Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test BMW 530d xDrive

10.07.2011, 12:00 | Jozef Prosnan | © 2011 News and Media Holding

Klasik zapája všetky štyri - s lepšou trakciou a nápadným mejkapom

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

BMW

BMW 5 šiestej generácie sme už testovali vo verzii sedan 535i a aj kombi (Touring) 530d. Oba boli deriváty klasickej koncepcie s motorom vpredu a pohonom zadných kolies v súlade s tradíciou mníchovskej značky. Ale BMW vyrába aj štvorkolky. Do tretice preto voľba padla na päťkový sedan 530d vybavený pohonom xDrive, ale aj posilneným vznetovým šesťvalcom a osemstupňovou automatickou prevodovkou. Pred začatím testu rezonovala otázka, ako tieto impulzy ovplyvnili jazdné vlastnosti modelu, ktorý bezpochyby patrí k esám vyššej strednej triedy.

Hra svetla s tieňom

Testovaný exemplár nesie matné metalické lakovanie Frozen Gray Metalic. Zákazník si ho môže priplatiť. S týmto trendovým prevlekom získa ako protihodnotu dosiaľ nepoznanú hru svetla a tieňa, ktorá dáva kontúram päťkového bavoráka nové dimenzie. Línie nerušené odrazmi sú celistvejšie, jasnejšie prekreslené, a tým subjektívne aj trochu iné. No je to len interpretačný názor. Môže sa páčiť viac ako lesk, ktorému určite nehrozí zánik v prepadlisku dejín motorizmu, ale aj nemusí. V každom prípade matný povrch robí z BMW 5 mimoriadne nápadný zjav, napriek tomu že na trhu sa pohybuje už druhý rok.

Učebnica ergonómie

Pri nastupovaní treba prekročiť vysoký prah opticky zvýraznený identifikačnou lištou. Dvere servomotor takmer nečujne privrie a komfortné – béžovou kožou potiahnuté sedadlo telo pohltí. Plný elektrický servis dovoľuje doladiť zovretie bočníc, dĺžku aj sklon sedáka. Potom sa treba ujať malého spínača a ním nastaviť volant s hrubým formovaným vencom. Ak sa za ním vodiči občas striedajú, príde vhod uloženie konfigurácie (vrátane polohy vonkajších zrkadiel) v pamäti.

Vzácnu intimitu pracoviska vodiča dotvára robustný stredový panel, ktorý sa tiahne stredom vysoko nad úrovňou predných sedadiel a, samozrejme, palubná doska. Svojou strednou partiou, v ktorej dominuje farebná obrazovka, sa orientuje voči pohľadu vodiča. K tomu učebnicová ergonómia ovládania, ktorú najlepšie reprezentuje anatomicky tvarovaný joystick osemstupňovej automatickej prevodovky, ktorý sadne do pravice ako uliaty. Štartuje sa spínačom, kľúč môže zostať vo vrecku. Systém Start/Stop motor počas zastávok vypína, ak je akumulátor v kondícii. Jeho stav aj priebeh dobíjania a rekuperácie sprostredkováva prístrojový panel.

Radarový tempomat udržuje konštantnú vzdialenosť za vopred idúcim autom až po zastavenie a následnú akceleráciu. Autami v paralelnom jazdnom pruhu sa ani v zákrutách nenechá mýliť. Pochvala patrí informačnému systému iDrive za intuitívne menu a v jeho rámci aj navigácii, ktorá zobrazuje významné objekty vo formáte 3D. Menu palubného počítača je dostatočne bohaté. Škoda, že sa v ňom dá surfovať len jedným smerom.

Očakávanú úroveň má kvalita materiálov vrátane mäkkých plastov použitých aj tam, kde nie sú priamo na očiach. Skvelý audiosystém láka k prehrávaniu uložených MP3 z USB kľúča, ale príslušný konektor, umiestnený v odkladacom priečinku pred spolujazdcom, je pre vodiča takmer nedosiahnuteľný. Kritike sa neubránia malé a zle prístupné dverové priečinky spolu s minimálnym úložným priestorom v boxe pod stredovou opierkou.

