Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test BMW M5

09.09.2012, 07:00 | Jozef Prosnan | © 2012 News and Media Holding

Ponúka športový adrenalínový zážitok, no dokáže uspokojiť aj vysoké nároky luxusnou výbavou

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

BMW, BMW

Takto má vyzerať špičkový sedan strednej triedy, tvrdia špecialisti divízie M GmbH od roku 1984, keď predstavili prvý derivát BMW M5. Bola to najostrejšia verzia postavená na obraz pretekárskeho náradia. To znamená so šokujúcim výkonom, stabilitou, adekvátnou cenou, ale aj s homologizáciou do bežnej premávky. Príbeh vrcholí piatou edíciou, ktorá sa verejnosti predstavila vlani v júli príznačne na festivale rýchlosti v Goodwoode.

V porovnaní so štvrtou generáciou neostal kameň na kameni. Pod dlhou prednou kapotou novej karosérie pracuje namiesto 5,0 l atmosférického desaťvalca o 53 koní výkonnejší 4,4 l prepĺňaný osemvalec, sekvenčnú prevodovku SMG nahradila dvojspojková automatická Drivelogic. Ponuka otestovať M5 patrí k tým, aké sa často nevyskytujú ani neodmietajú...        

M5 originál

Pozorovateľ vnímavý na mimikry dynamiky spozornie v momente, keď mu zorné pole pretne objekt lakovaný odtieňom Monte Carlo Blue. Sleduje typické ľadvinky aj znak BMW, ale tiež preformovaný nárazník s požívačnými otvormi náporového chladenia, vetracie mriežky na predných blatníkoch, ultimatívne obutie na zliatinových diskoch, dimenzované brzdové kotúče s modrými eMkovými strmeňmi a konečne dva páry pochrómovaných výfukových hrdiel, zakomponovaných v difúzore. Všetky tieto dielce vysielajú v morzeovke, ktorá si na príjme vyžaduje zasväteného adresáta. On vie, že tu sa nehrá o nejaký aerodynamický balík či vydarený profesionálny tuning. Vie, že má tú česť s nenápadne nápadným originálnym BMW M5 v najčerstvejšom vydaní.

V obkolesení luxusu

Prahové lišty BMW M5 ešte raz návštevníka ubezpečujú, že zaklopal na správnej adrese. Stačí zaboriť sa do kresla vodiča a v inventúre pokračovať. Komu sa auto športového strihu vybavuje v kombinácii so sparťanskou výbavou, môže byť prekvapený. Pracovisko vodiča vonia luxusom, ako sa na premianta strednej triedy patrí. V podstate takmer všetko, čo vidieť a cítiť v interiéri, už bolo povedané naposledy testom BMW 530dxDrive. Ale len takmer. Namiesto onoho ospevovaného joysticku radiacej páky sa do dlane núka kompaktná hlavica M dvojspojkovej prevodovky Drivelogic s vyznačenou originálnou schémou. Z neutrálu k „Déčku“ a späť k spiatočke vedie cesta naprieč. Dá sa na to zvyknúť. Pozdĺžne sekvenčné radenie už ladí so zaužívaným úzusom. Je, samozrejme, zdvojené s lopatkami pod volantom. Pri kulise voliacej páky čupí kolískový spínač.  V troch krokoch  reguluje reakčnú schopnosť radenia. Ďalšie tri gombíky v susedstve slúžia na celkom separátnu voľbu reakcie akcelerátora, charakteristiky pruženia a odpor volantu. K dispozícii sú vždy tri módy. V praxi ak si napríklad potrpíme na rýchle radenie, nemusíme zároveň znášať tvrdý podvozok. Stupnica rýchlomeru sa končí číslom 330 km/h,  červené pole otáčkomeru sa začína pri 7 000. Nechýba teplomer olejovej náplne. S „bacuľatým“ volantom M prešívaným modro-bielym stehom sme sa v minulosti už zoznamovali. V M5 je elektricky ovládaný a za príplatok aj vyhrievaný. V prítmí podlahy svieti oceľová opora ľavačky, ktovie, prečo pedále majú len gumové návleky. Prvý aj posledný pohľad patrí predným sedadlám. Sú na objednávku multifunkčné, plne elektricky ovládané s pamäťou a nastaviteľným zovretím bočníc. Sedák sa dá predĺžiť a regulovať jeho sklon. Pocitovo skvelé, na pohľad však akési nešportové. 

