmedzovať poskytovanie starostlivosti štátom.

Namiesto lepšej zdravotnej starostlivosti, lepšieho vzdelania, lepších úradov, lepších ciest dostanú títo pracovití ľudia pocit, že sú lovná zver

Namiesto investičnej pomoci by ste chceli vytvoriť regionálne ekonomické zóny. V čom by boli odlišné od súčasnej podpory okresov s vysokou nezamestnanosťou?

R. P.: Zasahovalo by to viac regiónov. Náš systém by bol prehľadnejší a jednoduchší. Lebo dnes sa stimuly rozdávajú tak, že si ich niekto vybaví. Z peňazí ľudí dostane podnikateľ deväť miliónov eur na fabriku, ktorá je zavretá a nikoho nezamestnáva. My to chceme postaviť na objektívnom parametri, čo znižuje priestor pre korupciu.

Na akom parametri?

M. B.: Tretina okresov s najvyššou nezamestnanosťou by si mohla uplatňovať takzvaný superodpis, ktorým by sa podporila investičná aktivita, nielen prerozdeľoval dopyt. Ak máte dolinu so siedmimi krčmami a dáte dotáciu na ôsmu, nijako ste tej doline nepomohli. Tie doliny potrebujú nový dopyt, čiže prinášať tam novú ekonomickú aktivitu. Okrem toho zníženie daní ľuďom v absolútnej sume cez zvýšenie kúpnej sily pomôže najmä chudobnejším regiónom.

R. P.: Toto je však pomoc až v treťom rade. V prvom rade najviac pomôže vymožiteľnosť práva a koniec úradníckej šikany, a to kdekoľvek. V druhom rade treba dobudovať infraštruktúru. Toto je základ, superodpis je nadstavba.

Ivan Mikloš komentoval vaše vyjadrenie, že nebudete rušiť vlaky zadarmo, ako popretie princípov zdravej ekonomiky. Nenadradili ste v tejto téme politické, predvolebné hľadisko nad ekonomické?

R. P.: Myslím si, že za istých okolností a v istej fáze súťaže je moja povinnosť niečo také urobiť. Nie je to nič, za čo by som sa mal hanbiť. Nechceme odohrať súboj s Robertom Ficom na malom a bezvýznamnom ihrisku, kde dominuje, lebo je to vo vzťahu k našej ambícii neúčelné. Nedoprajeme Ficovi hru, po akej túžil, a nebudeme sa hádať o jeho balíčkoch.

Stabilne nad desiatkou
(preferencie strany Sieť, %)
Stabilne nad desiatkou
Pozn.: Strana vznikla v júni 2014
PRAMEŇ: Focus

Sú vlaky zadarmo popretím princípov zdravej ekonomiky?

M. B.: Podľa mňa sú vlaky zadarmo viac problém politický ako ekonomický. Sugerujú občanom, že dobrý štát je taký, kde je všetko zadarmo. My si myslíme, že dobrý štát slúži ľuďom a dokáže zabezpečiť kvalitné služby. Zbytočne sa z toho vyrobil symbol, lebo až taký význam to nemá.

Miroslav BeblavýZdroj: Maňo Štrauch

Hovoríte, že Sieť má byť politickou reprezentáciou strednej vrstvy. Aká je vaša politická definícia toho, kto do nej patrí?

R. P.: Podľa mňa do nej patrí každý, kto v tomto štáte chodil do práce alebo podnikal, dnes chodí do práce či podniká. Alebo sa pripravuje na to, že sa bude živiť vlastnou robotou. Táto definícia je účelnejšia ako nejaké skladanie sociologických parametrov. Na ľudí, ktorí sú produktívni a prispievajú na štát, pripadá čoraz viac ľudí, ktorých treba z týchto peňazí živiť. Myslím tým predovšetkým štátny aparát a kamarátov vlády v zákulisí tohto aparátu. Produktívnym ľuďom treba vzdať úctu a rešpekt.

Niektorí by sa sami do strednej triedy nezaradili, lebo si myslia, že tam nepatria, keďže majú existenčné problémy. Neobmedzuje vás to z hľadiska toho, koho chcete osloviť?

R. P.: Nevieme v tejto chvíli vyhodnotiť efektivitu komunikácie, ale je autentická v tom, že perspektíva každej krajiny je práve v strednej vrstve. Bohatým ľuďom niekedy nedochádza, že súčasťou ich bohatstva je aj to, že nemusia chodiť s deťmi ráno do školy v opancierovaných autách s troma ochrankármi a nemusia žiť za vysokými múrmi s ostnatým drôtom, lebo je tu bazálny sociálny zmier a kultúra vzťahov v spoločnosti. To je veľká devíza, pre ktorú je náš svet atraktívny.

