Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test BMW 520d Touring

21.10.2012, 10:00 | Jozef Prosnan | © 2012 News and Media Holding

Pneumatické pruženie zadnej nápravy a sedemnástkové obutie sa správajú k hrbolcom a výmoľom pozoruhodne tolerantne

  • Tlačiť
  • 1

Tagy

BMW

BMW 520d Touring – pružný štvorvalec vo veľkom kombi prejavil solídnu dynamiku a jazdil skoro zadarmo.

Prémiový model vyššej strednej triedy pochádzajúci z mníchovskej automobilovej liahne sa v aktuálnej generácii po prvýkrát predstavil v roku 2009. Odvodená verzia Touring (kombi), ktorú sme podrobili redakčnému testu, vstúpila na bojisko trhu o rok neskôr. „Nášho bavoráka“ poháňa štvorvalcový turbodiesel. Hoci v zostave vznetových pohonných jednotiek päťkového radu plní základnú funkciu, dosahuje maximálny výkon 135 kW (184 k). Štandardne s ním kooperuje šesťstupňová manuálna prevodovka, no v tomto prípade jej úlohu prevzala osemstupňová automatická. Tá sama osebe zvyšuje cenu z bázických 44 400 € na 46 618 €.

Štíhle a fotogenické

Základný tón fazóne z profilu udáva dlhá predná kapota, smerom dozadu mäkko splývajúca strecha, optické ťažisko presunuté k zadnej náprave a obrovský rázvor – najväčší vo vyššej strednej triede. Keď sa Touring približuje aj keď sa vzďaľuje, identifikuje ho naširoko rozkročená silueta. Spredu ukazuje veľké – takmer kolmo situované ľadvinky v susedstve dvoch párov kružníc reflektorov, zozadu sa pripomína purpurovými osvetľovacími telesami lomenými v uhle a zvýraznenou odtrhovou hranou na veku výklopných dverí. Napriek svojim rozmerom mníchovské veľké kombi vyznieva štíhlo aj fotogenicky.

Športovo a neprakticky

To je ono, povie si športovo orientovaný fanúšik BMW, keď vidí vysoké prahy a nízko ukotvené predné sedadlá. V našom prípade sú zaodeté v béžovej koži, čiastočne elektricky ovládané, s nastaviteľnou dĺžkou sedákov. K tomu čítankový volant s tučným formovaným vencom takmer v kolmici k smeru jazdy. Stred palubnej dosky orientovaný na vodiča prechádza do robustného stredového panelu, ktorý sa klenie vysoko nad úrovňou sedákov, aby definitívne a neodvolateľne oddelil vodiča od spolujazdca. Na ňom anatomický elektronický knipel automatickej prevodovky v spoločnosti spínačov jazdných režimov, elektronickej parkovačky a ružice iDrive. Všetko v dosahu prstov pravačky. Lakťom spočívajúcim na opierke ani netreba hnúť. Typicky strohý prístrojový štít popri základných parametroch informuje aj o teplote olejovej náplne, sprostredkováva priebeh rekuperácie a paralelne s centrálnou farebnou obrazovkou zobrazuje pokyny navigácie. Zároveň slúži ako spätná väzba pri voľbe jazdných režimov. Škoda len, že v palubnom počítači sa dá pohybovať iba jedným smerom. Pochvalu si zasluhuje intuitívne menu systému iDrive navrstvené v prehľadných záložkách. Prémiovú úroveň si drží kvalita materiálov a ich lícovanie aj produkcia audiosystému. Len konektor USB je nešťastne zastrčený v odkladacom priečinku pred spolujazdcom mimo bezprostredného dosahu vodiča. A sme pri praktickosti. V tejto disciplíne kokpit päťkového radu prepadá. Malé priečinky vo dverách sú takmer neprístupné, kolená predpisovo sediaceho spolujazdca prekážajú pri otváraní schránky v palubnej doske, box pod lakťovou opierkou je plytký, a keď si v stredovom paneli ukotvíte PET fľašu, tá zacloní ovládacie prvky klimatizácie.