Stíhačka na runwayi

Po naštartovaní 4,4-litrový osemvalec dopovaný dvoma turbami krátko zaburáca, ako   keď sa pravačka pozabudne na akcelerátore. Prevodovka a prepĺňanie robia svoje – namiesto plynulého rozjazdu „kopanček“. Vlažnú jazdu v nižších a stredných otáčkach z pozadia akusticky spestruje akoby zavíjanie turba a diferenciálu súčasne. Na rýchlomere osemdesiatka, zaradená sedmička. Tá prevodovka je tu zrejme aj na šetrenie -- keď o nič nejde. Stačí zvýšiť tlak na plyn, ona podradí a M5 s hrmotom a praskaním výfukových hlavní (veľmi autenticky im pomáhajú zabudované reproduktory), naberá rýchlosť ako lietadlo na runwayi. Po nastavení maximálnej reakcie prevodovka preventívne podradí  vopred, o to rýchlejšie potom zareaguje. V sekvenčnom móde zasa vytrvalo čaká na pokyn vodiča... až po obmedzovač a ani potom sama nepreradí. Ešteže nekorektne podradiť nedovolí. Ak sú otáčky privysoké, pokyn si zapamätá, a keď klesnú, spomenie si naň a s exhibicionistickým medziplynom podradí. Štart z miesta s plným plynom -- to chce  lebku zaboriť do hlavovej opierky. Máme to vyskúšané. Ak nie, príde -- tentoraz už riadny úder do chrbta a opierka uštedrí hlave vzápätí ďalší. Ešte pompéznejšie ako akcelerácia z nuly na 100 km/h vyznieva zrýchlenie zo 100 na 200 km/h. Trvá to zhruba osem  burácavých sekúnd. Pritom tlak do sedačky len nenápadne poľavuje? Veru takto nejako sa musí cítiť pilot prepadovej stíhačky. Opäť pohľad na rýchlomer – 270 km/h, a šestka nie je zďaleka na hrane. „Zradil“ obmedzovač maximálnej rýchlosti? Alebo ho práve tento exemplár nemá aktivovaný. Maximálnych 310 však niet kde na frekventovanej diaľnici odskúšať. Áno, jeden okruh sme odjazdili aj civilným tempom a zmerali spotrebu. Klesla z osemnástich, keď M5 jazdilo svižnejšie, na priemerných 13,4 l/100 km. Len pre zaujímavosť, v žiadnom ohľade neporovnateľný Rolls-Royce Ghost s dvanásťvalcom pod kapotou si v službách TRENDU vypýtal pri identickom tempe o dva litre viac.

M5 vyžaduje pokoru

Keď sa vydáte na technickú trať so Suzuki Swift Sport, pneumatiky kvičia a spolu s brzdami a spojkou smrdia. Pritom si užijete kopec relatívne bezpečnej zábavy. Šantenie s BMW M5 predstavuje opačný pól športového zážitku. Už štart rozhodí zadnú nápravu a známa okreska sa zrazu zdá oveľa užšia. Oblúky sa striedajú v okamihoch, no beštiu treba včas upratať do správnej nájazdovej pozície, pritom intenzívne brzdiť. Kto si myslí, že dve tony hmotnosti tak razantne spomaľujú ako akcelerujú, dopúšťa sa smrteľného omylu. ABS sa ani len k slovu nedostane. Akokoľvek účinné brzdy nedokážu široké pneumatiky na suchom drsnom asfalte zablokovať. Vo výjazde zasa záleží na cite k akcelerátoru, lebo robustný krútiaci moment tečúci k zadnej náprave je celý nedočkavý, aby poslal naleštenú M5 zadkom napred rovno do poľa. Samozrejme, stabilizačný program bdie, hoci sa dá aj vypnúť. No keď sa zadná náprava šmykne, zasahuje zdržanlivo. Občas nadobúdame presvedčenie, že nefunguje. Ale funguje, len dáva šancu vodičovi prejaviť sa. Vyskúšali sme si rovnakú trať aj za dažďa. Adrenalínové šialenstvo. Neustále v centre konfrontácie odstredivých síl a dravého pohonu, ktorý k tomu všetkému nastupuje brutálne, akoby sa všetkých 560 koní chcelo dostať k slovu hneď a naraz. Kontrolka  stabilizácie vytrvalo varovne bliká. A keď sa kolesá odtrhnú, ťažký bavorák si veru dáva poriadne načas s reakciou na kontru volantom. Akoby priekopa bola bohvieako ďaleko.  Áno, s vypnutou elektronikou sa driftovať dá -- na parkovisku či letisku. Za cenu načatých pneumatík Pilot Super Sport Michelin, ktoré stoja majetok. Mimochodom, BMW M5 sa hodí aj na civilné jazdenie. Súčasne s týmto objavným konštatovaním asi oceníte, že v základnom móde nie je podvozok príliš tvrdý a vôbec nie hlučný ani na príplatkových dvadsiatkach formátu 295/30 ZR vpredu a 265/35 ZR vzadu.

