Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test BMW 530d xDrive GT

11.11.2011, 14:54 | Jozef Prosnan | © 2011 News and Media Holding

Vyššia silueta aj posed za volantom dávajú posádke žiadaný pocit bezpečia

  • Tlačiť
  • 3

Tagy

BMW

Keď na jeseň 2009 BMW predviedlo na frankfurtskom autosalóne svoje päťkové GT, vyvolalo polemiku, kam vôbec tento model systémovo zaradiť. Svojimi rozmermi aj úrovňou výbavy zasahuje do luxusnej triedy, ale využíva techniku radu 5. Typ karosérie znesie rovnako označenie liftback, štvordverové kupé, ba aj sedan v závislosti od aktuálneho nastavenia variabilného systému otvárania kufra. Mimochodom, americký importér mal vlastnú interpretáciu, keď gétéčku vsugeroval tiež úlohu kombi a verziu Touring z ponuky radu 5 celkom vynechal. Podstatné je, že od roku 2010 sa r. 5 GT predáva aj s pohonom 4x 4 (xDrive) a túto verziu v kombinácii so vznetovým trojlitrovým šesťvalcom a osemstupňovou automatickou prevodovkou sme podrobili redakčnému testu.

Odvážne originálne

BMW 5 GT sa na trhu pohybuje už druhý rok, preto jeho zovňajšok netreba publiku predstavovať. Takže len malé porovnanie. Keď sme komentovali vzhľad testovaného exemplára koncom roka 2009, jednoznačnému záveru sme sa vyhli konštatovaním – aká úzka hranica niekedy delí oslavné superlatívy od prejavov nepochopenia. Uplynul čas a my nad originálnym dielom ostávame aj naďalej v pomykove. Dojmy z každého zorného uhla ostávajú silné, nie však jednoznačné. Skrátka, Gran Turismo od BMW sa vymyká zaužívaným meradlám pre harmóniu tvarov a symetriu. O to nástojčivejšie manifestuje osobnostné posolstvo solitéra.

BMW – DNA

Pred otvorením dverí sa bezrámové okno vymaní z tesnení a poklesne. Výška sedadla je optimálna. Pri nastupovaní netreba klesnúť do podrepu ani trénovať výpony na špičkách. No zvýšený posed za volantom autentickejšie pripomína polohu v SUV ako v limuzíne. Architektúra už nesie punc BMW – DNA. Všetko poruke v tesnom zovretí a pritom nič neprekáža. Príplatkové komfortné kreslo zaodeté v perforovanej koži vyhrievané aj ventilované a kompletne elektricky nastaviteľné nemá chybu. Nielenže dovoľuje predĺžiť sedák, na mieru sa dá prispôsobiť aj zovretie bočníc. Anatomický elektronický joystick automatickej prevodovky v robustnej stredovej konzole je bezpečne tou najvydarenejšou voliacou pákou vôbec. Na optimálnom mieste pri jej kulise má miesto ružica informačného systému iDrive. Satelitne rozmiestnené spínače skracujú pohyb v bohato štruktúrovanom menu. Ani k položke jazdných režimov Dynamic Drive Control sa netreba preklikávať, stačí aktivovať príslušné ovládače. O parametroch jazdy informuje palubný počítač. No v prístrojovom štíte bavoráka nechýba ani prietokomer paliva, s ktorým pri nútenom voľnobehu a brzdení alternuje snímač dobíjania akumulátora. Head up displej má jedinú chybu. Pri použití slnečných okuliarov s polarizačným filtrom zobrazované informácie na čelnom skle nevidieť. Zvýšený posed zlepšuje rozhľad dopredu a do strán, ale úzky priezor zadného okna na dobrý výhľad nestačí. Preto nie náhodou už v štandarde ho dopĺňajú parkovacie senzory.

