Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Mini Countryman Cooper S ALL4

11.12.2010, 12:00 | Jozef Prosnan | © 2010 News and Media Holding

Kult obohatil rozvojový impulz - nestráca lesk ani po opustení asfaltky

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Mini

Nový – doposiaľ najväčší model britskej značky Mini, ktorá zažíva svoju novodobú renesanciu pod krídlami BMW. Ako jediný má päťdverovú karosériu a v ponuke figuruje nielen s pohonom predných kolies, ale aj ako štvorkolka. Skrátka crossover, ktorý debutoval na jarnom ženevskom autosalóne a v súčasnosti prichádza na tunajší trh. Od hatchbacku preberá kompletnú paletu piatich pohonných jednotiek a dvoch prevodoviek. My sme otestovali najvýkonnejší derivát s prepĺňanou benzínovou tisícšesťstovkou (135 kW/184 k) spriahnutou so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom s príznačným označením ALL4.

Mini na väčšom kopyte

Nech už zaujmete akýkoľvek zorný uhol, v hľadáčiku máte trofejné Mini. Stojí síce na platforme s rázvorom predĺženým na 2 595 mm, svojou dĺžkou už presahuje hranicu štyroch metrov, má aj vyššiu siluetu, ale tá fazóna spolu s naširoko rozkročenou pózou ostáva pôvodne originálna a nezameniteľná. Najsvojskejšie vyznieva predná partia so zdvihnutým nosom a v ňom zakomponovanou obsažnejšou maskou chladiča. Vzdialene pripomína bumerang. Svetlomety po stranách zas nadobudli ťažko definovateľný oválny obrys a kolesá viac vystupujú z blatníkov. Tým upozorňujú na posun svetlej výšky, čo crossoveru svedčí. Ďalší pár dverí je u Mini novinkou, ktorá nijako neruší kompozíciu profilu. A možno prijmete kacírsku myšlienku, že štvoro dverí by zniesol aj hatchback a Clubmanu by dokonca pomohli.

Zdroj: 01

Retro na pokračovanie

Toto už v podstate známe pracovisko vodiča si jednoducho musíte zamilovať. Retro štýl a športový akcent k tomu. Čo viac môže fajnšmeker očakávať. Ale k objektívnym faktom. Istému výseku športovejšie založených vodičov môže prekážať vyšší posed, ale takí si crossover asi nekúpia. Tí ostatní ocenia ľahšie nastupovanie. Oprávnená kritika sa ujde pomerne subtílnym predným sedadlám. Nie sú pohodlné, žiaľ ani športové. Volant s hrubým formovaným vencom akurátne padne do dlaní. Zato kolískové radenie na volante prevzaté z BMW nie celkom. Obrovskému ciferníku rýchlomeru v centre palubnej dosky ťažko vyčítať vzdialenosť od centra zorného poľa vodiča. Veď rýchlosť má v digitálnej podobe zobrazenú paralelne rovno pod nosom – v okienku osamoteného otáčkomera. A spolujazdec má aspoň prehľad, čo sa deje. No chýba ešte osobitný ciferník teplomeru chladiacej kvapaliny (prípadne olejovej náplne motora), čo je v aute tohto typu skoro škandalózne. Porovnanie s kokpitom lietadla dosiaľ žiadnemu autu neuškodilo. Mini si z neho už tradične osvojuje vzorne zoradené a práve preto aj neprehľadné ovládacie páčky v stredovom paneli. Mini Countryman sa posunul ešte ďalej. Obsahuje aj leteckú páku parkovačky.

Pozoruhodná koľajnica

mini_04

Prekvapenia si Countryman vozí vzadu. Tým prvým sú dve nezávislé sedadlá – konštrukciou rovnaké už kritizované predné. No keďže v ich prípade si nemusíte sklon operadla prispôsobovať polohe volantu, sú celkom komfortné a na to, že sú zadné, aj solídne vedú telo. Navyše sa dajú pozdĺžne posúvať. A keď si to svoje kresielko ukotvíte v krajnej zadnej polohe, môžete si nohy natiahnuť a chodidlá zasunúť pod predné sedadlá. Kolená od operadiel delí celých osem centimetrov, a to je fakt dosť. Aj priestor nad hlavou je bezproblémový. Trochu udivuje koľajnica (Center rail) oddeľujúca nielen zadné, ale čiastočne aj predné sedadlá. Po stranách má plastové háčiky, tak môžete špekulovať, čo si na ne zavesíte. Priamo na koľajnici kotví futrál na okuliare aj popolník a môže tam byť bohviečo ešte. Nič mimoriadne praktické, ale originálne.

Kufor dosahuje objem v závislosti od polohy zadných sedadiel 350 až 440 litrov. A keď sklopíte operadlá, nezískate síce celkom rovnú plochu, ale prepravná kapacita vzrastie na 1 170 litrov. V dvojitom dne nenájdete rezervu, len lepiacu súpravu a využiteľný úložný priestor.

