Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Mazda 6 Wagon 2,0 l MZR TE Plus

02.07.2008, 08:48 | Jozef Prosnan | © 2008 News and Media Holding

Rozšantené kombi - závideniahodná ovládateľnosť,
praktický kufor.

  • Tlačiť
  • 0

(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 26/2008)


Športové kombi strednej triedy z produkcie hirošimskej automobilky podľa jeho tvorcov v ničom nezľavuje z agility sedanu a hatchbacka. Je to naozaj pravda?

V čom tkvejú výhody a prípadné hendikepy Wagona v porovnaní s jeho súrodencami a aké sú jeho šance v súboji s konkurenčnými modelmi? Na tieto otázky už odpovedá test exemplára s dvojlitrovým benzínovým motorom, so šesťstupňovou prevodovkou a s výbavou TE Plus v cene 939 900 Sk.

Atraktívna a aerodynamická

TRENDOM už testovaný sedan zdvihol latku efektnej pózy poriadne vysoko. Kto vie, či má Wagon vôbec inú šancu, ako ju diskrétne podliezť.

mazdawagon01.jpg

No ten o priazeň pozorovateľa bojuje udatne. Všimnite si ten profil. Základný tón mu nasadila dlhá, dozadu sa zvažujúca strecha, pričom horný rám bočného presklenia ju takmer verne sleduje.

Prelis na úrovni kľučiek dodáva bočniciam takú žiadanú svalnatosť. Zadná partia so štíhlymi telesami osvetlenia na rozkročenej siluete s profilom drží krok.

Kde sú tie časy, keď kombi hralo v portfóliu značiek rolu škaredého kačiatka, obetovaného na oltár úžitkovej hodnoty? Mazda vyvíjala svojho Wagona paralelne so sedanom a s hatchbackom, čo však dnes už je v lepších automobilkách zaužívaná prax.

No výsledok je naoko vysoko nadštandardný. A dosiahnutý súčiniteľ aerodynamického odporu cx 0,28, ktorý v strednej triede sotva nájde páru, navyše potvrdzuje, že nie je náhodný.

Japonci si dali záležať

mazdawagon02.jpg

Pri koncipovaní interiéru sa dizajnéri až tak neodviazali. Základný tmavý odtieň dovoľuje vyniknúť detailom z matného hliníka. Poviete si – dobré, no skôr evolučné ako revolučné.

Športovú atmosféru navodzujú vysoké prahy a nízko ukotvené, aj na európske pomery nadpriemerne masívne predné sedadlá. Ich výrazné bočnice a pevné čalúnenie dobré vedenie tela nielen sľubujú.

Textilný poťah zas bráni podkĺznutiu pri náhlom spomalení. V pozícii vodiča si môže doladiť výšku posedu aj účinok bedrovej opory, len sklon sedáka ostáva, žiaľ, nemenný.

Trojramenný volant s vencom obšitým kožou sa dá nastavovať v oboch rovinách, čo špeciálne v prípade japonského auta stojí za povšimnutie. Páčka ovládača palubného informačného systému CF-NET na jeho ramene vyznieva dosť originálne, ale rýchlo si na ňu zvyknete.

Slúži na pohyb v menu palubného počítača, dvojzónovej klimatizácie či dobre ozvučenej audiosústavy. Zobrazujú sa na displeji v centre palubnej dosky.

Športový šmrnc má krátka radiaca páka aj vysoko medzi sedadlami umiestnená parkovačka. Páči sa lícovanie a vôbec remeselné spracovanie palubnej dosky. V Európe taký žiadaný mäkký plast ju pokrýva aspoň pred spolujazdcom, a to je neklamný znak, že inak šetrní Japonci si na novej Mazde 6 dali záležať.

Izolujúca roleta

Aj vzadu sedíte pomerne nízko a operadlo zviera uhol provokujúci slastné driemoty. Za predpisovo sediacim a rovnako vysokým vodičom (180 cm) máte kolená vzdialené uspokojujúcich osem centimetrov od jeho operadla.

V prípade, že hľadáte dôvod kúpiť si kombi namiesto sedana, jeden máme naporúdzi – celých desať centimetrov voľného priestoru nad hlavou oproti slabým dvom. V prospech kombi by mal podľa zaužívaných pravidiel prehovoriť objemnejší kufor.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
    ABS, EBD, EBA, TCS, DSC, šesť airbagov, bi-xenónové adaptívne reflektory (AFS), parkovacie senzory vpredu aj vzadu, tempomat, palubný počítač, akustický systém Bose s CD a MP3 prehrávačmi, navigačný systém, automatická klimatizácia, kožený volant, bluetooth handsfree súprava, dažďový senzor, aktívne opierky hlavy vpredu, aktívne predpínače bezpečnostných pásov, elektrický posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné hmlovky, sedemnásťpalcové hliníkové disky kolies, tónované sklá, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX... Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
    Metalíza, sivý interiér Tindent Grey GMO...

