Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Test Hyundai Kona Electric+: Za tri roky slušný pokrok

22.03.2019, 14:00 | Ľuboš Mistrík | © 2019 News and Media Holding

Keď som pred troma rokmi testoval môj prvý elektromobil, mal som viacero výhrad. Volkswagen e-Golf síce prešiel po nabití v hlavnom meste cez Pezinskú Babu, ale po návrate cez cesty Záhoria už stratil takmer plnú kapacitu batérií. A keďže bol chladný februárový deň, kúrenie ich výdrži nijako neprospievalo. Mal som preto za volantom čiapku, rukavicu a okolo krku omotaný šál. Každé zapnutie klimatizácie znamenalo zopár kilometrov dojazdu menej. Zažiť po troch rokoch elektromobil obdobnej triedy, veľkosti i ceny bolo ako zobudiť sa zo zimného spánku. Je čas zodpovedať si otázky.

  • Tlačiť
  • 5

Čo to je za Hyundai?

Volá sa Kona a je elektrickou obdobou tradičnej verzie so spaľovacím motorom. Je prototypom najnovších trendov – je to malé mestské SUV, inak povedané crossover. S terénnym autom síce nemá spoločné nič, no kupujúci to dnes chcú. A ide o najsilnejšiu možnú verziu s viac než 200 koňmi a batériami s kapacitou 64 kWh. Skoro trikrát viac ako pred tými troma rokmi.

Takže už s autom zájdem ďalej ako za najbližší kopec?

Papierový dojazd je blízko 500 kilometrom a je to reálne. Vyskúšal som aj trasu obchodného cestujúceho – diaľničných 200 kilometrov na otočku Bratislava – Nitra pri tachometrových 140 km/h a Kona ešte naspäť prišla s dojazdom takmer 100 kilometrov. Pre naftového fanúšika žiadny zázrak, majitelia pár rokov starých elektromobilov ale vedia, aké je to ísť po diaľnici rýchlosťou najviac 110, aby vôbec prišli po najbližšiu nabíjačku. A hlasno sa pritom modliť, aby nebola obsadená alebo pokazená. Majiteľ Kona EV naproti tomu nemusí byť veriaci.

Hyundai Kona EVZdroj: TREND

Koľko to vlastne zožerie?

Rovnako ako iným elektromobilom mu nesvedčí diaľnica, kedy spotreba dosahuje aj 23 kWh na stovku kilometrov. Lenže v meste, krátke presuny sem a tam do kvetinárstva, drogérie alebo ľahká noha medzi obcami spotrebu dostane na polovicu, približne 13 kWh/100 km. V prepočte je to potom približne 1,2 € na 100 kilometrov z domácej siete v závislosti od sadzieb.

A čo rýchlonabíjanie?

Sieť nabíjačiek za tie roky mimoriadne zhustla, a to nielen v Bratislave. Dnes už v každom kúte Slovenska nájdem nabíjačku s rýchlonabíjaním, najmä z dielne ZSE. Na druhej strane aj zdražela, kým predtým bolo tých zopár rýchlonabíjačiek v obchodných centrách úplne zadarmo, v súčasnosti sa platí už prakticky za všetky. Reálnymi možnosťami sú len mesačné paušály. Jednorazové dobitie v súčte vyjde porovnateľne draho ako jazda na benzín.

Hyundai Kona EVZdroj: TREND

Ako dlho to trvá?

Z domácej siete 12 a viac hodín, treba nabíjať počas noci. Z najlepšej rýchlonabíjačky sa na 80 dá dostať aj za hodinu. Ale pri dojazde okolo 400 až 500 kilometrov nabíjanie nie je žiadnym strašiakom a už na to netreba myslieť každý večer ako pri telefóne. Kona je niečo ako uvoľniť sa z doterajšieho stresu, vlastne toto auto prospieva zdraviu.

Jazda je určite takú nudná ako nákup v bio obchode.

