Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Mini John Cooper Works

15.07.2009, 10:44 | Jozef Prosnan | © 2009 News and Media Holding

Mix imidžu a drsného charakteru - koncert turba sprevádza echo ladeného výfuku.

  • Tlačiť
  • 0

(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 28/2009)


Výkonný derivát ladený v dielňach britskej spoločnosti John Cooper Works (JCW), ktorá je vo vlastníctve automobilky BMW, mal svetovú výstavnú premiéru vlani na ženevskom autosalóne. V súčasnosti je najvýkonnejším Mini v ponuke značky na slovenskom trhu.

Poháňa ho prepĺňaný 1,6-litrový štvorvalec s maximálnym výkonom 155 kW (211 k) spriahnutý so šesťstupňovou prevodovkou. Redakčný test odpovedá na otázku, či sa táto imidžovka hodí len na príležitostné šantenie na prenajatom závodnom okruhu alebo je použiteľná aj v bežnej cestnej premávke.

Nápadné a večne zelené

Mini aj vo svojej základnej verzii patrí k autám, ktoré v žiadnej spoločnosti neostanú nepovšimnuté. Pritom to nie je žiaden meteorit, ktorý tak ako rýchlo zažiari, aj sa zunuje a zhasne. Skrátka – časom preverený evergreen. Už sme ho nazvali jedným z najvydarenejších štylistických diel v histórii motorizmu a na tom naozaj niet čo meniť.

imidzadrsnycharakter01.jpg

Derivát JCW navonok svoju inakosť príliš nemanifestuje. Náš exemplár má príplatkové krídlo nad zadným oknom, originálnym diskom kolies s dizajnom John Cooper Works Cross Spoke Challenge a pneumatikám formátu 205/45 R17 sekundujú purpurové strmene brzdovej sústavy. Registrujeme aj rozšírené prahy.

Vnímavejšie povahy na testovanom exemplári skôr vytušia, ako rozoznajú o desať mm znížený športový podvozok, ktorý sa tiež dodáva na prianie. A komu by to ešte nedošlo, toho na cestu navedie emblém John Cooper Works umiestnený vzadu, ale aj zakomponovaný do zľahka preformovaného čelného otvoru náporového chladenia.

Výrobca však ponúka aj ďalšiu individualizáciu. Len ako príklad – namiesto nenápadného lakovania British Racing Green odtieň Chili Red s čiernymi pruhmi a strechou.

Identifikačné znaky

imidzadrsnycharakter02.jpg

Po otvorení dverí posádku víta logo JCV na prahových lištách aj na operadlách nie hocijakých predných sedadiel Recaro, vyrábaných špeciálne pre tento voz. S vysokými bočnicami a integrovanými opierkami pripomínajú sedačky pretekárskych špeciálov. Tam neusadnete, ale zapadnete. Pritom vyvýšenie čalúnenia vpredu sedáka vytvára stehnám perfektnú oporu aj pri prudkom brzdení.

Pod nohami svietia rohože s motívom šachovnicovej vlajky a hliníkové pedále s gumenými segmentmi. K tomu malý trojramenný volant, ktorý je takmer kolmo orientovaný na smer jazdy, a robustná hlavica radiacej páky. Inak celý interiér v čiernom, ešte aj strop je antracitový a obklady nesú symptomatické označenie Piano Black. Potom je to už známe Mini, ale s rozšírenou stupnicou rýchlomera na 260 km/h.

Dve vzadu utopené sedadlá nelákajú, hoci miesta je tam presne toľko ako v každom inom Mini. Výhľad dopredu však kazia vysoké predné operadlá a po každom použití zadných sedadiel treba tie predné znovu nastaviť. Kufor po otvorení potvrdzuje očakávanie, že rezervu, ktorá by z jeho už i tak mizernej kapacity značnú porciu ukrajovala, voziť nemusí. JCW má pneumatiky Run Flat.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
    ABS, DSC, ASC + T, DTC, šesť airbagov, klimatizácia, športové predné sedadlá, v oboch osiach nastaviteľný športový volant, športový režim akcelerátora, zadný spojler, audiosústava s CD prehrávačom, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, dvojitá koncovka výfuku v strede, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, čierne interiérové lišty, uni lak... Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
    Športový podvozok, športové predné sedadlá Recaro, prítlačné krídlo, automatická klimatizácia, navigácia, palubný počítač, aerodynamický balík, Mini hi-fi systém, parkovacie zadné senzory, exteriér s chrómovanými lištami, pochrómované kryty vonkajších zrkadiel, pneumatiky Runflat, čierne disky kolies z ľahkých zliatin, kožené čalúnenie, elektricky vyhrievané a sklápateľné vonkajšie zrkadlá, automaticky tienené vnútorné zrkadlo, predné hmlovky, dažďový senzor, vyhrievanie predných sedadiel, multifunkčný volant, alarm, CD menič...

Koncert

imidzadrsnycharakter03.jpg

Už známa tisícšesťstovka, ktorú sme naposledy testovali vo verzii Cooper S Cabrio, je v JCW vyladená na vyšší maximálny výkon. O nárast sa postarali vyššie plniace tlaky turbodúchadla Twin-Scroll, ale aj nový softvér riadiacej jednotky, údajne kalibrovaný na pretekársky okruh. Väčšej záťaži sú prispôsobené piesty, hlava valcov, výfukové potrubie aj chladenie.

