Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Test Nissan Navara s manuálom: Až v teréne mu prepáčite

28.12.2016, 05:00 | Ľuboš Mistrík | © 2016 News and Media Holding

Keď ste sa chceli od ostatných odlíšiť pred vyše sto rokmi, kúpili ste si Ford Model T. V tej dobe bolo síce zázrakom vôbec naštartovať, ale oproti všadeprítomným konským povozom ste sa cítili ako skutoční páni. Neskôr to boli športové autá a limuzíny, dnes je to SUV. Ale aj SUV je už na cestách toľko, že je čas na ďalší vývojový stupeň. Pickup?

  • Tlačiť
  • 0

Každodenné starosti

Preto skúšam nový Nissan Navara NP300 s dvoma turbami dopovaným naftovým motorom, manuálnou prevodovkou a nadstavbou aj v každodennom živote. Auto má na dĺžku 5,3 metra a na výšku ma prerastá, čo cesty do historického centra robí trochu stresujúcimi. A kým vojdem do podzemných garáží, cez strop idem krokom kontrolujúc, či neodtrhnem strechu. Slon v porceláne je slabé prirovnanie.

Lenže pickup prerastie všetko ostatné a spoza jeho volantu prídu problémy ostatných tam dole ozaj malicherné. Keď ešte zvolím správne blatové sfarbenie po pár hodinách zábavy mimo spevnených ciest, Navara odrádza okolitú premávku od bližšieho kontaktu s ňou. Len dizajn je možno na takýto typ auta až príliš jemný, viac mi prirástla k srdcu hrubosť Fordu Ranger.

Nissan NavaraZdroj: Ľuboš Mistrík

Vnútri síce Nissan ponúka päť sedadiel, ale zadní cestujúci majú kvôli svetlej výške 22,4 centimetra kolená pri brade a na hlavu ani šírku to tiež nie je žiadny zázrak. Nadstavba na korbe pôsobí ako dorobená tuningovou firmou a systém jej otvárania zatlačením zámku pripomína staré Žiguli. Aspoň že vpredu je miesta dosť a dizajn interiéru je prakticky totožný s osobnými modelmi Nissanu.

Čo je pre X-Trail alebo Qashqai tichá výčitka, je pre Navaru pochvala. Vrátane graficky a funkčne nedokonalého parkovacieho asistenta z vtáčieho pohľadu. V pickupe je to nutnosť pre pokojné spolužitie so susedmi, bez ohľadu na poslabšie spracovanie.

A okrem hukotu pri studenom štarte je hluk motora prenikajúci na palubu nízky a výborný je komfort pruženia. Nissan použil vzadu netradične viacprvkovú nápravu namiesto listových pružín, a je to cítiť. Prakticky zmizol čudný pohyb dopredu-dozadu na nerovnostiach, ktorý je sprievodným javom pickupov už desiatky rokov. A v teréne neznamená výraznejšiu prekážku, možno náklady na údržbu.

Nissan NavaraZdroj: Ľuboš Mistrík

Priemerná kombinovaná spotreba dosiahla napokon 8,5 litra na 100 kilometrov, ale pohodové medzimestské jazdy možno absolvovať aj za šesť. Navara je určite jedným z najúspornejších áut tohto typu na trhu a vďaka full LED svetlám asi najlepšie svietiacim.

Mimo cesty chuligán

V teréne Navare všetko prepáčim. Priestor pre cestujúcich vzadu, rozheganú radiacu páku aj zvláštny senzor dverí, ktorý pri väčšom pravom náklone signalizuje otvorené spolujazdcove dvere. Keď s NP300 vletím na Záhorí do poľa, s rozbehom vybehnem prudkým zablateným svahom a potom sa predieram hustým lesom, zabúdam na starosti z preplneného mesta.

Predný nájazdový uhol je 32 stupňov, zadný 25 a prejazdový dosahuje 22,2. Utiahne až 3,5 tony a užitočné zaťaženie je viac než jedna tona. Základným režimom je pohon zadných kolies, ktorý možno za jazdy zmeniť na štvorkolku. Pri státí a vyradenej rýchlosti možno zase otočným prepínačom zaradiť redukciu vhodnú najmä na zlé povrchy, ako je piesok či husté blato. Vrcholom je potom uzávierka zadného diferenciálu. Nepotreboval som ju ani raz.

Nissan NavaraZdroj: Ľuboš Mistrík

Navara prešla nástrahami bez akýchkoľvek problémov. A keď už bolo na zemi toľko blata, že po vystúpení sa šmyknem, stačí poriadne všetkými štyrmi zahrabať, vyhádzať z dezénu blato a ide sa ďalej. Pôsobivé divadlo, Nissan sa šplhá poľom a kríženie náprav zvláda absolútne bez zaváhania. Je síce sprevádzané miernym vŕzganím karosérie, ale komu by to v takomto mechanickom stroji vadilo.

Testovaný kus ozdobený aj poľovníckou nálepkou má za sebou ťažký život. Ohnutý zadný nárazník i kapota, chýbajúce časti nástupných prahov. A škrabancov od konárov je na karosérii toľko, že za chvíľu prekryjú originálny lak. Ale takto má vyzerať pracovné auto.

Nissan NavaraZdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Surovosť pickupov je tým najpríťažlivejším. Napriek tomu, že výrobcovia ich robia každou generáciou pohodlnejšie, stále sú oproti ostatným autám hlučné, nepohodlné a neohrabané. Nová Navara je komfortnejšia a bohatšie vybavená ako bola tá predošlá, ale napriek uhladeným tvarom je to hulvát, čo sa najlepšie cíti uprostred rozbahneného poľa naložený drevom.

Plusy Mínusy
schopnosti v teréne rozheganý interiér a radiaca páka
slušný komfort jazdy menej miesta vzadu
bohatá výbava
slušná spotreba a ticho

Nissan NavaraZdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Nissan Navara NP300 DoubleCab Tekna
Parameter Hodnota
Motor 2,3 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 140 (190) pri 3750
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 450 pri 1500-2500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10,8
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,7/6/7
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Rozmery kufra - dĺžka/šírka/výška 1537/1560/474
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1963
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 5300/1850/1840
Cena (eur s DPH) úplný základ 26 460; tento kus 39 300
  • Tlačiť
  • 0

Tagy Ad-week-end

Diskusia (0 reakcií)