Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test BMW X6 M50d

05.04.2015, 11:00 | Jozef Prosnan | © 2015 News and Media Holding

Keď pred šiestimi rokmi mníchovská automobilka predviedla svoje veľké SAC (Sport Activity Coupe), nastal mediálny „poprask“. Aké je to len čudné auto. Ani ryba, ani rak. Zvírený prach sadol a dopyt po BMW X6 začal napriek všetkému, či práve preto, naberať obrátky.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Automobily

BMW X6 druhej generácia sa práve udomácňuje aj na tunajšom trhu. Oproti svojmu predchodcovi je vo výhode a v nevýhode súčasne. Už nemusí presviedčať o svojom práve na existenciu, zato stráca monopol na trhový segment. Čaká ho súboj o preferencie zákazníkov, čo nepoznalo, kým mu nevyrástol priamy konkurent – Mercedes-Benz GLE.

Na test pripravené BMW X6 M50d pochádza z prvej várky druhej generácie a prekvapuje už samo osebe. Ako vidíte, importér neponúkol konfekciu na zahriatie. Zrejme nie náhodou stavil na elitný derivát z dielní divízie M Performance, ktorý motorizuje najvýkonnejší vznetový agregát, aký kedy BMW umiestnilo do sériového auta. To viete, že sa nebude predávať ako teplé rožky, len si zahrá povestnú čerešničku na torte, aby povzbudil apetít zákazníkov na ostatné kúsky.

Dominátor

BMW X6 M50d robilo vietor medzi fanúšikmi značky aj v rámci minulej generácie, tak si pozrime, čímže sa navonok líšia. Vlastne dosť nenápadne. Z profilu sledujeme prakticky identickú siluetu, len predná nábehová hrana a zadná odtrhová sú zvýraznené. Po stranách identifikujeme dosiaľ nevídané – karosériu zhutňujúce prelisy aj nové lemovanie blatníkov a za predné blatníky dominátora pribudli žiabre. Prahy už nie sú čierne, zato rovnaký farebný odtieň sa objavil na ešte robustnejších ľadvinkách masky chladiča. Ďalej sa našlo miesto pre pár predných hmloviek, preformované sú oba nárazníky aj zadné osvetľovacie telesá. Kým rázvor ostal pôvodný, všetky tri základné rozmery karosérie nenápadne podrástli a hmotnosť v súlade s aktuálnym trendom klesla. Suma sumárum, bol to nevšedný zjav a takým aj ostal. Len akoby ho pokropili živou vodu. Zmeska „full-size“ SUV a kupé vyznieva tak dominantne, že ak na ňom ponecháte štandardne dodávané 19" kolesá, utopia sa v jeho majestáte.

BMW X6 M50dZdroj: BMW

Adrenalínová atmosféra

Nastupujete do vysokého SUV a zasadnete v kokpite športiaka. Už ten zvláštny pocit stojí za zopakovanie. Architektúra masívnej vrstvenej palubnej dosky orientovanej na vodiča a vysoký stredový panel – to všetko kopíruje najnovšiu generáciu X5. Atmosféra však sála adrenalínom od okamihu, keď pohľad spočinie na emkovom hutne formovanom volante obšitom Alcantarou s purpurovým pásikom.

Pre tých, čo tento test čítajú len náhodou, posúvame inak zbytočnú informáciu. Ten pásik poslúži menej skúseným vodičom na orientáciu, v akej pozícii majú práve volant, keď sa im vo „vracáku“ pozapletali ruky. Profíkom značka slúži ako azimut. Uľahčuje trafiť oblúk presne na komoru, aj keď ho auto zdoláva kontrolovaným šmykom.

Alcantara prešívaná bielym stehom obopína tiež anatomicky tvarované športové predné kreslá – tentoraz v kombinácii s kožou a s plným elektrickým servisom. Zovretie bočníc si doladíte na mieru, sklon sedáka upravíte aj ho podľa potreby predĺžite. V tomto aute si na masívnu odstredivú silu a silu zotrvačnosti zvyknete ako na nepravidelnú stavu. Brániť sa im zapieraním kolena o výplň dverí a dlaňami o volant neprichádza do úvahy. Telo kotví pevne ako zaliate v betóne. Športovú atmosféru dokresľuje oceľový lesk pedálov.

Samozrejme, v kokpite sa žiadna Sparta nekoná. Čo nesála latentnými kilowattmi, nesie punc luxusu. Napríklad palubnú dosku pokrýva pravá koža, vnútorné osvetlenie si môžete ladiť do biela, na modro či v oranžovom odtieni, a to v rôznej intenzite, alebo aj osobitne nasvietiť výplne dverí a koberce na podlahe. Nechýba farebný a dobre čitateľný head-up displej či navigácia v 3D s kompasom a súradnicami aktuálnej polohy. O príjemný akustický zážitok sa okrem motora stará tiež audiosystém Harman Kardon.