Vzadu pohoda

BMW 5 svojím rázvorom dlhým 2 968 vo vyššej strednej triede stále dominuje. Ťažia z neho aj cestujúci vzadu. Sklon operadla provokuje k driemotám. Ak predné sedadlá nekotvia v krajnej spodnej polohe, chodidlá sa dajú pod ne zasunúť a stehná získajú oporu. Nad hlavou má pasažier asi päť centimetrov k dobru, kolená od operadiel delí zhruba 8 centimetrov. Platí pre priemerne vysokého cestujúceho a tomu to bohato stačí. Ale miesto vzadu nepatrí ku konkurenčným výhodám tohto auta.

Veko kufra sa dvíha na pokyn diaľkového ovládača, vnútro ponúka využiteľných 520 litrov, k tomu dlhší a užší pôdorys úložnej plochy. Miesto pod podlahou nezaberá rezerva. Táto limuzína totiž obúva pneumatiky typu run flat. Sídli tam akumulátor a ostalo miesto aj na menší priečinok. Aj v BMW sa dajú sklopiť zadné operadlá, ak na prevoz dlhších predmetov lyžiarsky tunel nestačí.

Ostrejší šesťvalec

Osvedčený šesťvalcový turbodiesel ešte skôr, ako zaujal pozíciu pohonnej jednotky v deriváte s pohonom štyroch kolies xDrive, absolvoval kúru. Po nej jeho maximálny výkon vzrástol z pôvodných 180 kW (245 k) na 190 kW 258 k a nahor sa o 20 Nm posunul aj vrchol krútiaceho momentu. Spolu s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá sa k nemu montuje štandardne, tvoria tandem so suverenitou na rozdávanie. Šesťvalec si vodiča nakloní už tiahlym echom sprostredkovaným dvomi výfukovými hlavňami. Potom pružnosťou, ktorú prevodovka dokáže správne zúročiť.

Radí nenápadne mäkko, pritom udržuje motor v otáčkovom optime tak, aby bol dostatočne zaťažený. Po preklopení voliacej páky do športového režimu otáčky stúpnu o 500 a reakcia na akcelerátor sa zdynamizuje. Na plný plyn Steptronic odpovedá najprv odradením – a potom akusticky interesantnou kadenciou radenia imituje športový automobil. Prevody pod plným plynom mení pri 4 200 otáčkach, no keď sa vodič ujme sekvenčného módu, môže pridať ešte 300 otáčok navrch. Nie viac, potom zasahuje obmedzovač. Pri ustálenej rýchlosti prevodovka prevelí motor do úsporného chodu.

Deväťdesiatke zodpovedá 1 200 otáčok, stotridsiatke 1 700. A tak s týmto vozom sa dá jazdiť nielen dynamicky, ale aj celkom lacno. Na testovacom okruhu jeho palubný počítač vykázal výsledných 7,5 l/100 km. To je o 0,3 l lepší výsledok, ako sme dosiahli s kombi vybaveným pôvodným motorom, rovnakou prevodovkou a zadným pohonom. Zrejme s dominantným vplyvom automatickej funkcie Start/Stop.

Máme ho v ruke

Podvozok bez podpory elektronického systému Adaptive Drive je naladený príjemne komfortne. Túto jeho vlastnosť len trochu naštrbuje príplatkové obutie formátu 245/40 R19 vpredu a 275/35 R19. Trochu chýba aktívne riadenie, na ktoré sme si pri testovaných BMW zvykli. Štandardné kladie dlaniam typický bavorácky väčší odpor a ten sa mení v závislosti od rýchlosti. Takto vybavená päťka je mimoriadne smerovo stabilná a v každej situácii sa správa dôstojne. Svojím prejavom sa blíži viac Mercedesu E ako tvrdšie naladenému Audi A6. Z toho by sa dalo dedukovať, že na športové ambície, s ktorými sa BMW historicky vždy spájalo, tento exemplár rezignuje. O tom, že to tak nie je, sme sa presvedčili na technickej trati.

Tam prišiel k slovu inak latentný elektronicky riadený pohon xDrive, ktorý distribuuje krútiaci moment na obe nápravy podľa aktuálnej potreby. Preto treba bavorák spočiatku do oblúka nútiť, po pridaní plynu ho doň smeruje aj väčšia porcia krútiaceho momentu na zadných kolesách. Vo výjazde zo zákruty už iniciatívu preberá predná náprava, a tá zaťahuje predok v smere otočených kolies. Ale bez sprievodných znakov pretáčavosti. Až keď sa toto BMW ocitne na hranici adhézie, a to sa treba skutočne snažiť, písknu predné a nie zadné kolesá. A základný pocit? Že to auto máme v ruke.

