Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Ford S-Max 1,6 EcoBoost Business X

23.09.2012, 07:00 | Jozef Prosnan | © 2012 News and Media Holding

Tri nezávislé sedadlá v druhom rade sa dajú pozdĺžne posúvať, pritom ani v krajnej prednej pozícii si priemerne stavaný cestujúci neotlačí kolená

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Ford

Ford S-Max 1,6 EcoBoost Business X – ticho pradie, promptne reaguje na akcelerátor, vyvíja konzistentný ťah, je pružný a má nízku spotrebu.

Veľkosťou stredné a počtom sedadiel 5 + 2-miestne MPV so znakom modrého oválu už nepatrí na automobilovom trhu k benjamínkom. V rodnom liste má zapísaný rok 2006, pred dvoma rokmi ho zaktualizovala modernizácia. Už sme otestovali sedemmiestnu verziu osadenú vtedy najvýkonnejším turbodieselom 2,2 TDCI (129 kW/175 k). Teraz sa s čitateľmi podelíme o názor na päťmiestny derivát z limitovanej edície akčnej výbavy Business X. V centre pozornosti sa ocitne predovšetkým pohonná jednotka – prepĺňaný benzínový štvorvalec 1,6 EcoBoost, ktorý disponuje najnižšou kubatúrou z ponuky alternujúcich motorov. Malý motor vo veľkom aute. Dá sa naň spoľahnúť?

Zmysluplná logika naruby

Objekt záujmu si drží pôvodnú fazónu a šarm svojho zjavu, ktoré spôsobili prevrat v segmente už pri ouvertúre. Medzi škatuľové „autobusy“ vtedy vnikol ako nôž do masla relatívne nízkou štíhlou líniou karosérie s dlhou dozadu splývajúcou strechou a veľkým aerodynamicky ostro skloneným čelným oknom. Jeho tvorcovia vtedy motoristickú verejnosť rukolapným spôsobom presvedčili, že MPV danej veľkostnej kategórie síce musí ostať užitočným vo svojom prvom pláne a súčasne môže, ale radšej musí stáť za pohľad. Akoby logika naruby zrazu dostala zmysel. Facelift na úspešnom portréte vykonal len podnetnú retuš, keď zvýraznil otvory náporového chladenia, doformoval predný nárazník, pridal lišty denných LED-iek, dotiahol fazónu zadných svetiel, zhutnil veko piatych dverí a pridal nad ne akcentujúci šilt.

Ergonómia blízka limuzíne

Pri nastupovaní za volant sa netreba vypínať na špičky ani nútiť svaly do podrepu. Posed nadobudnutý dojem určite nepokazí. Nohy smerujú viac dopredu ako nadol, tvary bočníc telo stabilizujú, dlhý sedák podopiera stehná takmer po celej dĺžke a dobrý pocit umocňuje vzdušný poťahový materiál. Volant nastaviteľný v širokom rozsahu svojím základným sklonom pripomína skôr ten v limuzíne ako v MPV. Vyhovujú spínače ovládania audiosústavy, palubného počítača a tempomatu v jeho strede. Krátka radiaca páka vo vysokom stredovom paneli má presne vymedzené dráhy a spoľahlivú synchronizáciu. Efektne vyznieva parkovačka leteckého typu. Hlboko zapustený prístrojový štít je kompletný a na rozdiel od displejov v stredovej konzole aj dobre tienený. Kvitujeme bohato štruktúrované menu palubného počítača. Ale preklikávať sa treba aj k položke deaktivácia ESP. Pritom by stačil osobitný spínač. Praktická je strešná konzola s držiakom na okuliare aj zrkadielka na sledovanie detí na zadných sedadlách. Na uloženie drobností dobre poslúžia veľké dverové priečinky, schránka pred spolujazdcom (konektor USB v nej nemá čo hľadať) aj box pod stredovou opierkou. Škoda, že tá sa nedá výškovo regulovať ani pozdĺžne posúvať. Dojem robia mäkké plasty na povrchu palubnej dosky, naopak – kazia ho predné stĺpiky karosérie, ktoré zacláňajú výhľad do zákrut.

