Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Ford Grand C-Max

14.08.2011, 12:00 | Jozef Prosnan | © 2011 News and Media Holding

Priority podľa vzoru Ford - aj sedemmiestne MPV môže byť na technickej trati doma

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Ford

Dvojjediný globálny model druhej generácie sa v produkčnej podobe po prvýkrát predstavil na jeseň v Paríži. Portfólio Forda ho eviduje v priečinku MAV (Multi-Activity Vehicle), my sme ho ošacovali ako MPV nižšej strednej triedy. Jeho základ tvorí totiž platforma C, ktorú má spoločnú s kompaktom Focus. Tá rovnako slúži základnej päťmiestnej verzii C-Max aj sedemmiestnej s predĺženým rázvorom Grand C-Max. Práve tento väčší derivát skompletizovaný turbodieselom 1,6 TDCI, šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a akčnou výbavou Titanium X sme otestovali.

Jeden nápad za všetky

Tvarom úzkej masky chladiča a veľkokapacitného otvoru náporového chladenia C-Max kopíruje aktuálny výraz celej zostavy vlastných súrodencov. Len fazóna svetlometov ho  individualizuje. My dodávame, že takto navodený jednotný „look“ zaznamenáva zdvorilý potlesk. Netreba vari pripomínať, že Grand C-Max a C-Max akoby si z oka vypadli – až po B-stĺpik karosérie. Ťažká unifikácia. Potom sa už sedemmiestna verzia s rázvorom predĺženým o 14 cm a vyššou strechou zviditeľňuje najmä párom bočných elektricky ovládaných posuvných dverí. Tie nie sú síce o nič štýlovejšie ako klasické na C-Maxe, ale v tomto prípade velí praktickosť.

Pocit kráľa ciest

Kokpitu udáva tón rozložitá palubná doska. Svojou strednou časťou so zakomponovaným panelom audiosystému a trochu malou farebnou obrazovkou vniká do interiéru. Po stranách zas plynulo nadväzuje na výplne dverí a v strede na vysoký stredový panel v tvare rozprestretých krídiel. Dizajnéri sa programovo vyhýbali pravým uhlom aj priamym vodorovným či zvislým líniám. Je z toho tak trochu chaos prerastajúci do umenia, akoby na truc voči strohému poriadkumilovnému štýlu, aký reprezentuje napríklad konkurenčný Volkswagen Touran. K tomu zvýšená pozícia sedenia, vysoko poruke krátka radiaca páka, šikovný volant s fyziologicky formovaným hrubým vencom a širokým registrom polôh, ešte aj dobrý výhľad. Až má vodič pocit kráľa ciest – kým neprídu zákruty. Predsunuté stĺpiky karosérie ich úspešne clonia aj napriek skleným výplniam. Predné sedadlá s pevným čalúnením sú z hľadiska pohodlia a poskytovanej opory voči odstredivým silám nadpriemerne vydarené. Vyčítať sa im dá len obmedzený prístup k ružici regulujúcej sklon operadla. Že by výrobca takto motivoval na uprednostnenie elektrického ovládania? Spínačom palubného počítača a tempomatu na volante zas neslúži ku cti, že ich obsluhu treba sledovať pohľadom. Možno práve v tom momente pred autom vrcholí interesantnejší dej. Vodičovi ani spolujazdcovi nič bezprostredne neprekáža, aj keď pocitu tesnejšieho kokpitu, aký zažívame zvyčajne v športovo ladených modeloch, sa ubrániť nedá. Len strecha sa klenie až rúhavo vysoko. V jej stropných výplniach sa našlo miesto na priečinky na doklady aj okuliare. Ostatné potrebnosti pojmú dobre prístupné a objemné dverové priečinky. Konektory (vrátane USB) umiestnené v objemnom boxe pod stredovou opierkou sú v bezprostrednom dosahu.