Stačí nenápadným tlačidlom Sport nastaviť senzitívnejšiu reakciu akcelerátora a koncert turba spolu s ventilovými rozvodmi za občasnej streľby doladeného výfuku sa môže začať. Štart sa odohráva s prekvapivo dlhým hvízdaním pneumatík. A keď trakčný systém odpojíte, pneumatiky pískajú aj na dvojke.

Ak patríte k jazdcom, ktorí zákruty zásadne prechádzajú so zatiahnutou parkovačkou a s dverami napred, potom DTC deaktivujte. Inak netreba. Klasické gumovanie oblúkov všetkých polomerov za úpenlivého jakotu pneumatík s rezervou toleruje. Stupne šesťrýchlostnej prevodovky sú naskladané takmer rovnomerne a tesne vedľa seba.

Ak mienite z motora vyťažiť maximum, raďte pri 6 500 otáčkach tesne pred zásahom obmedzovača, teda nasledovne: I – 60 km/h, II – 100, III – 140, IV – 190, V – 220. A na šestke čo to dá. Pri plnom nasadení strelka otáčkomera osciluje medzi 5 000 a 6 500.

A keď prekročí 5 500, až vtedy začína motor najspontánnejšie dýchať, čo komentuje úchvatným echom. Ešte si všimnite, že poloha kamenne tvrdej brzdy a akcelerátora dovoľuje ich obsluhu pravačkou súčasne. Bola by škoda neokoreniť akustiku medziplynom.

Aj tak sa dá

imidzadrsnycharakter04.jpg

Športový podvozok s tvrdými tlmičmi pruženia a masívnejšími stabilizátormi. K tomu celkom komunikatívne riadenie aj napriek tomu, že je vybavené elektrohydraulickým posilňovačom, úžasné brzdy, ktoré nastupujú celkom zostra a samosvorný diferenciál. Na kvalitnom asfaltovom koberci s autíčkom, ktoré stabilitou a ovládateľnosťou pripomína motokáru, radosť jazdiť.

Do oblúka ho nasmerujete volantom a usmerňujete akcelerátorom. No na nerovnom podklade a vo vyjazdených koľajniciach tvrdo odpružené JCW s krátkym rázvorom a ešte s prebytkom krútiaceho momentu na predných kolesách dostane vlastnú hlavu a chuť napredovať svojou cestou. Hneď máte plné ruky práce.

Radosť tiež. Ak nie, zvoľnite tempo. Veľmi pružný motor aj takému rozumie. Napríklad dokáže jazdiť v priemere za 7 – 8 litrov. My sme na našom testovacom okruhu prechádzajúcom mestom, okrskami aj diaľnicou – väčšinou v rámci rýchlostných limitov, ale aj pri občasnom využití maximálnej akcelerácie – zaznamenali 9,8 l/100 km.

Záver

Nevšedný automobil – Hoth Hatch alebo výkladná skriňa športového imidžu značky Mini. Jeho vyhranený drsno športový charakter ho v prvom rade predurčuje do rúk rovnako orientovaných vodičov, ktorí tvrdé pruženie a nejaké tie decibely, produkované výfukovým potrubím a otvoreným nasávaním, nepovažujú za hendikep. Naopak, podobný charakter, ladiaci s ich krvnou skupinou, vyhľadávajú.

Tým skôr, že sa s ním dá schuti zajazdiť aj na bežných komunikáciách, nielen na sterilných pretekárskych okruhoch. LCW oslovuje aj náročnejšiu klientelu, ktorá si potrpí na imidžovky akéhokoľvek druhu a rada im vyhradí miesto vo svojej garáži. Mini JCW totiž patrí k typom áut, ktoré len málo strácajú na svojej hodnote, ba má predpoklady stať sa aj vyhľadávaným zberateľským exemplárom.

Na druhej strane, Mini John Cooper Works sa zákonite nehodí napríklad na každodennú dochádzku do zamestnania. Hlavne nekvalitné slovenské cesty mu príliš nesvedčia. Má skôr ambície hrať rolu druhého, možno až tretieho auta v rodine, s ktorým je jazda sviatkom.

V konfrontácii s porovnávanými automobilmi, ako sú Ford Focus STi, Honda Type R či Škoda Octavia RS, Mini JCW nedokáže držať krok s úžitkovou hodnotou, no vyniká rýdzejším športovým charakterom a určite aj imidžom.

Hodnotenie

+ úžasný dizajn
+ športové sedadlá
+ komunikatívne riadenie
+ výborná ovládateľnosť a stabilita
+ výkonný a úsporný motor
– tvrdé pruženie
– horší výhľad dozadu
– malý kufor

imidzadrsnycharakter01tabula.jpg

Foto – BMW

  • Tlačiť
  • 0

Súvisiace články

TREND test Mini Cooper S Cabrio

Maznavé mačiatko je len póza - nátura, aké vyhľadávajú krotitelia šeliem

Mini podľa vzoru George Harrison

Mini pre surfistov

TREND test Mini Cooper S Clubmann

Mini Cooper dostal aj vznetový motor

Diskusia (0 reakcií)