Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test BMW 120d

23.10.2011, 07:00 | Jozef Prosnan | © 2011 News and Media Holding

Evolučná edícia najmenšieho bavoráka – pod diskutovanou fazónou špičkovo naladená

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

BMW

Bavorský kompaktný hatchback vyrábaný od roku 2004 sa na frankfurtskom autosalóne predstavil v novom vydaní. Zachoval si v segmente nižšej strednej triedy vzácnu klasickú koncepciu, má však novú karosériu, modernizovanú zostavu pohonných jednotiek, prepracovaný podvozok, bohatšiu výbavu a v jej rámci aj osemstupňovú automatickú prevodovku. Jednotkový bavorák sa už na Slovensku predáva a my sme otestovali najvýkonnejší derivát vybavený dvojlitrovým turbodieselom a práve touto prevodovkou.

Latentné posolstvo

Prvý dojem – nová „jednotka“ opticky lepšie sedí na vozovke. Tento efekt prináša o 30 mm predĺžený rázvor a badateľne širší rozchod kolies. Napriek tomu, že pri najlepšej vôli nenájdeme na jej o 85 mm dlhšej karosérii jediný pôvodný detail, silueta ostala takmer zachovaná. Tvorí ju pre značku typická dlhá predná kapota, ktorá keď na to príde, nedovolí vyčnievať ani radovému šesťvalcu. Potom dlhá dozadu sa zvažujúca strecha a krátke zakončenie. Práve tam sú zakomponované nové koncové svetlá s identifikačným L, ktoré vykresľujú diódové body. Na čele zas registrujeme plastickejšie ľadvinky, no a o inakosť sa starajú hlavne predné svetlomety. Ich kružnice diferencovanej veľkosti k BMW patria, ale tie ich trojuholníkové priehľadné kryty sú atypickou novinkou. Tak trochu diskutabilnou, a preto diskutovanou. Ale doprajme jej čas. Ak obsahujú hlbšie dizajnérske posolstvo, vyplaví ho.

Evolúcia a zopár premiér

Pri nastupovaní na miesto vodiča treba prekročiť vysoký prah, spustiť sa do nízko ukotveného sedadla a dopredu natiahnuť nohy k trojici pedálov. V rade 1 to vždy tak bolo. Nič na tom nemení ani evolučne zdokonalené pracovisko vodiča. Z noviniek pohľad ako prvý registrujeme „knipel“ osemstupňovej prevodovky – v triede kompaktov absolútny precedens. Montuje sa za príplatok ako alternatíva k štandardnej šesťstupňovej manuálnej. V širokej stredovej konzole s ním susedia kolískové spínače štyroch jazdných režimov – Normal, Sport, Sport Plus a Eco Pro. Menia odozvu na akcelerátor, reakčnú schopnosť radenia, ako aj mieru zasahovania podvozkových programov. Šikovný trojramenný kožou obšitý športový volant je už štandardnou súčasťou línie Urban. Prístrojovému štítu umiestenému vysoko v zornom poli vodiča dominujú trochu strohé budíky otáčkomeru a rýchlomeru s výsekmi ukazovateľov stavu pohonných hmôt a prietokomeru. Ten v režime Eco Pro nahrádza na šetrenie podnecujúci ekonomer. V centre štítu má miesto displej palubného počítača, kým farebná obrazovka dominuje stredu palubnej dosky. Škoda, že sa len zdá, že je sklopná. Odzrkadľuje schému rozhrania iDrive, ktoré slávi v najmenšom BMW premiéru. Sedadlá v kombinácii látka/koža majú zľahka nadpriemerné bočné vedenie. Konektory vrátane USB zaujali dostupné miesto v stredovom boxe. Autá značky BMW si na objemy odkladacích priečinkov nepotrpia. No v r. 1 sú tie dverové až prekvapivo bohato dimenzované.