V prípade Mazdy 6 nie celkom. V základnom usporiadaní pojme zhodných 519 nákladu. No vo Wagone využijete aj priestor nad úrovňou spodných rámov okien, len to chce demontovať samonavíjaciu roletu a uložiť ju do štruktúrovaného dvojitého dna.

Ako každá iná prekáža pohľadom zvedavcov do kufra. No má aj ďalšie poslanie. Po vyklopení zadných dverí bráni prístupu chladného či prehriateho vzduchu do interiéru.

Na prepravu batožín môžete, samozrejme, využiť aj priestor zadných sedadiel, stačí uvoľniť tiahla zo strany kufra. Delené operadlá padnú a vytvoria s dnom batožinového priestoru rovnú plochu.

Pekný zvuk, väčší smäd

mazdawagonvolant.jpg

Dvojlitrový atmosféricky plnený benzínový motor to má v konkurencii čoraz sebavedomejších prepĺňaných agregátov ťažké. Ale ten, kto favorizuje zvukový prejav, dá mu prednosť pred turbodieselom.

Motor Mazdy 6 vyludzuje kultivované echo, podfarbené neopakovateľným „mazďáckym“ chrapotom, počuteľným, keď kľukovka prekročí 3 000 otáčok. To akoby prízvukoval, že má otáčky rád.

Ak teda mienite zostra akcelerovať, môžete plný plyn podržať, až kým strelka nevystúpi na 6 500. S takouto schémou radenia prekonáte stovku 10,5 sekundy po štarte.

Dominujúci športový charakter pohonu manifestuje tiež krátka dráha spojky. Žiada si citlivé dávkovanie, inak sa rozbehnete trochu kostrbato.

Rozpačitejší výsledok zaznamenala Mazda 6 Wagon pri testovaní hospodárnosti. Nameraných 9,1 l/100 km je viac, ako sme na základe papierových predpokladov očakávali.

Výsledok aspoň čiastočne pripadá na konto prevodovky. Pri 130-kilomterovej rýchlosti a zaradenej šestke motor dosahuje až 3 300 otáčok.

Presvedčivý podvozok

mazdawagonzadok.jpg

Podvozok – to už je vážny tromf Mazdy 6. Tvrdšie vyladené pruženie harmonizuje so športovým akcentom auta aj s jeho pneumatikami formátu 215/50 R17.

Pri dynamickej jazde karoséria pod vplyvom odstredivých síl nebalansuje, podvozok zachováva pokoj pri náhlych manévroch, kolesá držia stopu aj na menej kvalitných povrchoch.

Citlivé a komunikatívne riadenie s trochu „presoleným“ účinkom elektrického posilňovača prispieva, podobne ako nízka pohotovostná hmotnosť, k závideniahodnej obratnosti a ovládateľnosti. Na diaľnici zase získava rešpekt za smerovú stabilitu a nízku úroveň aerodynamického hluku.

Cena za šoférske potešenie

Mazde 6 Wagon svedčí prívlastok športové kombi viac ako mnohým iným. Nielen preto, že jeho zovňajšok má švih a dynamický náboj. Jazdiť takým ovládateľným autom vyvoláva šoférske potešenie.

K nemu patrí aj pre Mazdu typická zvuková kulisa a naturel jej benzínových motorov, ktoré pri všetkých svojich prednostiach už tradične nevynikajú úspornosťou.

Keď sa na Wagon pozrieme prísnym okom účtovníka, poťažkávajúcim každý kubík objemu jej kufra, objekt záujmu trochu zoskromnie. Nejeden konkurenčný model totiž odvezie viac.

Prednosťou Mazdy sú skôr veľkorysý prístup k úložnej ploche, jednoduchá manipulácia so zadnými sedadlami, praktické dvojité dno a v neposlednom rade tepelnoizolačná roleta.

Keď posudzujeme úroveň štandardnej výbavy TE Plus, Mazda boduje bi-xenónovými adaptívnymi reflektormi, ale tiež kvalitným audiosystémom, má aj tempomat a ďalšie atraktívne položky, na ktoré niektoré konkurenčné modely siahajú len za príplatok.

Svoju cenu si teda obháji. Na druhej strane, práve repertoár výbavy na objednávku takmer neexistuje, čo je pre japonské autá celkom typické.

Hodnotenie

+ atraktívny dizajn
+ citlivé riadenie
+ stabilita a ovládateľnosť
+ praktický kufor
– vysoká spotreba
– chudobná ponuka výbavy za príplatok

mazdawagontabulka.jpg


Foto – Mazda

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)