Praktický kufor

Strecha sa od stĺpika B smerom dozadu strmo zvažuje, nuž pri nastupovaní dozadu pozor na hlavu. Dvojica zadných kresiel (dodávajú sa ako alternatíva za príplatok k štandardnej päťmiestnej verzii) sa dá pozdĺžne nezávisle posúvať a ich operadlá polohovať pomocou servomotorov. Ak sa ocitnú v krajnej zadnej polohe, poskytujú cestujúcim komfortný – takmer nevyužiteľný priestor na nohy. Zato s rezervou nad hlavou nemôže rátať ani priemerne vysoký cestujúci. Interiér od kufra oddeľujú elektricky ovládané platne vo farbe interiéru. Vidno ich medzi operadlami sedadiel, preto by im čalúnenie tiež svedčalo. Sklápať sa začnú spolu s operadlami do vodorovnej polohy po aktivovaní spínača zo strany kufra. To pre prípad prevozu dlhších predmetov. Vtedy sa prepravná kapacita zväčší zo základných 440 na 1 700 litrov. Zdvojený systém otvárania zadného veka nemôžeme označiť za originálny, lebo s ním ako prvá vyrukovala Škoda Superb. Ale treba kvitovať, že dobrým nápadom BMW nepohrdlo len preto, že nemá pôvod v prémiovom segmente.

XDrive spotrebu nepokazil

Tento šesťvalcový turbodiesel s premenlivou dĺžkou nasávacieho potrubia z hľadiska maximálneho výkonu (180 kW/245 k) predstavuje paradoxne základnú motorizáciu radu 5 GT. Pritom s ním štandardne spolupracuje osemstupňová automatická prevodovka rovnako ako s ostatnými motormi zo zostavy tohto typového radu. Po naštartovaní je to navonok kultivovaný diesel, ako sa na šesťvalec patrí. V interiéri jeho náchylnosť k nafte prezrádza len nižšie položené červené pole otáčkomeru a skvelý ťah od samotného spodku. Prevodovka radí nenápadne mäkko, v režime Sport a Sport+ stále mäkko, ale podstatne pohotovejšie a pod plným plynom aj s vysokou kadenciou. O akceleračných schopnostiach tandemu hovorí čas potrebný na prekonanie stovky – približne sedem sekúnd. Keď o nič nejde, v komfortnom režime prevodovka udržiava otáčky ekonomicky pri zemi: 90 km/h – 1 500, 130 km/h – 1 700. Pritom je pozoruhodné, že na našom testovacom okruhu počítač zaznamenal priemerných 8,1 l/100 km, čo je rovnaký výsledok, ako sme dosiahli pri teste zadnokolky s rovnakým motorom.

Komfortne a rýchlo

Podvozok vybavený elegantnými príplatkovými devätnástkami a pneumaticky odpruženou zadnou nápravou má príjemne mäkkú charakteristiku. Po prepnutí z komfortného do jedného z dvoch športových režimov ustanú pohyby karosérie na nerovnostiach, no jazda aj na nedokonalom povrchu ostáva príjemným zážitkom. Pri manévrovaní sa však o podvozok dá spoľahlivejšie oprieť. Doslova obrovský rázvor sa stará o skvelú smerovú stabilitu, ktorá sa hodí najmä pri vysokom diaľničnom tempe. Na druhej strane, práve veľký rázvor nie je priateľom obratnosti, preto manévrovanie v stiesnených pomeroch nepatrí k silným stránkam GT. Prejazd oblúkov sa začína miernou nedotáčavosťou, pod plynom vo výjazde rastúca porcia krútiaceho momentu na zadných kolesách už vynáša zadnú nápravu. Pokiaľ to elektronika toleruje. Keď sme testovali verziu so zadným pohonom, po vyradení trakčného systému sa zadné kolesá na štarte pod plným plynom pretáčali. xDrive už vodiča o tento zážitok ochudobňuje. Vynahradí mu to suverenitou na rozbahnenom povrchu, prípadne na zasneženej ceste.