Posuvné sa osvedčili

S bočnými posuvnými dverami sa ľahko zaobchádza aj bez elektrického posuvu. To však platí, len kým Grand C-Max nezastane v prudšom kopci. Potom už dajú zabrať. Meníme prostredie a zaparkujeme v úzkom boxe supermarketu. Tu ich prednosti jasne vyplávali na povrch. Nielen že uľahčujú nastupovanie, ale aj prípadnú montáž či demontáž detskej sedačky. Z troch nezávislých a pozdĺžne posuvných sedadiel v strednom rade odporúčame len tie krajné. Ak sú ukotvené v zadnej polohe, priemerne vysoký pasažier má dostatok miesta nad hlavou (asi 8 cm) a približne rovnaká vzdialenosť delí kolená od predných operadiel. To stredné – užšie sa už na pohľad hodí skôr pre dieťa. Neobsadené sa dá sklopiť pod bočné sedadlo. A to je fajn. Sprístupní totiž koridor k dvom zadným sedačkám. Samozrejme, že sa k nim dá dostať aj po odklopení bočných sedadiel v druhom rade. No nie počas jazdy. Popravde – celkom vzadu sa budú cítiť v pohode opäť len deti. Dospelým tamojšie sedačky poslúžia len ako núdzové, keď nemajú na výber. K dobru im rátame jednoduchú a fyzicky nenáročnú manipuláciu. Za nimi ostáva skromnučký, skôr symbolický 56-litrový priestor na batožinu plus mini rezervu pod ním. No keď obe sedačky upraceme do podlahy, máme k dispozícii 439 litrov. Ani táto prepravná kapacita nepatrí ku konkurenčným výhodám Grand C-Max, ale rodinnú výbavu na letnú dovolenku pri mori absorbuje. Netreba zabúdať, že aj posunom sedadiel druhého radu vpred sa dajú získať litre navyše.

Motor nesklame

Motor 1,6 TDCI (85 kW/116 k) je ten výkonnejší z dvoch vznetových tisícšestoviek, ktoré sú pre Grand C-Max k dispozícii. Najmä pri voľnobehu a v nižších otáčkach má drsnejší prejav, ktorý však izolácia interiéru do značnej miery pacifikuje. V nižších otáčkach cítiť, že turbodúchadlu chvíľu trvá, pokým nasleduje akcelerátor. V strednom pásme už reaguje promptne. Inak tento štvorvalec disponuje relatívne slušnou výkonovou rezervou, kratším odstupňovaním mu v ústrety vychádza aj šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá presnosťou radenia môže slúžiť vzorom. Hoci maximálny výkon vrcholí už pri 3 600 otáčkach, keď treba, motor sa nechá pri akcelerácii pretáčať krátkodobo až na 4 500. Minimálny čas potrebný na dosiahnutie stovky však prekračuje 12 sekúnd. Zákonite treba kalkulovať s väčším priestorom na predbiehanie. Silnejšou stránkou 1,6 TDC je pružnosť a ekonomika prevádzky. Verdikt palubného počítača 6,3 l nafty na 100 km náš záver potvrdzuje, hoci údaj výrobcu pre kombinovaný cyklus znateľne prevyšuje. Vzhľadom na hmotnosť Forda a jeho veľký čelný prierez sme podobný výsledok očakávali. Táto tisícšesťstovka určite patrí k tým vydarenejším, no hlavne plne naložený Grand C-Max je pre ňu poriadnym kúskom. Optimálnejšou motorizáciou je preň vznetový dvojliter. S tým najvýkonnejším môže zákazník získať už aj dvojspojkovú automatickú prevodovku PowerShift.

Imunita voči kritike

Podvozok – to je v prípade Forda stávka na istotu. Súdiac podľa decibelov, ktoré preniknú do kabíny, je tichý a dobre odizolovaný. K pohode posádky prispieva komfortne naladené pruženie. Nič na tom nemení v našom prípade tvrdšie ako štandardné obutie formátu 215/50 R17. Pritom Grand C-Max sa v zákrutách nadmerne nenakláňa, čo tiež posádka kvituje, keď nemusí zapájať svalstvo na vyrovnávanie balansu. Z hľadiska vodiča však najviac imponuje stabilita a vzhľadom na rozmery auta aj relatívne dobrá ovládateľnosť. Na technickej trati plnej zákrut rôznych polomerov sa Grand C-Max cíti ako ryba vo vode. Na hranici oblúka sa správa mierne nedotáčavo, no potom už speje k neutralite. Pritom stabilizačný systém nezasahuje unáhlene. Významnú rolu na dobrom pocite z tohto auta zohráva presné riadenie. S elektrickým posilňovačom síce už len sporo komunikuje o tom, čo sa práve odohráva pod kolesami, ale v prípade kompaktného minivanu to nie je hendikep. Keďže musíme konštatovať, že Grand C-Max neobťažuje ani aerodynamickým hlukom, potom už vlastne ani niet čo kritizovať.

