Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Mazda 6 2,5 MZR GTA

07.05.2008, 10:56 | Jozef Prosnan | © 2008 News and Media Holding

Ľahkonohý gepard - športovo ladený derivát zakotvený na špici typového radu.

  • Tlačiť
  • 2

(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 18/2008)


Nová Mazda 6 vstúpila na trh, aby ponúkla športovú alternatívu v rámci strednej triedy. O priazeň publika aj potenciálnych zákazníkov sa uchádza v troch karosárskych verziách – sedan, päťdverový hatchback a kombi. Ku všetkým výrobca pribalil kompletný repertoár štyroch štvorvalcových pohonných jednotiek.

Presnejšie – trom benzínovým motorom 1,8 l, 2,0 l, 2,5 l sekunduje dvojlitrový turbodiesel. Najvýkonnejší derivát s agregátom 2,5 MZR (125 kW/170 k), spriahnutým so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, karosériou typu sedan a výbavou GTA, sme preverili v redakčnom teste.

Talent modelingu

mazda.jpg

Nízka k zemi prikovaná silueta a doširoka rozkročený podvozok – to je navštívenka Mazdy 6, schopná naladiť na príjem estétov každej krvnej skupiny a športovo vyhranených šoférov dupľom. Vysielanie obrazových informácií pokračuje pózovaním spredu.

Rozložitá kapota prechádza do značke vlastných kontúr masky chladiča. Dvojfázovo kreované telesá osvetlenia spočívajú na rozložitých svalnatých blatníkoch.

Z profilu monitorujeme výrazný klin pontónu karosérie, vzadu zakončený odtrhovou hranou. Užšie bočné presklenie pod kopulovitou strechou delia tmavé stĺpiky. Obraz dotvárajú hliníkové osemnástky obuté do športovo profilovaných pneumatík formátu 225/45.

Zadnú partiu zmäkčujú ladné línie osvetľovacích telies prechádzajúce do veka kufra a dramatizujú ju dve leštené ústia výfukových hlavní. Plavná muskulatúra celku zjavná z každého zorného uhla udržuje stálu hladinu záujmu pozorovateľov, no má aj svoju fyzikálnu funkciu vyjadrenú závideniahodným koeficientom aerodynamického odporu Cx´ = 027.

Za volantom

Pohľad cez otvorené dvere. Čierny odtieň v kombinácii s detailmi z matného hliníka (vrátane športových pedálov) nič nepokazí.

Ťažko sa však ubrániť dojmu, že latku, ktorú nasadil exteriér, dizajnéri pri kreovaní pracoviska vodiča radšej potichučky podliezli. Ale to len na okraj. Prekročíte vysoký prah a zaboríte sa do nízko ukotveného športového sedadla.

Jeho vysoké bočnice, schopné pri prejazde zákrutami zabojovať za vás proti odstredivým silám, obopína koža. Exponované časti zas pokrýva tkanina so zjavnými antisklzovými vlastnosťami.

No v športovej verzii GTA by sme očakávali predsa len dlhší sedák s regulovateľným sklonom. Trojramenný v oboch rovinách nastaviteľný volant by

mazda001.jpg

mohol mať k povahe auta hádam ešte hrubší kožou obšitý veniec.

Na jeho priečke v bezprostrednom dosahu ľavačky spočívajú spínače ovládania palubného informačného systému CF-NET. Spätnú väzbu poskytuje displej hore – v centre palubnej dosky.

A tak môžete surfovať v menu palubného počítača, dvojzónovej klimatizácie aj kvalitne znejúcej audiosústavy. Rovnako ako volant dobre padnú do ruky aj krátka radiaca páka a vysoko situovaná rukoväť parkovačky.

Tam, kde je kvalita použitých plastov najčastejšie testovaná – na palubnej doske pred spolujazdcom – je mäkučký. Aj pred vodičom má na pohľad rovnakú štruktúru, ale na neuverenie je oveľa tvrdší, a teda k vynaloženým nákladom šetrnejší.

Kufrisko

Aj vzadu si budete vychutnávať nižší posed a pohodlne polohované operadlo. Chodidlá si môžete uložiť pod predné sedadlo, hoci kotví v krajnej spodnej polohe.

Ak vpredu predpisovo sedí vodič priemernej postavy a vy ste dorástli tiež na úroveň zhruba 180 cm, potom vaše kolená od operadla delí tak osem centimetrov. O dvojcentimetrový medzigeneračný posun sa postaral väčší rázvor.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
    ABS, EBD, EBA, TCS, DSC, šesť airbagov, aktívne opierky hlavy vpredu, športové sedadlá, športové pedále, elektrický posilňovač riadenia, palubný počítač, audiosystém Bose s CD meničom a MP3, tempomat, bi-xenónové aktívne reflektory s ostrekovačmi, dažďový senzor, športový balík, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, systém monitorovania tlaku v pneumatikách, imobilizér, predné hmlovky, elektricky ovládané okná a vyhrievané sklopné vonkajšie zrkadlá..

    Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
    Metalíza.

Strecha však susedí takmer bezprostredne, ale garantovať vám vieme, že sa o ňu nebudete opierať hlavou. V napohľad krátkej zadnej časti sa skrýva objemný kufor s nadpriemernou kapacitou 519 litrov (viac ako ponúka hatchback).

Veko kufra však nemôže sprostredkovať taký prístup do jeho útrob ako výklopné dvere. No aj v sedane môžete ložnú plochu zväčšiť sklopením delených zadných operadiel uvoľnením tiahla zo strany kufra.

S chrapľavým echom

mazda01.jpg

Nový dvaapollitrový štvorvalec vyvinutý na báze staršieho modelu 2,3 l a vyladený na maximálnych 125 kW (170 k) sa prejavuje typicky podľa vzoru Mazda. Veľmi dobre ide za plynom a vo vyšších otáčkach ho sprevádza športovo chrapľavé echo.

Spolupracuje s modernizovanou šesťstupňovou, rovnomerne odstupňovanou manuálnou prevodovkou. Spojka zaberá na kratšej dráhe – kým si zvyknete, chce to viac plynu, inak je rozbeh trochu kostrbatý.

V súčasnosti najvýkonnejšia pohonná jednotka montovaná do „šestky“ ladí s charakterom prívlastku GTA. Pri meraní akcelerácie testovaného exempláru to vyzerá asi takto: štart, vytočená jednotka (6 000 otáčok) – 50 km/h, II – 90, III – burácajúca Mazda prekonáva stovku a stopky ukazujú čas 8,2 sekundy, nasleduje IV – 160, V – 206, zaradená šestka a tehla na akcelerátore nútia strelku rýchlomera prekročiť 220 km/h, čo je maximálna rýchlosť podľa výrobcu.

Ona sa ustáli, ale až na tachometrových 229 km/h. Testovaný exemplár však potvrdzuje predpoklady aj na pokojnú jazdu, znášajúc vysoké zaťaženie pri zaradenej šestke v nízkych otáčkach.

Jeho eldorádom na rozdiel od prepĺňaných agregátom sú však jednoznačne stredné a vyššie otáčky. A hoci motory Mazda v minulosti nepatrili k priekopníkom v úspornosti, nameraných 9,4 l/100 km v zmiešanej premávke (rešpektujúc rýchlostné limity) nie je zlý výsledok.

Priamočiary naturel

mazda002.jpg

Tvrdšie vyladený podvozok s charakterom umocneným nízkoprofilovými pneumatikami velí obchádzať jamy a hrbolce. Tak priamo a jednoznačne ako táto Mazda reaguje na pokyn akcelerátora, rešpektuje jej citlivé riadenie aj zaobchádzanie s volantom.

Pritom vodiča bezprostredne informuje, aký povrch práve predné kolesá valcujú. Dobre zatáča, nuž netreba sa báť ani manévrovania v stiesnených pomeroch.

Skrátka šestka sa ľahko ovláda, čo je tiež zásluha až prekvapivo nízkej pohotovostnej hmotnosti 1 320 kg. Patrí jej prívlastok ľahkonohý gepard. Kto by však čakal, že športový naturel s Mazdou 6 zdieľajú aj brzdy ostré ako britva, toho sklameme.

Namiesto ostrého nástupu prichádza celkom civilný postupný a rovnomerný nábeh brzdného účinku. A tým, čo si doprajú jazdu vysokým tempom po diaľnici aj nad hranicu rýchlostného limitu, odkazujeme, že aerodynamický hluk do interiéru preniká naozaj len minimálne.

Výklad typového radu

Mazda 6 2,5 GTA môže byť atraktívnym spestrením trhu pre tých, čo hľadajú akčný sedan strednej triedy športového strihu, a pritom ich ambície nesiahajú k prémiovým značkám, ako sú Audi či BMW. Zákonite jeho kúpyschopné zázemie bude regrutovať mladšie solídne situované ročníky, hľadajúce skôr imidžotvornú výkladnú skriňu typového radu než bestseller.

Im vyhovie temperamentom a ovládateľnosťou a tvrdo ladený podvozok im neprekáža, ak ho priamo nevyhľadávajú. Časť náročnejších zákazníkov môže odradiť fakt, že tento voz sa nedá doplnkovou výbavou individualizovať. Skrátka, ber, aký je, alebo nechaj tak!

Hodnotenie

+ atraktívny dizajn
+ výkonný motor
+ citlivé riadenie
+ stabilita a ovládateľnosť
+ veľký kufor
– tvrdý podvozok
– chýbajúca výbava za príplatok

mazdatabulka.jpg


Foto – Mazda

  • Tlačiť
  • 2