Záver

Pohon štyroch kolies je čoraz žiadanejší aj v prípade veľkých limuzín, ktoré sa donedávna pýšili výhradne klasickou koncepciou ako vzácnym erbom. Prináša lepšiu trakciu najmä na klzkej vozovke, čo priamo súvisí aj s bezpečnosťou. To je už sám osebe silný argument. Elektronicky riadený systém pohonu štyroch kolies xDrive, na ktorý má BMW patent, sprevádza skvelý chýr. Potvrdil ho aj testovaný exemplár. Zákazníka vyjde na 6 100 €. Taký je cenový rozdiel medzi derivátom 530d xDrive a zadnokolkou podobnej špecifikácie. Verzia s pohonom štyroch kolies však disponuje výkonnejším motorom so systémom  BluePerformance (spĺňa normu EU 6) a súčasťou štandardnej výbavy je aj osemstupňová automatická prevodovka Steptronic. Zrejme malé odškodnenie pre tých, čo by si radi zadovážili najvýkonnejší vznetový derivát 530d s pohonom štyroch kolies, to však aspoň zatiaľ nie je možné.

Hodnotenie

+ výkonný a úsporný motor
+ sofistikovaná prevodovka
+ komfortné pruženie
+ optimálne predné sedadlá
+ skvelá trakcia
+ smerová stabilita
+ škála doplnkovej výbavy
– tvrdé pneumatiky run flat

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ASC, DBC, EBV, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, audiosystém Professional, palubný počítač, automatická funkcia Start/Stop, Servotronic, pohon xDrive, osemstupňová automatická prevodovka, tempomat s funkciou brzdenia, dažďový senzor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, vyhrievané trysky ostrekovačov, predné hmlovky, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, pneumatiky s núdzovým dojazdom...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Štvorzónová klimatizácia, zadná cúvacia kamera, varovanie pri opustení jazdného pruhu, varovanie pred vozidlami v mŕtvom uhle, aktívny tempomat s funkciou Stop&Go, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, nočné videnie, komfortná aktívna ventilácia sedadiel, predné sedadlá s elektrickým ovládaním, M kožený volant, dynamická kontrola tlmičov, kontrola stabilizátorov Dynamic Drive, individuálna voľba charakteristiky tlmičov Adaptive Drive, automatická kontrola tlaku v pneumatikách, M aerodynamický balík, Balík M šport, interiér v koži, osemnásťpalcové alebo devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

BMW 530d xDrive a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

BMW 530d xDrive

Audi A6 3,0 TDI Quattro

Jaguar XF 3,0D Premium Luxury

Mercedes-Benz E 350 CDI BE 4MATIC

Zdvihový objem motora (ccm)

2 993

2 967

2 993

2 987

Usporiadanie a počet valcov

R6

V6

V6

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

190 (258)/4 000

180 (245)/4 000 – 4 500

177 (240)/4 000

195 (265)/3 800

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

560/2 000

500/1 400 – 3 250

500/2 000

620/1600 – 2 400

Prevodovka

8-st.automatická

7-st. automatická

6-st. automatická

7-st. automatická

Pohon

4 x 4

4 x 4

zadný

4 x 4

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

6,1

6,8

7,1

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

250

240

248

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

5,7

6,0

6,8

6,6 – 6,7

Rázvor (mm)

2 968

2 912

2 910

2 874

Objem batožinového priestoru (l)

520

530

540

540

Elektronický stabilizačný program

ABS, ASC, DBC, EBV

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP

ABS, EBA, TC, Trac DSC

ABS, BAS, 4ETS, ESP

Airbag vodiča a spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vzadu (€)

nemontujú sa

406

nemontujú sa

405

Hlavové airbagy

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Kolenný airbag vodiča

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

štandardne

Manuálna klimatizácia

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

Automatická klimatizácia

štandardne (dvojzónová)

štandardne (dvojzónová)

štandardne

štandardne (dvojzónová)

Cena základného modelu s DPH (€)

55 700

51 280

54 667

55 650

Pozn: do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – BMW

  • Tlačiť
  • 0

Tagy BMW

Diskusia (0 reakcií)