Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Mini Cooper S Clubmann

09.04.2008, 10:03 | Jozef Prosnan | © 2008 News and Media Holding

Exot s dobrým rodokmeňom a silným charakterom.

  • Tlačiť
  • 0

(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 14/2008)

V BMW si zrejme povedali, že úspešné Mini si zaslúži aj vyššiu dávku úžitkovej hodnoty, a tak z Británie začali expedovať derivát Clubmann s predĺženým rázvorom, ďalšími dverami na pravej strane otváranými proti smeru jazdy a so zadnými krídlovými dverami.

Jeden takýto exemplár s 1,6-litrovým štvorvalcom vyladeným na 128 kW (175 k), teda tak, ako sa na verziu Cooper S patrí, sme získali na redakčný test. Prívlastok kombi pre tohto exota sa nám zdá poriadne pritiahnutý za uši, preto sme sa ani neodvážili ho porovnávať s podobnou sortou automobilov. Radšej sme k nemu do tabuľky dosadili tiež nápadnú spoločnosť dravých kompaktných hatchbackov.

Jazvečík

minicooper.jpg

O osem centimetrov predĺžený rázvor a o 24 centimetrov natiahnutá karoséria, to je silueta Clubmanna. Už aj na krátkom Mini sa pridlhá strecha zmenila na letisko a za zadnými kolesami narástol dosiaľ nevídaný previs.

Od krátkeho Mini sa Clubmann líši nielen dĺžkou. Na pravom boku mu jeho tvorcovia dokomponovali ďalšie dvere (club-door), otvárajúce sa proti smeru jazdy a celkom korešpondujúce s retro štýlom celku.

Zadné krídlové dvere (split-door) vysielajú smerom k pozorovateľovi podobne historické posolstvo. Motoristická verejnosť už pre Clubmann vymyslela aj zopár prívlastkov, ale jazvečík ho vystihuje vari najviac. Ťažšie ako pomenovať je niekam ho zaradiť. Má síce karosériu typu kombi, ale to je jediné, čo ho s kombi spája.

Rozmermi, povahovo, ale aj cenou skôr inklinuje k dravým exotom kategórie Hot Hatch. Tento názor definitívne priklincuje nápis Cooper, sprevádzaný veľkým purpurovým eS, zakomponovaný v jeho typovom označení.

Charizma

64_mini2.jpg

Interiér ladený v modročiernom odtieni a prešpikovaný detailmi s dizajnom matného hliníka a chrómu vyznieva podobne ako exteriér – hravo staromilsky. Pritom kokpit je presiaknutý hmatateľnou športovou atmosférou.

Prvý pohľad zvádza obrovský rýchlomer pripomínajúci nástenné hodiny. Sídli efektne, no pre vodiča menej efektívne, v strede palubnej dosky. Nech aj spolujazdec získa predstavu, ako rýchlo ubieha okolité stromoradie.

Oveľa optimálnejšie – v centre zorného poľa vodiča – si našiel separátne miesto otáčkomer. Ale teplomer chladiacej kvapaliny v kokpite márne hľadáte, čo je v aute tohto rangu mínus. Predné sedadlá sú športové nielen na pohľad, ale aj svojím pevným – veľkoryso tvarovaným pevným čalúnením.

No sklon sedáka si ani v pozícii vodiča nedoladíte. Niet čím. Všetky ovládacie spínače leteckého typu sú síce v bezprostrednom dosahu, ale sústredené v strede. A tak na intuitívne ovládanie, vypestované zaužívanou štandardnou schémou rozmiestnenia, rýchlo zabudnite. Zásluhou dlhočiznej strechy a malých okien sa interiér na slnku neprehrieva, ale na križovatke môžete sledovať svetlá na semaforoch len v úctivom predklone.

Tvári sa prakticky

Na zadnú lavicu sa pohodlne usadia dvaja (štvormiestna verzia) a môžu pritom využívať oporu lakťovej opierky. Na ich mieste rátajte tak s 8-centimetrovou rezervou na svoje kolená a s veľkorysým priestorom pod vysokou strechou. Vystúpite rovnako, ako ste nastúpili.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

    ABS, EBD, ASC + T, DSC, šesť airbagov, systém štart/stop, športové predné sedadlá, audiosústava, monitorovanie tlaku v pneumatikách, kožou potiahnutý a v oboch rovinách nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, tónované sklá, imobilizér, elektricky ovládané okná vpredu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, upevnenie detskej sedačky ISOFIX pre zadné sedadlá...

    Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

    Klimatizácia, automatická klimatizácia, palubný počítač, TV funkcia, hi-fi systém, vyhrievanie predných sedadiel, xenónové reflektory, športový podvozok, uzávierka diferenciálu, automatická prevodovka, dažďový senzor, parkovacie senzory, alarm, elektrické sklápanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, automatické stmavovanie vnútorného zrkadla, predné hmlovky, navigačný systém, CD-menič, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, dve sedadlá vzadu, drevený športový volant, alarm, balík aerodynamic, elektricky ovládané strešné okno...