Záver

BMW 5 GT malo všetky atribúty mimoriadneho zjavu už pri uvedení na trh a výnimočným ostalo doposiaľ. No je to v prvom rade rýchly luxusný koráb vhodný na prekonávanie veľkých vzdialeností v plnom komforte a s členitou výbavou. Podobne ako luxusný sedmičkový rad. Pritom vyššia silueta aj posed za volantom dávajú posádke žiadaný pocit bezpečia, pre ktorý sú také cenené veľké SUV. K SUV má GT bližšie aj pohonom štyroch kolies xDrive. Kto však hľadá športovejšie zvezenie, nie je na tej správnej adrese. Nie preto, že by GT chýbal výkon. Má ho dostatočný aj testovaný vznetový šesťvalec, ktorý je tou najlepšou možnou voľbou z hľadiska ekonomiky prevádzky. No už vyššie spomenuté prednosti dlhého rázvoru a vyššieho ťažiska pri ostrejšom nasadení na technickej trati ostanú utajené. Napriek tomu, či práve preto, sa BMW 5 GT v porovnaní s relevantnou konkurenciou predáva skvele. Za prvých deväť mesiacov si na konto zapísalo 94 nových registrácií, zatiaľ čo Audi A7 Sportback 78 a Mercedes-Benz CLS 53.

Hodnotenie

+ Výkonný, pružný a úsporný motor
+ Sofistikovaná prevodovka
+ Komfortné pruženie
+ Prakticky riešený kufor
+ Kvalita použitých materiálov
+ Priestorová ponuka interiéru
+ Komfortné zadné sedadlá
– Menej miesta nad hlavou vzadu
– Obmedzený výhľad dozadu
– Slabšia obratnosť

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, BA, DTC, šesť airbagov, osemstupňová automatická prevodovka, tempomat s funkciou brzdenia, palubný počítač, audiosystém so sedempalcovým displejom, dvojzónová klimatizácia, servotronic, vzduchové pruženie s automatickou reguláciou výšky zadnej nápravy, regenerácia energie pri brzdení, elektrická parkovačka s funkciou podržania vo svahu, zadné parkovacie senzory, predné hmlovky, dažďový senzor, krajné zadné sedadlá posuvné s nastaviteľným sklonom operadla, tónované sklá, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Cúvacia kamera, varovanie pri vybočení z jazdného pruhu, aktívny tempomat s funkciou Stop & Go, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, ostrekovače svetlometov, nočné videnie, dynamická kontrola tlmičov, voliteľná charakteristika tlmičov, M športový podvozok, monitorovanie tlaku v pneumatikách, M aerodynamický balík, balík M šport, vyhrievanie sedadiel, komfortné sedadlá vpredu, elektrické ovládanie predných sedadiel s pamäťou, športové predné sedadlá, ventilácia sedadiel, navigácia, devätnásť- alebo dvadsaťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, kožené čalúnenie...

BMW 530d xDrive GT a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

BMW 530d xDrive GT

Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro 

Jaguar XF 3,0D S Premium Luxury

Mercedes-Benz CLS 350 CDI

Zdvihový objem motora (ccm)

2 993

2 967

2 993

2 987

Usporiadanie motora

R6

V6

V6

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

 180 (245)/4 000

180 (245)/4 000 – 4 500

 202 (275)/4 000

195 (265)/3 800

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

540/1 750 – 3 000

500/1 400 – 3 250

600/2 000

620/1 600 – 2 400

Prevodovka

8-st. automatická

7-st. automatická

6-st. automatická

7-st. automatická

Pohon

4 x 4

4 x 4

zadný

4 x 4

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

6,9

6,5

6,4

6,4

Maximálna rýchlosť (km/h)

235

250

250

250

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

6,9

6

6,8

6,7-6,9

Rázvor

3 070

2 914

2 909

2 874

Počet miest na sedenie

5

5

5

5

Objem batožinového priestoru (l)

440

535

540

520

Cena základného modelu s DPH (€)

58 900

59 390

54 691

66 720

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla.
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – BMW

  • Tlačiť
  • 3

Tagy BMW