Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test BMW 330i

12.04.2005, 09:15 | Jozef Prosnan | © 2005 News and Media Holding

Podvozok
novej trojky
bezpečne
drží krok
s výkonným motorom.

  • Tlačiť
  • 1

BMW radu 3 piatej generácie absolvovalo oficiálnu svetovú výstavnú premiéru nedávno v Ženeve. Charakterizuje ho klasická koncepcia (motor umiestnený vpredu a pohon zadnej nápravy) a zo začiatku výhradne štvordverová karoséria typu sedan. Tá je o 25 % pevnejšia ako v prípade predchádzajúceho modelu, zato má nižšiu hmotnosť.

Pod prednou kapotou novinky od začiatku výroby alternujú tri benzínové motory – dvojlitrový štvorvalec – 320i (110 kW/150 k), 2,5-litrový šesťvalec – 325i (160 kW/218 k) a trojlitrový šesťvalec – 330i (190 kW/258 k). Ponuku vyvažuje vznetový dvojlitrový štvorvalec – 320d (120 kW/163 k). Všetky motory sú nové.

Autorizovaný importér AWT Bavaria, s.r.o., Bratislava zapožičal TRENDU na krátkodobý test najvýkonnejšiu verziu BMW 330i. Do porovnávacej tabuľky sme z priamych konkurentov vybrali sedany strednej triedy v porovnateľnej cenovej hladine vybavené šesťvalcovými benzínovými motormi podobnej kubatúry.

0bmw2.jpg

Bezpečnostná výbava

Úroveň aktívnej bezpečnosti novej trojky podporujú kompletné bohato dimenzované elektronické programy najnovšej generácie – dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakcie (DTC), dynamická kontrola brzdenia (DBC) a kontrola brzdenia v zákrutách (CBC).

Audi, Ford a Mercedes pristupujú tiež individuálne ku kreovaniu podporných elektronických systémov. Bez ich hlbšej analýzy ich však môžeme považovať za porovnateľné.

Ak veľmi zjednodušene porovnávame úroveň pasívnej bezpečnosti konkurentov počtom airbagov, potom úrovňou štandardnej výbavy sú si rovné. Všetky disponujú dvojicou frontálnych, dvojicou bočných predných a dvojicou hlavových airbagov pre sedadlá vpredu aj vzadu. Do Audi a Mercedesa si však zákazník môže priplatiť aj bočné airbagy vzadu, kým BMW a Ford takúto možnosť neponúkajú.

Pracovisko vodiča

Nič vyčačkané, všetko funkčné. Čierna palubná doska kombinovaná lešteným hliníkom má pre vodiča dve dôležité centrá. Priamo v zornom poli jednoduchý a takmer kompletný prístrojový panel. Chýba mu ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, zato ponúka údaje tak trochu archaického analógového prietokomeru.

0bmw3.jpg

V strede palubnej dosky má miesto farebná obrazovka informačného systému iDrive. V nej môže vodič surfovať alebo ladiť parametre automatickej klimatizácie, audiosústavy, navigačného systému a prípadne mobilného telefónu pomocou ružice pri radiacej páke. Avšak hľadanie medzi navolenými rozhlasovými stanicami je zbytočne komplikované.

  • Najvýznamnejšie prvky základnej výbavy: DSC, DTC, DBC, CBC, 6-krát airbag, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, manuálna klimatizácia, v oboch rovinách nastaviteľný volant, palubný počítač, audiosústava, mechanicky nastaviteľné predné sedadlá, disky kolies z ľahkých zliatin, pneumatiky RFT s možnosťou núdzového dojazdu...
  • Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy: Aktívne riadenie, automatická prevodovka, športový podvozok, športový volant, alarm, predné elektricky nastaviteľné sedadlá, predné športové sedadlá, ostrekovače predných svetlometov, parkovací systém, dažďový senzor, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat s funkciou brzdenia, navigačný systém, hi-fi audiosystém, TV funkcia, kožené sedadlá...

Vodič sedí v základnej polohe nízko nad podlahou s nohami natiahnutými dopredu. Veľmi dobre anatomicky tvarované sedadlá s výsuvnými sedákmi príkladne vedú telo. Kožou obšitý trojramenný volant sa dá nastavovať v oboch rovinách a v širokom rozsahu.

0bmw.jpg

Vysoké prahy a vysoký stredový tunel s krátkou radiacou pákou kompletizujú športový charakter pracoviska vodiča.

Priestor a pohodlie

Vodiča aj spolujazdca kokpit obopína tak, že majú všetko poruke a nič im neprekáža. Tých, ktorí radi sedia s nohami naširoko, môže stredový tunel trochu obmedzovať. Nové BMW radu 3 má najväčší rázvor z porovnávaných vozidiel a konštruktéri túto prednosť aj zúročili v prospech miesta na nohy pre cestujúcich vzadu.