Ani náhodou, väčší úsmev dá asi už len spustiť sa po prvom tohtoročnom snehu na sánkach. Veď Kona na stovku zrýchli za 7,6 sekundy a okamžité nakopnutie pripomína viac jazdu z praku než tradičné presviedčanie hoci aj výkonného benzínového motora, aby sa turbá nafúkli a rozgúľali. Naplno zošliapnuť plyn v mestskej rýchlosti je ako dostať kladivom poriadnu ranu. Ešte nikdy nebolo 7,6 sekundy takýchto rýchlych.

Do toho tu panuje ticho prerušované len ľahkých klepkaním od prednej nápravy. Hyundai, odporúčam skontrolovať. A rovnako pozrite aj predné pneumatiky, ktoré pri tomto krútiacom momente a odozve na plyn pri 16-tisíc najazdených kilometroch už dožívajú. Pri plnom plyne kolesá sa šmýkajú ako elektrokolobežka na ľade. Pritom trochu ťahá za volant a myká sebou. Treba dodať, že novinársky kus má za sebou určite ťažký život, a tak jeho nájazd možno vynásobiť dvomi až tromi.

Hyundai Kona EVZdroj: TREND

Je s tým zábava aj v zákrutách?

Vďaka batériám v podlahe a motoru schovanému hlboko pod kapotou je ťažisko nízko. Kona sa napriek hmotnosti stredne veľkého SUV s radosťou hádže do zákrut a výjazdy z tých ostrejších sprevádza práve zúfalé pretáčanie vnútorného predného kolesa, ktoré akoby zrazu dostalo po hlave poriadne zaucho.

Nehovoriac o brzdení. V troch krokoch si možno pádlami pod volantom nastaviť rekuperáciu, a tak sa Hyundai ovláda len plynom a brzdu stláčam len pri dojazdoch na križovatku. Čo by mohlo spolu s absenciou mechanických častí evokovať, že údržba elektromobilu bude jednoduchšia než doteraz.

Aká je vnútri?

Budíky informujú o stave batérie, namiesto tradičnej prevodovky sú tu len gombíky. Interiér ma futuristické čisté farby ako z vesmírnej lode, no inak je to klasická Kona s jej mínusmi aj plusmi. Napríklad nie úplne presvedčivým plastami, menším kufrom, ale slušným priestorom vpredu a dobrou obratnosťou. A áno, kabínu vykúri bez toho, aby stratila vzácne desiatky kilometrov dojazdu.

Hyundai Kona EVZdroj: TREND

Rovnaká otázka ako pred troma rokmi, sú elektromobily budúcnosť?

Vtedy som mal niekoľko výhrad. Smiešny stokilometrový dojazd, nefunkčné kúrenie, minimum miest na nabíjanie mimo hlavného mesta. Dnes sú všetky tieto mínusy vyriešené a Hyundai je vďaka svojej sile ešte o kus zábavnejší ako bol e-Golf. Rýchlonabíjačky sú síce dnes už spoplatnené, no keďže výrazne narástol dojazd, prakticky úplne odpadol dôvod auto nabíjať inde než doma.

Novou otázkou je kapacita elektrickej siete aj pri pohľade na preplnené nórske parkoviská. Na Slovensku to zatiaľ problém nie je, uvidíme o ďalšie tri roky. No to je možno len budúcnosť, za dnešok patrí Kórejcom poklona.

Plusy Mínusy
zážitok z jazdy a výkony vysoká cena
vysoký dojazd trakcia pohonu predných kolies
tichá a pokojná jazda vysoká váha
jednoduchosť ovládania

Hyundai Kona EVZdroj: TREND

Technické údaje Hyundai Kona EV 64 kWh
Parameter Hodnota
Motor elektromotor
Výkon (kW (k) pri ot/min) 150 (204)
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 395
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 7,6
Spotreba - kombinovaná (kWh/100 km) 14,3
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 332/1114
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1685
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4180/1800/1570
Cena (eur s DPH) úplný základ 34 990; tento kus 43 490
  • Tlačiť
  • 5

Tagy Hyundai, TREND.sk Auto test