Päť miest plus 755 litrov

S-Max minimálne do generačnej zmeny odolá módnemu trendu posuvných bočných dverí. Aj klasické však majú svoje prednosti. Tieto sa navyše otvárajú vo veľkom uhle. Za nimi čaká druhý (v tomto prípade aj posledný) rad nezávislých, síce užších, ale aj tak ešte plnohodnotných sedadiel. Dajú sa pozdĺžne posúvať v rozsahu 20 cm, pritom ani v krajnej prednej pozícii si priemerne stavaný cestujúci neotlačí kolená. K tomu polohovateľné operadlá a keď treba, môžu byť aj vodorovne sklopené. V tejto päťmiestnej verzii však trčia nad úrovňou podlahy. A keby bolo možné sedadlá ešte odklopiť dopredu (čo sa nedá), ložná plocha batožinového priestoru by sa ešte viac predĺžila. Zákazník si môže tiež k tejto limitovanej edícii priplatiť tretí rad s dvojicou sedadiel sklopných do podlahy. Vyjdú vás na 1 260 €. V takom prípade ich operadlá vytvoria so sklopenými operadlami stredného radu rovnú plochu. Testovaný päťmiestny exemplár má kufor s konkurencieschopnou základnou kapacitou 755 litrov. Len keby tá rezerva nechýbala.

Malý veľký pán motor

Prepĺňaná tisícšesťstovka s variabilným časovaním ventilov a priamym vstrekovaním benzínu zaujíma čestné miesto vo výkladnej skrini downsizingu značky Ford. Pritom derivát tohto malého motora zakomponovaný do priestranného motorového priestoru S-Max neatakuje hranice vlastných možností v disciplíne maximálny výkon (118 kW/160 k), ani vrcholu krútiaceho momentu (240 Nm). Motoristu si získa príjemne tichým akustickým prejavom, okamžitou reakciou na pokyn akcelerátora, potom mäkkými prechodmi z voľnobehu do otáčok a späť do núteného voľnobehu, ďalej konzistentným ťahom od podlahy až po maximum a pružnosťou. Takto vybavený S-Max preukazuje nadpriemerné akceleračné schopnosti, ak nadpriemerom rozumieme stovku s pevným štartom za kratší čas ako 10 sekúnd. Obrovská 70-litrová nádrž a strelka palivomeru, ktorá nie a nie sa odlepiť od maxima, navodili očakávania skvelej ekonomiky prevádzky. A motor 1,6 EcoBoost vskutku „nežerie“. Na našom testovacom okruhu spotreboval priemerných 7,5 l/100 km. Na porovnanie pripomíname, že s Focusom 1,6 EcoBoost (110 kW/150 k) sme zaznamenali priemerných 7,2 l benzínu a S-Max 2,2 TDCi (129 kW/179 k) si v teste TRENDU zapýtal 7,9 l nafty. Z priamych konkurentov sme naposledy zmerali spotrebu Seatu Alhambra 2,0 TDI 4WD (103 kW/140 k). Zaknihoval priemerných 7,1 l nafty na 100 km.

Skvelá ovládateľnosť

Tuhšie naladené pruženie kombinované so základným formátom obutia 215/60 R16 vtláča podvozku S-Max-a príjemnú charakteristiku. Pneumatiky absorbujú ostré nerovnosti na vozovke, pritom vozidlo s vyššie uloženým ťažiskom sa nepohojdáva a v oblúkoch nadmerne nenakláňa. S relatívnym pokojom zvláda aj viacnásobné vyhýbacie manévre. Veľký rázvor a malé previsy karosérie zas Ford smerovo stabilizujú. To znamená, že na rovnom – hoci aj mierne zvlnenom povrchu S-Max netreba volantom často korigovať. Citlivosťou a spätnou väzbou riadenia si medzi MPV len ťažko hľadá konkurenta a odhlučnením podvozka sa môže porovnávať s lepšími limuzínami. Aerodynamický hluk v rámci povolených rýchlostných limitov na Slovensku registrujeme len minimálny. A do zoznamu predností patrí aj lineárny nábeh brzdného účinku.