Vo väčšom kufri akumulátor

Rad 1 veľkosťou v oblasti zadných sedadiel v konkurenčnom prostredí nijako nevyniká, ale ani nesklame. Ak si sadne priemerne vysoký vodič (180 cm) predpisovo za volant a zaňho podobne stavaný cestujúci, môže rátať s dostatočnou päťcentimetrovou rezervou od kolien po operadlo predného sedadla. Pritom chodidlá sa dajú zasunúť pod predné sedadlo. S priestorom nad hlavou je to dosť podobné. Istý pocit stiesnenosti vyvoláva robustný kryt kardanového hriadeľa, ktorý prechádza stredom podlahy. Objem kufra medzigeneračne narástol z 330 na 360 litrov. Kompletne je mäkko vystlaný a na jeho podlahe je pripravená upínacia sieť. Vyššie položená nakladacia hrana celkom pochopiteľne uprednostňuje dizajn exteriéru pred praktickosťou. A akumulátor, ktorý sa skrýva pod podlahou na úkor rezervy, zas prispieva k optimálnemu rozloženiu hmotnosti na obe nápravy. Na to si Mníchovčania už tradične potrpia.

Vysnívaná kombinácia

Najvýkonnejší dvojlitrový vznetový štvorvalec (135 kW/184 k) je rovnako ako jeho dvaja menej výkonní spolupútnici vybavený hliníkovým blokom, elektromagneticky ovládanými vstrekovačmi a variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla. Tiež absolvoval cielené zásahy motorárov, ktoré redukovali straty spôsobené vnútorným trením. Systém vstrekovania common rail má však zvýšený tlak z 1 600 na 1 800 barov. Spolu so športovou osemstupovou prevodovkou je to doslova vysnívaná kombinácia. Agregát dobre reaguje na pokyn akcelerátora už v režime Comfort a po prepnutí do športového (otáčky automaticky stúpnu o 500) doslova skvele. Stovka v čase hlboko po osem sekúnd dáva veľavravné vysvedčenie. Práve osemstupňová prevodovka sa stará, že motor neustále pracuje v optimálnom režime – pohotovo a zároveň úsporne. Priemerná spotreba sa nám totiž väčšinou pohybovala pod hranicou šiestich litrov. Preto výsledok 5,5 l/100 km, ktorý palubný počítač zaznamenal na konci testovacieho okruhu, ani neprekvapuje. A to v režime Normal. Navyše po prepnutí do Eco Pro palubný počítač okamžite vykazuje úsporu ďalších 0,4 l. A ekonomer zas vizuálne informuje, či sa vodič neprehrešuje voči technike ekonomickej jazdy.

Komfortnejší a stále zábavný

Posledný Mohykán – ako jediný v triede kompaktov s klasickou koncepciou (motor vpredu, pohon zadných kolies) aj naďalej využíva vpredu vzpery McPherson a vzadu viacprvkové závesy. Charakteristika pruženia nadobudla však citeľne komfortnejší charakter. Aby tento posun nešiel na úkor stability, o to sa už stará predĺžený rázvor spolu s rozšíreným rozchodom kolies. Preto ani pri použití príplatkového športovejšieho obutia formátu 245/35 R18 sa netreba programovo vyhýbať nerovnostiam. Podvozok až prekvapivo dobre filtruje a, samozrejme, o to viac izoluje. Záleží na prioritách. Aj na rozbitej ceste je tichší, ako býval. Len behúňu pneumatík nevyhovuje hrubozrnnejší asfalt. Jeho echo v interiéri občas až nepríjemne dolieha. Inak jazda na technickej trati ostáva aj naďalej zábavou. Keď v oblúkoch plachtí, správa sa takmer neutrálne – s malým sklonom k nedotáčavosti. Pod plynom už zadnú nápravu vynáša, čo zas pacifikuje stabilizačný systém. Ten sa však dá deaktivovať a vypína ho aj režim Sport Plus. Potom prehľadná, dobre známa zákruta sa dá absolvovať aj vzpriečene – s kontrolovaným šmykom zadnej nápravy. K športovej šoférskej pohode prispieva tiež riadenie so strmým prevodom v nižších rýchlostiach (Variable Sport Steering). Malý polomer otáčania a s tým spojená obratnosť malému bavoráku aj po generačnej výmene ostala.

