Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Ford Focus Kombi 1,6 TDCI Champion X

05.05.2012, 06:50 | Jozef Prosnan | © 2012 News and Media Holding

Vznetový štvorvalec bol stvorený, aby šetril naftu, počas testu jej spotreboval v priemere 5,4 litra

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Ford

Ford Focus Kombi 1,6 TDCI Champion X – vznetový štvorvalec bol stvorený, aby šetril naftu, počas testu jej spotreboval v priemere 5,4 litra.

Fordov kompakt tretej generácie figuruje na trhu od začiatku minulého roka vo všetkých troch karosárskych verziách – hatchback, sedan aj kombi. Prvú s prepĺňaným benzínovým motorom 1,6 SCTi EcoBoost sme už vyskúšali, teraz v TREND teste dostáva príležitosť ukázať sa „kombík“ vybavený vznetovým štvorvalcom 1,6 TDCi (85 kW/115 k). Motoru robí spoločnosť šesťstupňová manuálna prevodovka. Od takejto zostavy sa očakáva predovšetkým praktickosť a úsporná prevádzka. Teraz už ide len o to, do akej miery sa očakávania Focusu Kombi podarilo naplniť.

Emotívnosť ustúpila elegancii

Kým hatchback svojou fazónou brnká na emocionálnu zložku vedomia pozorovateľa, karoséria kombi vyznieva menej ofenzívne, ale zas aerodynamickejšie. Bude to zásluha dlhej dozadu splývajúcej strechy, ktorá profil zoštíhľuje a opticky predlžuje. Popravde – kombi je vskutku aj väčší voz. Má totiž o 21 mm vyššiu a o 198 mm dlhšiu siluetu karosérie. Nuž celkom pochopiteľne sa nejeden okoloidúci spýtal, či nevidí náhodou Mondeo. Zadná partia má svoj šmrnc, ale v porovnaní s celkom vyznieva aj zásluhou čierneho plastu najkonzervatívnejšie. A celkovo? Módne označenie športové kombi by v tomto prípade nebolo namieste. No prívlastok elegantné mu sadne na mieru.

Páčivá architektúra

Pracovisko vodiča je s tým v hatchbacku pochopiteľne celkom identické. Základný tón jeho architektúre udáva plastická palubná doska a vysoká – športovo asymetrická stredová konzola orientovaná na vodiča. K tomu krátka radiaca páka, na jej úroveň posunutá rukoväť parkovačky a pekne formovaný kožou obšitý hrubý veniec volantu (škoda, že zakrýva otočný spínač svetlometov). Inak je multifunkčný – v danom prípade to znamená, že trochu presýtený tlačidlami (obsluhujú informačný systém, audiosústavu, tempomat, prípadne telefón). Ich ovládanie si aj po týždennom spolunažívaní žiadalo zrakovú kontrolu. Hlboko zapustený prístrojový štít chválime za prehľadnosť a kompletnosť, palubný počítač zas za bohato štruktúrované menu. Ale k solídnej audiosústave by svedčal trochu väčší displej. Hoci umiestnenie USB konektora v uzatváracej schránke pred spolujazdcom vyhovie naozaj len spolujazdcovi, veľké priečinky vo dverách ocení asi každý.

Bonus navyše

Podobne ako v krátkom Focuse aj zadné sedadlá v kombi poskytujú vyšší posed. Tým cestujúci získavajú súčasne dobrú oporu stehien. Môžu pritom rátať s rovnako veľkou rezervou v oblasti kolien. U tých s priemerným vzrastom to vychádza zruba na 5 cm. No strecha kombíka sa klenie nad zadnými sedadlami o dobré 2 cm vyššie, a to je už citeľný bonus. Prístup do kufra uľahčuje nízka nakladacia hrana v rovine s dnom. Krycej rolety sa stačí dotknúť a odsunie sa. Sprístupnené útroby majú praktický pravidelný tvar, na stabilizáciu nákladu slúžia oká v podlahe. Poteší aj neplnohodnotná rezerva, ktorá však zároveň zmenšuje prepravnú kapacitu zo 490 na 476 litrov. Je to síce viac, ako ponúka hatchback (363 l), ale o poznanie menej v porovnaní s niektorými konkurenčnými modelmi. Hrozba, že celý plánovaný náklad sa do kufra nezmestí, môže byť aktuálna. Potom, ak sú zadné sedadlá voľné, treba ich obetovať. Optimálny je dvojfázový postup – najskôr odklopiť sedák, potom sklopiť operadlo. Ak opierky hlavy nekotvia práve v základnej polohe, treba im ešte pred začiatkom operácie pomôcť. Ale výsledok za to stojí – celkom rovná ložná plocha.