Vnútorné spätné zrkadlo zobrazuje úzky priezor zadného okna a vtedy si uvedomíte, že kompletný kamerový systém monitorujúci celé okolie auta vlastne nie je žiadny luxus.

BMW X6 M50dZdroj: BMW

Dobrá aj horšia správa

Úžitkovú hodnotu tohto auta sa špeciálne rozoberať ani nehodí. Vari stačí povedať, že po novom trojmiestna lavica vzadu prináša dobrú aj zlú správu súčasne. Ktorou začať? Sedí sa pomerne nízko – skôr ako v limuzíne než v SUV. Posádka sa môže cítiť tak trochu ochudobnená, lebo pocit dobrého výhľadu z SUV na okolie sa vyparil. Aj opora stehien by mohla byť onakvejšia. Na druhej strane aj preto sa posádka už nemôže sťažovať na nízku strechu. Tí priemerne vysokí (180 cm) môžu počítať s ešte väčšou (zhruba päťcentimetrovou) rezervou. Zároveň sa otupil osteň kritiky majiteľov vyšších postáv, ktorí minulú generáciu nešetrili. Kufor medzigeneračne naakumuloval 10 litrov navyše. Aj naďalej ostáva síce trochu plytký, zato je rozložitý a dobre prístupný.

BMW X6 M50dZdroj: BMW

Spontánne kilowatty

Skôr ako stlačíme spínač štart, ešte za hrsť teórie. Pod kapotou na svoju príležitosť nedočkavo čaká vznetový radový šesťvalec prepĺňaný troma turbodúchadlami – každé má presne vymedzenú pracovnú náplň. Malé sa roztáča prvé, hneď ako sa otáčky prehupnú nad hladinu voľnobehu. Druhé – väčšie sa pripája, keď strelka otáčkomeru prekročí 1 500 otáčok. Tretie obe podporí len v prípade, keď pravačka prudko dupne na akcelerátor.

Štart. Motor sa pritlmene rozhrmí. Spínač voľby jazdných režimov už zakotvil v móde Sport. Ľavačka na okamih zabrzdí kolesá, otáčky stúpajú, až akcelerátor zároveň s uvoľnením brzdy dostane kopanec. Na okamih X6 akoby zaváhala a vzápätí s hukotom vyrazí bez prekĺznutia pneumatík. Otáčky vystrelia na 4 300, vzápätí osemstupňová športová prevodovka ZF preradí, ako keď bič pleskne, otáčky padnú na 3 500 a hneď vyrazia opäť nahor. Všetko sa deje dramaticky rýchlo, sila tlačí do kresla, no pocit rýchlosti sa k vyššiemu posedu akosi nedokáže vyšplhať, hoci rýchlomer stavia zmysly do pozoru. Aj radenie „kazí“ dojem svojou zamatovou mäkkosťou na rozdiel od rýdzich športiakov, ktoré až do chrbtice vysielajú informácie,  ako sa ozubené kolesá kov na kov do seba zakliesňujú. Ba ani ten volant sa v dlaniach nevzpiera. Skrátka izolácia ako v trenažéri. Pritom ťah motora ani tak neudivuje svojou silou, vodič ju akosi po prečítaní parametrov na papieri očakáva. Prekvapivá je tá jeho bohorovná kontinuita – bez náznakov, že by motoru mohol čo i len na okamih dochádzať dych.

Ak preklopíte joystick prevodovky do manuálneho módu, otáčky stúpajú až na 5 500. Len utrafiť okamih radenia. Keď zaváhate, prevodovka sama nepreradí, ale zaúčinkuje obmedzovač s naliehavosťou studenej sprchy. Veru včasná zvuková signalizácia by sa zišla. Sledovať otáčkomer a zároveň zdolávať na hranici vlastných možností technicky náročnejšiu trať nemusí fungovať. Chce to cvik alebo návrat k automatickému módu. Ten však riedi silu zážitku.

BMW X6 M50dZdroj: BMW

Riadiť sa dá aj plynom

Nie je to len motorom, že jazda s BMW X6 50d viac ako SUV pripomína športové modely. Už civilné verzie X6 sa správajú inak ako kvázi tereniaky. Tento derivát má už v komfortnom režime pevne nastavený podvozok a v športovom je tuhý, aj keď si priplatíte adaptívny podvozok Dynamic. Najviac mu vyhovuje hladký asfalt. S bežným SUV v zákrutách cítite podľa náklonu karosérie, koľko si môžete dovoliť. Tu akurát rýchlo pochopíte, že pružnie neuhne, zato sa o podvozok môžete mocne oprieť. Ale hľadať hranicu, za ktorou 2,2 tony čiastočne živej váhy zrazu „ustrelí“... Aj keď výrobca hovorí o ideálnom rozložení hmotnosti, zákrutou preplachtíte s pocitom nedotáčavosti. Ak však pred hranicou oblúka auto dobre upracete, dostatočne pribrzdíte, môžete ho od počiatku zdolávať pod plynom. Čím väčšia forsáž, o to viac vynáša zadnú nápravu s blahosklonnou toleranciou stabilizačného systému. Keď tlak na akcelerátor skĺbite s prácou rúk na volante, pocit satisfakcie z pekne a rýchlo vykrúženej zákruty vás neminie.

