Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Audi A6 3,0 TDI Quattro

18.06.2011, 12:00 | Jozef Prosnan | © 2011 News and Media Holding

V prvom pláne radosť z jazdy - k výkonnému motoru skvelý

  • Tlačiť
  • 0

Štyri spriahnuté kruhy štartujú ďalšie kolo súboja s odvekými rivalmi BMW a Mercedesom. Ide o veľa. O miesto na výslní vyššej strednej triedy. Nové Audi A6 vo svetovej premiére pózovalo v januári na detroitskom autosalóne a od apríla sa predáva aj na Slovensku. Zatiaľ len s karosériou limuzíny, kombi (Avant) uvedú na tunajší trh v auguste. Novinku sprevádza zostava piatich pohonných jednotiek. My sme otestovali derivát vybavený najvýkonnejším z troch turobodieselov – 3,0 TDI (180 kW/245 k) a sedemstupňovou automatickou prevodovkou S tronic.

Magický pohľad

V Ingolstadte si povedali, že cesta k úspechu cez zväčšovanie vonkajších rozmerov vo vyššej strednej triede nevedie. Preto novému Audi A6 vymodelovali o málo kratšiu a nižšiu karosériu, ako mal predchodca. Len rázvoru náprav dovolili medzigeneračný 69-milimetrový posun vpred. Zastúpenie hliníka v konštrukcii stlačilo hmotnosť o 15 % a o vyššiu torznú pevnosť sa starajú najmä high-tech tvarovo vytvrdzované ocele.

Z profilu sa testovaný exemplár núka do pozornosti štíhlymi líniami a exhibicionistickými hliníkovými dvadsiatkami z doplnkovej výbavy. Dravý akcent čela pečatí dominantná šesťuholníková maska chladiča. Príplatkové hlavné svetlomety pozorovateľa znepokojujú magickým pohľadom, ktorý cez úzke štrbiny vysiela pozadie s mozaikou diód. Už menej nápadnej zadnej partii dodáva difúzor v spoločnosti dvoch výfukových koncoviek predsa len agresívnejší podtón. Latentný – zato kompletne zakrytý podvozok a riadené prúdenie vzduchu cez motorový priestor pomohli štylisticky zaujímavému zjavu aj k skvelým aerodynamickým vlastnostiam. Dosvedčuje ich súčiniteľ cx 0,26.

Zdroj: 1

Luxusné športovisko

Interiér robí dojem už na prvý pohľad športovou ergonómiou pracoviska vodiča, podmanivou fazónou a luxusnou výbavou. Po usadnutí za volant nadobudne vodič pocit, že kokpit ho tesne obopína. V kožou potiahnutých komfortných príplatkových predných sedadlách si elektricky nastaví polohu a pneumaticky zovretie bočníc či účinnosť bedrovej opory. Za ďalší príplatok môžu byť klimatizované a zvládnu aj masáž. Kompaktná palubná doska vyznieva so svojimi mäkkými líniami sympaticky. Akurát tá hrubo orámovaná šachta Head up displeja kazí štylistickú konzistentnosť. Údaje na čelnom skle však zobrazuje nielen čitateľne, ale aj farebne. Pritom sa dá regulovať výška zobrazenia. Prístrojový panel obsahuje analógový rýchlomer s tradične nerovnomerne delenou stupnicou. Nič to, rýchlosť sa paralelne zobrazuje aj digitálne cez stredový displej. Ten zároveň vodiča zásobuje viacerými informáciami nad rámec tých, ku ktorým sa dá presurfovať v menu palubného počítača. Len si treba zapamätať, v ktorom rohu displeja sa práve tá hľadaná zobrazuje. Praktické. Po naštartovaní sa z palubnej dosky vysunie štíhly farebný LCD displej, ktorý tvorí rozhranie palubného systému MMI. Dáva kokpitu definitívnu fazónu. Zapadá do nej tiež pre Audi typický robustný stredový panel. Smerom nadol sa zužuje, aby neodtláčal pravačku vodiča z akcelerátora.

Zdroj: 2

V zajatí techniky

V strede kotví robustná voliaca páka prevodovky. Štartovací spínač sa usídlil na netradičnom mieste bližšie k spolujazdcovi. Ale kľúč, ktorý musí byť tiež prítomný na palube, niet kam zasunúť. Systém nastavenia odozvy pneumatického podvozka, motora, prevodovky a riadenia (Audi Drive Select) obsahuje popri štyroch štandardných módoch – Comfort, Auto, Dynamic a Individual aj piaty Efficiency. Zastupuje ekonomickú alternatívu. Škoda len, že k zmene nastavenia sa treba preklikať a pritom udržiavať spätnú väzbu s obrazovkou. Audi pozná aj jednoduchšie riešenie. Nielen manažérov poteší možné pripojenie na internet. Dátový tok sprostredkováva modul UMTS autotelefónu online s Bluetooth, len si treba predplatiť službu u mobilného operátora. Voľbu telefónneho čísla alebo čísla rozhlasovej stanice uľahčuje dotyková plošina Touch pad. Úroveň navigácie umocňuje v reálnom čase sprostredkovaný obraz priamo z kamery družice. Pri maximálnom priblížení na obrazovke rozpoznávate okolitú zástavbu, ba aj auto, v ktorom sa práve veziete.