Stvorený, aby šetril

Modernizovaný turbodiesel svojím zvukovým prejavom nevybočuje z akustických hraníc aktuálnych 1,6 litrových vznetových motorov. Pomerne rýchlo však (subjektívne) nadobúda prevádzkovú teplotu. Od zaužívaného štandardu sa líši odstupňovanie prevodovky. Kto si zvykol na jednotke sa len pohnúť a vzápätí radiť dvojku, mal by sa preorientovať. Ťažšia prevodovka si pýta otáčky, inak nepotiahne. Na jazdu predpisovou päťdesiatkou nestačí šestka ani päťka, v kulise by mala byť maximálne štvorka. Treba častejšie sledovať otáčkomer a nenechať jeho strelku klesať pod 1 300. Najlepšie pružné zrýchlenie tento turbodiesel generuje na rozhraní od 1 700 do 3 000 otáčok. V záujme maximálnej akcelerácie je dobré, keď prvé dva prevodové stupne rozbiehame po 4 000 a trojku na 3 500 otáčok. Najviac mu sedí disciplína ekonomiky prevádzky. Pritom na rozdiel od benzínovej tisícšesťstovky ťažšiu nohu na akcelerátore netrestá nadmerným apetítom. Počas jazdy po diaľnici tempom na úrovni limitu motor dosahuje 2 300 otáčok a okamžitá spotreba mierne prekračuje šesťlitrovú hranicu. Jazdu na testovacom okruhu v zmiešaných podmienkach palubný počítač okomentoval výsledkom 5,4 l/100 km. Na rovnakom okruhu sme v minulosti zmerali spotrebu aj konkurenčným vznetovým kompaktom. Renault Scénic 1,6 dCi (96 kW/130 k) dosiahol 5,8 l/100 km a Citroën C4 HDi 90 (68 kW/92 k) spotreboval 5,6 l/100 km v priemere. A ešte jedno porovnanie. Hatchback Ford Focus s benzínovým motorom 1,6 SCTI EcoBoost si tu zaknihoval výsledných 7,2 l/100 km.

Ešte mäkší podvozok

V tejto kapitole v zásade platí, čo sme už písali po degustácii jazdných vlastností hatchbacka. S jedným rozdielom. Kombi má o číslo menšie šestnástky obuté vo formáte 215/55. Výsledok – podvozok je ešte tichší a jeho prejav vo vzťahu k posádke ešte komfortnejší. Počas jazdy na nekvalitnom podklade bude vyhovovať väčšine motoristických pováh. Na technickej trati si ho pochvália skôr usadlejšie povahy, teda presne tí, ktorí uprednostňujú kombi pred hatchbackom. Športovejšie razeným pilotom už môžu prekážať predsa len mäkšie bočnice pneumatík a v hraničných situáciách adekvátne väčší sklon k plávaniu, keď sa pod náporom odstredivých síl deformujú. V platnosti ostávajú dobré trakčné vlastnosti. Riadenie kladie dlaniam očakávaný zvýšený odpor, je aj dostatočne citlivé, len kusisko spätnej väzby skonzumoval elektrický posilňovač.