Neprehliadnite

  • 1 proti BMW X6 M50d
    Jeden je výkladnou skriňou, druhý skromnejším členom váženej rodiny

Len nekvalitný podklad tomuto autu nesedí. Už na vyjazdených koľajach v asfalte stráca smerovú stabilitu. Nerovnosti nedokáže podvozok absorbovať, buchot pneumatík tomuto autu nesvedčí a ani zvláštne krátke pohyby karosérie nevyvolávajú nadšenie. Vziať ho mimo spevnených ciest? Hotové bohorúhačstvo.

Pre štatistikov tu máme ešte jeden údaj. Ak zabudnete na všetko napísané, akceptujete rýchlostné limity a vôbec jazde necháte voľný priebeh (Česi majú na to výraz „v stylu hodného pejsánka“), BMW X6 50d spotrebuje 9,3 litra nafty na 100 km. V prípade, že otvoríte stavidlo emócií, tento bavorák prestane spotrebovávať a začne žrať.

BMW X6 M50dZdroj: BMW

Rébus majetných

Hľadáte racionálny dôvod na kúpu iracionálneho auta v čase padajúcich emisných limitov a čoraz efektívnejšie strážených rýchlostných obmedzení? Vnútorne sa presviedčate, že zabijete dve muchy jednou ranou? Že vo vašej garáži nemusí stáť športiak vedľa veľkého SUV, že jediné BMW X6 M50d ich plnohodnotne nahradí?

Nenahradí. Nebudete mať ani športiak, ani veľké SUV – „len“ BMW X6 M50d. Rozumnejšie by bolo k obom si zaobstarať aj tohto exkluzívneho bavoráka. Hrozí, že vás označia za zbohatlíka, ktorý demonštruje svoju nadradenosť? Máte pravdu, to akoby ste si na jeho kapotu nechali vyraziť erb vlastného ega. No s tým nič nenarobíte.

Ešte stále hľadáte racionálny dôvod na kúpu iracionálneho auta? Máte ho. Stačí, že sa vám páči tak, ako sa páči aj nám. 

BMW X6 M50dZdroj: BMW

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BA, DSC DTC, šesť airbagov, automatická klimatizácia, adaptívny podvozok M, M Servotronic, športová automatická prevodovka, automatická regulácia jazdy zo svahu, systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia, balík výbavy M šport, športový kožený volant M, športové predné sedadlá, exkluzívna koža Nappa, elektrické nastavovanie predných sedadiel, xenónové svetlomety, kontrola tlaku v pneumatikách, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, pneumatiky s núteným dojazdom, 19" M disky kolies z ľahkých zliatin...

BMW X6 M50dZdroj: BMW

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Komfortný prístup a štartovanie, štvorzónová klimatizácia, Head-Up displej, navigačný systém Professional, Harman Kardon Surround Sound systém, balík zábavy Professional, vzadu nezávislé kúrenie, adaptívny podvozok Dynamic, cúvacia kamera, automatické soft zatváranie dverí, automatické stmavovanie spätných zrkadiel, varovanie pred vozidlami v mŕtvom uhle, adaptívne LED svetlomety, asistencia jazdy v zhustenej premávke, systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop&Go, 360˚ pohľad na okolie vozidla, asistencia pakovania, 20" M disky kolies z ľahkých zliatin...

BMW X6 M50dZdroj: BMW

BMW X6 M50dZdroj: BMW

Hodnotenie
+
majestátny zjav tuhý podvozok
ohromujúca dynamika hluk od kolies
športovo-luxusná atmosféra kokpitu zhoršená trakcia na nerovnom podklade
prémiová kvalita materiálov v interiéri
výborné jazdné vlastnosti na kvalitnom podklade
BMW X6 M50d a porovnateľné modely na slovenskom trhu
BMW X6 M50d Porsche Cayenne S Diesel
Zdvihový objem motora (ccm) 2 993 4 134
Usporiadanie spaľovacieho motora R6 V8
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 280 (381)/4 000 – 4 400 283 (385)/3 750
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 740/2 000 – 3 000 850/2 000 – 2 750
Prevodovka 8-st. automatická 8-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,20 5.4
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 252
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6,60 8
Objem palivovej nádrže (l) 85 85
Rázvor (mm) 2 933 2 895
Objem batožinového priestoru (l) 580 670
Cena základného modelu s DPH (€) 89 800 84 731
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov
Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 13/2015. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Automobily

Tagy auto, BMW, TREND test

Diskusia (0 reakcií)