Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Renault Mégane RS

04.11.2012, 10:00 | Jozef Prosnan | © 2012 News and Media Holding

Na vrchole reťazca výkonných a emotívnych kompaktov, ktoré sa môžu pýšiť prestížnym prívlastkom hothatch

  • Tlačiť
  • 1

Tagy

Renault

Renault Mégane RS – úmerne s otáčkami sa prebúdza športové echo, pri preradení si motor občas do výfuku bafne, odradenie a nútený voľnobeh spestruje rovnakou akustickou šľahačkou.

Model s rovnakým typovým označením sme naposledy jazdili začiatkom minulého roka. No tento hothatch pod patronátom športového oddelenia značky Renault vo francúzskom Dieppe stále dozrieva ako vínna réva na slnečných úbočiach Loiry. Medzičasom totiž tamojší špecialisti preladili maximálny výkon jeho pohonnej jednotky – prepĺňaného dvojlitrového štvorvalca – z pôvodných 184 kW (250 k) na 194 (265 k). Navyše exemplár pripravený na test stojí na podvozku Cup so samosvorným diferenciálom. Teda vo veľmi podobnej konfigurácii, v akej prekonal rýchlostný rekord na severnej slučke Nürburgringu. To už je dostatočná zámienka ponuku neodmietnuť a prevetrať mu „faldy“.

Šelmovský zjav

Odtieň čiernej metalízy, za ktorý si zaplatíte 530 € nad rámec cenovej bázy, udáva hlboký základný tón. Akoby vypadol z Beethovenovej Osudovej. K tomu dekoračné červené línie zvýrazňujúce predné krídlo F1, bočné prahy aj zadný difúzor (400 €). A keď korunu zjavu nasadia devätnástky STEEV (1 300 €) v rovnakej čierno-červenej kombinácii a červené strmene bŕzd Brembo, máme tú česť s čiernym leopardom, ktorý budí rešpekt ešte skôr, ako sa echom prebudí jeho centrálna výfuková koncovka. Medzi nami (z čisto estetického hľadiska) predsa len subtílne kotúče zadných bŕzd by v štandardných osemnásťpalcových diskoch nevyzerali až také utopené. Ale čo už. Ľahký Mégane RS nevyžaduje taký dimenzovaný brzdový systém ako napríklad oveľa ťažšie BMW M5

Športové mimikry

V otvorených dverách vítajú prahy s logom Renault Sport. Za nimi sa vynímajú športové škrupinové sedačky Recaro (1 000 €) s integrovanými hlavovými opierkami. Sú nízko ukotvené, zdvihnutý predok sedákov a vysoké pevné bočnice pomáhajú telu odolávať odstredivým silám. Treba dodať, že zároveň sťažujú nasadanie aj vystupovanie. Škoda, že žltý odtieň čalúnenia spolu s ešte žltšími bezpečnostnými pásmi pretŕha kontinuitu súboja čierno-červených farebných protikladov, ktorý sa tak efektne rozihral na exteriéri. Športovú atmosféru kokpitu dotvára trojramenný volant s kožou obšitým bucľatým vencom a vyznačenou polohou „0“. Orientačný bod. Najmä v krízovej situácii sa informácia o aktuálnej polohe stredu horného oblúka volantu stáva žiadaným artiklom. Nechýbajú kovové pedále a nožná opora z rovnakého materiálu. Charakter hostiteľa ďalej prezrádza prístrojový štít s červeným poľom nad úrovňou 7 000 otáčok a stupnica rýchlomeru končiaca na hodnote 290 km/h. Viac ako teplomer chladiaceho média motora by sa do prístrojovej zostavy hodil teplomer olejovej náplne.

Ďalej je to už interiér, aký poznáme z Méganu Coupé. Pre potenciálnych vodičov, ktorí rátajú aj s obecenstvom na zadných sedadlách, len toľko. Prístup k trojmiestnej delenej lavici aj uvedenie predných sedadiel do pôvodnej polohy uľahčuje systém Easy Entry. Čalúnenie sedadiel sa zdá možno až príliš mäkké, no len dovtedy, kým sa Mégene RS nerozbehne. Výhľad dozadu v Mégane Coupé je mizerný, no v Mégane RS pre vysoké Recará nevidno ani smerom dopredu. Kufor nechali chlapci z Renault Sport nedotknutý. To znamená 344-litrovú kapacitu v základnom usporiadaní, vysokú nakladaciu hranu a neplnohodnotnú rezervu na samom dne.