Zdroj: 3

Aerodynamizovaný kufor

Zadná lavica s deleným operadlom je nízko ukotvená, a tak sa pasažier cíti trochu utopený. Očakávanú oporu stehien získa, len keď si chodidlá zasunie pod predné sedadlá. To však nesmú kotviť v krajnej spodnej polohe. Nižší posed vytvára pre priemerne vysokého cestujúceho bezpečnú až osemcentimetrovú rezervu nad hlavou. Ešte väčšia delí kolená od predných operadiel. Komu sa ujde miesto v strede, sedí obkročmo nad robustným kardanovým krytom, bezprostredne oproti klimatizačnej jednotke, ktorá disponuje dvoma zónami aj pre zadné sedadlá. Tiež pochádza z registra doplnkovej výbavy. Batožinovému priestoru generačná zmena a štíhla fazóna exteriéru ubrala rovných pätnásť litrov z kapacity. Prakticky založený motorista tajne uroní slzu. Spokojne si ju utrie, keď po sklopení zadných operadiel získa celkom rovnú predĺženú ložnú plochu.

Zdroj: 4

Pokazený apetít

Výkonnejší z oboch verzií šesťvalca 3,0 TDI absolvoval modernizačnú kúru. Spolu s ňou získal zopár kilowattov navyše a presne opačným smerom sa vybrala jeho spotreba nafty. Toľko teória. V praxi zanedbateľný rast výkonu nemáte šancu postrehnúť, ani keby ste presadali z jedného auta do druhého. Agregát so štvorventilovou technikou a piezoelektrickými vstrekovačmi je dôstojnou alternatívou k benzínovému 3,0 V6 TFSI. Ťaží najmä z pružnosti – presnejšie zo širokého spektra otáčok, pri ktorých udržuje krútiaci moment na maxime. Dvojspojková automatická prevodovka S tronic s ním efektívne zaobchádza. Číta techniku jazdy a v hospodárnom režime motor optimálne zaťažuje. Po preklopení do športového módu S automaticky podradí, čím zvyšuje pripravenosť promptne zareagovať na pokyn akcelerátora. Pod plným plynom radí prevodové stupne pri 4 700 otáčkach s vysokou kadenciou. Pritom celkom mäkko. Stovka v čase pod 7 sekúnd robí z akcelerácie dobrý dojem. Svoju slabšiu stránku prevodovka odhalí až počas pokojnejšej jazdy. Občas pri pozvoľnom rozbiehaní, inokedy po ubraní plynu a následnej akcelerácii trhne. Očakávali sme, že na našom testovacom okruhu A-šestka prekročí výrobcom udávanú spotrebu pre kombinovaný cyklus o dobré dva litre. Výsledných 7,2 l/100 km patrí k najmilším prekvapeniam tohto auta. Určite svojou troškou prispel systém start/stop, rekuperácia energie tiež, no podľa nášho názoru najmä aerodynamika.

Zdroj: 5

V oblúkoch ako doma

Tón jazdným vlastnostiam udáva modernizovaný systém pohonu quattro, pneumatický podvozok, ktorý automaticky udržuje jednu z troch úrovní svetlej výšky, potom dvadsaťpalcové pneumatiky formátu 255/35 a zvolený mód v systéme Audi drive select. Kým pruženie je tolerantné, extrémne obutie si pýta kvalitný asfaltový koberec. Tam nové Audi A6 manifestuje vo svojej histórii nebývalú agilnosť. Dáva zabudnúť, že jeho predchodca bol ťažký na predok a nerád zatáčal. V oblúkoch drží ako prilepené. Vo výjazdoch pod plynom ho zadná náprava vynášaním smeruje do oblúka a predné kolesá ho tam ťahajú. Zjavne väčšia porcia krútiaceho momentu smeruje dozadu, navyše športový diferenciál (dodáva sa za príplatok) rozdeľuje krútiaci moment medzi kolesami zadnej nápravy v závislosti od ich zaťaženia. Technickú trať vyšíva oveľa suverénnejšie pravdepodobne aj kvôli úspore a optimálnejšiemu rozloženiu hmotnosti. Široké valce pneumatík odolávajú odstredivým silám. Sú však pomerne hlučné, na ostrých nerovnostiach búchajú a na zvlnenom povrchu zas zasahujú riadeniu do kompetencií, a tým zhoršujú smerovú stabilitu. Preto odporúčame kompromisnejšie obutie.

