Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD

25.01.2012, 16:00 | Jozef Prosnan | © 2012 News and Media Holding

Volantom volíme len taktiku zdolávania prekážok a do uší dolieha echo práce turbodiesla a diferenciálov

  • Tlačiť
  • 0

Ikonu vo svete offroaderov – americký Jeep v najvyššej veľkostnej kategórii reprezentuje od roku 1992 model Grand Cherokee. V najnovšom generačnom vyhotovení už so samonosnou karosériou sa predstavil v roku 2011. Predávať sa začal najprv so zážihovými motormi 3,6 Pentastar V6 (210 kW/286 k) a 5,7 HEMI V8 (259 kW/352 k). No jeho trhové preferencie v Európe nadobudli novú perspektívu až s rozšírením ponuky o túžobne očakávaný vznetový agregát 3,0 CRD V6 (177 kW/241). Do jeho tandemu sa montuje výhradne päťstupňová automatická prevodovka. Práve túto verziu so špičkovou úrovňou štandardnej výbavy Overland, ktorá zvyšuje jeho cenu zo základných 49 200 € na 58 800 €, sme podrobili redakčnému testu.

A Jeep ostal Jeepom

Grand Cherokee disponuje technickou základňou čiastočne identickou s Mercedesom triedy M. Po novom je o 13 cm dlhší a o sedem čísel širší ako jeho predchodca. No pokrok predovšetkým manifestuje z každého zorného uhla fotogenickejšia póza. Pritom celkovo uhladenejšia fazóna paradoxne ešte viac necháva vyniknúť robustnosti, ktorá veľké SUV (čo si budeme nahovárať) predáva. Vtip je v tom, že dizajnéri stavili na osvedčenú hru protikladov. Sledujeme obrovský gril masky chladiča so siedmimi vertikálnymi otvormi v spoločnosti relatívne úzkych priezorov osvetľovacích telies. Z rovnakého predno-bočného pozorovacieho uhla sa vynárajú ozrutné proporcie celku ako protipól k pomerne malej ploche bočného presklenia. K tomu lemované svalnaté blatníky a zvýraznené detaily, na ktorých sa nešetrilo opäť moderným chrómom. Čo je rovnako dôležité, Jeep ostal Jeepom so všetkou tou svojou historicky nabalenou charizmou.

Prémiová atmosféra

Nastupovanie bude asi komplikované pre dámu v úzkej sukni. V každom prípade aj muži by ocenili prahovú plošinu, keby ju Grand Cherokee mal. Vysoký posed za volantom už k tomuto autu patrí. Prevaha béžovej a obklady z pravého dreva, dokonca aj na elektricky vyhrievanom volante, vtláčajú interiéru prémiovú atmosféru. Mohutné predné sedadlá s plným elektrickým servisom potiahnuté kvalitnou kožou (na exponovaných miestach perforovanou a zdobenou logom Overland) sú pohodlné, vyhrievané, ventilované aj pekne tvarované. No ich len priemernú bočnú oporu ešte devalvuje hladká koža. Palubná doska nadobudla mäkké línie, poddajnejší je aj plast, ktorý ju zvrchu pokrýva. Kompletné budíky v hlbokých tubusoch sú prehľadné. Otáčkomer obsahuje nielen červenou vyznačené neprípustné otáčky, ale aj zelenú plochu ekonomického režimu. Palubný počítač má jednoduchšie menu, no veľkosť písma mohla byť aj transparentnejšia. Zato multimediálny systém (Media Center) s veľkou farebnou dotykovou sklápateľnou obrazovkou nemá chybu. Spoluvytvára ho audiosystém s CD a DVD prehrávačom, 30 GB pevný disk, kam sa dajú ukladať údaje interaktívnej navigácie, ale aj fotografie či hudba... Ešte spomeňme elektronickú parkovačku a bezkľúčový prístup a štartovanie, ale aj aktívny tempomat a moderné asistenčné systémy.