Pasažierom vysokým 185 cm a viac však nad hlavami chýba potrebná rezerva, a tak si asi podsadnú. Odkladacie priečinky vo dverách postačujú, ale v prístupe k nim dosť prekážajú opierky ruky. Box pred spolujazdcom je zas plytký, a tak CD menič má miesto v kufri. Ten svojou kapacitou 460 litrov v danej triede vyhovuje. Sklopné operadlá s lyžiarskym tunelom sú k dispozícii len za príplatok. Pohon

Trojlitrový radový šesťvalec má o 20 kW (27 k) vyšší maximálny výkon ako jeho predchodca a krútiaci moment vrcholiaci na 300 Nm sa vyznačuje mimoriadne plochým priebehom.

A tak motor na šestke pekne ťahá hlboko pod 2 000 otáčkami. Vďaka systému Valvetronic až spontánne reaguje na pokyny plynového pedálu. Ladené výfukové potrubie sa stará, že aj štartovanie (tlačidlovým spínačom) sprevádza hlboké športové echo. Jazda s plným plynom prináša pravý adrenalínový zážitok.

0bmw4.jpg

Maximálne zrýchlenie (my sme zaznamenali stovku 6,5 sekundy po štarte) dosiahnete s motorom vytočeným po hranicu 6 700 otáčok na každom z piatich prevodových stupňov, čomu zodpovedajú tieto maximálne rýchlosti: I. – 65, II. – 110, III. – 160, IV. – 210, V. – 250. Na šestke sa maximálna rýchlosť ustálila na 260 km/h. Priemerná spotreba bola 10,5 l/100 km.

Podvozok

Podvozok je dôstojný partner výkonného motora. V prvom rade ťaží z rovnomerne rozloženej hmotnosti auta a na kvalitných cestách aj zo športovej charakteristiky pruženia. Nová trojka dokáže zdolávať oblúky akéhokoľvek polomeru neuveriteľnými rýchlosťami.

Ak to osolíte akcelerátorom, zadná náprava sa dostáva do vypočítateľného a riadením prekvapivo ľahko kontrolovateľného šmyku aj pri úplnom odpojení DSC. Dá sa odpojiť aj čiastočne vyradením DTC, vtedy už pomáha vodičovi zvládnuť šmyk. Pri plnom nasadení DSC šmykom predchádza pribrzďovaním kolies a znižovaním krútiaceho momentu (samozrejme, stále rešpektujúc fyzikálne zákony).

Pritom aktívne riadenie, ktoré bolo dosiaľ výsadou len vyšších tried, BMW tiež pomáha pri zvládaní šmyku, ale aj uľahčuje situáciu vodičovi pri manévrovaní v stiesnených pomeroch.

Na menej kvalitných slovenských cestách odporúčame tvrdú charakteristiku pruženia kompenzovať pneumatikami s vyšším profilovým číslom. Funkciu Start-Off Assistant zabraňujúcu cúvaniu automobilu pri rozbiehaní do kopca ocenia najmä začiatočníci.

Hodnotenie
+ výkonný a pružný motor
+ bezpečné jazdné vlastnosti
+ citlivé riadenie
+ výborné manévrovacie schopnosti
– tvrdšie pruženie
– nižšia užitočná hmotnosť

BMW 330i a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

BMW 330i

Audi A4 3,2 FSI V6 Multitronic

Ford Mondeo ST 220

Mercedes-Benz C 320 Classic

Zdvihový objem motora (ccm)

2 996

3 123

2 967

3 199

Usporiadanie motora a počet valcov

R6

V6

V6

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

190 (258)/6 600

188 (255)/6 500

166 (226)/6 150

160 (218)/5 700

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

300/2 500

330/3 250

280/4 900

310/3 000 – 4 600

Pohon

zadný

predný

predný

zadný

prevodovka

6-st. manuálna

bezstupňová automatická

6-st. manuálna

6-st. manuálna

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

6,3

6,8

7,6

7,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

250

250

248

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

8,7

9,4

10,4

7,8

Počet sdverí

4

4

4

4

Rázvor

2 760

2 650

2 754

2 715

Objem batožinového priestoru (l)

460

460

500

455

Štandardný stabilizačný program

DSC, DTC, DBC, CBC

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP

ABS, EBD, ESP, EBA

ABS, BAS, ESP

Airbag vodiča

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Airbag spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vzadu (Sk)

nemontujú sa

17 000

nemontujú sa

17 000

Hlavové airbagy

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Manuálna klimatizácia

štandardne

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

Automatická klimatizácia (Sk)

30 415

štandardne

štandardne

štandardne

Cena základného modelu s DPH (Sk)

1 387 910

1 527 300

1 399 000

1 485 330

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvadených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla.

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – BMW

  • Tlačiť
  • 1