Umne riešený kufor

Napriek tomu, že BMW má dlhý motorový priestor a kabínu posunutú dozadu, obrovský rázvor sa stará, aby si cestujúci na zadných sedadlách užívali priestorový komfort adekvátny vyššej strednej triede. To znamená tých 8 – 9 cm rezervy pre kolená – teda detto ako v sedane. Nad hlavou už Touring ponúka o dobré tri centimetre viac miesta. Podlahu v strede delí v BMW tradičný robustný kardanový kryt. Delené operadlá sú viac sklonené, a tak nabádajú skôr k driemotám ako k sledovaniu premávky. Hendikep ešte menších odkladacích priestorov ako vpredu aspoň čiastočne kompenzujú sieťové priečinky v operadlách. Čo-to sa dá uložiť ešte do plytkej schránky sklopnej lakťovej opierky.

Kufor so základnou kapacitou 560 litrov nemá vo vyššej strednej triede rekordné ambície. V disciplíne praktickosť však na rozdiel od interiéru môže slúžiť príkladom. Na pokyn diaľkového ovládača sa najskôr vyklopí okno potom servomotor zdvihne celé zadné dvere. Ako vysoko, to si už vodič môže nastaviť podľa podmienok vo vlastnej garáži. Zároveň sa automaticky odsúva aj krycia roleta. Mäkko vystlaný kufor má pravidelný pôdorys a lemujú ho koľajnice posuvnej priehradky oddeľujúcej a znehybňujúcej náklad. Hodiť sa môže sieťová roleta na rozhraní kufra a interiéru. Ak sa, naopak, žiada oba priestory spojiť, stačí potiahnuť tiahlo zo strany batožinového priestoru, operadlá spadnú a máte rovnú plochu.

Skvelý manažment spotreby

Osvedčený vznetový agregát, vybavený elektromagneticky ovládanými vstrekovačmi a variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla, štartuje na pokyn spínača. Napriek svojmu hliníkovému bloku patrí k tým tichším turbodieslom a bezpochyby aj lepšie utlmeným. V interiéri by ste mu z počutia asi hádali viac ako len štyri valce. Osemstupňový automat sa stará, aby motor pracoval neustále v optimálnom režime – keď treba, pohotovo a keď treba, tak úsporne. Po prepnutí do športového režimu podradí a reakčný čas sa ešte skráti. Stovka v čase pod deväť sekúnd vystavuje skvelé vysvedčenie štvorvalcu zapriahnutému do veľkého a ťažkého kombi. Vysoká kadencia radenia pod plným plynom dodáva jazde aj celkom športový akcent. Naopak, v móde Eco Pro motor otupie, ale nenechá vodiča v štichu. Po dupnutí na akcelerátor sa k dynamike vracia, preto ho napríklad pred prebiehaním i pri ňom netreba vyradiť. Inak Eco Pro šetrí a zároveň vodiča prostredníctvom palubného počítača neustále informuje, o koľko kilometrov sa zvýšil dojazd práve jeho zásluhou. Veru, s týmto „bavorákom“ treba oveľa častejšie zastavovať kvôli občerstveniu ako tankovaniu. Cestu do Paríža a späť výhradne po diaľniciach s rešpektovaním rýchlostných limitov (v Nemecku občas žiadnych) sme absolvovali v režime Eco Pro za 6,7 l nafty v priemere. Pri meraní spotreby na testovacom okruhu sme ho vypínali len počas akceleračných vložiek. Výsledok 6,1 l/100 km. Má na nej podiel aj funkcia Start/Stop. Zastavenie motora na každej zastávke spočiatku znervózňovalo, no keď každý opätovný štart prebehol bez zaváhania a zdržovania, dostal trvalú zelenú. A pre tých, čo radi porovnávajú, dodávame, že Mercedes-Benz E 250 CDI v službách TRENDU zaznamenal priemerných 7,4 l.