Záver

Najmenší bavorák generačná výmena evolučne dotvorila na takmer dokonalý kompakt. Zachoval si skvelé jazdné vlastnosti podvozka, ovládateľnosť aj obratnosť. Pritom má komfortnejšie naladené pruženie. Už i tak výborný vznetový štvorvalec – najvýkonnejší z trojice po modernizácii disponuje vysokým výkonom, osvedčuje závideniahodnú pružnosť a pozoruhodnú ekonomiku prevádzky. Za príplatok dodávaná osemstupňová prevodovka jeho vlastnosti ešte zhodnocuje. To isté sa dá povedať o systéme voľby jazdných režimov, ktorý v polohe Aco Pro priškrcuje apetít a v tomto duchu usmerňuje aj techniku jazdy vodiča. K tomu užívateľské rozhranie iDrive prevzaté podľa vzoru väčších modelov a takmer niet čo dodať. My si však neodpustíme poznámku na margo exteriéru. Škoda, že dizajnéri BMW sa svojej úlohy zhostili tak diskrétne. Mohli sa viac odviazať. Akoby zabudli, že (aj) obal predáva.

Hodnotenie

+ športová ergonómia pracoviska vodiča
+ osemstupňová automatická prevodovka
+ výkonný a mimoriadne úsporný motor
+ obratnosť a stabilita
+ paleta doplnkovej výbavy
+ kvalita použitých materiálov
– menej miesta vzadu
– pneumatiky občas hučia

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, DTC, šesť airbagov, šesťstupňová manuálna prevodovka, audiosystém s CD prehrávačom, palubný počítač, klimatizácia, ovládanie režimov jazdy, automatická funkcia Start/Stop, indikátor preraďovania, elektronický posilňovač riadenia, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, imobilizér, bezkľúčové štartovanie, tónované determálne sklá, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Servotronic, adaptívny M podvozok, automatická klimatizácia, audiosystém BMW Professional, hi-fi systém Harman Kardon, navigácia, variabilné športové riadenie, športová automatická prevodovka Steptronic, cúvacia kamera, parkovacie senzory, tempomat s funkciou brzdenia, varovanie pri opustení jazdného pruhu, ostrekovače svetlometov, predné hmlovky, dažďový senzor, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, športové sedadlá vpredu, vyhrievanie predných sedadiel, športový volant, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

BMW 120d a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

BMW 120d

Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTD Distinctive

Audi A3 Sportback 2,0 TDI  Ambition

VW Golf GTD

Zdvihový objem motora (ccm)

1 995

1 956

1 968

1 968

Usporiadanie a počet valcov

R4

R4

R4

R4

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

135 (184)/4 000

125 (170)/4 000

125(170)/4 200

125(170)/4 200

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

380/1 750 – 2 500

320 – 350/1 750

350/41 750 – 2 500

350/41 750 – 2 500

Prevodovka

8-st. automatická

6-st. manuálna

6-st. automatická

6-st. automatická

Pohon

zadný

predný

predný

predný

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

7,3

8,0

7,7

8,1

Maximálna rýchlosť (km/h)

228

218

224

220

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

4,4

4,7

5,0

5,6

Počet dverí

5

5

5

5

Rázvor (mm)

2 690

2 634

2 578

2 578

Objem batožinového priestoru (l)

360

350

370

350

Elektronický stabilizačný program

ABS, DSC, DTC

ABS, VDC

ABS, BA, EBV, EDS. ESP

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP

Airbag vodiča a spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vzadu (€)

nemontujú sa

nemontujú sa

876 (vrátane hlavových airbagov)

332

Hlavové airbagy (€)

štandardne

štandardne

876 (vrátane  bočných airagov vzadu)

štandardne

Kolenný airbag vodiča

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

štandardne

Manuálna klimatizácia

štandardne

nemontuje sa

nemontuje sa

štandardne

Automatická klimatizácia (€)

706

štandardne

štandardne

211

Cena základného modelu (€ vrátane DPH)

33 239

25 190

31 820

29 602

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto - BMW

  • Tlačiť
  • 0

Tagy BMW

Diskusia (0 reakcií)