Záver

Motor 1,6 EcoBoost je z každej stránky skvelý. Vlastne mu niet čo vyčítať. Možno budete namietať. Samozrejme. Nemusí napríklad každého uspokojiť výkonom. Pre náročnejších sa pod prednú kapotu S-Max hodia skôr deriváty 2,0 EcoBoost. Výkonnejší z nich dosahuje až 176 kW (240 k). Kto často jazdí po diaľnici a nafta mu nepáchne, urobí rozumne, ak uprednostní niektorý z turbodieselov. Kým benzínová tisícšesťstovka pri stotridsiatke a zaradenej šestke dosahuje až 2 800 otáčok, motorom 2,0 TDCI a 2,2 TDCi na rovnakú rýchlosť stačí zhruba o 500 otáčok menej. Objemnejší motor si ľahšie poradí aj s aerodynamickým odporom, ktorý rastie s rýchlosťou. Odrazí sa na priaznivejšej ekonomike prevádzky v prospech dieselov. Pritom menej namáhaný motor má aj dlhšiu životnosť. Práve preto si Ford S-Max s motorom 1,6 EcoBoost vieme predstaviť skôr v role rodinného ako firemného vozidla. Špeciálne v ústrety rodinnému rozpočtu je nastavená tiež limitovaná séria s akčnou výbavou Business X. Obsahuje prakticky všetky položky, bez ktorých sa dnešný motorista nemieni zaobísť, pritom je cenovo podstatne výhodnejšia ako ktorákoľvek z verzií štandardného cenníka. Z doplnkovej výbavy je k dispozícii tretí rad sedadiel a odtieň lakovania. Dostupné sú tiež položky na objednávku zo štandardného cenníka. Na takto vybavený voz si však treba počkať.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, ESP, EBA, sedem airbagov, palubný počítač, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, tempomat, dvojzónová klimatizácia, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, vyhrievanie čelného skla a vyhrievané trysky ostrekovačov, predné denné osvetlenie LED, zadné svetlá LE, predné hmlovky, dažďový senzor, elektricky nastaviteľná výška sedadla vodiča, vyhrievané predné sedadlá, v oboch rovinách nastaviteľný volant s koženým vencom, tri samostatné sedadlá v druhom rade, súprava Bluetooth na pripojenie, alarm, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Sedemmiestna verzia s dvomi samostatnými sedadlami v treťom rade, nemetalický lak Frozen White, metalické laky...

Hodnotenie
+
vysoká úroveň štandardnej výbavy horší výhľad do zákrut
veľmi dobré predné sedadlá chýbajúca rezerva
variabilné zadné sedadlá
úsporný a pružný motor
ovládateľnosť
komunikatívne riadenie
objemný kufor
Ford S-Max 1,6 EcoBoost Business X a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Ford S-Max 1,6 EcoBoost Business X Fiat Freemont 2,0 MJT Renault Espace 2,0 16V Turbo Seat Alhambra 1,4 TSI Reference VW Sharan 1,4 TSI Comfortline Opel Zafita Tourer 1,6 Turbo Essentia (benzín/CNG)
Zdvihový objem motora (ccm) 1 596 1 956 1 998 1 390 1 390 1 598
Usporiadanie a počet valcov R4 R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 118 (160)/ 5 700 125 (170)/4 000 125 (170)/5 000 110 (150)/5 800 110 (150)/5 800 110 (150)/5 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 240/1 600 350/1 750 – 2 500 270/3 250 240/1 500 – 4 000 240/1 750 – 4 000 210/2 300 – 5 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9.8 11 9.7 10.7 10.7 11.2
Maximálna rýchlosť (km/h) 204 195 205 197 197 204
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6.8 6.4 8.5 7.2 7.2 4,7 kg/100 km
Počet miest na sedenie 5 5 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 850 2 890 2 804 2 919 2 919 2 760
Objem batožinového priestoru (l) 755 780 650 809 885 650
Cena základného modelu s DPH (€) 23 990 23 490 24 690 25 788 30 000 23 790
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu

Foto  – Ford

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Ford

Diskusia (0 reakcií)