Záver

Ford Focus tretej generácie má atraktívnu fazónu karosérie, ergonomicky na úrovni zvládnuté pracovisko vodiča, priestranný interiér a skvele jazdí. S motorom 1,6 TDCI tiež úsporne, ako sme sa mali možnosť presvedčiť aj v našom teste. Pritom je pozoruhodné, že za niektorými konkurentmi zaostáva objemom batožinového priestoru. Nie síce dramaticky, ale... To platí o hatchbacku a rovnako v prípade kombi, kde tento parameter má už tradične väčšiu váhu najmä na motoristicky menej vyspelých trhoch. Importér na test ponúkol exemplár akčnej Edície X, ktorá patrí do sorty vopred objednaných verzií poskladaných z najžiadanejších štandardných a príplatkových položiek výbavy. V každom prípade môžeme hovoriť o dobrom aute za zaujímavú cenu. Na slovenskom trhu sa zatiaľ za prvé tri mesiace tohto roka predalo 273 Focusov, z toho 42 verzií kombi. Pritom v triede je jasne najžiadanejšia Škoda Octavia 2. Tá má na konte 1 386 registrácií (z toho 685 kombi). A modely uvedené v porovnávacej tabuľke išli na odbyt nasledovne – Opel Astra 4 (165/72), Peugeot 308 (162/51), VW Golf 6 (338/60) a Renault Mégane 3 (187/80). Je zrejmé, že podiel kombi má práve Focus z nich najmenší. Príčin môže byť viacero. My máme na mysli najmä dve z nich. 1. Na Slovensku stále platí, keď kombi, tak s veľkým kufrom. 2. Focus sa v povedomí motoristov historicky vyprofiloval najmä ako atraktívny hatchback, podobne ako jeho konkurent VW Golf, s ktorým permanentne súťaží o renomé etalónu triedy.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, EBA, TVC, ESP, šesť airbagov, palubný počítač, tempomat, dvojzónová klimatizácia, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, Bluetooth, športové predné sedadlá, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, elektricky vyhrievané predné sedadlá, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, elektrické vyhrievanie čelného skla, vyhrievané trysky ostrekovača čelného skla, tónované sklá, predné hmlovky, denné svetlá, zadné LED svetlá, zadný športový spojler, strešné lyžiny, parkovacie senzory vzadu, imobilizér, systém štart/stop, alarm, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, bezkľúčové štartovanie...

Doplnková výbava

Nemetalický lak Frozen White a Blazer Blue, nemetalický lak coloradoo Red, špeciálny metalický lak Candy Red a Mustard Olive, ďalšie metalické laky...

Hodnotenie

+

Elegantný dizajn exteriéru

Ergonomické pracovisko vodiča

Pružný a úsporný motor

Komfortné pruženie

Stabilný podvozok

Menší kufor

Ford Focus Kombi 1,6 TDCi Champion X a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Ford Focus Kombi 1,6 TDCI Champion X

Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI Cosmo

Peugeot 308 SW e-HDI Active

VW Golf 1,6 TDI Comfortline

Renault Mégane Grandtour 1,6 dCi Privilége

Zdvihový objem motora (ccm)

1 560

1 686

1 560

1 598

1 598

Usporiadanie spaľovacieho motora

R4

R4

R4

R4

R4

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

85 (115)/3 600

92 (125)/4 000

82 (112)/3 600

77 (105)/4 400

96 (130)/4 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

270/1 750 – 2 500

280/2 000 – 2 700

270/1 750

250/1 500 – 2 500

320/1 750

Prevodovka

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6-st. manuálna

5-st. manuálna

6-st. manuálna

Pohon

predný

predný

predný

predný

predný

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

11,1

11,7

11,9

11,9

10,1

Maximálna rýchlosť (km/h)

193

192

185

190

200

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

4,2

4,5

4,5

4,5

4,0

Rázvor (mm)

2 648

2 685

2 708

2 578

2 703

Počet miest na sedenie

5

5

5

5

5

Objem batožinového priestoru (l)

476

500

573

505

491

Cena základného modelu s DPH (€)

20 570

18 590

18 000

20 450

19 790

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Ford

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Ford

Diskusia (0 reakcií)