Kufor ako letisko

Aj vzadu (podobne ako na mieste vodiča) si uvedomujeme závideniahodný priestorový komfort. Tých asi 15 centimetrov rezervy od kolien po operadlá nepotrebuje komentár. S ďalšími 10 cm navyše môže priemerne vysoký cestujúci (180 cm) rátať nad hlavou, hoci strop predsa len znižuje elektricky ovládané strešné okno. Vysoký posed sám osebe vytvára oporu stehnám. Ale dlhšie sedáky by aj tak nič nepokazili. Stredová opierka sa dá sklopiť, poslúžiť môže separátny zábavný systém s centrálnou obrazovkou zabudovanou v strope. Elektricky ovládané veko kufra sprístupňuje vskutku rozložitý, aj keď trochu plytký kufor s presvedčivou základnou kapacitou 782 litrov. Po sklopení zadných operadiel sa vytvorí predĺžená plocha rovná ako letisko. Pri nakladaní ťažších bremien si uvedomujeme vysoko situovanú spodnú hranu. Pod krycím dnom si Grand Cherokee totiž vozí plnohodnotnú rezervu a tá musí byť dostatočne vysoko, ak si má offroad zachovať priechodnosť terénom.

Sila od samotného spodku

Na mieste pohonnej jednotky pracuje nový taliansky šesťvalcový turbodiesel 3,0 l vyrobený VM Motori. V robustnom Grand Cherokee má pozoruhodne kultivovaný voľnobeh a dobrý záťah prakticky od samého spodku. Pritom maximálnu porciu sily – 550 Nm máme k dispozícii už pri 1 800 otáčkach. Stovka v čase pod deväť sekúnd vytvára predpoklad na rezké predbiehanie, aj keď radenie ostáva v réžii len päťstupňovej, skôr pohodovej ako akčnej prevodovky. Tá motor drží v ekonomickom režime (800 až 2 000 otáčok) približne do rýchlosti 100 km/h. Do nenáhlivého tempa na cestách v USA skrátka ako stvorená. Pri tunajšom diaľničnom limite (130 km/h) však motor dosahuje až 2 700 otáčok. Preto trvalá jazda v danom režime dosť kazí ekonomiku prevádzky. Nám po absolvovaní testovacieho okruhu palubný počítač predložil účet na rovných 11 l/100 km v priemere. A tak prichádzame k záveru, že aspoň šesťstupňový automat by Grand Cherokee v európskych pomeroch len prospel.

Múdry podvozok

Pneumatický podvozok Quadra-lift umožňuje z kokpitu upravovať svetlú výšku. Zároveň len trochu zjemňuje charakteristiku pruženia. Nové je aj zadné viacprvkové zavesenie namiesto tradičnej pevnej nápravy. Výsledok – Grand Cherokee zadná náprava na nekvalitnom podklade lepšie drží, ak, pravda, nedostane priveľkú porciu krútiaceho momentu. Potom zasahuje ESC. Pohon štyroch kolies Quadra Drive II dodávaný s výbavou Overland a Summit distribuuje štandardne 48 percent záberu na prednú a 52 percent na zadnú nápravu. No aktívna rozdeľovacia prevodovka dokáže zareagovať na zmenené adhézne pomery až 100-percentným prenosom na jednu z oboch náprav. Dokonca diferencuje krútiaci moment na kolesách v rámci jednej nápravy.
Trakčnú kontrolu Select-Terrain manažujeme voľbou jedného z piatich módov. Najčastejšie využívame automatický, no k dispozícii je aj režim na klzký povrch, sneh či piesok. Špeciálny offroadový režim (Rock) do náročných podmienok rozdeľuje záber v pomere 50 : 50 a aktivuje sa spolu s redukciou. Stačí zatlačiť príslušný spínač a konkrétnym podmienkam sa prispôsobuje reakcia škrtiacej klapky, dávkovanie krútiaceho momentu, schéma radenia aj charakteristika ABS. Volantom už len volíme taktiku zdolávania prekážok a do uší dolieha echo práce turbodiesla a diferenciálov. To auto sa ako terénne nielenže tvári. Tak sa aj správa.



