Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Peugeot 5008 2,0 HDI Executive

19.03.2010, 00:00 | Jozef Prosnan | © 2010 News and Media Holding

Tento lev naozaj kraľuje - špičkové MPV vo svojej veľkostnej kategórii

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Peugeot

Nová sedemmiestna jednopriestorová  kompaktná limuzína sa v portfóliu Peugeota vklinila medzi menší crossover P 3008, s ktorým má totožnú aj technickú platformu, a mohutný minivan P 807. Výrobca svoje dielo prezentuje ako kompaktný rodinný automobil, pritom akcentuje priestrannosť a variabilitu jeho interiéru. Či sa tieto charakteristiky navzájom nevylučujú, aj o tom vypovedá test exemplára s dvojlitrovým vznetovým štvorvalcom a vyššou z dvoch úrovní štandardnej výbavy.

Aká uhladenosť

Peugeot 5008 sa svojím čelom z aktuálneho parku svojich súrodencov vyčleňuje. Povedzme, že nadobudol uhladenejší zovňajšok. Práve tento dojem navodzujú otvory náporového chladenia, klasicky rozdelené nárazníkom a zvýraznené horizontálnymi chrómovanými lištami. Zároveň sa pýtame, kde je tá požívačná tlama, ktorá sa stala súčasťou identity značky a provokovala konkurenciu k napodobňovaniu? Žeby dvorní štylisti usúdili, že sa už viac zväčšovať nedá a tým sa téma vyčerpala? Alebo len ustúpili zopár kritickým ohlasom? Opäť sa ozvú. Práve teraz jeden z nich skromne zaznel. No nič to, veď ani uhladenejší nie je negatívny prívlastok. Okrem toho dizajn a vkus boli aj budú vždy tak trochu vecou názoru.

Konkurenčné výhody

peugeot_5008_01

Usporiadanie pracoviska vodiča so stredovým panelom leteckého typu pripomína kokpit P 3008. Priestor na jednej strane esteticky vyplňuje, zároveň umožňuje optimalizovať  rozmiestnenie ovládacích prvkov. Napríklad hlavica radiacej páky sa ocitla bližšie k volantu, panel dvojzónovej klimatizácie podišiel k centru zorného pola vodiča. Pôsobivý je aj pocit vodičskej intimity, ktorú vyhľadávajú najmä šoféri, pre ktorých je jazda koníčkom. Už tradične dobrú známku v Peugeote dostávajú predné sedadlá – bohato čalúnené, masívne, pohodlné, so solídnou bočnou oporou a s nekĺzajúcim textilným poťahom. Škoda, že páčka ovládania sklonu operadla je zle prístupná. Príplatkový výsuvný head up displej žne pochvalu za polohu nastaviteľnú doslova na mieru vodiča. Pritom nielenže sprostredkuje vybrané parametre, ale umožňuje aj nastaviť si bezpečnú (časovú) vzdialenosť (meranú radarom) za vpredu idúcim vozidlom. Stráži ju zvuková výstraha. Zato prístrojovému štítu neodpustíme nedostatočné tienenie proti svetelným reflexom. O ne sa stará bohaté presklenie vrátane panoramatickej strechy s elektricky ovládanou roletou. (Poviete si, že chýba už len sklenená podlaha). Ale výsledkom je výborný výhľad s výnimkou smeru šikmo vpred. Najmä ľavý stĺpik vodičovi občas zakrýva zákruty. Navyše v tomto skleníku sa dá očakávať, že v lete sa v ňom pasažieri ocitnú v centre súboja horúčavy s klimatizáciou.

Tri trochu užšie samostatné sedadlá  v druhom rade sa dajú nezávisle pozdĺžne posúvať z jednej krajnej polohy, pri ktorej máte bohatú rezervu od kolien k operadlám, do druhej, keď operadlo už musíte kolenami objať. Spojito sa mení objem batožinového priestoru od solídnych 679 do závideniahodných 823 litrov. Pritom úložná plocha dna sa dá na úkor sklopených zadných sedadiel vodorovne predĺžiť. A keby ani to nestačilo, sklopiť môžete aj sedadlo spolujazdca. No naša 5008 je sedemmiestna, to znamená, že v podlahe sú zložené ďalšie dve nezávislé sedačky. Poslúžia deťom, no dospelým len núdzovo. Inak radosť objavovať možnosti konfigurácie, tým skôr, že manipulácia so sedadlami je fyzicky nenáročná.