Najprv treba otvoriť dvere spolujazdca a potom zvnútra tie vaše. K batožinovému priestoru vedú už spomenuté krídlové dvere. Stačí ich pootvoriť. Dokorán ich rozovrú tlmičové vzpery. A máte k dispozícii plných 260 litrov.

Kolená sa síce čitateľovi z tohto poznania nepodlomia, ale aspoň zaregistruje posun v porovnaní s mizernou 160-litrovou kapacitou krátkeho Mini. A to ešte sklopením operadiel zadných sedadiel predĺžite ložnú plochu a s ňou získate 930-litrový potenciál.

Nenáročný šprintér

minicooper2.jpg

Turbodúchadlom Twin-Scrol prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu generuje so zdvihového objemu 1,6 litra pozoruhodný maximálny výkon a úžasnú silu pri zaujímavej spotrebe. To na papieri. V praxi – zábavnejší agregát si k tomuto typu auta športovo založený vodič vie predstaviť len veľmi ťažko.

Motor je dravý v každej polohe akcelerátora. Hojne mu pri tom pomáha rovnomerne odstupňovaná šesťrýchlostná manuálna prevodovka. Pri maximálnej akcelerácii vám tento tandem dopraje precítiť tlak do kresla a pocit definuje strelka rýchlomera pretínajúca stovku už 7,8 sekundy po štarte.

Pri vytočenej päťke máte na tachometri 210, zaradíte šestku, tá ešte zatiahne a vytlačí ručičku na maximálnych 232 km/h (podľa rýchlomera). Produkciu sprevádza športovo hutné, no zároveň prekvapivo kultivované echo dvoch výfukových hrdiel.

Inak to chce trochu pokory a krotenia vášní, keď už pre iné nie, tak pod hrozbou nepodplatiteľných policajtov. Potom palubný počítač preukáže 7,9 litra na 100 kilometrov v priemere. Vzhľadom na predvedený výkon medzi benzínovými motormi úspornejší asi nenájdete.

V meste k úspornej prevádzke prispieva systém štart/stop, vypínajúci motor počas zastávok. Kým opäť vytlačíte spojku a zaradíte jednotku, motor znovu beží a je pripravený predviesť odpich s dymiacimi pneumatikami.

Zážitok na pokračovanie

Športový zážitok z jazdy s Clubmannom pri akcelerátore sa len začína. Pokračuje presným radením s kratšími dráhami v kulise. Dlhší rázvor síce ubral trochu z obratnosti, ktorou je chýrne krátke Mini, no jazvečík si to vynahradí na priamych úsekoch ukážkovou smerovou stabilitou pri vysokých rýchlostiach hoc aj na nerovnom povrchu.

minicooper3.jpg

Vyšívať vlásenky a serpentíny s autíčkom, ktoré má sústredenú svoju hmotnosť medzi nápravami, malú svetlú výšku a také citlivé riadenie, aké má Clubmann, je jednoducho zážitok umocnený vyváženým odporom, ktorý rukám vodiča kladie hrubý veniec volantu.

Tvrdšie pruženie sa k športovému naturelu derivátu Cooper S hodí rovnako ako nízkoprofilové pneumatiky. To je zároveň výstraha pre všetkých, čo si radi užívajú pokojnú a mäkko pohodovú jazdu, aby svoj prípadný záujem obrátili diametrálne odlišným smerom.

Korenie trhu

Mini Coper S Clubmann sa kúpe na Olympe pozornosti motoristického publika, čo je výsada patriaca ikonám vyčnievajúcim z konfekcie automobilovej produkcie. Atraktívny retro dizajn, výkon, výborná ovládateľnosť a dobrý rodokmeň, to je to, čo športovo založeného motoristu chytí za srdce.

Jedna vec je žať obdiv a iná stať sa bestsellerom. To Clubmannu naozaj nehrozí, hoci jeho väčší kufor v porovnaní s krátkym Mini predsa len zlepšil pomer úžitkovej hodnoty a ceny.

Kúpyschopný dopyt po tomto type automobilu totiž prejavuje relatívne úzky výsek solventných zákazníkov, ktorí si môžu dovoliť ďalší, pomerne drahý automobil do rodiny. Nadšencov ochotných kvôli radosti z vlastníctva a jazdy položiť na drevo viac ako 800-tisíc Sk a ešte si priplatiť minimálne klimatizáciu či palubný počítač a súčasne obetovať vyrovnanú bilanciu rodinného rozpočtu je ešte menej.

Len 33 Mini všetkých verzií novoregistrovaných vlani na Slovensku túto úvahu len potvrdzuje. Napriek tomu, či práve preto, je Clubmann tým správnym korením motoristického trhu.

Hodnotenie

+ emotívny retro dizajn

+ stabilný podvozok

+ výkonný motor

+ relatívne nízka

+ spotreba

+ citlivé riadenie

+ presné radenie

– štandardná výbava bez klimatizácie

– horší komfort pruženia

minitabulka.jpg

Foto – BMW

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)