Záver

Aj po generačnej výmene ostáva najsilnejšou zbraňou Grand Cherokee výbava do terénu, ktorá nadobudla ešte sofistikovanejší technický základ. S pneumatickým pružením Grand Cherokee získal komfortnejšiu charakteristiku. Napriek tomu stále patrí k tým tvrdšie naladeným. Viacprvková zadná náprava zlepšuje jazdné vlastnosti na ceste. Z hľadiska odolnosti sa teoreticky už menej hodí do ťažšieho terénu, podobne ako samonosná karosérie. Na druhej strane nehrozí, že s takýmto autom si budú každodenne zarábať na živobytie lesní robotníci. Úrovňou výbavy totiž najväčší Jeep čoraz viac konkuruje európskym prémiovým modelom podobného razenia. Taliansky vznetový šesťvalec ho do značnej miery poeurópčil. Aby jeho prednosti Grand Cherokee ešte efektívnejšie zužitkoval v disciplíne ekonomika prevádzky, k tomu by sa mu hodila viacstupňová automatická prevodovka, ktorá sa stáva v danej triede v Európe samozrejmosťou. Kým motoristi v USA, ktorým je Grand Cherokee predovšetkým určený, majú iné priority. V každom prípade tento model pomerom hodnoty a ceny smelo môže konkurovať aj takým európskym bestsellerom, ako je VW Touareg.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ESP, ERM, tri airbagy vrátane kolenného na strane vodiča, blokovanie preklzu všetkých kolies, asistencia zjazdu z kopca, asistencia rozjazdu do kopca, predné hmlovky, redukcia, päťstupňová automatická prevodovka, systém Range Select, systém pohonu 4WD, tempomat, audiosystém s DVD a MP3, dvojzónová klimatizácia, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, informačné centrum vodiča, sledovanie tlaku v pneumatikách, v oboch rovinách nastaviteľný volant, alarm, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, bi-xenónové svetlomety, denné svietenie...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Elektricky nastaviteľný volant, kožené čalúnenie, vyhrievané a ventilované predné sedadlá, asistencia diaľkových svetiel, audiosystém Premium, adaptívny tempomat, asistencia mŕtveho uhla, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, elektricky ovládané strešné okno, volant v kombinácii koža/drevo, dvadsaťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, výškovo nastaviteľný vzduchový podvozok, športové pruženie, ventilácia predných sedadiel, vyhrievaný volant, vyhrievané sedadlá v druhom rade, výkonnejšia brzdová sústava...

Hodnotenie

+
Charizmatický vzhľad
Úroveň štandardnej výbavy
Sofistikovaný pohon 4 x 4
Objemný kufor
Priestranný interiér
Terénne vlastnosti


Len päťstupňová prevodovka
Tvrdší podvozok

Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Jeep Greand Cherokee 3,0 CRD

Audi Q7 3,0 TDI Quattrao

BMW X5 xDrive 3,0d

Land Rover Discovery 4 SDV6 3,0

Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic 

VW Touareg 3,0 V6 TDI BMT 4xMotion

Zdvihový objem motora (ccm)

2 987

2 995

2 993

2 993

2 987

2 967

Usporiadanie a počet valcov

V6

V6

R6

V6

V6

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

177 (241)/4 000

180 (245)/3 800 – 4 400

180 (245)/4 000

188 (256)/4 000

190 (258)/3 600

180 (245)/3 800 – 4 400

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

550/1 800 – 2 800

550/1 750 – 2 750

540/1 750 – 3 000

600/2 000

620/1 600 – 2 400

550/1 750 – 2 750

Prevodovka

5-st. automatická

5-st. automatická

8-st. automatická

8-st. automatická

7-st. automatická

8-st. automatická

Pohon

4 x 4

4 x 4

4 x 4

4 x 4

4 x 4

4 x 4

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

8,2

7,8

7,6

8,9

7,4

7,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

202

216

210

180

224

220

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

8,3

7,4

7,4

8,8

6,8-7,4

7,2

Rázvor (mm)

2 915

3 000

2 933

2 885

2 915

2 893

Objem batožinového priestoru (l)

782

775

620

1 192

690

670

Cena základného modelu s DPH (€)

44 300

57 000

57 300

55 888

59 220

47 790

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Jeep

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)