Lietajúci koberec

Veľké mníchovské kombi si na rozdiel od sedanu osvojilo pneumatické pruženie zadnej nápravy už ako súčasť štandardnej výbavy. Ono nielenže žehlí cestu, ale udržiava aj konštantnú svetlú výšku zadnej partie vozidla bez ohľadu na to, či je kombi prázdne, poloprázdne alebo obsadené a naložené na hranicu povolenej celkovej hmotnosti. Navyše, testovaný exemplár si ponechal štandardné sedemnástky s relatívne vysokým profilom pneumatík. Tak sa stal použiteľným v športovom režime aj na menej kvalitných cestách a v móde Comfort sa správa takmer ako lietajúci koberec – teda k hrbolcom a výmoľom až pozoruhodne tolerantne. Na druhej strane, pri absencii tlmičov Adaptive Drive nám chýbala tá typická bavorská pevná opora podvozku pri ostrom prejazde oblúkov. A bez aktívneho riadenia so systémom natáčania zadných kolies sme mali zasa problém upratať veľký rázvor v stiesnených pomeroch parížskych podzemných parkovísk.

Záver

Asi takto si náročný motorista predstavuje prémiové športové kombi vyššej strednej triedy. Zadná partia, ktorá v tejto kategórii áut zohráva tú užitočnejšiu rolu, harmonicky zapadá do celkového dizajnérskeho konceptu. Samozrejme, môžeme si položiť otázku, či by mníchovskí vývojári dosiahli rovnaký efekt, keby sa rozhodli zároveň vyhrať súťaž v disciplíne kapacita kufra. Určite nie. No to by už nebolo športové kombi. Na druhej strane, treba im zablahoželať za celkové riešenie batožinového priestoru. Tomu sa povie praktickosť. Je to taký protipól interiéru. O čo je ten športovejší, o to menej úložných priestorov poskytuje. Milo prekvapil štvorvalcový turbodiesel. Inak obľúbený agregát sa nám pôvodne zdal do vyššej strednej triedy trochu neadekvátny. Zaslúži si však poklonu. Presvedčil pružnosťou aj solídnou dynamikou a predovšetkým jazdí takmer zadarmo.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, šesť airbagov, aktívne opierky hlavy, automatická klimatizácia,  audiosystém BMW Professional, rozhranie Hands-free/USB, tempomat s funkciou brzdenia, čiastočne elektricky nastaviteľné predné sedadlá, kožený volant, elektronická parkovacia brzda, šesťstupňová manuálna prevodovka, funkcia Start/Stop, ovládanie režimu jazdy, Servotronic, bezkľúčové štartovanie, textilné čalúnenie, dažďový senzor, vyhrievané trysky ostrekovačov, rekuperácia energie pri brzdení, predné hmlovky, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Automatická štvorzónová klimatizácia, predné komfortné sedadlá s elektrickým ovládaním, predné športové sedadlá, vyhrievané sedadlá, automatická kontrola tlaku v pneumatikách, pozdĺžne hliníkové nosiče, balík M šport, M kožený volant, M športový podvozok, kožené čalúnenie, dynamická kontrola tlmičov, osemstupňová automatická prevodovka, integrálne aktívne riadenie, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, cúvacia kamera, asistencia parkovania, aktívny tempomat s funkciou Stop&Go, navigačný systém Professional, hi-fi systém, varovanie pred nechceným opustením jazdného pruhu, varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle, osemnásťpalcové alebo devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Hodnotenie
+
pružný a úsporný motor nevyhovujúce odkladacie priestory v interiéri
sofistikovaná automatická prevodovka horšia obratnosť
komfortné pruženie
optimálne predné sedadlá
smerová stabilita
škála doplnkovej výbavy
praktický kufor
BMW 520d Touring a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
BMW 520d Touring Audi A6 Avant 2,0 TDI Mercedes-Benz E Kombi 250 CDI BE Volvo V70 D4 S-S
Zdvihový objem motora (ccm) 1 995 1 968 2 143 1 984
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R5
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 135 (184)/4 000 130 (177)/4 200 150 (204)/4 200 120 (163)/3 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 400/2 400 – 3 600 380/1 750 – 2 500 500/1 600 – 1 800 400/1 500 – 2 500
Prevodovka 8-st. automatická bezstupňová automatická 7-st. automatická 6-st. automatická
Pohon zadný predný zadný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8.3 8.5 7.8 9.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 220 216 232 205
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.9 5.1 5,3 – 5,5 4,80
Rázvor (mm) 2 968 2 912 2 875 2 815
Objem batožinového priestoru (l) 560 565 695 575
Cena základného modelu s DPH (€) 46 618 41 590 51 440 40 990
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – BMW

  • Tlačiť
  • 1

Tagy BMW