M. B.: V politickom systéme je normálne, že sú strany, ktoré sa viažu na nejakú konfesijnú, etnickú alebo sociálnu skupinu, ale je dôležité, aby bol v krajine aj subjekt, ktorý premýšľa o krajine ako o celku. Najlepším vyjadrením tejto myšlienky je náš záujem o strednú vrstvu, ktorá neprofituje na úkor ostatných, ale profituje z toho, že sa celá krajina posunie vpred.

Podľa prieskumu sociológov je stredná vrstva na Slovensku o niečo liberálnejšia ako slovenský priemer. Prečo sa potom Sieť profiluje viac konzervatívne ako liberálne?

R. P.: Našou hodnotovou identitou je srdečný, vľúdny konzervativizmus, ktorému ide o ochranu strednej vrstvy, o praktickú podporu rodiny. Podľa nás nie je úlohou štátu a ani jeho predstaviteľov, aby ľuďom hovorili, ako majú žiť, a dávať im návody, čo si majú myslieť o nejakej kultúrno-etickej téme. Našou misiou je dodať čo najkvalitnejšiu verejnú službu týmto ľuďom a dopriať im štát, ktorý funguje.

Nedoprajeme Ficovi hru, po akej túžil, a nebudeme sa hádať o jeho balíčkoch

Ide napríklad aj o to, ako sa strana prejavuje v takej téme, ako je utečenecká kríza. Aký je zásadný rozdiel v postojoch k tejto téme medzi vami a Smerom?

R. P.: Základný rozdiel je v postoji k dlhodobým záujmom Slovenska. Smer to pochopil ako príležitosť vytrieskať z témy čo najviac bez ohľadu na to, ako tým ovplyvní manévrovací priestor Slovenska vo svete, kde sila nášho hlasu závisí od schopnosti komunikovať s partnermi a spojencami. Ako keby si hovorili, že v Európe hádam všetci vedia, že toto budeme hovoriť len do piateho marca a potom sa s nimi nejako dohodneme. Lenže škody môžu byť nezvratné.

Váš kolega Vladimír Bilčík povedal: kvóty na utečencov, samozrejme, nie, ale žaloba na Európsku radu takisto nie. Súhlasíte s ním?

R. P.: Postoj Siete je, že ak by sme dostali mandát zostaviť vládu, nešli by sme aktívne do sťahovania žaloby. Posúdi ju Európsky súdny dvor, ktorý sa k nej nejako vyjadrí. A dostaneme všetko – ako hovorí klasik – biele na čiernom.

Pacta sund servanda – dohody treba dodržiavať. Európsky orgán rozhodol, že máme prijať istý počet utečencov. Keby sa Sieť dostala do vlády, akceptovala by túto povinnosť?

R. P.: Nevidím dôvod v tejto chvíli tento záväzok akceptovať, pretože chýbajú základné implementačné parametre , kde to urobiť, ako to urobiť. Nikto to nerobí, aspoň nevidím, že by to niekto robil, a podľa mňa je tento záväzok mŕtva litera.

Vaša strana má zjednotiteľské ambície od stredu napravo. Prečo ste neboli ochotní pristúpiť na návrh Mosta-Híd a deklarovať, že aj s KDH chcete vytvoriť základ budúcej vlády?

R. P.: Povedali sme, že chceme získať mandát na zostavenie vlády s tými, ktorí budú ochotní prihlásiť sa k programu ochrany a rozvoja strednej vrstvy. Deklarácia, akú navrhol Most-Híd, by vytvorila nové kontraproduktívne ihrisko – prečo tam nie sú aj ďalšie strany? Navyše, vznikli sme pred rokom a pol a dlhé mesiace sme zápasili s tým, že ľudia nevedeli, čo chceme urobiť. Tak sme si povedali, že namiesto makropolitických vzťahových hier sa sústredíme práve a len na to, aby sme im predstavili náš plán. Dnes už však ľudia vedia aj to, že ak dajú hlas Sieti, tak ho dajú aj nášmu úsiliu dostať to pod jednu strechu.

Teraz k vzťahu Siete a Smeru. Kto si prečíta váš program, vie, že ste programovo nekompatibilní. Odhalili ste veľa korupčných či klientelistických káuz vládnej strany. Prečo sa potom tak často hovorí o vašej možnej povolebnej spolupráci?