Záver

BMW M5 je predovšetkým výkonovo extrémne disponovaný super sedan. Ako stvorený pre náročných vodičov. K jeho charakteru najlepšie pasuje rýchla jazda po diaľnici. To znamená v Nemecku, kde ešte nezaviedli rýchlostné limity. Pritom potenciálny majiteľ by mal ľavou zadnou zvládnuť jeho obstarávaciu cenu (s blahosklonným súhlasom daňového úradu) a potom už len nadštandardné výdavky na palivo a v tom lepšom prípade pokuty od policajných hliadok, ktoré majú to šťastie, že sedlajú rovnako výkonné stroje. Skúsený vodič odhalí čaro M5 aj na technicky náročnej trati, len to chce trochu vzájomného spolužitia. Brutálne výkonný a pritom ťažký voz nemôže byť zákonite aj ľahko ovládateľný. Ponúka športový zážitok, pri ktorom adrenalín tečie potokom, no dokáže uspokojiť aj vysoké nároky luxusnou výbavou. Dá sa s ním aj celkom neškodne predvádzať vychádzkovým tempom -- rovnako ako s drahým šperkom. A nežiadať nič viac. 

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, EDC, šesť airbagov, predné športové sedadlá, vyhrievané predné sedadlá, čalúnenie koža Dakota, elektricky nastaviteľný kožený M volant, automatická štvorzónová klimatizácia, funkcia auto Štart Stop, regenerácia brzdnej energie, elektrické nastavovanie volantu, M dvojspojková prevodovka Drivelogic, kontrola tlaku v pneumatikách, alarm s diaľkovým ovládaním, automatické stmavovanie spätných zrkadiel, vyhrievanie predných sedadiel, interiérové lišty hliníkové Trace, podsvietenie interiéru Ambiente, ostrekovače svetlometov, parkovacie senzory, xenónové reflektory, adaptívne osvetlenie zákrut, displej  Head-up na čelnom skle, vysoko lesklé lišty individuál, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...  

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Navigácia Professional, M multifunkčné sedadlá vpredu, vyhrievanie volantu, automatické ovládanie zadnej kapoty, automatické Soft-zatváranie dverí, integrované univerzálne diaľkové ovládanie, komfortný prístup a štartovanie, zadná kamera, elektrické strešné okno, delené sklápanie zadných operadiel, vyhrievanie zadných sedadiel,  kontrola pri zmene jazdného pruhu, hifi systém Professional, BMW internetový prístup, pripojenie mobilných zariadení cez Bluetooth/USB, M zadný spojler, dvadsaťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+ -
charizma  relatívne vysoká spotreba
brutálny výkon    horšia ovládateľnosť na technickej trati
skvelá akcelerácia
dramatické echo
škála nastavení jazdných režimov
široká ponuka doplnkovej výbavy
kvalita a spracovanie materiálov v interiéri
BMW M5 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
BMW M5 Audi S6 Jaguar XFR Mercedes-Benz E 63 AMG
Zdvihový objem motora (ccm) 4 395 3993 5 000 5 461
Usporiadanie a počet valcov V8 V8 V8 V8
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 412 (560)/ 6 000 – 7 000 309 (420)/5 500 375 (510)/6 000 – 6 500 386 (525)/5 250 – 5 750
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 680/1 500 – 5 750 550/1 400 – 5 300 625/2 500 – 5 500 700/1 750 – 5 000
Prevodovka 7-st. automatická 7-st. automatická 6-st. automatická 7-st. automatická
Pohon zadný 4 x 4 zadný zadný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4.4 4.8 4.9 4.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 250
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 9.9 9.7 12.5 9.8
Rázvor (mm) 2 968 2 916 2 909 2 874
Objem batožinového priestoru (l) 520 530 540 532
Cena základného modelu s DPH (€) 104 500 71 940 87 940 106 680

Foto – BMW

  • Tlačiť
  • 0

Tagy BMW, BMW

Diskusia (0 reakcií)