Škoda tej prevodovky

mini_05

Známa, dnes už kultová prepĺňaná tisícšesťstovka vyladená na maximálny výkon 135 kW (184 k), to je to najlepšie, čo sa mohlo tomuto autu prihodiť. Dravá a pružná, citlivo reaguje na pokyn akcelerátora. Čo je tiež dôležité, jej produkciu sprevádza športovo hutné a zároveň kultivované echo dvoch výfukových hrdiel. No s automatickou prevodovkou to nie je celkom ono. Úspešne potláča prednosti motora. Na Kick down reaguje s citeľným oneskorením. A keď sa chopíte manuálneho radenia, neostáva iné len bedlivo sledovať displej. Ona si totiž preradí aj sama, keď usúdi, že má lepší nápad. Potom sa môže stať, že stratíte orientáciu, akýže stupeň tam práve máte. Ale... aj v tejto kombinácii je Countryman „delo“ schopné prekonať stovku v čase pod 8 sekúnd a dosahovať maximálnych viac ako 200 km/h. Dobre poslúži tým, čo na radiacu páku hľadia s rešpektom a keď nemusia, neradia vôbec. Nevytrestá ich ani nadmernou pažravosťou. Na našom testovacom okruhu palubný počítač zaznamenal priemerných 8,5 l/100 km.

Opäť radosť z jazdy

mini_06

Podvozok Countrymana je tvrdšie vyladený, teda tak, ako od Mini očakávate. Pneumatiky formátu 207/55 na elegantných sedemnásťpalcových diskoch sa hodia skôr na kvalitné cesty ako necesty, hoci Countrymana na ne kvalifikuje zvýšený podvozok, k tomu malé previsy a predovšetkým stály pohon ALL4. Elektromagnetický medzinápravový diferenciál rozdeľuje krútiaci moment v základnej schéme symetricky na obe nápravy. Na extrémne klzkom povrchu viac ťahá náprava s menej klzkým podkladom. Nie náhodou pripomína systém xDrive. Stály pohon štyroch kolies na jednej strane zvyšuje spotrebu paliva, na strane druhej nenechá sa zaskočiť náhlou zmenou adhéznych podmienok. Aj keď je Countryman vyšší, ponúka radosť z jazdy porovnateľnú s hatchbackom. Pre svoj dlhší rázvor síce stratil niečo z obratnosti, o to je smerovo stabilnejší pri vysokých rýchlostiach. V zákrutách sa jeho karoséria nadmerne nenakláňa, o podvozok sa dá oprieť. Vo výjazdoch z oblúkov pod plynom cítite, ako sa jeho nedotáčavý charakter mení na žiadanú pretáčavosť. A korunu zážitku z jazdy nasadzuje presné a citlivé riadenie.

Záver

Aj keď značka Mini rozšírila svoje portfólio do segmentu crossoverov, v ničom nezľavuje zo svojej filozofie, ktorej základným heslom je radosť z jazdy. Countryman nepodlieza vysoko postavenú latku ani svojou fazónou, ani prejavom. Pohon štyroch kolies len umocňuje športový charakter, ktorý z každého Mini trčí na diaľku. Pritom aj táto štvorkolka patrí predovšetkým na bežné komunikácie, no nie sú jej cudzie už ani poľné alebo lesné cesty, na ktorých dokáže viac ako mnohé robustnejšie SUV. V priestrannejšej päťdverovej karosérii ponúka vyššiu úžitkovú hodnotu. Na druhej strane len štvoricu štýlových sedadiel, aby si náhodou niekto nemyslel, že Mini sa dá zatiahnuť do konkurenčného boja v disciplíne praktickosť. Countryman rozvíja kult Mini. Neprispôsobuje sa, ale sám stanovuje kritériá.

Hodnotenie

+ dizajn
+ stabilita
+ výkonný a pružný motor
+ citlivé riadenie
+ variabilita zadných sedadiel
+ trakčné vlastnosti
– menej agilná prevodovka
– predné sedadlá        

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, šesť airbagov, športový kožený volant, športové sedadlá vpredu, vyhrievanie predných sedadiel, klimatizácia, audiosystém s CD prehrávačom, zadný spojler, pozdĺžne strešné nosiče, druhý kľúč s diaľkovým ovládaním, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Automatická prevodovka, palubný počítač, systém Start/Stop, športový podvozok, športové predné sedadlá, kožené poťahy sedadiel, parkovacie senzory, navigácia, automatická klimatizácia, vyhrievané trysky ostrekovačov, rádio Mini Boost CD, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, dažďový senzor, elektrické sklápanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, elektricky ovládané strešné okno, dvojité dno v batožinovom priestore, 5 sedadiel, predné hmlovky, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza...

mini_07

Zdroj: 07

Foto – BMW

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Mini

Diskusia (0 reakcií)