peugeot_5008_04

Pružný a tichý

Nový vznetový štvorvalec 2,0 HDi FAP so vstrekovaním common rail – dobrá voľba pre auto schopné usadiť siedmich cestujúcich. V takom prípade ako jeho najcennejšiu devízu hodnotíme pružnosť, ešte podporenú rovnomerne odstupňovanou šesťstupňovou prevodovkou. Na radiacu páku nebudete musieť častejšie siahať ani pri zdolávaní stúpania na Donovaly. Tento štvorvalec je atraktívny aj svojím pritlmeným akustickým prejavom (v porovnaní s niektorými konkurenčnými turbodieselmi), no ťažko odhadnúť, do akej miery je to len jeho zásluha a nakoľko participuje kvalitná zvuková izolácia. To však posádka nemusí riešiť. Pri akcelerácii treba mať na pamäti, že maximálny výkon motor dosahuje už pri 3 450 otáčkach, preto pretáčať ho nad 4 000 naozaj neprináša efekt. Solídne renomé si počas testu získal tiež za ekonomiku prevádzky. Tak trochu k nej prispieva indikátor zmeny prevodového stupňa, ktorý je nastavený na úsporný režim, a tak preferuje minimálne otáčky, a preto permanentne radí zaradiť najvyšší možný stupeň. Napríklad pri deväťdesiatkilometrovej rýchlosti motor dosahuje na šestke len 1 700 otáčok a okamžitá spotreba sa pohybuje tesne nad hranicou piatich litrov. A na konci nášho testovacieho okruhu palubný počítač vykázal priemerných 6,5 l na100 kilometrov.

Vzácna vyváženosť

peugeot_5008_05

Pri hodnotení jazdných vlastností podvozka sa ako najakurátnejší výraz ponúka vyváženosť. Kto jazdil s MPV, vie, že je to vzácna vlastnosť pre typ auta, ktorý si zapísal tendenciu nadmerne sa nakláňať pri ostrejšom prejazde zákrut alebo rozhojdať na nerovnostiach a počas náhlych manévrov volantom. Nič také v Peugeote 5008 nezažijete. Pritom jeho perovanie je komfortné a dobrý pocit, ktorý nestratíte ani pri prejazde rozbitých úsekov vozovky, opäť umocňuje účinná zvuková izolácia priestoru pre cestujúcich. Napriek svojím nemalým rozmerom 5008 vyniká obratnosťou, čo oceníte najmä pri parkovaní. Hádam len účinok posilňovača riadenia pri vysokých rýchlostiach by mohol byť menší.

Záver

Tieto jednopriestorové limuzíny (alebo ak chcete MPV) nepatria do kategórie, ktoré by motoristu nadchýnali do nepríčetnosti. V prvom rade sa od nich žiada praktickosť, kam patrí variabilný a priestranný interiér. Peugeot 5008 plne vyhovuje. Ešte dôležitejším kritériom by mali byť bezpečné jazdné vlastnosti. V prípade testovaného exemplára môžeme s čistým svedomím povedať, že prívlastok bezpečný v žiadnom ohľade nerelativizuje. Úspornosť a pružnosť majú vznetové motory v opise práce, tento od Peugeota je aj nadpriemerne kultivovaný. O aute, ktoré obsahuje aj tempomat a obmedzovač rýchlosti, automatickú elektrickú parkovačku, elektromechanický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom a za príplatok head up displej, ďalej systém udržiavania bezpečnej vzdialenosti, panoramatickú presklenú strechu, hi-fi systém, zábavný systém či navigáciu, nemôže nik povedať, že je nedostatočne vybavené. My hovoríme, že je dobre vybavené. Navyše sprostredkováva v MPV dosiaľ nepoznaný šoférsky pocit. A tak môžeme Peugeotu zablahoželať, že postavil špičkový voz vo svojej triede. Skrátka – tento lev naozaj kraľuje. 

peugeot_5008_06

Hodnotenie

+ variabilný a priestranný interiér

+ jazdné vlastnosti podvozka

+ komfortné pruženie

+ pružný a úsporný motor

+ úroveň výbavy

– vysoký účinok posilňovača riadenia

– výhľad do ľavotočivých zákrut

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

EBS, REF, AFU, ASR, ASR+, ESP, šesť  airbagov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, tempomat a obmedzovač rýchlosti, audiosystém s CD a MP3, automatická elektrická parkovačka, elektromechanický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, dažďový senzor, indikátor zmeny prevodového stupňa, imobilizér, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, v oboch rovinách nastaviteľný volant, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Dve samostatné sedadlá v treťom rade, head up displej, systém udržiavania bezpečnej vzdialenosti, panoramatická presklená strecha, hi-fi systém, zábavný systém, navigácia s farebnou obrazovkou, elektricky ovládané sedadlo vodiča kožené čalúnenie, alarm, zadný parkovací systém, sklápateľné sedadlo spolujazdca, metalíza, perleťová farba, sedemnásťpalcové a osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Zdroj: 07

Foto – Peugeot

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Peugeot

Diskusia (0 reakcií)