Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Test BMW R 1200 GS: Pochopil som

19.07.2018, 14:00 | Ľuboš Mistrík | © 2018 News and Media Holding

Vonku poriadne leje a ja mám za chvíľu vyrážať na dohodnuté stretnutie s partiou. Je ťažké sa rozhodnúť pri pohľade na kľúče – jedny od auta a druhé od motorky. Nakoniec beriem nepremokavé oblečenie, a tak vyhráva motorka. Ale to len preto, že ide o BMW R 1200 GS. A teda predpokladám, že ma pred dažďom ochráni.

  • Tlačiť
  • 0

Cestovateľský guru, desaťročia vyrábaná modla mníchovskej značky. Trochu čapatý pohľad s prižmúreným okom je taký jedinečný, že ho vnímajú aj šoféri áut, ktorí o motorky ani len nezakopnú. „GSa“ je ikonou, niekto v nej vidí dokonalé enduro, iný zasa namyslený stroj pre pupkatých tatkov.

A čo vidíš ty?

Bol som skeptický, pre ich nekonečné počty na alpských kopcoch a pribúdajúce na tých slovenských. GS je ako mánia a pokiaľ jej neprepadneš, tak si tie množstvá všímaš s rovnako zdvihnutým obočím, ako je nadizajnované predné svetlo. Ale musím dodať, že naživo je zaujímavejšia.

Nebodaj sa ti začala páčiť.

Dizajn som sa nenaučil mať rád. Predok sa mi zdá stále neforemný a prijal by som viac hladkého dizajnu než hrán, doplnkov a ostrých zákutí. Niektoré detaily pôsobia ako hra unaveného dizajnéra, ktorý už nevedel, do čoho zaboriť ceruzku. Dodávam, že dizajn je taký subjektívny a GSa taká výrazná, že ju možno rovnako nenávidieť aj milovať.

BMW R 1200 GSZdroj: Martin Rampáček

A čo jej výbava?

Maximálna. BMW má v sebe všetko, čo môžeš aj nemusíš potrebovať. Vyhrievané rukoväte a tempomat sú samozrejmosť, jazdné režimy, nastavenie podvozka, malý odkladací priestor napríklad pre parkovaciu kartu na nádrži. Ale aj bezkľúčový štart, veľké stúpačky, jednou rukou nastaviteľný šilt či dva obrovské kufre s kapacitou okolo 40 litrov každý, mimochodom oficiálne schopné zniesť až 180 km/h. Aj toto číslo hovorí niečo o cestovateľskej náture GSy.

Dá sa s tým vôbec toľko jazdiť?

Sám som sa čudoval. GS zvládne akúkoľvek trojcifernú rýchlosť s podobnou pohodou ako naháč tie dvojciferné. Nefúka na nohy, ruky, ani na hlavu, dokonca si možno počas jazdy rukou otvoriť prilbu bez toho, aby ruku „cestou“ odfúklo. Som tu chránený tak ako na žiadnej inej cestovnej motorke, a to prispieva k až prehnanej sebaistote.

BMW R 1200 GSZdroj: Martin Rampáček

Takže si jazdil rýchlo.

Zákruty R1ky okolo Novej Bane prechádzam rýchlosťou, kde už v aute dávam nohu z plynu dole, pritom stále s pocitom, že má BMW rezervy. Tak, ako je 263-kilogramový stroj pri pomalom obracaní sa a manipulácii prirodzene neobratný, po rozpohybovaní sa akoby stratil štvrtinu váhy. Do zákrut sa ochotne vrhá, pritom je GS až neuveriteľne stabilné.

Je to podobné popieranie fyziky, ako v Mníchove dokážu s naftovým 2,5-tonovým SUV. Podozrievam z toho aj charakter dvojvalcového 125-koňového boxera, ktorý zaberá prakticky rovnako bez ohľadu na otáčky a jeho zvuk je trochu ufrflaný. Veľmi sa ale hodí na skoré ráno uprostred Štiavnických vrchov. Prechádza rozbité úseky, lesné cesty aj veľkolepé výhľady bez náznaku únavy či zapotenia sa.

Je napriek svojej rýchlosti pohodlné?

V tom je to čaro, že GS byť veľmi ľahko rýchle a pritom je pohodlné ako sedieť v obývačke pred večernými správami. Vysoká pozícia za riadidlami, ale pocit sedenia v motorke, nie na nej. Dostatočne široké riadidlá, v podstate dokonalá geometria sedenia umožňuje stráviť na tomto mieste hodiny bez znakov únavy.

BMW R 1200 GSZdroj: Martin Rampáček

Takže je radosť cestovať.

K tomu ešte prispieva 30-litrová nádrž, čo pri spotrebe niekde okolo šiestich litrov znamená hravo 400-500 kilometrov dojazdu. Potešia aj kufre či schopnosť nezľaknúť sa terénu, veď YouTube je plný videí náročných prejazdov s týmto strojom cez zabudnuté miesta. Ale keďže testovaný kus mal obuté cestné pneumatiky, do pola sa mu až tak nechcelo.

Nejaká kritika?

Okrem subjektívneho hodnotenia dizajnu k navigácii. BMW má v autách azda najlepší systém, čo sa týka grafiky, rýchlosti a ovládania a v motorke používa zastaraný Garmin. Grafika má 10-15 rokov, logika ovládania či označovania taktiež. Navigáciu síce možno ovládať otočným kolieskom na riadidlách, ale tento samostatným modul za druhým, centrálnym, 6,5-palcovým displejom so špičkovou grafikou a prehľadnosťou zaostáva viac než je pri 22-tisícovom stroji prípustné.

BMW R 1200 GSZdroj: Martin Rampáček

Koľko hovoríš?

Áno, 22-tisíc za vrcholne vybavené R1200 GS vo verzii Adventure. Ide tak o jednu z najdrahších motoriek na trhu, no zároveň o jednu z najpredávanejších. Nikde nedostaneš takú kombináciu vlastností ako tu, z ktorých každá predstavuje to najlepšie. Zabudni na divný prižmúrený výraz, zo sedla ho aj tak nevidíš. Potreboval som niekoľko dní, stoviek kilometrov spolužitia a poriadny dážď, no napokon som čaro GS pochopil.

Plusy Mínusy
maximálne pohodlie zastaraná navigácia
maskovanie rýchlosti veľmi špecifický dizajn
veľmi stabilná a obratná
bohatá výbava

BMW R 1200 GSZdroj: Martin Rampáček

Technické údaje BMW R 1200 GS
Parameter Hodnota
Motor 1 170 ccm
Výkon (kW (k) pri ot/min) 92 (125) pri 7750
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 125 pri 6500
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) n
Spotreba - udávaná (l/100 km) 5
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem palivovej nádrže (l) 30
Pohotovostná hmotnosť (kg) 263
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 2255/980/1450
Cena (eur s DPH) od 16 850
  • Tlačiť
  • 0

Tagy BMW, BMW Motorrad, TREND.sk Moto test

Diskusia (0 reakcií)