Záver

Ford sa postaral, že v triede kompaktných MPV je opäť tesnejšie. Väčší z jeho dvoch nových derivátov presviedča, že aj v tejto veľkostnej kategórii sú výhodnejšie bočné posuvné dvere a my uznávame, že majú svoje prednosti. S priamymi konkurentmi nedokáže súťažiť prepravnou kapacitou svojho kufra, skôr stavia na hodnotách, ktoré Ford už tradične forsíruje. V jazdných vlastnostiach podvozkových skupín už tradične ťažko hľadá súperov, čo najnovšia generácia duplikuje. Dokáže zaujať aj fazónou a ergonómiou pracoviska vodiča. Testovaný turbodiesel uspokojil v rámci kubatúry nadpriemerným výkonom, pružnosťou a ekonomikou prevádzky, no v kultúre prejavu má rezervy. Akčná výbava Titanium X je zjavne výhodnejšia, ako keby si ju dal zákazník poskladať na objednávku. Má však aj nevýhodu. Okrem farby vonkajšieho laku doplnková výbava ďalšie voliteľné položky neobsahuje.

Hodnotenie

+ fazóna palubnej dosky
+ ergonómia pracoviska vodiča
+ úsporný motor
+ stabilita a ovládateľnosť
– malý kufor v sedemmiestnej konfigurácii
– hlučnejší motor

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, EBA, TCS, ESP, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, sedem sedadiel, palubný počítač, tempomat, dvojzónová klimatizácia, audiosystém s CD prehrávačom kompatibilný s MP3, elektrický posilňovač riadenia, signalizácia auta v mŕtvom uhle, elektrické vyhrievanie čelného skla, doplnkové elektrické kúrenie, bezkľúčové štartovanie (FordPower), zadný parkovací systém, predné hmlovky plus svetlomety s funkciou denného svietenia, výškovo nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, dvojité centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, alarm, imobilizér, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Doplnková výbava

Nemetalický lak Colorado red, metalický lak.

Ford Grand C-Max 1,6 dCI Titanium X a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Ford Grand C-Max 1,6 TDCi Titanium X

Renault Grand Scéínic 1,6 dCi Privilége

Toyota Verso 2,0 D-4D Active

VW Touran 1,6 TDI Comfortline

Zdvihový objem motora (ccm)

1 560

1 598

1 998

1 598

Usporiadanie motora

R4

R4

R4

R4

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

85 (115)/3 600

96 (130)/4 000

93(126)/3 600

77 (105)/4 400

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

270/1 750 – 2 500

300/1 750

310/1 800 – 2 400

250/1 500 - 2 500

Prevodovka

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6-st. manuálna

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

12,3

11,1

11,3

12,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

180

195

185

183

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

4,9

4,4

5,6

5,1

Rázvor (mm)

2 788

2 770

2 780

2 678

Počet miest na sedenie

7

7

7

7

Objem batožinového priestoru (l)

439

752

484

695

Elektronický stabilizačný program

ABS, EBD, EBA, TCS, ESP

ABS, EBV BA, ASR, ESP

ABS, EBD, BA, TRC, VSC

ABS, ASR, EDS, EBV, MSR

Airbag vodiča spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu 

štandardne

štandardne

nemontujú sa

štandardne

Bočné airbagy vzadu

nemontujú sa

nemontujú sa

nemontujú sa

nemontujú sa

Hlavové airbagy

štandardne (pre 1. a 2. rad)

štandardne (pre 1. a 2. rad)

štandardne (pre všetky rady)

štandardne (pre 1. a 2. rad)

Kolenný airbag vodiča

nemontuje sa

nemontuje sa

štandardne

nemontuje sa

Manuálna klimatizácia

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

štandardne

Automatická klimatizácia  (€)

štandardne

štandardne

štandardne

215

Cena základného modelu s DPH  (€)

23 240

22 360

23 440

22 377

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Ford

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Ford

Diskusia (0 reakcií)