Zdroj: 6

Záver

Nové Audi A6 sa vydarilo. Má nápadnú fazónu exteriéru, pričom si zachováva dôstojnosť, ktorá sa od manažérskej limuzíny vyššej strednej triedy očakáva. Pracovisko vodiča navodzuje športovú atmosféru svojou architektúrou, výbavou a spracovaním napĺňa aj ambície tých, čo si radi doprajú luxus. V takom prípade však treba siahnuť hlbšie do peňaženky, lebo za nadštandard sa platí. Ani sa nenazdáte a výsledná cena o 50 % prekročí cenníkový základ. Určite odporúčame kompletné LED hlavné svetlomety, ozvučenie Bang & Olufsen, satelitnú navigáciu aj aktívny tempomat. Zato dvadsaťpalcové kolesá len v prípade, že väčšiu porciu kilometrov plánujete odjazdiť na kvalitných diaľniciach západnej Európy. Aby však nevznikol dojem, že medzigeneračný posun vidíme len vo výbave. Zásadný prínos vidíme v naladení podvozka a systému pohonu štyroch kolies quattro. Audi A6 sa stalo ovládateľnejšie, čo je jeho najvážnejšie posolstvo voči priamej konkurencii.

Zdroj: 7

Hodnotenie

+ fazóna exteriéru
+ ergonómia pracoviska vodiča
+ kvalita a spracovanie interiéru
+ paleta doplnkovej výbavy
+ ovládateľnosť a stabilita
+ výkon, pružnosť a nízka spotreba
– prevodovka občas trhne
– extrémne obutie

Zdroj: 8

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, šesť airbagov, aktívne opierky hlavy, 7-stupňová automatická prevodovka, plynulý rozbeh pri stúpaní, systém preventívnej ochrany, palubný počítač, Audi drive select, elektromechanické servoriadenie, dvojzónová klimatizácia, svetelný senzor, dažďový senzor, MMI rádio, farebný displej, multifunkčný kožený volant, predné hmlovky, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, kontrola tlaku v pneumatikách, start/stop systém, zvýšený objem palivovej nádrže...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, adaptívne vzduchové pruženie, športový podvozok, aktívny parkovací systém, zadná kamera, MMI Radio plus, zvukový systém Bang & Olufsen Advanced, elektrické sklenené strešné okno, asistencia nočného videnia, palubný počítač s farebným displejom, štvorzónová klimatizácia, Head up displey, Audi active lane assist, Audi side assist, adaptívny tempomat, nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním, multifunkčný športový volant, interiér v koži, masážne a klimatizované sedadlá vpredu, elektricky ovládané komfortné predné sedadlá s pamäťou, osemnásťpalcové až dvadsaťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, S-line športové balíky...

Audi A6 3,0 TDI Quattro a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Audi A6 3,0 TDI Quattro

BMW 530d xDrive

Jaguar XF 3,0D Premium Luxury

Mercedes-Benz E 350 CDI BE 4MATIC 

Zdvihový objem motora (ccm)

2 967

2 993

2 993

2 987

Usporiadanie a počet valcov

v6

R6

V6

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

180 (245)/4 000 – 4 500

190 (258)/4 000

177 (240)/4 000

195 (265)/3 800

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

500/1 400 – 3 250

560/2 000

500/2 000

620/1600 – 2 400

Prevodovka

7-st. automatická

8-st.automatická

6-st. automatická

7.-st. automatická

Pohon

4 x 4

4 x 4

zadný

4 x 4

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

6,8

6,1

7,1

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

250

240

248

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

6,0

5,7

6,8

6,6-6,7

Rázvor (mm)

2 912

2 888

2 910

2 874

Objem batožinového priestoru (l)

530

520

540

540

Elektronický stabilizačný program

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP

ABS, ASC, DBC, EBV

ABS, EBA, TC, Trac DSC

ABS, BAS, 4ETS, ESP

Airbag vodiča a spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vzadu (€)

406

nemontujú sa

nemontujú sa

405

Hlavové airbagy

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Kolenný airbag vodiča

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

štandardne

Manuálna klimatizácia

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

Automatická klimatizácia

štandardne (dvojzónová)

štandardne (dvojzónová)

štandardne

štandardne (dvojzónová)

Cena základného modelu s DPH (€)

51 280

55 700

54 667

55 650

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Audi

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)