R. P.: Rozoberme si, že „sa“ hovorí.

Nevidíte na tom svoj vlastný podiel?

R. P.: Predseda vždy nesie zodpovednosť za to, ako pôsobí jeho strana. Ak mohli vzniknúť nejaké pochybnosti, tak mojím pričinením. Ja som to aj zobral na seba, ale podstatné ste povedali: vo všetkých kľúčových parametroch Smer a Sieť na seba narážajú ako hlavní volební súperi a tak sa aj vzájomne vnímame. No mne sa nezdá, že by sa o koalícii Smeru a Siete hovorilo až tak často. Sú ľudia, ktorým vyhovuje to živiť, ale situácia je buď – alebo. Buď ten mandát na zostavenie vlády dostanú oni, alebo ho dostaneme my.

V súvislosti s úverom, ktorý ste dostali od Fio banky, vaši volební súperi tvrdia, že máte tajného, nezverejneného ručiteľa, čo popierate. Ak by sa potvrdilo, že tajného ručiteľa naozaj máte, bol by to pre vás, pán predseda, dôvod, aby ste odišli z verejného života?

R. P.: Nemáme tajného ručiteľa. Bol som v banke s kancelárom, podpísal som všetko, čo odo mňa chceli, založil som svoje nehnuteľnosti a v zmluve podpísal, že majú záloh na všetky budúce príjmy Siete. Odmietam, že vôbec pripúšťate takúto hypotézu. Vylučujem, absolútne vylučujem, že by si Sieť našla nejakého iného ručiteľa a teraz ho niekde schovávala s kapucňou na hlave.

Ak tajného ručiteľa nemáte, tak môžete povedať, že keď sa preukáže, že ho máte, bude to pre vás koniec vo verejnom živote?

R. P.: Hovoríte – keď sa preukáže, že ho máte... Veď vy prezumujete vec, ktorá neexistuje.

Ale je to reálna možnosť.

R. P.: Nie je to reálna možnosť a je to vylúčené.

No ale v tom prípade by ste mohli povedať, čo od vás chceme.

R. P.: Čo sa má preukázať? Nemáme žiadneho nezverejneného tajného ručiteľa. Ešte pred prvým snemom som dovnútra povedal – buď budeme mať čisté, nespochybniteľné peniaze z banky, alebo do toho vôbec nejdem, lebo bez peňazí sa politická strana vybudovať nedá. A ja som ochotný ju budovať len s čistými peniazmi.

Pýtali sme sa predsedov iných stredopravých strán, takže sa spýtame aj vás. Aká je pravdepodobnosť, že po marci vznikne vláda bez Smeru?

R. P.: Vidím tú pravdepodobnosť ako jedna k jednej. Nevidím dôvod na sebabičovanie pravicového voliča, akí sú všetci úbohí, a zase niet koho voliť, veď pribudlo len sedem nových strán a celé je to nanič. Podľa mňa treba pestovať pocit, že teraz majú možnosť si vybrať a niečo tým zmeniť. Nie v každých voľbách, ale v niektorých sme sa prekvapenia dočkali. Môžeme sa aj teraz.

M. B.: Ficove očakávania sa nenaplnili v roku 2002, 2010 a ani 2014. Má minimálne toľko neočakávaných prehier ako víťazstiev, takže odhad jedna k jednej sa mi zdá aj z historického hľadiska odôvodnený.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 6/2016. Voľne dostupných je len niekoľko článkov z každého vydania. Predplatitelia majú neobmedzený prístup k obsahu na webe aj v mobilných aplikáciách.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Rubrika Rozhovor

Tagy Beblavý, Parlamentné voľby 2016, predvolebné rozhovory, Procházka, Sieť, voľby

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iPad, iPhone a tablet s Androidom
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Pracovný stolový kalendár
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt: (02) 3215 3121-2, predplatne@trend.sk

Darovací list na stiahnutie

Výhody pre predplatiteľov PROFITU

  1. Zľavy

    • Úspora od 25 % až do 45 % oproti cene v stánku
  2. Pohodlie

    • Magazín Vám príde domov alebo do firmy
  3. Online služby

    • V archíve na webe si môžete prečítať všetky staršie vydania aj články z nového PROFITU
  4. Profit do tabletu

    • Bezplatné sťahovanie vydaní do tabletových aplikácií Floowie

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné

Kontakt: (02) 3237 7777
predplatne@petitpress.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Vyberáme pre Vás tituly od viacerých vydavateľstiev. Väčšinu z nich si predplatitelia TRENDU môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.