Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Žilinskú Kiu už riadia Slováci, manažéri z Kórey im len radia

Keď prišiel prezident a výkonný riaditeľ automobilky Kia Eek-Hee Lee pred piatimi rokmi na Slovensko, žilinský závod patril medzi priemerné výrobné podniky. Pod jeho vedením získal už štyrikrát po sebe ocenenie najlepšia fabrika v rámci skupiny Hyundai. Aj vďaka tomu majú tu vyrábané modely Kia medzi odborníkmi i zákazníkmi vysoké hodnotenie.

08.01.2017 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 6

Aktuálne sa v Žiline pripravujú na výrobu novej generácie modelu cee'd, ktorý má prísť do dvoch rokov. Okrem toho však riešia aj dosahy brexitu, keďže práve Veľká Británia sa po prepade na ruskom trhu stala pre žilinskú automobilku najväčšou exportnou destináciou.

Na Slovensku pôsobíte už päť rokov. Ktoré obdobie bolo pre vás najnáročnejšie?

Určite to bol prvý rok po príchode, keď som musel nastaviť a presadiť rôzne zmeny. Ľudia boli zvyknutí na istý prístup k práci. V tom období neboli takí aktívni ako teraz. Nemali nejaké vlastné nápady, ktoré chceli presadiť. Firma celkovo nemala víziu alebo dlhodobý cieľ. Museli sme ich nastaviť a určiť si konkrétne ciele. Po roku od uvedenia týchto zmien sme urobili interný prieskum a jeho výsledky ma sklamali. Neprišlo k požadovanej zmene.

Ak chce človek v Južnej Kórei uspieť, musí byť od mladosti pripravený na tvrdý konkurenčný boj

Prečo?

Zistil som, že ľudia nemali motiváciu, prečo sa snažiť o zmenu. Nechceli počúvať, aké zmeny som navrhoval. Musel som ich presvedčiť. Veľa sme spoločne diskutovali, vysvetľoval som im svoje zámery. Rozprával som s našimi zamestnancami, aby pochopili filozofiu, ktorú som priniesol. Aby pochopili význam inovácií. Veci sa dali do pohybu, no zmena bola postupná. Za chodu sme celý systém ešte upravovali a dolaďovali a postupne nám ľudia začali dôverovať, a preto sme mohli ísť ďalej. V tom čase získaval slovenský závod v hodnotení priemerné výsledky. Dnes sme najlepší v skupine. Za tie roky sa toho veľa zmenilo a zlepšilo. Som preto rád, že zamestnanci ma počúvali a uznali, že náš systém je dobrý, čo ukázal aj čas.

Museli ste zmeniť svoj prístup k riadeniu ľudí vzhľadom na rozdiely medzi kórejským a slovenským štýlom riadenia?

Je tu rozdiel. Aj môj prístup k ľuďom sa časom trochu zmenil. V Južnej Kórei je človek od detstva vedený k súpereniu s konkurenciou. Je to malá krajina s veľa obyvateľmi a ak chce človek uspieť, musí sa pripraviť na tvrdý konkurenčný boj. Byť konkurencieschopným je v našej krajine veľmi dôležité. V škole alebo v práci sa ľudia koncentrujú na svoju úlohu, aby ju spravili lepšie ako ostatní. Kórejskí zamestnanci alebo manažéri, či už na Slovensku alebo doma, sú v práci od rána do večera. Dôvodom je, že my Kórejčania chceme zabezpečiť budúcnosť svojej rodiny. Preto venujeme toľko času robote. Dá sa povedať, že človek získava svoje šťastie a rozvíja sa cez svoju prácu. Kórejskí zamestnanci aj preto dlho pracujú v jednej spoločnosti, kým nedosiahnu seniorskú pozíciu. Fluktuácia je malá. Som si istý, že aj naši slovenskí zamestnanci majú vysokú mieru lojality a dôvery k firme. Ďalší rozdiel medzi Slovákmi a Kórejčanmi je v kreativite. Najlepší výkon dosiahne firma vtedy, ak dokáže byť v brandži konkurencieschopná. A na to treba kreatívne myslenie. Naši zamestnanci sa v tomto zlepšili vďaka rôznym inovačným aktivitám.

Chcel som, aby ľudia k práci pristupovali s kreativitou, víziou a mali vášeň pre to, čo robia

Aké boli kľúčové momenty, ktorými prešiel závod počas vášho vedenia?

Keď som prišiel prvýkrát do Žiliny, závod sa v internom hodnotení fabrík Hyundai Motor Group nachádzal niekde v strede. Po mojom príchode som sa preto rozhodol zmeniť myslenie a filozofiu vo firme. Chcel som, aby sa všetci začali viac zapájať do inovačných procesov, aby k práci pristupovali s kreativitou, víziou a mali vášeň pre to, čo robia. Pomaly sa veci začali meniť k lepšiemu. Ľudia začali byť oveľa aktívnejší. Keď sa teraz pozriem na súčasný prístup ľudí a porovnám ho s tým, ako to bolo pri mojom príchode pred piatimi rokmi, je to obrovský rozdiel.

Neprehliadnite

Priniesla zmena myslenia svoje ovocie?

Napríklad v hodnotení produktivity patrí žilinský závod medzi najlepšie na svete nielen v rámci skupiny Hyundai, ale aj v porovnaní s ostatnými automobilkami. V poslednom období sme získali aj viacero ocenení. Vďaka výsledkom sme v roku 2014 získali Národnú cenu produktivity. Posun vpred sme zaznamenali aj v oblasti kvality, ten bol v tomto roku potvrdený získaním Národnej ceny za kvalitu.

Eek-Hee Lee (60)

Zdroj: Miroslava Spodniaková

Je absolvent univerzity v Ulsane v Južnej Kórei, kde v roku 1979 úspešne zavŕšil štúdium v odbore strojného inžinierstva. Svoju kariéru pre skupinu Hyundai Group začal v roku 1981 v oblasti vývoja a výroby lodí. Neskôr pokračoval v pozícii vedúceho riadenia výroby automobilov v závode v Ulsane. Od roku 2004 začal pracovať v centrále spoločnosti Hyundai Motor, kde bol ako riaditeľ zodpovedný za strategické plánovanie a globálne riadenie výroby. Pred príchodom na Slovensko v roku 2011 pracoval v centrále Kia Motors na pozícii vedúceho divízie plánovania.

V čom sa slovenský závod líši od ostatných v skupine Hyundai?

To, čím sa slovenský závod odlišuje od tých ostatných po celom svete, je, že pokiaľ inde majú aj kórejských manažérov, ktorí riadia prácu, tak tu máme slovenských manažérov. Kórejskí manažéri ich len podporujú a radia im. Slováci sú veľmi šikovní a to je veľké plus pre našu spoločnosť. Považujem našich zamestnancov za rodinu.

Ktoré vlastnosti si najviac ceníte na tunajších ľuďoch?

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 1/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,90 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 6

Rubrika Podnikanie

Tagy Brexit, Eek-Hee Lee, Kia Motors Slovakia