Skúška ohňom

Handsfree karty Renault sa netreba dotknúť pri odomykaní, vo vrecku môže ostať aj pred štartovaním. No keď ju zasuniete do príslušnej štrbiny v palubnej doske, aspoň netlačí. Voľnobeh rovnomerný, rozbeh ľahký, plynulý. Na rýchlomere predpisová päťdesiatka, v kulise už zaradená šestka, otáčkomer ukazuje tesne nad 1 000 a turbom nadopovaný benzínový štvorvalec neprotestuje. Reaguje síce so sklzom, ale inak sa na ňom dá „drevo rúbať“. Po prekročení 1 700 otáčok už dobre ťahá a s každou tisíckou sa tlak do sedadla stupňuje. Chce to len suchú známu prehľadnú nefrekventovanú trať a so všetkou pokorou podržať spínač ESP, až kým displej nehlási stabilizačné systémy vypnuté. Keď to urobíte počas jazdy, akoby „eresko“ zrazu dostalo krídla. Preprogramovala sa totiž aj softvérová mapa motora. Na štarte za úpenlivého kvílenia sa predné kolesá roztočia. A nie a nie sa uchytiť. Druhý pokus už sprevádza viac citu. Inak by behúň (respektíve to, čo z neho po predchádzajúcich matadoroch ostalo) vydláždil prvých 20 metrov a skončil spoločne s upečenou spojkou. Plná jednotka – obmedzovač, plná dvojka – obmedzovač. Tak ešte raz a vypnúť autorádio. Namiesto očného kontaktu s otáčkomerom stačí zapojiť sluch. Skôr ako strelka vnikne do červeného poľa, ozve sa diskrétne pípnutie. Spoľahlivý signál na okamžité preradenie. Štart – plná I – 65 km/h, plná II – 105, plná III – 130. Ťah spojito a rovnomerne rastie, bez výkyvov. Priamo úmerne s otáčkami sa prebúdza športová ozvena výfuku. Pri preradení si motor občas bafne do výfuku, odradenie a nútený voľnobeh spestruje rovnakou akustickou šľahačkou. Pružné zrýchlenie – neuveriteľné. Že zvýšený výkon skracuje čas akcelerácie na stovku o 0,1 sekundy, to by nepostrehol ani Hamilton. Ale čas na kolo by určite zaznamenal lepší. Priemerná spotreba mala tiež klesnúť. Podľa výrobcu z 8,4 na 8,2 l. My sme však namerali opačný trend. Namiesto vlaňajších 8,4 l, aktuálnych 8,7 l/100 km.

Okruhový podvozok

Civilná jazda v bežnej premávke po cestách kvality Made in Slovakia – žiadna sláva. Už i tak tvrdý podvozok Cup ešte zdrsňuje nadštandardný formát pneumatík 235/35 R19.  Neostáva iné len sa kráterom oblúkom vyhýbať. Už  preto, že každý z nich sa stáva hrozbou pre celistvosť atraktívnych, no zraniteľných diskov kolies. Pneumatiky ich z bokov vôbec nechránia. Na celistvom asfaltovom koberci sa však Mégane RS stáva extra športovým náradím. Vo výjazdoch z oblúkov pod plynom vrodenú nedotáčavosť potláča samosvorný diferenciál. Prvé zákruty preto opúšťame s veľkou rezervou na ich vnútornom okraji. Tie tiahle sa dajú riadiť aj akcelerátorom. Len to chce veľmi náhle uberať plyn, potom vynáša zadnú nápravu. Keď to urobíte na začiatku oblúka, získate lepšiu východiskovú pozíciu na jeho zdolanie. Ak sa hovorí, že Mégane RS patrí k zábavným autám, tak aj takto sa to prejavuje. Riadenie má strmší prevod – väčšina bežných polomerov sa dá absolvovať bez prehmatávania. Pritom mu nechýba na dnešné pomery čitateľná spätná väzba. Na druhej strane s takýmto obutím Mégane RS často prejavuje tendenciu „ísť si po svojom“. Vplyv krútiaceho momentu motora riadenie celkom dobre eliminuje, ale vyjazdené koľaje v asfalte vedia poriadne rozkolísať smerovú stabilitu. Radenie nebýva najsilnejšou stránkou Renaultov. V tomto prípade by sme privítali len kratšie dráhy, inak bez pripomienok.

Záver

Renault Mégane RS je skvelým exponátom vo výkladnej skrini typového radu Mégane. Už ste počuli, že je najrýchlejší vo svojej triede. Potom ho uvidíte a idete na ňom oči nechať. Pri troche šťastia vás v ňom prevezú. Vystupujete so šťastne rozochvenými kolenami a predsavzatím, že bude váš. Nepotrebujete ho, ale chcete ho. Nemusí mať až taký výkonný motor, ani takú vysokú spotrebu, ani taký tvrdý podvozok. Ba aj brzdy Brambo a sedačky Recaro oželiete. Len nech sa mu podobá. A práve o to šlo.  

Hodnotenie
+
emotívny zjav tvrdé pruženie
perfektné predné sedačky sťažené nastupovanie a vystupovanie
výkonný a pružný motor
stabilný podvozok
riadenie s odozvou

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, BA, ESP, šesť airbagov, dvojzónová klimatizácia, audiosystém 3D Sound Arkamys, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, Hands-free karta Renault, elektrický posilňovač riadenia, systém kontroly tlaku v pneumatikách, podvozok Sport, brzdové strmene Brembo, bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, denné svetlomety LED, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, stmavené zadné okná, zadné parkovacie senzory, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Športové sedadlá Recaro, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, audiosystém Bose, navigácia Carminat Tom Tom, športový displej RS, hliníkové pedále, dekoračné prvky v červenej farbe, panoramatické strešné okno, podvozok CUP so samosvorným diferenciálom, zadná kamera, predné parkovacie senzory, metalická farba, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Renault Mégane RS a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Renault Mégane RS Ford Focus ST Mazda 3 MPS VW Golf GTI
Zdvihový objem motora (ccm) 1 998 2 000 2 261 1 984
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 195 (265)/5 500 184 (250)/5 500 191 (260)/5 500 155 (210)/5 300 – 6 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 360/3 000 – 5 000 360/3 000 – 4 500 380/3 000 2801 700 – 5 200
Prevodovka 6-st.manuálna 6-st. manuálna 6-st.manuálna 6-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6 6,50 6.1 6.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 254 248 250 240
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 8.2 7.2 9.6 7.3
Rázvor (mm) 2 640 2 648 2 640 2 578
Objem batožinového priestoru (l) 344 363 340 350
Cena základného modelu s DPH (€) 28 990 27 400 26 690 27 380
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Renault   

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Renault